Probleem bij beleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bacannie

Re: Probleem bij beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 20:23

Goede beslissing van je. Je kan in dit soort situaties beter op je gevoel afgaan. Ik hoop voor je dat het straks beter gaat. Laat je het ons weten hoe het afloopt?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:51

Hier nog iemand met het zelfde probleem.
Mijn 5 jarige merrie is ook na een trainingstal.
En ze kunnen er niet op komen, paard flipt ook totaal, ze drukken haar tegen het schot aan, en draaien der oor om, en dan kunnen ze er net snel op komen.
Ik ben benieuwd hoe je dit kunt aanpakken, dit moet uiteraard met gedult beter worden, we hebben haar 3 weken weg gebracht om der te beleren, onder het zadel loopt ze verder goed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:32

Draaien het oor om?

Sorry, maar daar zou ik mijn paard meteen weghalen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:43

wendytjeG schreef:
Draaien het oor om?

Anders kunnen ze er gewoon niet opkomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:45

parouscha schreef:
wendytjeG schreef:
Draaien het oor om?

Anders kunnen ze er gewoon niet opkomen.

En op die manier wordt het in de toekomst beter?

Nou ja, het is jouw paard. Als jij er vertrouwen in hebt, dat is het belangrijkste Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:34

Riant schreef:

maar er zijn ook mensen die zich professioneel noemen maar het niet zijn (zat zelfs). En als eigenaar is het soms heel moeilijk om te bepalen wat wel en niet Proffessioneel is.

Ik ben het met je eens dat er zat "professionele" africhters zijn...
Maar ik denk dat je als ruiter/paardenbezitter toch wel in staat moet zijn om dé juiste prof te vinden!!!!!

Vaak draait het er om dat mensen geld willen besparen op de africhting en dan kom je bij "profesionals" terecht....

Professioneel tussen aanhalingstekens kun je vergelijken met beunhazen...

Net als TS zegt: Dit kost me wel wat meer centen...

Tja....

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:35

Het is een moeilijk dier met opstappen, ze proberen gewoon uit waarop ze het beste reageert, en waar ze respect voor heeft Lachen
Dat was dat dus Haha! , ze is inmiddels weer terug op der eigen stal Lachen

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 10:15

Ik dacht echt dat ik een goed plek voor haar had gevonden....geld maakt me voor wat betreft mijn paard niet zoveel uit..... En het feit dat ze misschien goedkoper waren (wat dus niet zo is) speelde bij mij geen rol! Ik zei dit puur omdat ik nog niet wist wat beleren bij andere mensen kost.....(heb het gevoel dat ik me even moet verdedigen).

Ik hoop, parouscha, dat het met jouw paardje ook wat rustiger wordt....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 10:24

Viennanova schreef:
Ik dacht echt dat ik een goed plek voor haar had gevonden....geld maakt me voor wat betreft mijn paard niet zoveel uit..... En het feit dat ze misschien goedkoper waren (wat dus niet zo is) speelde bij mij geen rol! Ik zei dit puur omdat ik nog niet wist wat beleren bij andere mensen kost.....(heb het gevoel dat ik me even moet verdedigen).

Niet doen!!! Het was ook geen aanval tegen jou... Knipoog

Het gaat erom dat mensen zich beter moeten verdiepen WAAR zij hun paard naar toe brengen..!!! Als je kind naar school gaat dan doe je dat toch ook niet zonder nadenken??

Verdiep jezelf erin, praat met kenners, bel eens rond, ga eens kijken...

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 12:32

Kaja schreef:

Vaak draait het er om dat mensen geld willen besparen op de africhting en dan kom je bij "profesionals" terecht....

Professioneel tussen aanhalingstekens kun je vergelijken met beunhazen...

Net als TS zegt: Dit kost me wel wat meer centen...

Tja....

Maar dit wil ook weer niet zeggen dat alle mensen die minder vragen het slecht doen.
Ik ben zelf net een paar jaar bezig en probeer thuis een beetje m'n eigen bedrijf op te starten.
Ik vraag echt super weinig om een paard voor iemand te rijden(ook zadelmak maken) maar dat wil niet zeggen dat ik het slecht doe.
Okee een oude rot in het vak heeft dat makkelijker dan ik, maar de paarden die ik tot nu toe zadelmak heb gemaakt doen het allemaal super dus.
Ik vraag alleen zo weinig, omdat ik eerste en goeie klantenkring op wil bouwen.

(Niet dat ik zeg dat jij beweerd dat alle mensen die weinig vragen het slecht doen, maar vaak is dat inderdaad wel)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 13:58

Tegenwoordig denkt iedereen "prof" te zijn in zadelmak maken en corrigeren...

Ja, ook ik heb er genoeg zadelmak gemaakt... Ik denk dat ik gewoon geluk heb gehad, want ik heb er nu eentje..... Sigaar

Wat mij dus met mn neus op de feiten wijst....
Profs zijn niet voor niets profs...

Ik zeg ook niet dat iedereen fout is die weinig vraagt, voor niets gaat de zon op zeg.... Maakt mij niet uit wat ze vragen, maar ga eerst eens ergens kijken, informeren, referenties etc...

