slecht reageren op beenhulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Re: slecht reageren op beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:04

Ik krijg vaak paarden in de les die niet aan het been zijn, en ik rijd ook wel vaker op paarden die zogenaamd niet aan het been zijn.
Natuurlijk is het een probleem maar het is altijd terug te voeren op de ruiter. Hoe kan het dat je paard wel aan het been van die man is en niet aan jouw been? Het antwoord is simpel omdat die man zijn hulp consequenter doorzet en er strenger mee is.
Zit/ Been sta toe op hand = reaktie, geen reaktie dan moet je jezelf vliegensvlug afvragen of jij de hulpen correct hebt gegeven. Zo ja dan krijg je dus zit/been sppor en sta toe op de hand. Reken maar dat de reaktie wel komt als je dus goed met de sppor port. Niet dat vriendelijke aaien. Denk erom een maal goed sterk doorkomen is beter dan 10 maal aaien en dat is wat vaak geberud.
Verder moet je de hulp doorzetten ook voor galop niet halverwege aflaten weten maar doorzetten en vasthouden en natuurlijk wel toestaan op de hand zodat je nit blokkerert.

Vaak ligt de oplossing zo dichtbij in de meeste gevallen en dat is echt 99 van de 100 is het slecht aan het been zijn een 100% rutierfout. Een paard voelt een vlieg op zijn buik ook en dan denken wij dat hij ons been niet zou voelen?
Sucses wees consequent je paard zal je er dankbaar voor zijn.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 12:33

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 12:33

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 12:35

Kafue schreef:
Ik krijg vaak paarden in de les die niet aan het been zijn, en ik rijd ook wel vaker op paarden die zogenaamd niet aan het been zijn.
Natuurlijk is het een probleem maar het is altijd terug te voeren op de ruiter. Hoe kan het dat je paard wel aan het been van die man is en niet aan jouw been? Het antwoord is simpel omdat die man zijn hulp consequenter doorzet en er strenger mee is.
Zit/ Been sta toe op hand = reaktie, geen reaktie dan moet je jezelf vliegensvlug afvragen of jij de hulpen correct hebt gegeven. Zo ja dan krijg je dus zit/been sppor en sta toe op de hand. Reken maar dat de reaktie wel komt als je dus goed met de sppor port. Niet dat vriendelijke aaien. Denk erom een maal goed sterk doorkomen is beter dan 10 maal aaien en dat is wat vaak geberud.
Verder moet je de hulp doorzetten ook voor galop niet halverwege aflaten weten maar doorzetten en vasthouden en natuurlijk wel toestaan op de hand zodat je nit blokkerert.

Vaak ligt de oplossing zo dichtbij in de meeste gevallen en dat is echt 99 van de 100 is het slecht aan het been zijn een 100% rutierfout. Een paard voelt een vlieg op zijn buik ook en dan denken wij dat hij ons been niet zou voelen?
Sucses wees consequent je paard zal je er dankbaar voor zijn.

ik geef mn hulpen wel consequent vind ik

niet constacnt porren of zo , maar meteen duidelikj , reageert ie niet op been , zweep eraan

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:02

Je geeft ze waarschijnlijk toch niet duidelijk en consequent genoeg, anders zou hij wel reageren! Knipoog

Je zal toch een beetje strenger moeten worden, als hij niet reageerd op een normale kuitdruk, geef hem dan een schop of een tik met de zweep.
Overgangen en tempowisselingen zijn zeker heel belangrijk om wakker en aan de hulpen te houden.
Als ik je foto's bekijk, dan krijg ik een beetje het idee dat je paard op zijn manier loopt en jij de passagier bent die weinig inbrengt. Hij valt daardoor een beetje in slaap en reageerd niet meer op de hulpen.
Een andere manier om hem fris te krijgen is in de bossen galoperen samen met een ander paard, en dan ook weer overgangen en tempowisselingen rijden.

