"Headbangen" bij het nageven , wie heeft er tips ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: "Headbangen" bij het nageven , wie heeft er ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:20

Over de slofteugel zijn de meningen enorm verdeeld dat is een ding wat heel erg zeker is. Ik ben een absolute tegenstander, de slof goed gebruiken okee maar er zijn er maar heel weinig die een slof goed weten te gebruiken.
Een goede slof is een slof die niet werkt en als die niet werkt is die overodig dus weg met dat ding.
Een zevenjarig paard mag geacht worden redelijk in de houding te kunnen gaan, ze kunnen het zeker aan met een gerichte training korte sesies gevolgd door ontspanning.
Met goede instructie moet je daar zeker kunnen komen.

Ik zelf rijd geen enkel paard met slof, bijzet of wat dan ook. Ik wil nog wel eens op dubbele longe longeren maar meer ook niet. Alle problemen worden vanuit het zadel opgelost hetzij alleen hetzij met behulp van mijn instructeur. ik denk dat er ook geen enkel probleem is dat je met hulp van een slof op hoeft te lossen, tenzij je rijtechnische ervaring tekort schiet en er geen ervaren persoon voorhanden is om je te helpen. Dan mischien maar houd altijd voor ogen dat je het eerder verkeerd kunt doen dan goed.
Met een slof mag je dus ook niet tegenhouden, dan drijf je dus met de handrem erop en dat kan nooit goed zijn of goed gaan. De pas wordt dus zeer zeker niet constant want je kweekt spanning wat zich uit in taktfouten en zonder takt geen schwung.
Want door het tegehouden doorbreek je ook de aanleuning het paard is zeker niet aan de hulpen oftwel durchlassig. Als je dan als takt, aanleuning, durchlassis niet in order hebt vraag ik me af hoe je tot schwung wilt komen of recht richten of verzameling?

Basis Basis Basis dat kan ik niet genoeg benadrukken, en met de juiste basis zijn hulpteugels, scherpe bitten en dergelijke helemaal niet noodzakelijk.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:21

Mijn pony doet het ook, is bij hem gewoon vervelen.. Hij doet het ook met periodes.

Op zijn kop geven werkt alleen averechts, bij mij helpt het het beste als ik gewoon door rijd, en als hij met zijn hoofd begint te knikken hem extra aan het werk zet, maar dus niet straffen! Als hij echt fijn loopt doet hij het meestal ook niet meer..

Ik denk dat het gewoon vervelen is, het gaat vanzelf wel weer over als je hem aan het werk houdt, en niet te veel focust op dat "headbangen".

Ontij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:51

F3mke schreef:
Dit headbangen is volgensmij gewoon pullen.

Pullen ontstaat door spierpijn in de nek, maar zodra het paard merkt dat hij een langere teugel krijgt door het pullen, dan word het een slechte gewoonte.

Gebruik de tips hierboven, maar als je merkt dat het gewoon een slechte gewoonte is moet je hem/haar wel corrigeren!
Dus sterk drijven, en misschien een corrigerende stemhulp erbij.

Ook kun je elke 10 minuten even halsstrekken, maar dan mag hij/zij niet je teugels uit de handen trekken, anders heb je er niks aan.

Kijk hier kan ik me dus in vinden!
Mijn paard had zich de zelfde vervelende gewoonte aan geleerd toen ik hem kocht.
Trok zelfs de teugels uit mijn handen. (tis net een tank)
Door het niet toe te laten en hem streng te corrigeren heeft hij deze gewoonte inmiddels ver achter zich gelaten.
Tot groot genot van mijn armspieren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 21:10

Er zijn meer paarden die het doen. Meestal is het genoeg om extra been bij te geven en duidelijke door te pareren op de buitenhand.
Je moewt natuurlijk wel streng en consequent zijn.
Maar aan de andere kqnt ook fair een houding die nieuw is kan een paard nog niets zo lang volhouden. Het verzamelen zal je dus moet afwisselen met arbeids of middengangen. En het aan de teugel lopen met een normale houding dus iets meer lengte.

Training of opbouw van spieren geschied altijd door inkorten of oppompen en strekken.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 21:40

Helaas helpt een keer extra aandrijven niet.....ze doet even haar hoofd dan omhoog , waarop ik haar beloon , maar 3 passen later begint ze weer.
Ik probeer zeker fair tegenover haar te zijn. Het is heel begrijpelijk dat ze niet gelijk een kwartier achter elkaar zo loopt.
Maar de laatste tijd word het zo erg met d'r , zodra ik maar iets begin te vragen begint zij al te "headbangen"

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 08:26

Wat je ook nog zou kunnen proberen is, rij eens een uurtje een lekkere buitenrit en rijdt haar rustig nageeflijk, voor zover dat mogelijk is op dat moment, probeer de situatie na te bootsen... het verschil kan nu zijn dat ze meer ontspannen KAN zijn omdat ze niet steeds in zo'n 'saaie' bak hoeft te lopen, ik weet niet of het zal helpen, proberen kan in ieder geval...of niet ?