Het gaat hier om de basis van je paard, iets wat hij de rest van zijn leven bij zich draagt! Goed of fout, vergeten doen ze het nooit!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:07

Ik stuur ook de lastige door naar mensen die handiger zijn dan ik Haha! Haha! Haha!

Ik geef overigens niet zo heel snel op, en ben ook niet zo heel snel onder de indruk....... maar als ik denk van........ Nouhou kweenie of bruintje beer deze trekt...(ben ook al 35 Haha! ) dan ben ik de eerste die dat toe zal geven en bijvoorbeeld het paard doorverwijs naar Gert van den Hof ofzo Haha! Haha! Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:17

Haha! Haha! Mijn toekomstige topper ( Bloos ) staat momenteel ook in training bij een prof... Haha! En daar baal ik niet van.... Beter zo, als dat ik straks afscheid moet nemen omdat hij niet zo helder meer is...

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 14:38

Ja precies, dat gevoel heb ik ook. Heb de merrie zelf gefokt, het is echt mij toekomstige toppertje en daarom baal ik ook zo dat ze zo'n start heeft gemaakt. Er is nu niet veel meer aan te doen, maar was wel een goede les voor een volgende keer! Die van mijn zusje (volle broer van die van mij) gaat er echt niet heen (die zou er volgend jaar ook heen).

LiekeLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:10

manonnetjoe schreef:
Nooit in een box met dit soort gevallen! Jeetje, tenzij je dood wil...
Stel je voor dat je met dit paard van de TS in de stal staat en hij knalt je tegen het dak of je valt en hij vertrapt je...
Nooit in kleine ruimtes werken, gewoon in de manege een gedeelte afzetten.

Ik heb afgelopen ook iemand aan het werk gezien die paarden beleert als vak. En er waren een aantal paarden die panisch begonnen te doen als hij op wilde stappen. Hij leunde in de beugel en zodra hij merkte dat het paard zenuwachtig werd haalde hij zijn voet eruit en beloonde het dier. Op een gegeven moment kon hij ij in de beugel staan en toen is hij ook gestopt omdat het dier zijn angst in bedwang hield. Hij beloonde het dier voor zijn medewerking en liet hem met rust. Hij zei tegen me dat je met jonge paarden heel voorzichtig moet zijn, een fout en je verprutst het vertrouwen in de mensen. Je kan er beter wat meer de tijd in steken!
Maar nooit opsluiten, dan ga je tegen zijn natuur in en dat kan alleen maar averechts werken Verdrietig

Succes ermee!

sorry hoor.. val me anders aan..
ik beleer al jaren met een professionele paardenafrichter jonge paarden en pony's en wij stappen altijd eerst op in de box.. als je normaal bent en fatsoenlijk doet en met zijn 2en bent is der niks aan de hand. hebben nog nooit meejgemaakt dat t ook maar een beetje mis kon gaan. Cool

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 18:50

Dat zou ik nou nooit doen... Beetje ruimte kan geen kwaad denk ik dan maar...

Je hebt er van die draken bij die zich neer storten o.i.d....

Sta je dan op 9m²... Zie daar maar eens zonder kleerscheuren weg te komen... Haha! Haha! Haha!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:00

Citaat:
sorry hoor.. val me anders aan..

Doe ik helemaal niet, maar ik vind het een ehh...''aparte'' manier van africhten.

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:08

lachmar schreef:
Ik denk dat je een goed besluit hebt genomen.

Wat ik zo raar vind uit jou verhaal is dat ze meteen de eerste dag al met je paard zijn begonnen.
Als ik een nieuw paard op stal krijg dan laat ik ze eerst ff wennen, dan leer ik ze rustig longeren en dan een keer een singel en zadel op. Hier doe ik meestal 1 a 2 weken over (Verschild per paard)
Ze worden dan niet in 1 keer overbluft en hebben genoeg tijd om zichzelf aan de situatie aan te passen en te wennen.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik las je verhaal en had er geen goed gevoel bij. Denk dat deze mensen een tikje te hard van stapel zijn gelopen en niet echt naar het paard zelf hebben gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 20:59

Ik zeg het niet snel, maar waarom probeer je haar zelf niet te beleren?
Ze vertrouwt je, je blijft rustig, je kijkt en luistert naar je paard, je vraagt raad... Dat is al meer dan menig jong paard kan verlangen.
Natuurlijk is een buitenstaander als corrigerend oog belangrijk, zorg ook zeker dat je die hebt, maar van wat ik hier lees krijg ik het idee dat je paard door jou net zo goed beleerd kan worden als door een professional. Zolang je de tijd, de rust en het zelfvertrouwen hebt om dit te doen tenminste.
De professionele stal waar je nu geweest bent kan dan een hoop van je leren.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:31

Ik pleit er ook voor dat je het mssn zelf moet proberen. Vertrouwen en rust zijn bij beleren het allerbelangrijkste en die rust komt niet zonder het vertrouwen.
Ik heb zelf ook paarden beleerd waarvan de laatste ook kriegel en gespannen werd van het hangen en poberen op te stappen.
Stap terug genomen en veel grondwerk gedaan en heel veel aan het zadel gerommeld, bewogen en op het zadel met mijn hand geklapt terwijl ik naast haar stond. Na een paar weken ook mijn voet in de beugel gezet en daar druk op gezet en als ze braaf bleef staan stopte ik en beloonde ik haar. Dit deed ik zowel links als rechts.

