'die mensen' dat ben ik
Hij werd met een hackamore gereden omdat hij aan het wisselen was en dus gevoelig was. Daarvoor heb ik hem gewoon met bit gereden, daar is hij dus wel mee bekent.
Dat je je paard er niet goed mee kan trainen is wel een beetje zo ja. Aanleuning vragen is moeilijk omdat je niet precies voelt hoeveel druk je geeft. Maar goed, dat maakte niet uit, want ik reed hem toch alleen aan een losse teugel om te zorgen dat hij balans ging ontwikkelen en op zijn eigen benen gaat lopen. Hij loopt idd op de voorhand, hij moet echt nog bespiering gaan ontwikkelen, vooral achter. Hij is gewoon nog jongig, in zijn hoofd ook
We zijn vorige week weer begonnen met het bit. Toen Stephanie hem kwam uitproberen had hij hem pas 3 keer met longeren in gehad (met aan halstertje erover waar de longeerlijn aan zat) en was er 1 keer mee gereden. Ik heb haar in eerste instantie met bit laten rijden omdat ik wilde zien hoe ze met haar handen was, en hoe haar rijstijl is, voordat ik haar de hackamore gaf, ik ben op de hoogte van de risico's. Doordat dit pas de tweede keer was dat hij met bit gereden werd, sinds een jaar ongeveer, was hij wat rommelig met zijn hoofd, beetje omhoog doen en scheef enzo.
Omdat ik haar rijstijl rustig genoeg vind, en ze ook haar handen stil genoeg houd heb ik haar ook even met de hackamore (korte scharen, brede neusriem, die van divoza) laten rijden. Dan kon ze ook zien dat dat rommelige met z'n hoofd echt ligt aan het feit dat hij nog aan het bit moet wennen, en niet door iets anders (rug, slechtpassend zadel, je weet maar nooit) komt.
Zoals jullie kunnen zien op de foto's zit hij op het brede gedeelte van de neus, en niet op het smalle neusbeentje wat je zou kunnen breken. Als je dit gedeelte van de neus wil breken moet je heel wat doen hoor.
Maar goed, we blijven hem hier gewoon met bit rijden, zijn tanden zijn gedaan, hij is klaar met wisselen, dus de hack is niet meer nodig.
Wat de grote betreft, al die arabieren hebben ook ongeveer deze stokmaat, en daar rijden ook volwassenen op. Tis maar net wat je gewend bent.
Hij is idd ongeveer 1.50 hoog, dus al een E-pony. Als je hem vergelijkt met een arabier is hij best stevig. Hij heeft niet van die smalle schoudertjes (die nu ook nog weinig bespierd zijn). En hij begint nu idd pas een beetje in de breedte te groeien.