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 13:38

heyitsme schreef:
Wat je ook nog zou kunnen proberen is, rij eens een uurtje een lekkere buitenrit en rijdt haar rustig nageeflijk, voor zover dat mogelijk is op dat moment, probeer de situatie na te bootsen... het verschil kan nu zijn dat ze meer ontspannen KAN zijn omdat ze niet steeds in zo'n 'saaie' bak hoeft te lopen, ik weet niet of het zal helpen, proberen kan in ieder geval...of niet ?

Dat heb ik ook al geprobeerd.....een uur buiten gereden en in het laatste kwartiertje wat meer gaan vragen , ook dan begint ze eigenlijk gelijk al , terwijl ze dan nog niet eens nageeflijk loopt.
In ieder geval toch bedankt voor de tip

Al_Capone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:33

nageefelijkheid moet uit de rug komen n niet uit de nek of hals van het paard. Heel veel ruiter willen maar een ding dat hun paardje mooi rond loopt of in ieder geval met zijn hoofd naar beneden. Dan denkt men dat het paar nagefelijk is, maar dit is niet zo. Het is wel zo als de rug ontsannen is dat het hoofd naar beneden zal gaan. En een paard kan alleen de rug ontspannen als hij rechtgericht word. Duys alleen een rechtgericht paard zal zijn rug ontspannen, waarna men de achterhand kan onderdrijven en men lichtheid en oprichting zal krijgen. Dit wordt als men goed rijd allemaal verkregen zonder dwang.

RICHT U PAARD RECHT EN VOORWAARTS en hij zal stoppen met pullen of headbangen !!!!!!!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:01

Hulpteugels moet je niet te snel proberen. De kans is groot dat als ze er vanaf gaan je paard weer op de oude manier verder gaat.

Zoals al gezegd is zou ik proberen de spieren van je paard beter te trainen. Dit doe je door te longeren met bijzetteugels. Ook een manier die ik van mijn dressuurinstructeur heb: Koop een schuurvrij touw (bij de landbouwwinkels) aan de 2 uiteindes doe je een haak. Dan touw over de rug onder de voorbenen door en vastmaken aan het halster (je trekt dan niet in de mond erg belangrijk voor een jong paard). Het is idd een soort tiedeman maar dan zonder elastiek. Je paard wordt beloond als hij naar beneden gaat door ontspanning van het touw. Als hij omhoog gaat gestraft doordat het touw zich aanspant. Heeft bij mij goed gewerkt!

Verder laat zijn tanden nakijken! Mijn vorige pony bleek een haak op zijn kiezen te hebben. Toen die weg was ging het stukken beter. Dus zoek een goede paardentandarts op.

En tja ook het headbangen heb ik wel eens meegemaakt. Probeer ontspannen te rijden als hij het goed doet. Bouw het langzaam op. Maar zodra hij begint laat dan (door hoge/harde stem en lichte druk op de teugels) weten dat hij het fout doet. Werk hem weer rustig naar beneden en beloon als hij weer netjes doet wat jij wilt. Door zijn gedrag te negeren en geen duidelijkheid te geven laat je niet merken dat hij wat fout doet. Je paard blijft dan doorgaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:45

Het is natuurlijk ook niet zo dat als IK vraag mijn paard het gelijk braaf een kwatier lang gaat doen.
Headbangen wil ik het dan ook niet noemen. Ik noem het een beetje niet aan de hulpen zijn. Je moet dus duidelijk doordrijven en doorsluiten. De meeste paarden leren het redelijk snel en dat je vraagt hij doet en na drie passen vervalt die weer in zijn oude regime is normaal.
Je was dan echter wel te laat met vragen en daar komt je probleem om de hoek. Iedere pas begeleiden Shayla. Iedere pas een halve ophouding.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:30

Shayla schreef:
maar m'n instructrice kan me er vast bij helpen.
.

Ongeacht dat ik denk dat het hier gaat om rijstijl-fout, vraag ik mij af wat je instructrice dan doet of niet doet tegen het headbangen??

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 15:17

Het enigte wat m'n instructrice zegt is dat ik bij moet drijven op het moment dat ze het doet. En gewoon doorrijden en het gedrag te negeren. Ze zegt dat ik juist dan geen druk op de teugels moet geven omdat je dan kans hebt dat ze haar hoofd helemaal de lucht in gooit.

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de tips.