Paard scheef door steeds zelfde been lichtrijden...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Paard scheef door steeds zelfde been lichtrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:56

Clitia schreef:
Als je lichtrijdt op 't buitenbeen, verlicht je je druk op het buitenbeen. Zo krijgt dit been meer vrijheid om een ruimere pas te maken, om zo de bocht weer door te komen. Zo heb ik het altijd beredeneerd.

Ik heb altijd geleerd dat het net erom draait dat je het binnenACHTERbeen minder belast Vork Dit is immers het been dat het meest belast wordt in een wending. Als jij dan rechtstaat wanneer dat been omhoog komt, kan het verder geplaatst worden.

Dit komt dus overeen met op het buitenVOORbeen rijden. Er zit dus wel degelijk een goede redenatie achter! Vooral met jonge paarden is het niet verstandig om op een volte op het verkeerde been te rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:47

Al_Capone schreef:
En als je buiten gaat rijden is het inderdaad van belang dat je van been wisselt. Evenals van stelling en buiging!

Dat je van been moet verwisselen kan ik me nog iets bij indenken.
Maar waarom moet ik me paard met stelling gaan rijden op buitenrit? In de bochten vraag is wel stelling en buiging, maar ik ga echt niet op het rechte eind stelling vragen. Een buitenrit is voor ons een rondje buitenspelen, een rondje hobbelen, kijken waarheen we zelf willen. Zolang hij luisterd naar wat ik te melden heb, mag hij zelf weten waar hij zijn hoofd laat. Als ik hem buiten ook zo intensief ga rijden heb ik binnen de kortste keren een boze pony die nergens meer zin in heef.t

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:42

poes schreef:
Clitia schreef:
Als je lichtrijdt op 't buitenbeen, verlicht je je druk op het buitenbeen. Zo krijgt dit been meer vrijheid om een ruimere pas te maken, om zo de bocht weer door te komen. Zo heb ik het altijd beredeneerd.

Ik heb altijd geleerd dat het net erom draait dat je het binnenACHTERbeen minder belast Vork Dit is immers het been dat het meest belast wordt in een wending. Als jij dan rechtstaat wanneer dat been omhoog komt, kan het verder geplaatst worden.

Ik heb het nooit echt geleerd, ik heb me alleen afgevraagd waarom 't nou zo specifiek het buitenvoorbeen zou zijn... En toen ben ik daarop gekomen. Nu weet ik dat het binnenachterbeen het meest belast wordt. Mijn redenatie klopt wel, alleen moet 't binnenachterbeen dus meer ruimte hebben, ipv het buitenvoorbeen. Maar goed, zodoende leert men Lachen .

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:26

Mijn paard zorgt er altijd voor dat ik op haar rechterbeen lichrijd. Ik had dit op buitenritten nooit in de gaten totdat ik ging lessen en in een bak ging rijden. Kreeg behoorlijke problemen op de rechterhand want ze bleek nogal stijf te zijn. Fysiotherapeut erbij om na te laten kijken en ze heeft een verkorte halsspier aan de linkerkant. Daarom sprong ze ook altijd verkeerd aan op de rechterhand. Op die hand neem ik nu wat stelling naar links zodat ze met haar hoofd iets richting bakwand kijkt en het aanspringen en lichtrijden gaat meteen beter.
Ik rijd meestal buiten en wissel nu het lichtrijden bewust af maar op links lichtrijden is geen pretje, op het verharde gaat het trouwens beter dan in het zand. Gewoon blijven oefenen dus.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:50

@Soxje: weet je welke halsspier verkort was ? (branchiocephalicus ? = de spier van het achterhoofdsbeen naar het opperarmbeen ?)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:14

Jeetje zeg, volgens mij wel. De lange spier die helemaal van bovenaf loopt naar de schouder. Je kan hem vastpakken en dan masseren volgens de fysio. Maar ik ben niet erg handig alhoewel ik 't wel probeer. Bij het buitenrijden merk je er niet veel van alleen bij het dressuren (wat ik niet veel meer doe). Vroeger ging ze er op de rechterhand in galop ook vandoor of probeerde te bokken. Ik probeer haar zo ontspannen mogelijk te rijden en hoop deze zomer eindelijk eens een boomloos zadel te kunnen kopen, daar loopt ze ook veel beter onder. Een dressuurzadel zou ook al beter zijn want dat drukt niet zo op de schouders.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:52

@Soxje: er loopt langs de bovenlijn van de hals een aantal spieren in de richting van de schoft en bovenkant van het schouderblad.
Dus een aantal spieren van zeg ruwweg vanaf de oren richting schoft/schouderblad. (romboidus, splenius).

