Clitia schreef:Als je lichtrijdt op 't buitenbeen, verlicht je je druk op het buitenbeen. Zo krijgt dit been meer vrijheid om een ruimere pas te maken, om zo de bocht weer door te komen. Zo heb ik het altijd beredeneerd.
Ik heb altijd geleerd dat het net erom draait dat je het binnenACHTERbeen minder belast
Dit is immers het been dat het meest belast wordt in een wending. Als jij dan rechtstaat wanneer dat been omhoog komt, kan het verder geplaatst worden.Dit komt dus overeen met op het buitenVOORbeen rijden. Er zit dus wel degelijk een goede redenatie achter! Vooral met jonge paarden is het niet verstandig om op een volte op het verkeerde been te rijden.
.
. Ik heb die man úren aan de telefoon gehad want je komt er niet snel vanaf. Ik geloof dat hìj vertelde dat Stübben ook veel te smalle zadels maakt, maximaal 32 en dat zou minimaal 34 moeten zijn omdat onze paarden steeds groter en breder worden. Voor mijn paard zou een standaard zadel van 32 verbreed moeten worden naar 35 of 36 en dat is volgens hem niet netjes te doen. Heb trouwens vanmiddag wat geoefend in het bos met lichtrijden op haar "slechte" been en ik moet toch stelling naar links vragen wil ze me niet op haar andere been gooien want dat doet ze namelijk. Maakt dan een huppeltje zodat ik haar niet zo belast.