Kneeltje zadelmak maken, foto's eerste keer iemand erop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisjuhandty

Re: kneeltje zadelmak maken,fotows eerste x iemand erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 16:44

Sjonniej schreef:
Yorel schreef:
Alles leuk en aardig over de bespiering, maar denk ook een na over geestelijke conditie van zo'n paardje. Zoals het hier verteld wordt klinkt t alsof het diertje nogal overrompeld wordt. Een jong paard heeft vaak veel tijd nodig om alles te verwerken, jonge paarden willen meestal het liefst alles voor je doen, net als jonge kinderen. Het is dan aan de ruiter om m af en toe een beetje af te remmen zodat ie "zichzelf niet voorbij loopt" en m de tijd te geven om alle nieuwe indrukken te kunnen verwerken. Ik zou er persoonlijk wat meer tijd voor uittrekken, maar ja ieder zijn eigen methode Knipoog
Wel een leuke pony hoor Haha!

Helemaal mee eens Ja

het ligt aan de pony of paard hoelang je er over doet als een pony het allenmaal goed vind en niet bang wordt of schrikt gaat het sneller dan 1tje die wel bang word of het niet zo snel verwerkt

lisjuhandty

Re: kneeltje zadelmak maken,fotows eerste x iemand erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 16:45

loveramona schreef:
ja, ik weet ook dat het makkelijker is om met korte beugels te rijden, want ik rijd ook op een kleine pony Knipoog

en dat met dat iele valt reuze mee, want niet iedere pony is een en al bonk spieren

heel leuk dat je al los gaat rijden, en dat het zo goed gaat Haha!

nog veel plezier met hem

xxx charlotte

thanks

Navidad

Re: Kneeltje zadelmak maken, foto's eerste keer iemand erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:01

Ik wil hier ook even op reageren, ten eerste een hele leuke pony.

ik heb ook verschillende ponys en paarden zadelmak gemaakt en beleerd. maar daar ging zeker een week vooraf voordat het hoofdstel erop ging, daarna minimaal een week voor het zadel, daarna begin ik ze langer te longeren, en dat zon 2 maanden en al helemaal als ze groen uit de wei komen. Dit is nu jullie tweede dag, ook al is die pony zo braaf nu, als jullie nu te snel gaan word het wel minder. Overrompel hem niet want een jong paard is zo verpest, geef hem eerst de kans om te wennen aan alles, hoofdstel en zadel peesbeschermers noem maar op, alles is nieuw alles is wennen. het paard is nog volledig groen en vind het niet kunnen dat als je het zadel een keer erop heb gelegd daarna al gelijk erop te springen. laat hem eerst even aan de hand wennen wat teugeldruk is. zo voorkom je ongelukken. Als die daaraan gewend is en op je stem reageerd dan zal ik er pas op gaan zitten, want het paard moet weten ho is ho, stap is stap, draf is draf, galop is galop. Aangezien je zelf verteld dat je van het weekend al los wil gaan rijden, vind ik zeker dat je te snel gaat. Uberhaupt pak hem op om de dag, een dag aan de longe en dan een dag erop. leer hem wennen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:04

ik vind dit ook wel erg snel hoor

maar vind het zadel ook wel erg groot bij het beestje!

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 17:08

Citaat:
ik vind dat je daar helemaal niks over kan zeggen, want je kent de pony geeneens. ik vind dat je het dan beter het kunnen vragen want je weer heeeelemaal NIKS van de pony en nu kom je een beetje betweterig over, van dat je alles van de pony kent door die paar foto's
en je weet nooit wat ze al allemaal heeft gedaan met longeren en al dat Knipoog en hoelang ze eraan besteed heeft. ze zegt dat het goed gaat, en dat ze al los gaat rijden, dus ik denk dat ze het wel goed heeft gedaan hoor

Het is helemaal niet mijn bedoeling om betweterig over te komen, maar in het verhaal bij de foto staat het allemaal op zo'n manier geschreven alsof de pony even uit het land is geplukt en er dan dit allemaal mee gedaan wordt. Zo komt dit op

Mij
over.

Citaat:
hoezo teveel in 1 keer dan helemaal niet teveel in 1 keer hij werkt 2 dagen en nu heeft hij een week rust hij wordt niet overdonderd want hij heeft alle vrijheid en als ze kan het wel geestelijk aan want hij krijgt nu dage rust en normaal moet je elke dag 10 minuten en dan volende dag weer zodat een paard weet wat er bedoeld word

Hij krijgt nu in 2 dagen heel veel voor zijn kiezen en dan opeens weer helemaal niets. Ik zou persoonlijk zelf liever elke dag of misschien zelfs een paar keer per dag een klein beetje doen, dan in 1 keer heel veel. Maar nogmaals dit is mijn mening.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:29

ook ik vind dat je véél te snel gaat.

