Dressuurtopper in wedstrijdtraining!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Dressuurtopper in wedstrijdtraining!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:19

Ziet er wel goed uit vindt ik. Mijn paard krult zich van zich zelf ook zo lekker op achter het kaak gewricht. Netjes. Je zou al wat meer druk op de teugels kunnen gaan vragen. En je beugels korter want op elke foto trek je je hak op.
Dan is het plaatje compleet

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:01

Marije, ik moet juist m'n beugels een gat langer omdat het er anders heel geforceerd uitziet. Ik kan m'n hakken niet uitdrukken dus dan houdt het snel op Bloos

Esther, ik heb juist m'n sporen af. Hij moet leren op mijn beenhulp te reageren en niet op spoorhulp. Sinds een weekje rij ik nu dus ook zonder spoortjes.

Odie, ik weet maar 1 smiley voor jou reactie Slapen

Simmie, ik pb je even Knipoog

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:33

Ha Ymke ziet er netjes uit!!!
Ik vind het heel ontspannen uit zien en hij loopt netjes want hij kan het soms ook verrekken maar ja veel suc6 met je wedstrijden en het gaat je zeker lukken!! Veel suc6 ermee!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:59

Dan zou je een gaatje ertussen kunnen maken. Ik kan me haast niet voorstellen dat het met een gaatje korter er het geforceerd uitziet. Nou ja zelf weten je komt er vanzelf op terug tegen de tijd dat je L/M start. Dan zullen ze iets meer op houding letten. Het is maar een tip en zelf weten wat je er mee doet

LloiDLoVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:12

leuke foto's en wat een leuke cap heb je Haha!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:29

Het ziet er wel netjes uit. Het laag rijden op zich is wel goed, maar houd je paard wel actief, hij heeft aan de fotos te zien de neiging om heel lang uit elkaar te vallen van het achterbeen af. Wel goed dat je het probeert om je paard lekker over de rug te krijgen, dat doen tegenwoordig niet veel mensen meer...

Succes met je wedstrijden!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:33

Kylan schreef:
Het ziet er wel netjes uit. Het laag rijden op zich is wel goed, maar houd je paard wel actief, hij heeft aan de fotos te zien de neiging om heel lang uit elkaar te vallen van het achterbeen af. Wel goed dat je het probeert om je paard lekker over de rug te krijgen, dat doen tegenwoordig niet veel mensen meer...

Succes met je wedstrijden!

Niet?? Wij (Ymke en ik) moet altijd in begin en aan het einde van de les de paarden laag rijden. Dus in het begin lekker over de rug en aan het einde mooi gebogen laten ontspannen.

Wel jammer dat dat niet meer vaak wordt gebruikt.

Shariff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:40

mij valt op dat als je hem wat lager laat lopen dat hij wat meer op de voorhand valt. Kan aan mij liggen hoor Knipoog op de andere foto's komt de achterhand er wel veel mooier onder!

Super leuk paardje, en veel succes op je wedstrijd Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 21:06

hij is nogal makkelijk in zijn tempo, hij vind het wel best als hij wat mag sjokken. Dat is ook de reden dat ik nu zonder sporen rij, zodat ik hem niet perongeluk kan prikken en hij puur op kuitdruk + evt zweep rij. Daarom krijg ik hem ook minder actief, we zijn hier net krap een week mee bezig en van prikrpikprik met sporen naar wakend zonder sporen is nogal een grote overgang. Ik moet zeggen dat het wel een heel stuk beter gaat, maar ik kan niet ineens een superactiviteit verwachten, dat is geheel aan mezelf te wijten want ik ben gewoon niet consequent genoeg daarin, maar we moeten het gewoon samen leren.

Marijke, hierbij voor jou een foto van kortere beugels, je ziet hierbij duidelijk dat ik m'n knieen bijna voorbij het zweetblad heb, dit komt omdat ik m'n hakken gewoonweg niet kan uitdrukken, dus daarom ziet het er "geforceerd"uit.
Afbeelding

Shariff, klopt dat hij minder activiteit vertoont, zie boven Haha!

Shariff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:32

Op die foto loopt hij inderdaad een stuk beter vind ik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:47

Odie schreef:
Zou je 'm nie es een beetje bij mekaar rijden??? hij is een kilometer te lang in zn lijf! en hij loopt GIGANTISCH op de voorhand, waardoor hij er vanachter dus achter is en niet eronder.

