Antoine de Bodt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1manier2

Re: Antoine de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:41

runningkawa schreef:
Dan heb ik al een paar goede instructeurs gehad.

raar, dat niemand ze vind, ze bestaan toch echt Haha!

En die leren je het dan ook nog aan via het been recht te richten ipv met alleen de hand.
want dat vind ik erg storend bij de AdB manier.

hai, hoezo vind je het storend dan? heb je zelf een les bij hem gehad?

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:46

Tygo schreef:
Mijn instructrice geeft les op de manier van Antoine de bodt en steeds meer zie ik resultaat. Wie rijdt er nog meer op deze manier en ziet duidelijk verbetering? En waar trainen jullie zowel op? Op het zogenoemde rechtrichten, enz? Ben benieuwd.

Hallo,
Ik heb nu al anderhalf jaar les van AdB, en mijn paard is totaal veranderd! Niemand herkent hem meer: hij is voorwaarts geworden, recht, soepel en heel erg vrolijk. Pling Als ik ga rijden moet Wiebe (mijn Friese paardjevan 13) altijd eerst voorwaarts zijn, dan richt ik hem recht, en vervolgens ga ik alle andere oefeningen doen.
Ik zou nooit meer anders willen dan deze methode,wat er ook gebeurd! Knipoog

groetjes!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:00

Ook ik krijg dit in mijn regulieren lessen met mijn instructrice aan de orde, recht richten, netzo als aan stelling en buiging, schakelen ed.

zonder een recht sporend paard kom je geen proef door, ik begrijp niet hoe jullie kunnen zeggen dat hier geen aandacht aan besteed wordt.

Wat ik vreselijk storend vind aan de Bodt is hoe zij zich als de messias uitgeeft en belachelijke "hoge hand is opgericht paard" onzin.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:08

In de Bit vaqn afgelopen maand zegt Edward Gal:
Rechtrichten doe je door te gymnasticeren _/-o_

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:22

Nee, ik rijd niet volgens de AdB-manier en als ik op zijn site het
volgende lees:

site schrijft:
Citaat:

Garantie

In het geval uw paard een diagnose hoefkatrolontsteking, spat, kissing spines, ocd of artrose heeft gekregen, geldt het volgende: indien uw paard op de dag van de laatste training op ons trainingscentrum niet zuiver loopt, krijgt u de trainingskosten retour.

Dit geldt alleen voor paarden die NOOIT zijn ingespoten in het gewricht.

dan wordt ik toch een beetje beroerd.

Ik vind het mensen valse hoop geven en gebruik maken van de wanhoop van mensen om hun paard goed te krijgen.

Ik denk dat hij heus goed les kan geven en dat zijn manier van werken erg aansluit bij de Noord-Europese manier van werken met paarden (wat je ook ziet in zijn aanpak die erg lijkt op het Skala), maar het is niet de manier van werken die ik plezierig vind. Ik kies meer voor de nog meer klassieke benadering die uit Zuid-Europa (Spanje, Portugal en Frankrijk) komt. Bij de manier van rijden waarin ik les krijg, komt rechtrichten en verzameling vóór de beweging ipv andersom. In mijn optiek vele malen logischer en minder verspilling van energie van het paard.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:31

Ik ben met mijn HKO-er ook terecht gekomen bij Antoine nadat ik in Bosch en Duin Tildren had laten toedienen bij mijn paard. Geen garantie, maar is toch goed gekomen. Ik was al zo lang aan het tobben geweest bij DA en klinieken dat je op gegeven moment niet meer weet wat je moet doen. Ik kon ook zenuwsnede toe laten dienen, maar omdat ik maar 2 keuzes had ben ik met Tildren begonnen en hielp niet. Ben toen naar lesdag wezen kijken en zag dat paarden met scheve bekken recht kwamen, hko-ers gezien die ook echt kreupel liepen en daarna zuiver.

Ik heb al wat jaren ervaring opgedaan bij Antoine en geef zelf ook les op deze methode, ook paarden met HKO, artrose, spat en zelfs paard waar al zenuwsnede bij toegediend was, is later bij mij terecht gekomen en bleek paard dus behoorlijk scheef te zijn. Deze paarden lopen ook zuiver en sommige moeten erg wennen aan het systeem, maar ja dat is met alles, wat nieuw is en je moet oude dingen afleren en wat nieuws aanleren, dat kost moeite.

Kijk er word wel netjes gezegd dat je met een rechtgericht paard de proef moet doorlopen, ben ik helemaal mee eens, maar kijk eens rond op wedstrijden, zowel kleine wedstrijden als grote wedstrijden.... kijk maar eens goed of zadel alleen al recht op de rug van paard ligt, kijk eens of de beugels van de ruiters gelijkmatig zijn. Kijk eens naar beenzetting van paard. Je komt nog zoveel tegen dat paarden/ponies niet op juiste wijze gereden worden. En aan de andere kant is het ook zo: als je niet zo opgeleid word, hoe moet je het dan weten?
Ook al heb je hoog opgeleide instructeur, wil niet altijd zeggen dat ze woord rechtrichten ooit verteld hebben/uitgelegd hebben, terwijl zelf op Z2 niveau reed en toen de problemen kwamen.

