Holle rug = slechte zit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

Re: Holle rug = slechte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:54

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:35

Tessebes, Ken je de Centered riding methodiek. Hierin staan ook veel tips over goed en ontspannen zitten. De houding die jij beschrijft wordt ook wel vorkzit genoemd en ik denk dat je ook de neiging zult hebben om voorover te vallen. Sommige zadels versterken dit effect. Als je teveel achterover zit met je benen naar voren dan heet dit stoelzit. Wat je zou kunnen helpen, als je paard het toelaat is af en toe zitles te krijgen aan de longe, waarbij je gedeeltelijk zonder beugels rijdt, je zit dan vanzelf in het diepste punt van je zadel.

Er zijn ook diverse oefeningen voor het sterker maken van je onderste buikspieren, die ervoor zorgen dat je rug tegendruk krijgt en je bekken laten kantelen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld Caesar of mensendieck therapie volgen. Een andere heel goede methode is de Alexander techniek (overigens een van de basis theorieën achter Centered Riding). Dit vergt wel veel tijd, omdat je moet leren je houding aan te passen (balans ook van lichaam en geest).

Overigens als je je al bewust bent van je houdingsproblemen, dan ben je al een eind op weg, omdat je jezelf dan iedere keer kan corrigeren.

succes

Sjonniej

Re: Holle rug = slechte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:49

Mijn rug is ook erg hol, maar kan ohz. wel netjes recht zitten.
Laat eens een dokter kijken naar je rug... Ik moet binnenkort ook naar het ziekenhuis omdat het goed fout zit daar.