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik de foto's zag. De achterhand komt er echt nog zo'n beetje achteraan gewandeld in plaats van dat hij die onderbrengt. Later las ik pas dat het om een B-paard ging (werd een beetje misleid door de titel van het topic 'dressuurtopper...'). Wel een belangrijk aandachtspunt trouwens om hem meer bij elkaar te gaan rijden (en dan wel van achter naar voren Knipoog. Ik zou met dit paard heel veel (schijn)overgangen en tempowisselingen rijden, balkjes draven etc. om die achterhand maar sterker te krijgen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 14:08

CCCorine, hij is Z2 dressuur geweest en kan makkelijk met zijn kop opgericht,verzameld met dat achterkantje erbij lopen. Hij loopt alleen iets te graag daarboven dus moet ik hem expres heel laag rijden. Ik rij alleen maar overgangen,tempowisselingen etc. Ik ben zelf niet consequent genoeg in zijn tempo en moet hem gewoon meer achter z'n vodden aanzitten, maar dat gaat niet 1,2,3.

Zoals je de laatste foto ziet loopt hij wat meer opgericht, zoals hij gewent is, en dat gaat hem ook makkelijker af. Voor een paard is het omschakelen ook ineens lastig, hij liep voorheen altijd opgericht en moet nu opeens laag...

Soms heb ik de neiging om mensen uit te nodigen hem zelf eens te komen rijden Schijnheilig

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:32

En waarom? Omdat ze oordelen op basis van foto's? Geef die foto's dan ook niet. Knipoog

Ik vind dat je iets te neerbuigend spreekt over 'dat achterkantje'. Dat achterkantje is namelijk even (misschien nog wel meer) belangrijk dan de voorkant. Af en toe heb ik het idee dat hij iets te veel op de voorhand gaat lopen. Hij lijkt dan ook wat te hangen op je hand. Je gaf zelf al aan dat je eraan werkt. Slim dat je je sporen eraf hebt gedaan, als je je hakken niet omlaag kan houden wordt het moeilijk niet onbedoeld te prikken.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 14:39

hij hangt eigenlijk helemaal niet. Hij heeft een superfijn mondje en een hele fijne soepele hals en is heel licht in zijn aanleuning.
Ik wéét hoe belangrijk de achterkant is, heb zelf geleerd te rijden volgens eerst achter, dan voor. Maar weet je hoe moeilijk het is voor paard & ruiter om ineens om te schakelen van prikprik naar ineens geringe kuitdruk? Hij bied dit laag in de hals zelf steeds meer aan en ik moet dan nog leren om hem daarin voorwaarts te houden. Iedereen moet leren, en daarom heb ik ook gekozen voor een paard van hoger niveau. Echter wist ik van te voren dat het voor mij moeilijker zou zijn (maar wel leuker, meer uitdaging) om hem ineens correct te rijden.

Commentaar op foto's vind ik nooit erg, maar sommige mensen (wie de schoen past..) reageren zonder ook maar iets van de achtergrond te weten of te vragen. Of reageren met/op iets wat helemaal niet waar is..

M'n laatste opmerking was eigenlijk meer positief dan negatief bedoelt. Zou graag zien hoe andere hem rijden, omdat ik zelf nog veel moet leren..

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:16

Ga ik me er ook even tegen aan bemoeien. Je ziet duidelijk dat op de meeste foto's je ene schouder laag zit aan de kant van de hand waar je op rijd. (Dus op linkerhand linkerschouder lager dus scheef) Als je foto's plaatst kan je daar opmerkingen over verwachten en naar mijn mening is dat ook opbouwend. Ik heb maar 1 reactie gelezen waarbij ik dacht, 'nou nou dat mag subtieler'.

En op de voorhand en laag en rond rijden is wel wat anders.

Ik ben het met je eens dat je laatst geplaatste foto absoluut een beter beeld geeft.

Mag ik vragen waar je last van hebt dat je je hak niet kunt uitdrukken?

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:21

leuke fotoos Lachen
waarom rij je zonder sper-riempje ?
het rijden ziet er mooi ontspannen uit, maar op sommige fotoos maakt hij zich wel erg lang!
dit is heel moeilijk om eruit te werken, als ik jou was zo ik zou losrijden en later hem nog even iets meer oppakken Knipoog

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 16:31

ik rij zonder sperriempje omdat ik dat mooier vind en hij het niet nodig heeft..

ik heb verkorte archillespezen en ben aan eentje geopereerd toen ik 2 was. De andere is nog steeds te kort en er zit weinig tot geen "rek"in beide pezen waardoor bv met m'n hakken op de grond als ik door m'n knieen buig niet lukt en hakken uitdrukken dus ook niet.

Trouwens, bedankt voor de reactie's Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:17

Hier een foto van mijn 3 jarige die op deze foto 2 maand onder het zadel is (lees heeft 2 maand gelden voor het eerst een zadel opgehad.) Je ziet dat ze niet opgericht loopt maar toch haar achterhand aardig meeneemt. Het kan dus wel!!

Ik kom wel een mega eind uit het zadel maar dat kwam omdat ik nog niet zoveel vertrouwen in haar had en dat gaat nu gelukkig ook goed.