Ik vind het heel fijn systeem, werkt goed, zeg niet dat ik niet open sta voor andere klassieke manieren van rijden, ben ook bij Sue Oliviera geweest en laatst ook bij Kottas en wil me nog meer open gaan stellen. Maar ben wel van mening dat rechtrichten veel problemen kan oplossen en blessures kan voorkomen. Dus ik ben absoluut voor klassieke manier van rijden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:35

Bets schreef:
Maar ben wel van mening dat rechtrichten veel problemen kan oplossen en blessures kan voorkomen. Dus ik ben absoluut voor klassieke manier van rijden.

ik snap niet hoe je kunt denken dat een paard alleen rechtgericht wordt bij de klassieke manier van rijden. Bij alle dressuursystemen hoort een rechtgericht paard. Dat er slecht gereden wordt is een waar, maar ook iemand die volgens de klassieke manier rijdt kan dat doet!

Goed en slecht paardrijden gebeurt binnen alle systemen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:37

***zucht *** daar gaan we weer.

BTW ik moet bij antoine wel degelijk mijn benen gebruiken en de handen hoog is zeker niet per defiitie paard opgericht.

Het is alleen een hulpmiddel om paard niet gelijk op de voorhand te laten denderen.

Overigens ga ik waarschijnlijk niet meer naar hem toe....hij heeft zijn lessen even verhoogd met 10 euro!!!!! oftewel 22,50 gulden per uur!!!
Nu begint deze nuchtere dame het ook niet leuk meer te vinden.

Citaat:
ik snap niet hoe je kunt denken dat een paard alleen rechtgericht wordt bij de klassieke manier van rijden.

idd bij westernrijden moet er net zo goed rechtgericht worden net als bij het aangespannen rijden(hoe zou antoine dat aanpakken? Volgende keer maar met een aanspanning komen Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:39

Mag ik dan uitleg wat je met je benen moet doen qua rechtrichten, want jij bent pas de eerste waarvan ik het lees.
En heb het dan niet alleen maar over voorwaarts houden Lachen

Ik zie alleen maar 1 hand hoog opgetild enz en dat is dan ook de beschrijving daarbij Lachen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:43

Samsam schreef:
Bets schreef:
Maar ben wel van mening dat rechtrichten veel problemen kan oplossen en blessures kan voorkomen. Dus ik ben absoluut voor klassieke manier van rijden.

ik snap niet hoe je kunt denken dat een paard alleen rechtgericht wordt bij de klassieke manier van rijden. Bij alle dressuursystemen hoort een rechtgericht paard.
Dat er slecht gereden wordt is een waar
, maar ook iemand die volgens de klassieke manier rijdt kan dat doet!

Goed en slecht paardrijden gebeurt binnen alle systemen!

Nou ik praat alleen over klassieke manier van rijden omdat MIJN ervaring dat is. Ik heb het misschien niet goed opgeschreven, tuurlijk moet in elk systeem rechtgericht worden, maar ik zie dat helaas niet goed, daarbij heb ik persoonlijk ook geen ervaring met rechtrichten op andere methode. Ik heb voorheen op andere manier gereden en toen kwamen de problemen. Die moeten dan wel opgelost worden, zeker als er blessures komen en ik kwam bij klassieke manier uit, ik weet dat DAT werkt. Maar ik heb dat inderdaad niet helemaal goed omschreven.

Ik ben ook met je eens dat niet iedereen elk systeem goed kan beheersen, ook in klassieke methode word er slecht gereden. Maar dat is dus ook afhankelijk van ervaring/gevoel/feeling van ruiter in samenwerking van instructeur. Maar als deze er niet is moet ruiter het alleen kunnen (je hebt immers niet elke dag een instructeur bij de hand, tenminste ik niet) Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:43

Handen hoog heeft toch niets met op de voorhand donderen te maken, wil je hem dan optillen met je handen?

Wat begrenzen (lage hand) van voor maar met je been het achterbeen eronder plaatsen, lijkt me veel logischer...

En die tariefverhoging daaruiit blijkt wel weer dat meneer geen paarden en mensen wil helpen, maar zoveel mogelijk geld van zijn volgelingen wil vangen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:57

ach wat zeur ik verder...het heeft mijn paard geholpen..die huppelt nog vrolijk in de wei zonder problemen.

Het is beter als ik op dit soort dingen maar niet meer reageer denk ik.
Al dit soort topic lopen uit op heftige discussies die nergens toe lijden.

Benengebruik: drijven naar je buitenteugel. Als het paard naar binnenvalt been eraan en naar die buitenteugel toedrijven.

Goed zo? Zo niet pech Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:02

mijn paard huppelt zonder hem ook vrolijk gezond in de wei hoor!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:03

Citaat:
wil je hem dan optillen met je handen?

Ja ik doe nl aan kracht training...van antoine geleerd Tong uitsteken

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:06

Samsam schreef:
En die tariefverhoging daaruiit blijkt wel weer dat meneer geen paarden en mensen wil helpen, maar
zoveel mogelijk geld van zijn volgelingen wil vangen!

