...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Re: ...Koppig, eigenwijs, dwars ... Niks helpt, niks gaat!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:16

Nee, natuurlijk rij ik niet op mijn 2 jarige merrie!

Maar ik leer haar wel al om stil te staan, veilig mee langs de weg te lopen, voetjes optillen en hoeven krabben, gewoon de basis dingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:17

mag ik vragen wat dat met dit topic te maken heeft dan?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:18

gijsenkim schreef:
BrightStar schreef:
Kunnen jullie het aan zien dan?
Dat je pony helemaal in elkaar wordt getrapt, en dat jij daar 2 meter verderop staat toe te kijken?
Dat noemen wij 'Ik hou van mijn pony' tegenwoordig.

sterker nog dat doe ik zelf................... maar ik heb geen onhandelbare paarden omdat ik het zover niet laat komen

Inderdaad...je moet ermee beginnen voordat het te laat is. Ze nemen zo de macht over je. En ja, wat doe jij dan met je 50/60 kilo tegen een pony van 300/400 kilo...juist, NIETS! Mijn paard krijgt ook regelmatig een ram of schop mee, en niet hard, maar corrigerend. Het is niet verrot slaan. Heb je al gekeken naar de manier waarop je het bit in de mond legt? Kom je daarbij niet tegen haar tanden? Ze is nog jong dus er kunnen tanden loszitten... belangrijk is gewoon dat je consequent bent. Niet toelaten dat ze gaat lopen, zet haar anders gewoon vast... maar vind je het raar dat mensen op bokt denken dat je geen ervaring hebt als je zo overkomt... aan de manier van typen kunnen de meeste hier wel zien wat voor boter ze in de kuip hebben...12/13 jarige verzorgers in dit geval...

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:20

Ik wil alleen aangeven dat het paard dominant is en dat je zelf dominaneter moet zijn, het gaat toch niet alleen om het rijden?!?

Het belangrijkste is dat jullie leren op elk gebied dominanter te zijn dat het paard, niet alleen tijden het rijden!
Denk eraan, het is voor je eigen veiligheid.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 16:39

Dit is nou typisch zo'n topic voor in een sticky Schijnheilig

Echt hoor, de mensen hier zeggen het niet voor niets: Haal er iemand bij die er verstand van heeft. Dit gaan jullie niet met zijn tweetjes oplossen, ook niet met tips want een jonge pony beleren en in dit geval zelfs al corrigeren, dat leer je niet van een forum.
Het is echt geen schande om om hulp te vragen, integendeel zelfs, want daarmee laat je zien dat je het beste met je pony voorhebt. En dat die hulp wat harder voor je pony is dan jij bent, tja, dat is logisch want doordat ze van jou zoveel vrijheid kreeg is 'nee' niet meer genoeg.

Verder wil ik je nog even meegeven dat het inderdaad níet aan de pony ligt, want die wordt niet uit zichzelf zo onhandelbaar. Daar heeft ze inconsequente baasjes voor nodig.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:52

Ik denk dat een jong paard met zijn tweeen rijden ook niet ideaal is. Een jong paard heeft duidelijkheid nodig en iemand die consequent is.

Ik kan niet beoordelen of jullie ervaren genoeg zijn. Maar wij kunnen vanaf hier niet zien wat jou pony prezies doet, hoe hij het doet en hoe jullie er op reageren. daarom het advies, zoek een ervaren persoon.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:34

BrightStar schreef:
Ik zeg ook toch ook niet dat ik haar nooit sla, en dat ik dat zielig vind. Ik geef haar ook een tik, maar als ik er mensen bij haal, die trappen haar meteen in haar buik, en breken een bezem op haar hoofd, en dat vind ik niet kunnen. Aan zulke mensen heb ik geen behoefte.

Lips are sealed
die mensen sloeg ik echt ff hard terug totdat ze bont en blauw waren!
wat een enorme losers!

het doodschieten niet waard die kl*te mensen Misselijk

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:46

Ik ga met G&K mee.

De pony is pas 3,5 jaar oud en ik ga er gemakshalve vanuit dat ze dan net een half jaartje onder het zadel is. Ik lees dat jullie ook een half haar bezig zijn.
Die pony begrijpt nog niet alle hulpen misschien. Ga terug naar je oefengen aan de longeerlijn en laat je begeleiden door een deskundig iemand. Er zijn denk ik genoeg instructeurs die niet een bezem op zijn kop doormudden slaan denk ik.

