Paard Hengst inrijden, iemand nog tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

Re: Paard Hengst inrijden, iemand nog tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:17

gewoon alles rustig aan doen...niks overhaasten
en ja je zult het ooit moeten leren door het te doen dat is idd ook waar
en wat hengsten betreft ik heb er thuis drie staan, gewoon allemaal bij mekaar en ze respecteren mij alle drie...ik kan er zelfs met een merrie mee in het bos gaan rijden. Tong uitsteken

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 22:32

Casanova kan ko gerustig met merries in contact komen hij voert er niks mee uit. Het ging vandaag heel goed, heb hem een zadel opgeegd en hij trok zich er niks vanaan. Maar het kan ook wezen als ik het morgen er op doe dat hij dan gaat flippen.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:06

je moet gewoon rustig aandoen, als je ziet dat hij alles accepteert dan ga je stilletjes aan een stapje verder, maar zorg dat er wel altijd iemand in de buurt is al je er bv over gaat hangen om je te helpen
probeer eerst eens wat met hem rond te wandelen met het zadel op.

zodra een hengst je accepteert zal hij nooit na je uithalen. merries zijn op dit gebied trouwens veel gemener.
en kheb mijn eigen hengst nu ook pas ingereden. onze vierjarige heb ik een paar maanden terug laten inrijden maar daar was ik helemaal niet weg van en ik heb een paar dingen goed bekeken en bij de nieuwe ben ik er nu zelf met hulp van mijn vriend aan begonnen.

de hengst in kwestie vertrouwt mij wel ten volle 100% en zal nooit iets maar dan ook iets verkeerd doen en ik weet ook heel goed dat er hengsten zijn die gemeen zijn maar zo zijn er ook merries hé...

marie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:50

hoi,

in ieder geval super rustig blijven zelf. lukt het niet geef hem dan de kans om goed te wennen aan de ballast op zijn rug. longeer hem een aantal keer aan de longe. is hij goed gewend vraag dan altijd hulp (2 personen 1 om de longe vast te houden en de ander omjou en het paard te begeleiden) en dan kun je als hij goed gewend is een keer proberen over het zadel te gaan hangen om aan de druk te wennen. maar doe een touwtje om zijn nek voor de stevigheid en grip van jou zelf.

zo moet je even vooruit kunnen......

succes en vergeet je cap niet.......

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:08

Bedankt voor jullie info en de tips, dit is geen 'Wilde' Hengst wat mischien vele mensen denken. Dit is een hele lieve hengst die zich absoluut als een hengst gedraagd! Ik longeer hem Elke dag, morgen ga ik weer het zadel op doen, en zaterdag ga ik wat met balkjes aan de longe oefenen. We doen steeds een stapje verder.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:12

beautyke schreef:
je moet gewoon rustig aandoen, als je ziet dat hij alles accepteert dan ga je stilletjes aan een stapje verder, maar zorg dat er wel altijd iemand in de buurt is al je er bv over gaat hangen om je te helpen

zodra een hengst je accepteert zal hij nooit na je uithalen. merries zijn op dit gebied trouwens veel gemener.
en kheb mijn eigen hengst nu ook pas ingereden. onze vierjarige heb ik een paar maanden terug laten inrijden maar daar was ik helemaal niet weg van en ik heb een paar dingen goed bekeken en bij de nieuwe ben ik er nu zelf met hulp van mijn vriend aan begonnen.

de hengst in kwestie vertrouwt mij wel ten volle 100% en zal nooit iets maar dan ook iets verkeerd doen en ik weet ook heel goed dat er hengsten zijn die gemeen zijn maar zo zijn er ook merries hé...

sorry maar dit vind ik echt bullshit!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:54

als ie iets "ongewachts" doet nooit naar het bit grijpen.. pak een pluk manen ofzow Bloos

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:09

Slapen kan wel zijn maar bij mijn drie hengsten dus dan zal ik wel de uitzondering zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 20:49

klomp schreef:
beautyke schreef:

sorry maar dit vind ik echt bullshit!

Ik ook Haha! Haha! Haha! Gaat helemaal nergens over

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 10:14

[quote="beautyke"]:Z kan wel zijn maar bij mijn drie hengsten dus dan zal ik wel de uitzondering zijn[/quote

dan heb jij als enigste 3 geweldige hengsten!! Slapen

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 18:54

Het is op zich ook niet echt goed om zo'n jong paard (hij was toch 3?) elke dag te longeren lijkt mij ... maargoed, ik weet er ook niet veel van.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:47

Waarom zou dat niet goed kunnen zijn? Ik longeer hem maar een half uurtje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:49

polly_amigo schreef:

omdat het niet goed is voor zijn pezen en spieren................. jonge paarden longeer je 15 minutjes 3 keer per week

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 20:49

polly_amigo schreef:

ja en een kleuter zet je ook gelijk in een directeurstoel om zaken te doen Slapen

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 11:28

Nou een vriendin van me deed dat ook altijd zo met het inrijden en haar paar die heeft er toch ook niks van gekregen. En zei hebt er ook ervaring mee want ze hebt al meerdere jonge hengsten van haar zelf ingereden.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 12:04

Ik heb er zaterdag weer voor de tweede keer opgezeten! Ging heel goed, eerst aan de longe, veel gestapt en toen gedraaft aan de longe, dat ging allemaal heel erg goed! Toen ben ik alleen in de bak gaan los, zonder de longe, dat vond hij nog wel vreemd, maar hij heeft nooit gebokt enof gesteigerd, hij was heel braaf. Alleen het sturen kent hij nog niet zo goed, maar daar ben ik die dag ook niet op wezen oefenen. Dat komt vanzelf nog wel.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:31

Zo ik raak ook wel nieuwsgierig door wat hier allemaal wordt gezegd. Mijn vorige pony, ben ik ook met 3 jaar gana longeren en met 3 jaar erop gestapt? Wil erg graag weten of dit slecht is dan? Ik ga nu namelijk weer een jaarling kopen en als het dus anders moet, doe ik dat nu natuurlijk graag wel goed!

Bij welke leeftijd mag je wat doen en hoe lang en hoe vaak?