Rond de schoft en de schouder heb je ook een aantal spieren: trapezium en delta spier. De trapezium spier gaat vanuit de schoft door een stuk langs de bovenlijn van de hals.

In de eerdere reactie: dat slaat op spieren van het hoofd bij de oren, naar de onderzijde van de hals onder de boeg/voor elleboog.

Je geeft aan dat je een ander zadel wilt gebruiken. Dat minder op de schouders ligt. Als het zadel op de schouder ligt, kan het paard ernstige blessures oplopen. In het begin vallen die nauwelijks op, daarna wordt het pijnlijk en onduidelijk en als het goed zichtbaar is duur het herstel heel lang. Dat valt meest al in het gebied van trapezium spier en delta spier.

Ik heb belangstelling voor de blessure, omdat ik er misschien iets van bijleer. Bedankt voor je reactie.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:15

Als je in Drenthe woont kun je altijd eens langskomen om te kijken en te voelen. Ik weet bijgod niet hoe die spier heet. Hij loopt vrij onderaan de hals. Het is een dikke spier. Heel veel zadels drukken op de schouders, kijk maar eens naar foto's. Een dressuurzadel laat de schouders al meer vrij omdat de bladen lang niet zo ver naar voren liggen. Ik heb een tinker die nogal breed in de schouders is en rond. Ik denk dat ze in Ierland met een te krap zadel is gereden en ook nog eens te eenzijdig vandaar die stijfheid aan één kant van haar lichaam. Als je ècht geïnteresseerd bent en een opleiding doet richting fysiotherapie o.i.d. wil ik het voor je navragen bij de fysio die Sox heeft onderzocht.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:50

Soxje schreef:
Jeetje zeg, volgens mij wel. De lange spier die helemaal van bovenaf loopt naar de schouder. Je kan hem vastpakken en dan masseren volgens de fysio. Maar ik ben niet erg handig alhoewel ik 't wel probeer. Bij het buitenrijden merk je er niet veel van alleen bij het dressuren (wat ik niet veel meer doe). Vroeger ging ze er op de rechterhand in galop ook vandoor of probeerde te bokken. Ik probeer haar zo ontspannen mogelijk te rijden en hoop deze zomer eindelijk eens een boomloos zadel te kunnen kopen, daar loopt ze ook veel beter onder. Een dressuurzadel zou ook al beter zijn want dat drukt niet zo op de schouders.

een zadel hoort in het algemeen achter de schouders geplaatst te worden..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:47

Mijn vzh zadel ligt vrij ver naar achteren maar veel tinkereigenaren hebben dressuurzadels vanwege de schoudervrijheid. Een schouder zit immers niet alleen bovenop het paard. En wat uiteraard, behalve de plaats waar je je zadel neerlegt, zeker zo belangrijk is, is de boombreedte. De beste zadelmakers van Nederland roepen ook dat onze (forse kwpn) paarden in Nederland over het algemeen met te krappe zadels worden gereden. En dan heb ik het over Van Trier en Kootstra.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:24

Je bedoelt toch zeker van Triest Clown

En idd er valt nog veel te verbeteren in zadelpas praktijken...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 19:54

Jawohl, was denk ik in de war met de Sound of Music Haha! . Ik heb die man úren aan de telefoon gehad want je komt er niet snel vanaf. Ik geloof dat hìj vertelde dat Stübben ook veel te smalle zadels maakt, maximaal 32 en dat zou minimaal 34 moeten zijn omdat onze paarden steeds groter en breder worden. Voor mijn paard zou een standaard zadel van 32 verbreed moeten worden naar 35 of 36 en dat is volgens hem niet netjes te doen. Heb trouwens vanmiddag wat geoefend in het bos met lichtrijden op haar "slechte" been en ik moet toch stelling naar links vragen wil ze me niet op haar andere been gooien want dat doet ze namelijk. Maakt dan een huppeltje zodat ik haar niet zo belast.