Aan je schrijfstijl te zien ben je vrij jong, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het inrijden met paarden maar ik denk dat zowel de ponny als jullie zelf nog heel veel moeten leren en dat red je niet in je eentje. Sterker nog het zal alleen maar erger worden als je zo door blijft klooien.

Het geeft toch niks als je het niet zelf kan? Iedereen moet het leren. Dus ga niet zelf door met die pony maar haal er een ervaren iemand bij.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 12:07

Sorry, hoor wil jij wel hulp.
Aan de dingen die ik hier lees ............ begin dan toch te twijfelen.
De mensen bedoelen het hier ( meestal Bloos ) wel goed.
En ik zou ook maar even beter lezen wat er in je berichtjes staan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:51

ik wil hier toch nog even op reageren, ondanks alle andere reacties. het si natuurlijk heel vervelend dat je paard niet doet wat jij wil. het is een jong paard, zeer waarschijnlijk begrijpt hij niet eens altijd wat je van hem wilt. je vraagt op dit forum om hulp. je zal zelf ook wel begrijpen dat niemand hier heeft gezien wat je paard doet, en dat niemand je dus eigelijk goed kan helpen. vandaar dat alle adviezen zijn: haal er hulp bij van iemand anders. iemand die niet zoveelvan je paard houdt als jij, en daarom beter kan beoordelen wat er moet gebeuren om een braaf rijpaard van hem te maken.

ik snap heel goed dat jij het vreselijk vind om te zien dat je paard geslagen word. dat vind ik zelf ook. mijn paard heeft (dit is heel hard gezegt van mij hoor!) zo nu en dan, ongeveer 3x per jaar, een flink pak slaag nodig. ik hoop dat iedereen mij nu niet gaat zien als dierenbeul.... ik zal het even verder uit leggen: mijn paard is een schat van een dier, maar erg sterk en pittig. dat is geen enkel probleem voor mij. toch heeft hij soms een bui dat hij niet wil luisteren, bokt, springt enz. meestal blijft die bui 1 dag hangen, en moet je gewoon een beetje voorzichtig zijn, en je aanpassen aan hem. dan is het de dag erna weer over. maar soms blijft die bui ook hangen. het word dan steeds erger, en uit eindelijk zo erg dat ik hem niet meer de baas kan. als dat het geval is roep ik mn vader, en die gaat er bij in het land staan terwijl ik rijd. meestal gedraagt hij zich dan weer en is de bui ook over. soms dus niet en als mijn vader het te erg vind worden, moet ik er af en krijgt mn paard flink op zn donder. ik sta er bij te huilen, zo erg vind ik het maar ik weet dat het moet. dan ga ik weer rijden en rijd ik met evenveel plezier als eerst. hij luisterd goed en heeft zelf ook weer plezier in het rijden. hij heeft heel veel ontzag voormijn vader en weet dat als hij zo'n bui heeft en mn vader erbij komt dat hij op moet passen. als hij gewoon normaal doet en mn vader staat erbij is er niks aan de hand.

waarom ik dit hele verhaal hier neer typ is om jou duidelijk te maken, dat je paard toch voor iemand ontzag moet hebben. als jullie hem niet aanpakken, kan hij zijn gang gaan.

ik zal dit verhaal niet nog langer maken. probeer alsjeblieft er iemand bij te halen, laat diegene zn gang maar gaan, je paard krijgt echt geen hekel aan je. en je zal er zeer waarschijnlijk (ik weet het eigelijk wel zeker) een fijn paard van krijgen waar je met plezier op kunt rijden.

heel veel succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:26

BrightStar schreef:
Dat je pony helemaal in elkaar wordt getrapt, en dat jij daar 2 meter verderop staat toe te kijken?

Er is hier niemand die zegt dat je dat moet doen die mensen zijn niet geschikt om jullie te helpen maar er zijn genoeg andere mensen die je wel goed kunnen helpen.

