Advies bij het rijden van pony v. iemand anders..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Advies bij het rijden van pony v. iemand anders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 14:10

laatmederin schreef:
Hmm, oke, ik ga nu iets typen wat banketstaaf over kan komen, maar zo is het niet bedoeld...

Zou het echt zo slecht zijn als je vriendin die pony verkoopt? Ze is er bij toeval aangekomen, rijd hem maar 2x in de week (weet niet of ze er ook nog andere dingen mee doet natuurlijk), ze is bang voor hem, en heeft hem buiten niet onder controle zodat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Als ze alleen maar wil knuffelen en zoenen is ze misschien beter af met een vriendje dan met een pony want 99% van de paarden gaat hier volgens mij op den duur toch misbruik van maken.

Ik vind het trouwens WEL verstandig van je om de slof er bij te pakken als je naar buiten gaat. Ik zou het risico ook niet nemen met een paardje dat ervaring heeft met rengalop naar huis op eigen initiatief. En als hij bij jou wel braaf is... dan hangt die slof toch ook lekker los.

Bedankt voor je reactie. Ze heeft al een vriendje, en woont samen dus dat is niet het probleem. Het is niet zo dat ze niets met paarden had voordat ze aan deze pony 'begon", ze heeft altijd haflingers gereden. maar goed, dat is andere koek dan een jonge ruin...

Ik ga eerst dinsdag erop zitten, en wacht af. als dadelijk blijkt dat ie bij mij braaf is en niets flikt, zal ik inderdaad met haar gaan praten. Het buitenrijden raad ik haar voorlopig af. als ik deze pony dadelijk een keer of 2 in de week ga rijden en zij ook, zie ik ook meteen ofdat daar niet een stuk van het probleem ligt. Anders raad ik inderdaad een bijrijdster aan...

(mensen uit omg. oss met interesse?! Knipoog )

Maar goed, bedankt voor de reacties, ik wacht af!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:41

Als ze het allemaal lief wel oplossen... Ik ben zelf geen reusachtige fan van natural horsemanship, maar wat ik ervan opgepikt heb, is dat alles met geduld en zonder geweld gaat. Ze zal toch op de een of andere manier die pony zo ver moeten krijgen naar haar te luisteren...

Ik zie verder ook het probleem niet heel erg: Deze pony naar een consequent streng iemand, en een andere pony, rustig en braaf, ervoor terug. Emoties niet meegerekend, is dat misschien wel de makkelijkste manier om het probleem te verhelpen.

Rijdt ze op andere paarden/pony's ook met knikkende knieen? Zo niet, laat haar dan wat lesjes op iets braafs volgen, voor haar zelfvertrouwen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:03

dorientjuh schreef:
Gelijk gaan buitenrijden met slof, zodat je de neus van de pony op zijn borst kan trekken, dat vind ik echt belachelijk. Dit is in mijn ogen dus een totaal verkeerde manier om de slof te gebruiken.
Zorg eerst maar dat het in de bak goed gaat. En om met sporen te gaan rijden zodat je de pony kan dwingen om iets te doen, dat wijst volgens mij ook op een volledig verkeerd spoorgebruik.
Een zweep dat kan nog wel vind ik. Maar als jij de pony alleen kan laten luisteren door zoveel hulpmiddelen te gebruiken, dan zou ik er niet opklimmen, en hem door iemand anders laten rijden die dit wel kan.
Dit is btw niet alleen aan de ts bedoeld, maar ook aan de andere mensen die en reactie hebben geplaatst. Knipoog

Hier ben ik het egt helemaal mee eens! Ja Eeen slof is niet bedoeld om een pony "even" in de krul te trekken. De slof is alleen bedoelt voor mensen die goed kunnen rijden en weten hoe ze er mee om moeten gaan. Anders kan dit zeer grote problemen opleveren en dan ben je nog verder van huis.
Mijn manier : Ga er eerst eens opzitten en kijk hoe de pony het doet. Wees wel consucent maar blijf eerlijk tegenover de pony. Als je hem goed in de hand hebt kun je er mee gaan buitenrijden. Als jij hier zo nodig een slof bij wilt gebruiken okeej. Maar gebruik hem egt alleen in geval van nood en als je goed weet hoe je ermee om moet gaan!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:37

laatmederin schreef:
Hmm, oke, ik ga nu iets typen wat banketstaaf over kan komen, maar zo is het niet bedoeld...