Goei instructie mag geld kosten, maar er zijn grenzen. Ja hier heb je wel puntje aangekaart, ben ik wel met je eens.... Haha!

Blijf maar normaal en op eigen benen staan, ga niet zweven, daar bereik je meer mee denk ik persoonlijk. Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:11

Samsam schreef:
mijn paard huppelt zonder hem ook vrolijk gezond in de wei hoor!

Fijn voor je. Maar de mensen bij wie het paard niet lekker loopt moeten het maar uitzoeken?

Ik zeg niet dat ik ervaring heb met AdB, gelukkig is dat nooit nodig geweest, maar ik vind jouw reacties wel erg kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:11

Citaat:
Benengebruik: drijven naar je buitenteugel. Als het paard naar binnenvalt been eraan en naar die buitenteugel toedrijven.

Goed zo? Zo niet pech

nouzeg, ik vraag het netjes en ben helemaal niet tegen de both, maar heb gewoon wat vraagtekens bij zijn methode.
Maar kan niet anders als blij zijn voor deigene waarbij het geholpen heeft.

Maar naar de buitenteugel drijven is erg leuk, maar dat is toch geen rechtrichten?

Om het maar ff heel raar te zeggen is bij mij RR met het been, de bolle kant recht drijven.
Dus bijv links drijven, wat de rechterhand opvangt.
(natuurlijk komt er meer bij kijken, maar ff korte uitleg)
Misschien maakt dit plaatje duidelijker wat ik bedoel.

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:13

Hij heeft mij ook geholpen met m'n paard en geleerd wat rechtrichten is,ik ben het niet met alles eens {de hoogte v/d handen b.v.} maar ik heb ook wel weer veel van hem en m'n paard geleerd..ik heb een hoop instructeurs gehad en de orun gedaan,en ook daar wisten ze niet wat recht richten was.Ik denk dat je kunt rechtrichten op verschillende manieren,en altijd in samenspel met been en hand.Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Knipoog Als het doel maar hetzelfde is dat is het belangrijkst.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:16

Volgens mij richt je een paard recht door hem met zijn schouders voor de achterhand te plaatsen...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:16

abby schreef:
Volgens mij richt je een paard recht door hem met zijn schouders voor de achterhand te plaatsen...

of zijn achterhand achter zijn schouders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:18

waarmee hij wel om je been heen moet willen

Citaat:
Als het doel maar hetzelfde is dat is het belangrijkst.

Daar ben ik helemaal mee eens Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:19

nee, want de motor zit achter. Maar een paard dat volledig spoort kan nog steeds niet recht gericht zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:21

Lielle schreef:
nee, want de motor zit achter. Maar een paard dat volledig spoort kan nog steeds niet recht gericht zijn.

maar wat als hij zijn binnenachterbeen, wat naar binnen zet, ik begrens dan met mijn binnenbeen, en vang de buitenschouder op.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:24

Samsam schreef:
abby schreef:

of zijn achterhand achter zijn schouders?

Nee, want je werkt vanuit de achterhand. Dat is de motor, dus de voorhand moet je voor de achterhand plaatsen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 11:34

Sorry Kawa, maar ik wordt af en toe zo moe van al die mensen die zeggen dat wij vinden dat de Bodt heilig is enzo en dat ie niet kan lesgeven dat alles verkeerd aan hem is etc etc.
Verder is het ook een hele hoop geld...maar dan bedenk ik me ook dat die man altijd van huis is en wel even helemaal uit Belgie komt om de 'rotzooi van de nederlandse instructeurs op te ruimen'(alhoewel ik de prijsverhogen van 10 euro nu echt te gek vind)
Dat het helpt is al lang duidelijk dat niet iedereen zijn stijl goed vind is ook duidelijk . Zijn hele hoge handen manier pas ik ook nog maar zelden toe en in het begin heb ik dat hooguit 1 of 2 weken gebruikt daarna was dat niet eens meer nodig.

Een kwakzalver zal ik hem zeker niet noemen...eerder de DA die ons maar blij proberen te maken met al die inspuitingen en speciale beslagen.
Maar ze zeggen niet dat ze eigenlijk wel weten waar het vandaan komt...want dan levert het niks meer op.
Dat vind ik achterbaks.
Antoine heeft de steling No Cure No Pay....dat hoor ik een DA niet zeggen.

Persoonlijk was ik zelf ook enorm achterdochtig voor ik de eerste les nam.
HKO genezen...amehoela. Mijn mening is wel iets verandert maar om te zeggen dat elke HKO genezen kan worden...nee.

Om nu eventerug te komen op dat rechtrichten.(hopleijk staat het plaatje erbij)
Citaat:
Om het maar ff heel raar te zeggen is bij mij RR met het been, de bolle kant recht drijven.
Dus bijv links drijven, wat de rechterhand opvangt.
(natuurlijk komt er meer bij kijken, maar ff korte uitleg)
Misschien maakt dit plaatje duidelijker wat ik bedoel.

Zo bedoel ik dat ook.
Alleen kan jij dat beter uitleggen Knipoog