Je bent nu al zo ver om te zeggen dat het niet goed gaat het is ook heel moeilijk om een pony goed alles te leren maar ga nu dan ook stap 2 zetten en haal er een profesioneel iemand bij die jullie kan helpen maar ook vooral jullie pony kan helpen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:06

BrightStar schreef:

je hebt het dan aan jezelf te danken!! je bent eigenlijk al te laat met het zoeken van een deskundig iemand. dan had je waarschijnlijk geen probleem. maar jullie hadden waarschijnlijk wel het idee zelf te kunnen...want o wij rijden zo goed Slapen
doordat jullie niet concequent vanaf het begin van de opvoeding zijn geweest heeft het paard zijn eigen regeltjes bedacht en ziet jullie niet meer staan. hij is nu de baas over jullie. bovendien gillen jullie dat je het zielig vind dat het dier waarschijnlijk een paar keer flink op zijn donder moet krijgen...ook dat is jullie eigen schuld...jullie zijn zelf verantwoordelijk voor het probleem wat jullie hebben met het dier. jullie hebben immers zelf het karakter gevormd. een jong dier opvoeden is zoals gijsenkim al zegt een vak apart en doe je niet zomaar 1-2-3. dit moet worden gedaan door een proffesioneel iemand of onder begeleiding van een prof. opvoeding van paarden is geen eitje, maar dat gaat er bij jullie niet in. daarom krijg je zulke reacties...omdat je immers net zo eigenwijs bent als je pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:23

Je pony is niet eigenwijs.

Hij snapt het gewoon niet. HIj moet het eerst LEREN voordat hij het kan. logisch toch?

Stuur hem een paar maandjes naar een africhtings stal, zoek een volwassene die je les geeft in het 'ermee omgaan'.

En nog iets: ponys in de pubertijd hebben nou eenmaal soms een trap nodig. Maar wel een verdiende en dit stukje komt niet op mij over alsof jij kunt beoordelen wanneer hij dat wel/niet nodig heeft, te hoog 'zielig' gehalte...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:46

Aan alle mensen hier: ik ben nog niet zo lang op bokt, dus misschien is dit een beetje brutaal van me om tegen iedereen in te gaan, maar ik snap toch werkelijk NIET waarom paarden af en toe een pak slaag 'nodig' hebben. Daarmee kweek je echt geen vertrouwen hoor! Wat jonge paarden vaak nodig hebben is vertrouwen. Ze moeten snappen dat mensen geen roofdieren zijn, en helemaal geen kwade bedoelingen hebben, maar dat wij ze iets willen leren! En dat komt er absoluut NIET als je een bezem op het hoofd van je paard breekt! Verward

Aan TS: misschien kun je eens met Parelli of iets anders met betrekking tot Natural Horsemanship proberen. Verdiep je eerst goed in de theorie en ga dan grondwerk doen. Vanuit die basis kun je gaan rijden. Het doel van deze methodes is de baas over je paard zijn zonder geweld te gebruiken. Het lijkt in het begin misschien allemaal wat zweverig, maar geloof me, het werkt echt! Ik en mijn huidige verzorgpaard hebben er samen veel plezier van en alles gaat beter. Hij zal nu bijv. nooit meer voor mij gaan lopen bij het leiden naar bijv. het weiland terwijl hij eerst stond te steigeren.
En ook wederom mijn advies: zoek er een ervaren iemand bij, die op een manier werkt die jij prettig vindt! Heel veel succes! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:50

Fitch schreef:
Aan alle mensen hier: ik ben nog niet zo lang op bokt, dus misschien is dit een beetje brutaal van me om tegen iedereen in te gaan, maar ik snap toch werkelijk NIET waarom paarden af en toe een pak slaag 'nodig' hebben. Daarmee kweek je echt geen vertrouwen hoor! Wat jonge paarden vaak nodig hebben is vertrouwen. Ze moeten snappen dat mensen geen roofdieren zijn, en helemaal geen kwade bedoelingen hebben, maar dat wij ze iets willen leren! En dat komt er absoluut NIET als je een bezem op het hoofd van je paard breekt! Verward

Je ziet mij geen bezems breken op t hoofd van mn paard (ik denk niet dat ie dan breekt eigenlijk Haha! )
Maar zoals een shet van 3 die begint te schoppen als je een voetje vraagt, terwijl je wéét dat je het 'kan', die krijgt van mij echt wel een trap hoor. natuurlijk niet gelijk, en ook niet keihard, maar dan weet ze wel dat ik het meen. Ik had ergens anders al gelezen dat iemand beweert dat paarden denken dat wij roofdieren zijn, en dat ze moeten gaan denken dat jij een paard bent. maar heb jij weleens 2 jonge paarden zien vechten? Gaat heel wat harder dan een klap van een mens....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:11

Alacairion schreef:
Je ziet mij geen bezems breken op t hoofd van mn paard (ik denk niet dat ie dan breekt eigenlijk Haha! )
Maar zoals een shet van 3 die begint te schoppen als je een voetje vraagt, terwijl je wéét dat je het 'kan', die krijgt van mij echt wel een trap hoor. natuurlijk niet gelijk, en ook niet keihard, maar dan weet ze wel dat ik het meen. Ik had ergens anders al gelezen dat iemand beweert dat paarden denken dat wij roofdieren zijn, en dat ze moeten gaan denken dat jij een paard bent. maar heb jij weleens 2 jonge paarden zien vechten? Gaat heel wat harder dan een klap van een mens....