Zou het echt zo slecht zijn als je vriendin die pony verkoopt? Ze is er bij toeval aangekomen, rijd hem maar 2x in de week (weet niet of ze er ook nog andere dingen mee doet natuurlijk), ze is bang voor hem, en heeft hem buiten niet onder controle zodat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Als ze alleen maar wil knuffelen en zoenen is ze misschien beter af met een vriendje dan met een pony want 99% van de paarden gaat hier volgens mij op den duur toch misbruik van maken.

Ik vind het trouwens WEL verstandig van je om de slof er bij te pakken als je naar buiten gaat. Ik zou het risico ook niet nemen met een paardje dat ervaring heeft met rengalop naar huis op eigen initiatief.
En als hij bij jou wel braaf is... dan hangt die slof toch ook lekker los.

dit vind ik de beste oplossing tot nu toe, zoals ik al eerder zei; heel lief en aardig dat je er tijd aan wilt besteden, maar wat als de eigenaresse er weer opstapt en al je werk is voor niks geweest ....plus het paard heeft er niks aan en is verwarrend. bovendien hoort een paard niet 1 of 2 keer per week zijn stal uit te komen.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:03

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de pony op 't land stond, maar dat kan ik nu niet meer terugvinden. Ik zal dus wel wat topics door elkaar halen.

Als Patty al samenwoont, moet ze toch oud en wijs genoeg zijn, om in te zien dat een paard dat bijna de hele week door op stal staat, gaat flippen als hij er een keer uitkomt. En dat hij haar niet zal respecteren als ze niet consequent is.

Dus nou is eigelijk de grote vraag: Is het onwetendheid, of onverschilligheid? Het een, daar kun je wat aan doen. Het tweede... Zet 'm maar op marktplaats, om verdere ongelukken te voorkomen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:57

Heb je er nu eigenlijk al op gereden? en hoe ging het? Laat het ff weten Knipoog

CarpeDiem

Re: Advies bij het rijden van pony v. iemand anders(verslag)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:06

Ja Ik heb erop gereden.

Het ging op zich best goed, op de heen weg ben ik erlangs gelopen (we gingen naar de binnenbak en moesten een stuk door de polder, aangezien ik het paardje ook niet ken, leek me da het veiligste voor iedereen). Hij wou al totaal niet doorlopen, ik moest hem echt slepen.. dus et was al niet zo goed voor mijn humeur, maar met jullie bokt adviezen dat ik naturel op het paard moest gaan zitten heb ik deze frustraties weggegooit toen ik opstapte.

Allereerst gestapt, op zich liep ie best goed, (ik had btw wel de slof eraan, maar die heeft bijna de hele tijd los gahangen).. stelling links en rechts deed ie wel, en op zich liep ie best ontspannen. Hij liep wel een paar keer tegen de bakrand op (was een probleem), dat heb ik door een paar keer goed buitenbeen te geven redelijk kunnen oplossen.. Ik had in het begin het idee dat ie zwabberde onder mijn kont (zoals paarden doen waar je de eerste keer op zit). Toen ie in stap redelijk goed reageerde ben ik gaan draven... Tja hoe moet ik het zeggen, hij zat in zoverre vast, dat ie vast is gehouden in zijn mond, en daardoor zijn rug niet gebruikt tijdens het lopen. Dus ik ben in eerste instantie voorwaarts gaan rijden (dat was ook een probleem, hij liep niet door) en met zijn neus eruit en naar voren. Hij snapte het niet zo goed, maar na een half uurtje liep ie redelijk en hij zwabberde in elk geval niet meer. daarna viel ie nog een paar keer naar binnen, maar dit kon ik eik meteen oplossen door mijn buitenteugel er goed bij te houden.
daarna heb ik nog gegaloppeerd, hij sprong bij het meisje niet goed aan, maar toen ik mijn benen eraan legde wassie bij mij eik meteen weg.