Afbeelding

Merrie is drachtig en dat is wel te zien op de foto. Dikke buik en lijkt kort in de lendelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:20

#Ymke# schreef:
hij hangt eigenlijk helemaal niet. Hij heeft een superfijn mondje en een hele fijne soepele hals en is heel licht in zijn aanleuning.
Ik wéét hoe belangrijk de achterkant is, heb zelf geleerd te rijden volgens eerst achter, dan voor. Maar weet je hoe moeilijk het is voor paard & ruiter om ineens om te schakelen van prikprik naar ineens geringe kuitdruk? Hij bied dit laag in de hals zelf steeds meer aan en ik moet dan nog leren om hem daarin voorwaarts te houden. Iedereen moet leren, en daarom heb ik ook gekozen voor een paard van hoger niveau. Echter wist ik van te voren dat het voor mij moeilijker zou zijn (maar wel leuker, meer uitdaging) om hem ineens correct te rijden.

Zo te lezen ben je in ieder geval wel serieus en doelgericht bezig. Op de laatste foto die je apart nog plaatste, vind ik hem trouwens veel meer paard, echt een leuk beest om te zien.

Ik snap heel goed dat het lastig is om een paard dat niet fijn aan het been is, goed aan de praat te krijgen en houden. Als je hem dan ook nog eens lager wilt rijden, dan wordt het al helemaal een klus natuurlijk. Ik zou hem eerst voorwaarts en actief rijden en dan dat hoofd pas naar beneden vragen. Zodra hij terugkomt in tempo of aan activiteit verliest, direct been erbij, geen reactie ---> spoor erin of een tik geven zo hard als nodig om hem weer goed aan de praat te krijgen. Op dat moment zal hij best even zwaar in de hand kunnen worden, maar dat is niet erg. Gewoon opvangen en doorgaan.

Ik snap je probleem heel goed hoor, want ik heb in het begin ook moeite gehad om mijn paard goed aan het been te krijgen. Vandaar ook dat ik het direct herkende. Nu ik er heel consequent in ben geworden, krijg ik de meest trage trapzakken nog redelijk in hun vooruit. Ik denk ook niet dat je de gegeven 'kritiek' door verschillende replyers als aanvallend moet beschouwen, maar als opbouwend!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:26

Zo als Corine zegt rijdt ik mijn paard op dit moment ook. En ik moet zeggen dat het erg goed gaat

Ach je weet wat ze zeggen he : De aanhouder wint!!
Lekker concequent zijn en dan komt het helemaal goed.

Maarre waaneer ga je het starten, of heb ik adar overheen gelezen???

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:30

Heel erg mooi!!! Maar op sommige fotos zit je een beetje met je hoofd naar beneden. Kijk goed voor je uit naar het punt waar je na toe rijd. Verder echt super mooie combinatie echt heel mooi loopt je pony ook! Je moet zeker wedstrijden gaan rijden of deed je dat al?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:35

Leuk paard.

Maar ik verwacht gezien jouw ervaring (zoals je je iig voordoet) én het feit dat je een Z2 paard hebt wel een wat meer actieve achterhand... Ga wel helemaal met codie en de rest mee... Laag is leuk, maar hij loopt gewoon finaal op de kop! (duikboot noemen we dat hier)
En de achterhand is dus duidelijk wel belangrijker dan de voorkant. Ik dacht dat je bezig was instructrice te worden??????

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:45

Ter illustratie:

6-jarige merrie, sinds januari zadelmak:

Afbeelding

mijn 9-jarige, voorheen M dressuur (láng geleden, paard was verreden toen ze bij mij kwam en al lange tijd niet meer onder het zadel) heb haar sinds januari o/h zadel:

Afbeelding

Dit zijn geen van beide makkelijke paarden, de bovenste heeft een lastige bouw, lange rug en flink overbouwd. De mijne is juist een propje die nogal wat gummi mist (de jouwe lijkt het qua bouw iig makkelijker te hebben én hij is duidelijk verder afgericht) Maar ze komen achter iig acceptabel mee. Ondanks dat de bovenste wat diep loopt.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:48

Ziet er best leuk uit, ben t wel met bovenstaande van Concorde eens, maar geloof dat dat best goed gaat komen!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:58

Ziet er best goed uit hoor!! Ben het ook wel met het meeste eens maar ik vindt het zeker de goede kant op gaan!
Ook wel knap dat je gewoon dressuur gaat starten, ondanks dat je je hakken niet kan uitdrukken. Ik heb het nooit gedurft, ik heb in een voet geen enkelbanden meer dus ik kan mijn enkel niet zo veel bewegen, maar ik heb het maar aan één kant dus zit snel scheef. Gelukkig kan ik wel die andere spieren trainen om het enkelband werk over te nemen, dus het wordt steeds een beetje minder.