Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ipsilonka schreef:Paradiso schreef:Wat ik persoonlijk vind van de elastiek?
Niet gebruiken!!! Het trekt je paard in de krul. Maar het paard loopt NIET nagefelijk.
Wat ikzelf een belangrijk tegenargument vind is dat zodra je paard een poging doet om aan de teugel te gaan lopen ... En hij ontspant (of probeert dit) komt hij een altijd-aanwezige-spanning van de elastiek tegen. Hij leert dus ahw dat hij niet kán ontspannen omdat de elastiek er altijd is. Als je kijkt naar een slof (nu niet meteen beginnen te gillen, da's natuurlijk ook niet ideaal), deze gaat loshangen zodra het paard na geeft. De spanning is weg en het paard "leert" dat nageven goed is omdat dan de spanning weg is.
PS. Weet niet of spanning het juiste woord is in deze zinnen, maar anders kan ik het niet omschrijven.
Sorry, maar als het elastiek juist bevestigd is, dan is er ook ontspanning zodra hij het juist oppakt!
) Maar als ik het gebruik is het met longeren en het kan echt goed helpen om die hals wat langer te maken en omlaag, dus niet om hem in de krul te trekken. Die dingen heten niet voor niets halsverlengers! Lusitana schreef:Buiten het feit of elastiek goed is of slecht, is het streven natuurlijk dat je een pony "gewoon" kunt rijden. Als je dat niet lukt, dan zou je aan je eigen houding en hulpen kunnen werken om het voor elkaar te kunnen krijgen, ipv naar een hulpmiddel te reiken dat het paard in de gewenste houding brengt. Het paard/de pony kan het nl allemaal wel, het is de ruiter die faalt om voor elkaar te krijgen wat hij/zij wil.
Ipsilonka schreef:Nou, dan hebben jullie zeker andere elastieken dan ik. Ik gebruik dat ding heel zelden (weet eigenlijk niet eens waar t is) Maar als ik het gebruik is het met longeren en het kan echt goed helpen om die hals wat langer te maken en omlaag, dus niet om hem in de krul te trekken. Die dingen heten niet voor niets halsverlengers!
judithh schreef:zoals ik al vaker heb gezegt....waar de kunde ophoud..beginnen de hulpteugels...
wemkelover schreef:Op mijn vroegere manege kregen alleen de pony's/paarden die heel sterk waren een elastiek om.
Ik heb niet echt een mening over de elastiek want ik denk aan de ene kant bij somige pony's kan het wel goed zijn, die bijvoorbeeld hun hoofd omhoog gooien of weet ik veel. Maar ik ben het er ook niet mee eens omdat meestal de problemen bij de ruiters liggen.
De elastiek is wel het vriendelijkste hulpteugel vind ik.
Sabientjeuh schreef:judithh schreef:zoals ik al vaker heb gezegt....waar de kunde ophoud..beginnen de hulpteugels...
Dit is lang niet altijd waar...
Jullie (degene die met hulpteugels rijden) moeten dan toch wel verschrikkelijk brave paarden hebben..
Als je dat bij die van mij zou doen zou ze alleen maar achterwaarts blijven gaan. En die van me vader zou zo pissed worden dat ze stijl overeind zou gaan, ze zou zelfs gevaarlijk worden. Astragirl schreef:meestal wel...
Manuutje1990 schreef:Hulpteugels zijn idd nooit noodzakelijk in mijn ogen.. Als ze willen gaan ze toch wel, en dan houd jij ze echt niet tegen met je hulpteugeltje.
Ik snap trouwens nog steeds niet waarom paarden het pikken..Jullie (degene die met hulpteugels rijden) moeten dan toch wel verschrikkelijk brave paarden hebben..
Als je dat bij die van mij zou doen zou ze alleen maar achterwaarts blijven gaan. En die van me vader zou zo pissed worden dat ze stijl overeind zou gaan, ze zou zelfs gevaarlijk worden.
Maar misschien kan iemand mij hier uitleggen waarom een hulpteugel dan nodig is in jullie ogen?
Sabientjeuh schreef:Astragirl schreef:meestal wel...
Jah, maar niet altijd en Judithh kan me niet vertelen dat ze zelf nog nooit met een hulpteugel heeft gereden....
Sabientjeuh schreef:Astragirl schreef:meestal wel...
Jah, maar niet altijd en Judithh kan me niet vertelen dat ze zelf nog nooit met een hulpteugel heeft gereden....