1. welke idioot doet nu direct een paard longeren aan een bit wat hij voor de eerste keer aanheeft??(zo lees ik het uit je verhaal tenminste..)
(mijn paard heeft nu al een keer of 4 een hoofdstel aan gehad, maar ik heb hem er zelfs nog nooit mee gelopen, oké, ik ben super voorzichtig, maar ik laat hem liever rustig wennen dan dat ik hem overrompel..)
2. direct aansingelen lijkt me niet echt prettig, zou het eerst gewoon vastleggen dat het niet schuift, ik zelf denk dat je zo een pony leert dat de singel klote is, omdat die direct super strak word getrokken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:06

Het gaat helemaal niet te snel Haha! Haha! Haha! ALs het goed gaat gaat het goed........... en moet je dan passen terugnemen als dat niet nodig is???

zoals ik het zie zijn ze heel goed bezig............. beter als al die andere mieppies die er een maand over doen op gympen, zonder cap en goede begeleiding

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:33

Ik vind dit absoluut NIET te snel blijkbaar gaat dit zo heel goed.
Bovendien deden ze dit op een vorig stage bedrijf ook zo en dat ging altijd prima en die paarden gingen na ongeveer 4 weken weer weg helemaal braaf ingereden.
En bedenk ook als je het heeeel rustig aan doet kan dat ook tegen je werken omdat die dan alle tijd heeft om rare grapjes te bedenken.

lisjuhandty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 20:41

fjordygirl schreef:
Bovendien deden ze dit op een vorig stage bedrijf ook zo en dat ging altijd prima en die paarden gingen na ongeveer 4 weken weer weg helemaal braaf ingereden.
En bedenk ook als je het heeeel rustig aan doet kan dat ook tegen je werken omdat die dan alle tijd heeft om rare grapjes te bedenken.

eindelijk 1 die verstand van zadelmak maken heeft Knipoog
zo gaat het bijna altijd met zadelmak maken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:52

Op de foto's ziet het er allemaal rustig en ontspannen uit. Naar mijn idee gaat ze niet te snel.

Ik longeerde mijn pony ook gewoon met bit toen ik ging longeren, hij moet het toch leren dus waarom dan eerst anders doen Verward

Vorig jaar heb ik mijn pony 2 keer gelongeerd, na de derde keer longeren ging ik hangen en erop. Niks aan de hand dus stappen en draven aan de longeerlijn. Precies zoals hier ook gebeurd.

Mijn pony was overigens ook heel erg iel en onbespierd. Kwam zo uit de opfok. Toch was hij al 4 jaar!
Spieren krijgen ze vanzelf als ze gaan werken.

Super dat je in elk geval veilig op je pony gaat zitten met cap en laarzen etc... OK dan!

Veel succes nog!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:54

Kom op mensen doe nou niet zo eigenwijs.
(naam vergeten Bloos ) kan al vaker hebben mee geholpen met pony's zadelmak maken, maar gewoon voor het eerst er ook op zitten.

Over de rest van de methode weten we niks! Behalve dat er een dag tussen het zadel en er op zitten. Dan kun je niet meteen conclusies gaan trekken!

En over de maat..... niet zeuren.... ze is ietsje te groot maar het is niet haar pony, en om nou een perfecte maat persoon te zoeken.. Terwijl je een goed meisje hebt dat ietsje te groot is.

Verder leuke foto's !! Haha!
Ik heb een vraagje over de beugels: ik zie namelijk bij alle foto's dat als een jong paard voor het eerst een zadel op krijgt de beugels los hangen.
waarom is dat? Weet iemand dat?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:56

Dan went hij of zij aan het gevoel dat er iets tegen zijn of haar buik aan komt en zal die niet zo heftig reageren als je er zelf op stapt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:57

Heeft geen toegevoegde waarde............ ik doe het zelf liever niet, maar vind het ook niet erg als een eigenaar het wel doet Haha! Haha! Haha! Haha!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:59

Citaat:
Dan went hij of zij aan het gevoel dat er iets tegen zijn of haar buik aan komt en zal die niet zo heftig reageren als je er zelf op stapt.