Normaal ben ik wel een voorstander van een spoortje, mits hij door een kundig ruiter gebruikt word. Op je foto's zie ik je hakken nog iets te vaak omhoog en je tenen te veel naar buiten, dus je zult die sporen constand in zijn buik hebben. Als je aan je beenligging werkt, kun je na een tijdje gerust sporen gebruiken. Dit is echt niet zielig...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:45

Ik heb de fotos bekeken.
Eigelijk wil ik de opmerking plaatsen dat die fotos ook al zijn het momentopnamen niet echt goed zijn.
Je houding is niet goed genoeg om sterk door te kunnen komen met rijden.
Van daaruit kan ik concluderen dat je dus ook niet consequent kunt zijn in je hulpen daar je houding niet optimaal is.
Die zul je dus moeten optimaliseren waardoor dat aan de beenhulpen zijn ook vele malen beter wordt.
Daarom lukt het die man waarschijnlijk beter daar zijn houding beter is.
Nu loopt het paard maar een beetje zo zo en jij zit zo zo dus lukt het gewoon niet.
Optie is snel les nemen en de houding beter krijgen
Suc6

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 14:43

Kafue schreef:
Ik heb de fotos bekeken.
Eigelijk wil ik de opmerking plaatsen dat die fotos ook al zijn het momentopnamen niet echt goed zijn.
Je houding is niet goed genoeg om sterk door te kunnen komen met rijden.
Van daaruit kan ik concluderen dat je dus ook niet consequent kunt zijn in je hulpen daar je houding niet optimaal is.
Die zul je dus moeten optimaliseren waardoor dat aan de beenhulpen zijn ook vele malen beter wordt.
Daarom lukt het die man waarschijnlijk beter daar zijn houding beter is.
Nu loopt het paard maar een beetje zo zo en jij zit zo zo dus lukt het gewoon niet.
Optie is snel les nemen en de houding beter krijgen
Suc6

ik neem les hoor .
En ik heb wel genoeg rij-ervaring vind ik ( B brevet onder andere )
Ik zit inderdaad niet mooi genoeg maar ben al veel verbeterd en vraag regelmatig uitleg aan mensen die er veel ervaring mee hebben.
Op de foto's zijn mijn voeten idd niet goed , omdat ik op de meeste foto's been geef. Nu doe ik dat minder , niet heel de tijd porren maar zweep gebruiken en duidelijk zijn.
Het paard loopt al veel actiever dan enkele maanden geleden dus ik heb al wat bereikt hoor met hem..
Ik rijd veel overgangen halft/draf/halt/
galop/stap/galop enzovoort

ik verruim bv de draf op de diagonaal , of de ene helft van de cirkel rap en de andere helft verzameld ...

Dus al die dingen die jij zeg doe ik eigenlijk al , met resultaat !
Het paard is eigenlijk wat te groot voor mij , die man pastte er perfect op. En in tussentijd rijd ik dit paard wél zoals die man kon, dus ik heb zeker voorruitgang hoor ....

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 14:44

kafue ? hoe oud ben je wel dat je les geeft ? en op welk niveau rijd je ?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 14:50

schoentje schreef:
Je geeft ze waarschijnlijk toch niet duidelijk en consequent genoeg, anders zou hij wel reageren! Knipoog

Je zal toch een beetje strenger moeten worden, als hij niet reageerd op een normale kuitdruk, geef hem dan een schop of een tik met de zweep.
Overgangen en tempowisselingen zijn zeker heel belangrijk om wakker en aan de hulpen te houden.
Als ik je foto's bekijk, dan krijg ik een beetje het idee dat je paard op zijn manier loopt en jij de passagier bent die weinig inbrengt. Hij valt daardoor een beetje in slaap en reageerd niet meer op de hulpen.
Een andere manier om hem fris te krijgen is in de bossen galoperen samen met een ander paard, en dan ook weer overgangen en tempowisselingen rijden.