Paarden denken idd dat wij mensen roofdieren zijn. We ruiken (niet allemaal) naar vlees en onze ogen zitten aan de voorkant van ons hoofd.

Ik zou idd niet willen dat mijn verzorgpaard mij als een 'gewoon' paard ziet; dan beland ik snel in het ziekenhuis! Blauw oog Haha!
Nee, ik wil dat mijn paard mij als leider ziet, als de alfamerrie in de kudde. Het is bewezen dat paarden die laag in de rangorde staan, veel geweld gebruiken. Naarmate de pikorde hoger wordt, wordt er steeds minder geweld gebruikt. De alfamerrie hoeft alleen maar kwaad te kijken, en voila, de andere paarden gaan opzij. Slaan en schoppen is dus een teken van zwakte. Zij gebruikt geen geweld en heeft haar positie verworven omdat zij bewees de slimste te zijn, die de kudde naar veilige graasgebieden zal leiden, langs de juiste weg.
Nu ben ik niet zomaar van de een op de andere dag op het 'leiderspunt' gekomen. Daar gingen heel wat uurtjes grondwerk overheen! Maar dat geeft niet, want ik heb het allemaal bereikt zonder geweld, en ik hoef mezelf ook niet te BEWIJZEN, door bijv. een keer per maand een enorme ram voor haar kop te geven... nee, ze vertrouwt me en ik heb het leiderschap op een eerlijke manier verworven. Dingen als voetjes geven etc. gaan nu bijv. ook veel gemakkelijker... Alleen rijden gaat nog niet, maargoed het is dan ook een probleemgeval en ik ben er al heeeeeel ver mee gekomen. Zij heeft me gewoon gedwongen om een 'andere manier van communiceren' met paarden aan te leren, anders zou ik haar nu ook slaan... en het zou niks helpen! Ok... lekker offtopic... ik hou op voordat ik het hele forum vol typ.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 17:23

het rijden stoppen, werken aan de basis in de stal en eromheen, netjes meelopen, voetjes geven, braaf aan de longe enz. Kijk in de tussentijd naar iemand die bij jullie past en ga daar mee aan de slag, iedere keer als je gaat rijden.

btw: dit gedrag komt echt door jullie zelf. je corrigeert het gedrag niet omdat je een goeie tik zielig vind. dat valt best mee hoorm paarden kunnen wel wat hebben en ze gaan er echt niet dood van! word eens een keertje wat strenger of evt boos, paarden merken dat! Niet vergeten uitgebreid te belonen als het dier iets goed doet.. dan kweek je vertrouwen.
Ik vraag me af of het ooit nog goed zal komen met je pony als je zo doorgaat en zonder begeleiding..

Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:04

Het is ook bewezen dat een paard een mens herkent aan de manier waarop hij loopt.

Ik kan even geen roofdier indenken dat als een mens loopt?

Of denk ik nou op mijn haarkleur...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:12

Toch vind ik het niet handig om voor te stellen om hem maar een pak slaag te geven.Je moet namelijk wel op het juiste moment een tik geven en ik weet niet of de topic starter dat inzicht heeft.Mijn advies nogmaals haal er een profesioneel iemand bij en laat je helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:17

Alacairion schreef:
Je pony is niet eigenwijs.

Hij snapt het gewoon niet. HIj moet het eerst LEREN voordat hij het kan. logisch toch?

Stuur hem een paar maandjes naar een africhtings stal, zoek een volwassene die je les geeft in het 'ermee omgaan'.

En nog iets: ponys in de pubertijd hebben nou eenmaal soms een trap nodig. Maar wel een verdiende en dit stukje komt niet op mij over alsof jij kunt beoordelen wanneer hij dat wel/niet nodig heeft, te hoog 'zielig' gehalte...

