xtwisterx schreef:ilya schreef:ik zeg niet dat je bij een haflinger per definitie sporen nodig hebt en bij een ander paard niet, alleen mijn ervaring is wel dat de meeste haflingers iets minder gevoelig zijn als de warmbloedjes onder ons.
Om het maar even zacht uit te drukken.
Ik wil hiermee verder niemand beledigen of zo...
Het is maar net hoe gevoelig je ze maakt natuurlijk. Ook een haflinger kan goed aan het been zijn en op de minste of geringste hulp al reageren. En er zijn ook heus haflingers die wél reageren als je een knal met de zweep geeft. Zolang je het maar eerlijk doet, en concequent.
BTW, ik weet waar ik over praat. Ik heb er hier ook 1 staan, die wel degelijk keurig reageert op alle hulpen.
Juist dat bedoelde ik
En er zijn idd paarden die zo'n gevoelige huid hebben, dat het er kaal van kan worden.
Maar dat zijn er heel wat minder, dan die kaal worden van toch te veel spoor gebruik.
Als ik dan reacties lees van, ik moet met sporen rijden, anders is ze niet voorwaarts, krijg ik enge beelen in gedachte, want daar is debasis al helemaal voorbij gegegaan
, het is hier echt gezellig }>
en christel moet haar mond houden ze zit alleen maar om iemand af te bekken PS ik weet een ding wel anna is veel mooier dat bjoety (hoe kun je die naam bedenken)