Nu rijdt ik sinds drie weken op haar en ze is ontspannen met op en afstijgen en accepteert dat ik op haar rug zit en dat dat niet eng is.

Het heeft bij mij goed geholpen, mssn voor jullie ook?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:04

Ik wil toch wat zeggen over dat opstappen in de stal. Ik zou het niemand aanraden, want het kan link zijn, maar voor sommige paarden werkt het gewoon heel goed. Heb het zelfg met Princesa gedaan, die buiten nu eenmaal totaal flipte en ik had geen omheinde ruimte om in op te stijgen. Het opstijgen moest er dus goed inzitten voordat ik het veilig buiten kon doen. Nu was dit een paard dat gewend was in haar stal vast te staan en nooit omhoog kwam als ze vaststond, nooit heeft geprobeerd te hangen. Je moet je paard kennen voordat je zoiets doet, nogmaals, don´t try this at home, maar het kan wel een oplossing zijn.
Ik gebruik ook altijd een opstapje bij jonge paarden en ga erop, eraf, erop eraf, belonen, klaar. Volgende dag weer, erop er af erop eraf, belonen , klaar. Het opstijgen moet echt als een apart hoofdstuk benaderd worden en niet onderdeel worden van het rijden. Je hebt er de rest van het paardenleven plezier van als het goed is gegaan met aanleren van stilstaan en wachten tot jij het commando geeft om voorwaarts te gaan.

Verder, Bacannie, ik hoop dat het bij die andere stal beter gaat en dat je er een fijn paard aan hebt als ze terugkomt!

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 23:18

manonnetjoe schreef:
Nooit in een box met dit soort gevallen! Jeetje, tenzij je dood wil...
Stel je voor dat je met dit paard van de TS in de stal staat en hij knalt je tegen het dak of je valt en hij vertrapt je...
Nooit in kleine ruimtes werken, gewoon in de manege een gedeelte afzetten.

Ik heb afgelopen ook iemand aan het werk gezien die paarden beleert als vak. En er waren een aantal paarden die panisch begonnen te doen als hij op wilde stappen. Hij leunde in de beugel en zodra hij merkte dat het paard zenuwachtig werd haalde hij zijn voet eruit en beloonde het dier. Op een gegeven moment kon hij ij in de beugel staan en toen is hij ook gestopt omdat het dier zijn angst in bedwang hield. Hij beloonde het dier voor zijn medewerking en liet hem met rust. Hij zei tegen me dat je met jonge paarden heel voorzichtig moet zijn, een fout en je verprutst het vertrouwen in de mensen. Je kan er beter wat meer de tijd in steken!
Maar nooit opsluiten, dan ga je tegen zijn natuur in en dat kan alleen maar averechts werken Verdrietig

Succes ermee!

Dat in de beugels gaan hangen hebben ze bij die van mij ook gedaan bij het africhten. Mijn paardje is nu niet direct de braafste en toch hebben ze eigenlijk nooit echte problemen gehad omdat ze alles zo rustig opbouwden. Tuurlijk dacht ik die eerste week soms wel: djeezes ik betaal voor een maand en dat gaat zo traag vooruit. Maar dat hebben we ondertussen al ingehaald omdat hij gewoon zo goed is afgericht en ik er alleen mee verder kan zonder problemen. Hij is onder het zadel echt heel rustig.

Opstijgen in de stal zou ik zelf ook nooit doen. Lijkt mij bij de meeste paarden heel gevaarlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 06:59

Ik stap nergens anders op dan in de bak.............. niet in de box, niet in de gang (doen ook nog wel eens mensen) en niet op het beton (jaaa wordt ook gedaan)

Ik lijk wel gek, eerlijk gezegd stap ik het liefst hartje veluwe op Haha! Haha! Haha! lekker de ruimte

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 08:25

gijsenkim schreef:
Ik stap nergens anders op dan in de bak.............. niet in de box, niet in de gang (doen ook nog wel eens mensen) en niet op het beton (jaaa wordt ook gedaan)

Ik lijk wel gek, eerlijk gezegd stap ik het liefst hartje veluwe op Haha! Haha! Haha! lekker de ruimte

G&K: Pas je op voor laaghangende takken... Haha! Haha! Haha!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 09:44

Citaat:
Je moet je paard kennen voordat je zoiets doet, nogmaals, don´t try this at home, maar het kan wel een oplossing zijn.

Als je je paard goed kent is al heel anders dan dat je geen band hebt met een dier. Als je niet weet hoe je paard reageert moet je niet in een kleine ruimte werken! Moet er niet aan denken dat je valt en je paard vertrapt je of flipt helemaal door als je op m zit! Brrrr....