Normaal ben ik wel een voorstander van een spoortje, mits hij door een kundig ruiter gebruikt word. Op je foto's zie ik je hakken nog iets te vaak omhoog en je tenen te veel naar buiten, dus je zult die sporen constand in zijn buik hebben. Als je aan je beenligging werkt, kun je na een tijdje gerust sporen gebruiken. Dit is echt niet zielig...

ik vind eerlijk gezegd dat ik wel veel inbreng op de foto's , sorry daarvoor Lachen maar mijn lesgever en zo zeggen dat ik het dus wel al goed doe Knipoog

en in de bossen galopperen is geen optie , hij schrikt te rap , zelfs van de regen..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:55

Dan zullen wij het allemaal wel verkeerd zien op de foto's en ben je dus hardstikke goed bezig, en hoeven wij niks meer toe te voegen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 14:56

bonitobol schreef:

Nou zeg je hoeft niet boos te worden, ik ben 30 jaar, of is dat te jong om les te geven en ik rijd Z1 of is dat niveau te laag om les te mogen geven.

Jij vraagt wij antwoorden. Als jij alles goed zou doen dan reargeerde je paard op je hulpen en als jij zo enorm goed zou rijden dan had je dit probleem niet. Te klein voor dat paard is onzin, mijn paarden zijn 1.74 , 1.84 en 1.72 en ik ben 1.63 dus dat idee valt al af. En de dilpomas zeggen me niets wij kennen die brevetten hier niet. Ik praat niet over je voeten maar over je houding in het algemeen die is gewoon bagger. Ik praat ook niet over actief lopen.
Over overgangen en dergelijke als je ze goed zou rijden dan was het resultaat dat je paard snel en eenvoudig op de eerste hulpen zou reargeren, dus DURCHLASSIG is en dat is die niet anders stelde je de vraag neit. En daarui concluderend is er dus iets niet in orde.
En dan kun je boos worden op me maar ik heb het probleem niet, de drie paarden die ik rijd zijn keurig aan mijn been. Takt, aanleuning, ontspanning, schwung, recht gericht en ik kan verzamelen in de drie gangen en de varianten daarop. Dus ik heb geen probleem dat probleem heb jij en daar zul je samen met je instructie uit moeten kunnnen komen.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 15:00

Kafue schreef:
bonitobol schreef:

Nou zeg je hoeft niet boos te worden, ik ben 30 jaar, of is dat te jong om les te geven en ik rijd Z1 of is dat niveau te laag om les te mogen geven.

Jij vraagt wij antwoorden. Als jij alles goed zou doen dan reargeerde je paard op je hulpen en als jij zo enorm goed zou rijden dan had je dit probleem niet. Te klein voor dat paard is onzin, mijn paarden zijn 1.74 , 1.84 en 1.72 en ik ben 1.63 dus dat idee valt al af. En de dilpomas zeggen me niets wij kennen die brevetten hier niet. Ik praat niet over je voeten maar over je houding in het algemeen die is gewoon bagger. Ik praat ook niet over actief lopen.
Over overgangen en dergelijke als je ze goed zou rijden dan was het resultaat dat je paard snel en eenvoudig op de eerste hulpen zou reargeren, dus DURCHLASSIG is en dat is die niet anders stelde je de vraag neit. En daarui concluderend is er dus iets niet in orde.
En dan kun je boos worden op me maar ik heb het probleem niet, de drie paarden die ik rijd zijn keurig aan mijn been. Takt, aanleuning, ontspanning, schwung, recht gericht en ik kan verzamelen in de drie gangen en de varianten daarop. Dus ik heb geen probleem dat probleem heb jij en daar zul je samen met je instructie uit moeten kunnnen komen.

ik ben toch niet boos geworden of dat was helemaal niet mijn bedoeling

ik vind je alleen nogal bot reageren op de foto's

dat is toch nergens voor nodig ? vriendelijk geraak je er ook hoor ...

Ik luister inderdaad liever naar mijn instructie dan naar mensen die ik niet ken , heb jij je paarden zelf beleerd ??

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:08

bonitobol schreef:
Ik luister inderdaad liever naar mijn instructie dan naar mensen die ik niet ken

Waarom plaats je dan in hemelsnaam een vraag op dit forum!

Op alles wat iemand hier zegt heb je commentaar terug of weet je het beter. Als je toch niks wilt annemen van mensen die er toch iets meer verstand van hebben als jij, open dan geen topic...