Daarna heb ik hem uitgestapt en nog wat met lange teugel gedraafd. daarna ben ik naar huis gegaan door de polder. Ik heb met een lang (wel contact) teugeltje langs mijn vriendin en dr pony gestapt, Normaal loopt hij achter, maar nu stapte hij goed door. Hij heeft niet één keer geprobeerd weg te rennen, en als ie naar mijn mening een beetje té alert werd kon ik hem met mijn stem en zit met zijn aandacht terug bij mij krijgen..

Ik heb s avonds de eingeaar nog gebeld (ze was niet eerder thuis van haar werk).
ik heb haar eerlijk gezegd dat ik het idee had dat het niet aa de pony lag, maar meer aan de mate waarin hij gereden werd en hoe hij gereden werd.. Ze had zelf inmiddels ook nagedacht en met iedereen gepraat, en ze heeft besloten om hem te koop te zetten.. Áls ie verkocht wordt wil ze een oude haf of fjord of zoiets terug kopen, waarmee ze lekker kan rijden, en die wel maar 2x in de week gereden hoeft te worden, en dan niet 'gek' is. ( ze staan btw wel de hele dag op de wei nu ook al)...

Dus eindconclusie: Ik heb niet mega lekker gereden, maar naar mijn idee ligt het niet aan de pony. Mijn advies aan de eigenaar was dan ook: of 4x in de week gaan rijden en goed les nemen, of verkopen en iets "ouds en makkelijks" terugkopen...

Ik wil jullie bedanken voor alle adviezen, ik heb ze allemaal meegenomen, en wel dan wel niet opgevolgd... Maar ik kan jullie geruststellen, de slof heeft los gehangen, en de pony had de volgende dag niet eens spierpijn! Knipoog

Ik heb trouwens nooit gewild om een 'super ruiter' te spelen. Ik ben met rijden streng en consequent, en dat was bij deze pony gewoon nodig.. Maar ik wil niet voordoen dat hij bij mij perfect liep en bij dat meisje helemaal slecht loopt, het probleem zat bij haar in het gebrek aan vertrouwen en in het buitenrijden... Nou ja ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, Ik ben dus niet een super ruiter die wel "even"
een pony laat voelen dat ie moet luisteren, óndanks dat ik dat misschien an het begin van dit topic wel de indruk heb gewekt...

Bedankt!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:25

Mooi dat het zo goed ging.En wat goed van zijn eigenaresse dat ze er nog verder over na heeft gedacht en hem gaat verkopen dat is voor hem en voor haar wel beter en kan ze straks met een braver paard weer van paardrijden genieten.Ga jij hem tot hij verkocht is nog rijden?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:50

Oh Nou super dat het zo goed ging :>
K denk idd dat het wel het beste is dat ie weg gaat! Heb je een foto van hem ??
K wil hem wel eens zien Knipoog

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 09:11

Nee heb geen foto van hem. Bovendien zou ik die niet plaatsen, omdat iemand met de koop dan zou kunnen zeggen: owh das die pony van bokt. (eigenaar weet niet dat ik hier advies heb gevraagd..)

Ik ga hem ook niet meer rijden, ik heb echt geen tijd ervoor. mijn bijna 4 jarige verzorgpaardje begint nu lekker te lopen, mijn fjordje lootp ook net lekker.. en ik begin over 2 weken aan mn examens.. bovendien staat die pony niet langs de deur..
de eigenaar gaat hem zelf nu in de bak rijden (onder begeleiding), en ik ga evt nog een keer met haar mee als ik tijd kan vinden, om haar ook nog een beetje te sturen...

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:36

Ik vind dat je, oh nee jullie, het goed opgelost hebben!