Moeten we daar nu met open mond van gaan kijken?
ik snap echt niet wat dat met dit te maken heeft?
het word anders, als je dat kunt met alle paarden
dan ga ik idd staan kwijlen naast de kant van de bak

Ja sorry, zie het vergelijk niet
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

runningkawa schreef:Dus jij baseert je mening nu op een 120 parcours, met 1 paard, waar je nu met 1 beugel gesprongen hebt?
Moeten we daar nu met open mond van gaan kijken?
ik snap echt niet wat dat met dit te maken heeft?
het word anders, als je dat kunt met alle paarden
dan ga ik idd staan kwijlen naast de kant van de bak
Ja sorry, zie het vergelijk niet
schoentje schreef:Ik denk dat je echt niet kunt oordelen over de ruiters die in een wereldbeker een keer te veel trekken, als je zelf niet op dat nivo rijd.
Maar als de mensen die het zelf zo fantastisch goed weten, zelf eerst een keer met een erg temperamentvol paard 1.30 kunnen winnen met een perfecte stijl zonder oneffenheden, dan mogen ze misschien vertellen hoe het moet.
Ik rij nu paarden van 1.10 tot 1.40 en ik geef toe dat ik ook wel eens een grove ophouding moet maken. Soms kan het nou eenmaal niet anders, zeker als je niet over veel kracht beschikt...
Ik vind het vooral knap dat de mensen op het hoge nivo hun paarden foutloos over zo'n dikke proef kunnen krijgen. Daar zou misschien een beetje meer respect voor getoond kunnen worden...

runningkawa schreef:Ponys hebben een kleinere galopsprong en passen daardoor sneller
Dus ook geen vergelijk
Verder heb ik altijd het idee, dat die kleintjes veel behendiger zijn
En mijn paard was ook niet voor de verkoop, was met normale hulpen M te rijden, hoger ook vast, want zo is zijn karakter.
Maar daarom mag ik niet zeggen, omdat ik dat met hem kon, moet iedereen het maar kunnen?
dat is toch een kromme, eenzijdige beredenering?
Andere waren in het L ook met normale hulpen en bitten te rijden, omdat het daar minder precies komt.
Of die op 160 ook nog met kleine hulpen te rijden zouden zijn, zou ik betwijfelen.
Al waren ze met dressuur en thuis in springtraining op een gewone trens ook super te rijden.
Maar die veranderde helemaal in een parcours.
Als je nou zegt, ik zie in de basis iemand 6 paarden rijden en die moet altijd trekken, dan zeg ik, daar zit wat fout.
Maar rijd diezelfde er 6, waarvan 5 super netjes en de 6e moet eens op 135 net wat extra correctie hebben, zal dat ook wel eens aan het karakter van het paard kunnen liggen en niet meteen een basis probleem zijn.
Hermesdeux schreef:
Nee ik geef een voorbeeld. Dat je ook met normale hulpen een parcours kan rijden. Ik zeg ook dat het voor jullie idd niets zal betekenen. Sommige mensen kunnen dit inderdaad met 1 paard omdat dit paard in hun bezit is en ze hem dus niet hoeven te verkopen
die dwars door een ophouding heen denderd als ie heet is. De meeste paarden hebben zelf wel inzicht maar ook een paard vergist zich wel een keer .. en je hoort nog steeds (recent zelfs) dat springruiters de nek breken.. Dus de gevolgen van deze foutjes of vergissingen zijn niet misselijk.
evitatinkle schreef:he moeilijk onderwerp, want voor wie rijd je die hoge parcoursen, niet voor het paard zeker. Ik vind het belangrijk dat een paard lol heeft in het springen en enthosiast met de oortjes naar voren op een hindernis afgaat. Maar als je hoog in de springsport bent moet je paard altijd en alleen maar springen, want daar is hij immers voor gefokt?! Dat is dus moeilijk...
Riant schreef:Daarnaast op die hoogte is het ook nog wel eens de bedoeling om met een ruk op het bit het hoofd omhoog te krijgen zodat ze makkelijker van de grond komen hebben ze mij wijsgemaakt.
evitatinkle schreef:Riant schreef:Daarnaast op die hoogte is het ook nog wel eens de bedoeling om met een ruk op het bit het hoofd omhoog te krijgen zodat ze makkelijker van de grond komen hebben ze mij wijsgemaakt.
Dat is een manier om af te zetten ja...ook questionable, maar als je hoge parcoursen springt dan wil je er ook niet dwars doorheen rennen. Dit is ook wat ik bedoel, zielig voor het paard...tja verongelukken wil je ook niet. Maar wie wilde er ook alweer over de hindernis?
Citaat:
Dat is een manier om af te zetten ja...ook questionable, maar als je hoge parcoursen springt dan wil je er ook niet dwars doorheen rennen. Dit is ook wat ik bedoel, zielig voor het paard...tja verongelukken wil je ook niet. Maar wie wilde er ook alweer over de hindernis?
Citaat:Dat paard !!
Die wil over die hindernis daarom is hij zo heet op het hout en gaan ze op op de sprong aantekken. Vergis je niet er zitten fanatieke flikkers tussen hoor ( en dan bedoel ik niet de ruiter)..
Dat is nou juist wat een topper van een gewoon springpaard onderscheid eentje die WIL sprigen. Paard en ruiter zijn een tream en het paard heeft zoveel zelfvertrouwen én vertrouwen in de uit er dat hij alles wil geven in een parcours, net dat beetje extra rekt op die enorme oxer etc.. (wat is het toch een mooie sport soms)
Je dwingt een paard idd geen 1.60 parcours te springen zie de tekst van Liele..
Een hond die zal in als het hem niet geleers wordt geen stok apporteren, als ze de truuk een keer kennen dan willen ze zelf dat je dat balletje 100 keer blijft gooien.
Het initiatief ligt bij de mens natuurlijk maar ik geloof dat die paarden echt wel willen springen.

Kind eraf natuurlijk, ik er maar even op voor de zekerheid. Ze haalde het bij mij nog niet in haar hoofd om zelfs maar in die richting te kijken als ik gewoon aan het rijden is. Zodra we echt richting sprong gingen, oortjes erop en hiephoi