Dankjewel!! Haha!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 21:01

Fitch schreef:
Yorel schreef:
Alles leuk en aardig over de bespiering, maar denk ook een na over geestelijke conditie van zo'n paardje. Zoals het hier verteld wordt klinkt t alsof het diertje nogal overrompeld wordt. Een jong paard heeft vaak veel tijd nodig om alles te verwerken, jonge paarden willen meestal het liefst alles voor je doen, net als jonge kinderen. Het is dan aan de ruiter om m af en toe een beetje af te remmen zodat ie "zichzelf niet voorbij loopt" en m de tijd te geven om alle nieuwe indrukken te kunnen verwerken. Ik zou er persoonlijk wat meer tijd voor uittrekken, maar ja ieder zijn eigen methode
Wel een leuke pony hoor

Amen!! _/-o_

lisjuhandty schreef:
...de pony hadden we van de wei gehaald , bekapt , hoofdstel omgedaan en gelongeerd hij was super braaf toen het zadel erop en hij liep braaf rond.de volgende dag ging ik erop
let niet op de houding
want dit was mijn eerste pony die ik zadelmak heb gemaakt.

Echt veel te veel in een keer!!

lisjuhandty schreef:
...
want wij maken altijd al paarden zadelmak...

En niet echt consequent in je antwoorden...

Helemaal mee eens!!!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 23:04

gijsenkim schreef:
Het gaat helemaal niet te snel Haha! Haha! Haha! ALs het goed gaat gaat het goed........... en moet je dan passen terugnemen als dat niet nodig is???

zoals ik het zie zijn ze heel goed bezig............. beter als al die andere mieppies die er een maand over doen op gympen, zonder cap en goede begeleiding

dit ben ik in eerste instantie wel met je eens. maar om een paard eerst voor zijn doen hard te laten werken en daarna een week niks te laten doen? vertel mij is dat dat goed is..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 02:06

lisjuhandty schreef:
fjordygirl schreef:

eindelijk 1 die verstand van zadelmak maken heeft Knipoog
zo gaat het bijna altijd met zadelmak maken

hoho!! Tis niet omdat ze t niet met je eens zijn dat ze geen verstand hebben van zadelmak maken! Tis niet omdat sommige vinden dat je goed bezig bent dat je meteen overmoedig moet worden...
Leuke pony. Ken geen r**t van zadelmak maken en daar oordeel ik dus ook niet over, maak je'm zadelmak voor andere?
want alst jou pony is ben je toch al groot Clown (maar dat lijkt me onlogisch dat je'm voor jezelf zadelmak maakt als je snapt wat ik bedoel)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 06:13

Navidad schreef:
dit ben ik in eerste instantie wel met je eens. maar om een paard eerst voor zijn doen hard te laten werken en daarna een week niks te laten doen? vertel mij is dat dat goed is..

Hier heb ik blijkbaar overheen gelezen.
Ik ben het met jouw eens dat je met een paard of pony zadelmaken, beter 3x per week kort mee aan het werk kunt gaan, dan 1x per week en dan weer wegzetten.

De pony moet regelmaat hebben, zo gaat het beestje sneller begrijpen wat je hem vraagt en krijgt minder tijd om te verzinnen hoe hij eronderuit komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 06:59

Navidad schreef:
gijsenkim schreef:

Geeft niks.............. het ligt maar net aan het paard, en als ik de voorbereidingen zo zie.......... cap, bp, en laarzen denk ik dat de meneer van wie de ponie is heel goed weet wat hij doet........

10 minuten een ruiter op je rug is niet hard werken, het dier is 3,5 Haha! Haha!:D.............. Ik zie dit liever als al die mieppies die zonodig moeten gaan wandelen met hun 1 jarige gevaarlijke hengst

loveramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 08:17

Yorel schreef:
Citaat:
ik vind dat je daar helemaal niks over kan zeggen, want je kent de pony geeneens. ik vind dat je het dan beter het kunnen vragen want je weer heeeelemaal NIKS van de pony en nu kom je een beetje betweterig over, van dat je alles van de pony kent door die paar foto's
en je weet nooit wat ze al allemaal heeft gedaan met longeren en al dat Knipoog en hoelang ze eraan besteed heeft. ze zegt dat het goed gaat, en dat ze al los gaat rijden, dus ik denk dat ze het wel goed heeft gedaan hoor

Het is helemaal niet mijn bedoeling om betweterig over te komen, maar in het verhaal bij de foto staat het allemaal op zo'n manier geschreven alsof de pony even uit het land is geplukt en er dan dit allemaal mee gedaan wordt. Zo komt dit op

Mij
over.

oke sorry dan .....

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:04

hoi
leuk paardje!!!!!!!!!

maar zo als sommig al zeggen super van je cap en bp !!!!!!!

ik vind het om je eerlijk te zeggen ook een beetje aparte manier van beleren

ik bedoel ik zou het anders gedaan hebben

ene ik wandele ook met mijn jaarling ben ik nou ook een gevaarlijk miepje Haha! Bloos