Je moet wel mn HELE berichtje lezen......

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:27

Is dit aan mij gericht ik had het namelijk over het algemeen het wordt hier wel vaker aan geraden jij zegt juist hetzelfde als mij.Dat de topic starter waarschijnlijk niet het inzicht heeft om op het juiste moment te handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:32

monsera schreef:
Is dit aan mij gericht ik had het namelijk over het algemeen het wordt hier wel vaker aan geraden jij zegt juist hetzelfde als mij.Dat de topic starter waarschijnlijk niet het inzicht heeft om op het juiste moment te handelen.

Ja eik wel, ik voelde me aangesproken Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:33

Fitch schreef:

Aan alle mensen hier:
ik ben nog niet zo lang op bokt, dus misschien is dit een beetje brutaal van me om tegen iedereen in te gaan, maar ik snap toch werkelijk NIET waarom paarden af en toe een pak slaag 'nodig' hebben. Daarmee kweek je echt geen vertrouwen hoor! Wat jonge paarden vaak nodig hebben is vertrouwen. Ze moeten snappen dat mensen geen roofdieren zijn, en helemaal geen kwade bedoelingen hebben, maar dat wij ze iets willen leren! En dat komt er absoluut NIET als je een bezem op het hoofd van je paard breekt! Verward

Aan TS: misschien kun je eens met Parelli of iets anders met betrekking tot Natural Horsemanship proberen. Verdiep je eerst goed in de theorie en ga dan grondwerk doen. Vanuit die basis kun je gaan rijden. Het doel van deze methodes is de baas over je paard zijn zonder geweld te gebruiken. Het lijkt in het begin misschien allemaal wat zweverig, maar geloof me, het werkt echt! Ik en mijn huidige verzorgpaard hebben er samen veel plezier van en alles gaat beter. Hij zal nu bijv. nooit meer voor mij gaan lopen bij het leiden naar bijv. het weiland terwijl hij eerst stond te steigeren.
En ook wederom mijn advies: zoek er een ervaren iemand bij, die op een manier werkt die jij prettig vindt! Heel veel succes! Pling

waar heb ik gezegd dat ik dat doe?? Slapen

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:12

Ik ben het met Fitch eens.
Natuurlijk kan je een paard er onder krijgen met een harde aanpak, maar het kan ook anders.
Ik heb het bewijs daarvan in de wei lopen.
Door met Natural Horsemanship aan de gang te gaan en veel grondoefeningen te doen bepaal je je dominante positie ten opzichte van je paard, en als ik het zo hoor moet je dat eerst goed zien te krijgen. Je kunt bij Parelli kijken, of Emiel Voest, Klaus Hemfling, er zijn er genoeg. Verdiep je er eens in en kijk wat jullie het meeste aanspreekt. Leuk om te doen hoor! Je zult er veel van leren.
Laat het rijden even voor wat het is, ga lekker aan de gang met die oefeningetjes en ga intussen op zoek naar iemand die op jou lijn zit om je les te geven. Misschien kost het wel even wat tijd voor je die gevonden hebt, maar het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in de aanpak van die persoon, en dat je er in ieder geval achter kan staan.
Goed hoor dat je op zoek bent naar hulp!
Heel veel succes er mee.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:21

Ik ben het daar deels mee eens.
Ik heb eerder gereageerd, dat ik een haflingertje van 2 jaar heb, maar geloof mij, op haar werkt het dus niet!

Ik heb iemand, ervaren, die mij helpt met haar.
Die beheerst ook de NH, heeft een aantal cursussen gevolgt, Monty Roberts en dergelijke en heeft zelf verschillende paarden ook zelf ingereden en opgevoed, met name "afgedankte" paarden, of "mishandelde" paarden.

Ze heeft het ook op mijn merrie geprobeerd, gewoon het grondwerk, maar mijn merrie is daar veel te dominant voor, bij haar werkt het echt niet.

Ik weet dat er veel mensen nu denken, ze doet het niet goed, beheerste het niet, maar geloof mij, bij mijn merrie werkt het dus niet.

Die moet gewoon worden aangepakt.
Je hoeft geen dingen stuk te slaan op haar, dat vind ik mishandeling, maar een keer een opvoedende tik kan geen kwaad, dat is mijn mening.
Je merkt snel genoeg of je paard erop reageerd of niet.
En ik denk dat mensen heel goed kunnen inschatten dat je een paard niet hoeft af te rammen.