Maar het gaat volgens jou goed op deze manier, ga dan vooral zo door, en verbeter je houding niet, dan kom je er wel....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:16

Jazeker heb ik mijn paarden zelf beleerd vanaf groen uit de weide tot het niveau waar ze nu lopen.
Ik reargeer mischien iets bot maar wel eerlijk. Je hebt een probleem en vanuit dat probleem antwoordt ik.
Kan ik wel erom heen gaan draaien maar dat heeft geen zin neus op de feiten drukken noem ik dat maar.
Slecht reargeren is een reaktie van het paard op jou. Dus als je paard slecht reargeert op de hulpen dan reargeert die voor je gevoel slecht op wat jij gevraagd hebt van hem.
Je ontvangt wat je erin stopt.
Ik ben blij voor je dat je op de goede weg bent. En het probleem dat hij slecht reargeert is met behulp vande instructie binnen een half uur op te lossen. Veel overgangen maken en direct antwoord eisen.
Ikvraag en mijn paard doet.
Ik vraag stap en mijn paard zegt goed hoe hard zal ik gaan.
Ik vraag een bepaalde hoofd halshouding en het paard doet klaar logisch dus.

Niet bot bedoeld dus alleen maar de waarheid en die is soms iets harder dan je verwacht. je hebt er niets aan als we zeggen oh oh wat rijd je mooi als dat niet zo is. Maak anders eens wat nieuwe fotos van voor en na.

Ik kan me voorstellen dat je liever iets aanneemt van mensen die je kent maar daar begrijp ik dan niet waarom je hier de topic en de fotos plaatst. Nogmaals jij hebt het probleem met je paard wij hebben geen probleem met dat paard of welk paard dan ook.
Als je een vraag stelt komt er een antwoord en soms past dat antwoord niet. Luister goed naar een goede instructie en je komt er wel.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 16:30

hoj

ja ik begrijp je wel hoor
maar ik kreeg op ht forum haw
heel veel goed commentaar
want ik had voor en na foto's geplaatst

en nu opeens word me gezegd dat het op nx trekt en dat steekt een beetje

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:51

Nogmaals je krijgt een antwoord op je vraag en van mij op de fotos van de latste link die je als antwoord op mijn vraag plaats van ik zie maar een foto.
Meer fotos heb ik niet gezien en de fotos die ik zag zijn niet echt super.
Afbeelding

Dit is pas iemand die goed kan rijden met een heel goed paard. Lees haar boek maar eens eenvoud der dressuur een must voor de ambitieuse ruiter. Kijk naar die houding en die zit en probeer ook zo te rijden en dat na te streven.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 16:56

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 16:57

Kafue schreef:
Nogmaals je krijgt een antwoord op je vraag en van mij op de fotos van de latste link die je als antwoord op mijn vraag plaats van ik zie maar een foto.
Afbeelding

Dit is pas iemand die goed kan rijden met een heel goed paard. Lees haar boek maar eens eenvoud der dressuur een must voor de ambitieuse ruiter. Kijk naar die houding en die zit en probeer ook zo te rijden en dat na te streven.

ja hallo zo'n bit Knipoog

ik hoef helemaal geeen wedstrijdruiter te worden

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:05

Jij neemt echt helemaal niks aan van andere mensen hè.`

Zo'n bit is verplicht op dat nivo. Een nivo dat jij met je eigewijze gedrag nooit zou kunnen halen.
Ruiters op dat nivo kunnen ook echt wel met zo'n bit rijden.

Ik heb al je foto's bekeken en je houding is gewoon niet goed. Je armen hou je de recht, je drukt je handen de ver naar beneden, de lijn oor, heup, hak is bij jou ver te zoeken, je houd je hakken niet naar beneden en je paard loopt niet nageefelijk en niet aan het been zoals je zelf al zei.
Kortom, het rijden gaat helemaal niet goed. neem dan dingen aan van mensen die je gewoon willen helpen. Je moet tegen een beetje kritiek kunnen als je beter wild leren paardrijden....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:10

bonitobol schreef:
Kafue schreef:
Afbeelding

ja hallo zo'n bit Knipoog

ik hoef helemaal geeen wedstrijdruiter te worden

Het bit heeft er helemaal niets mee te maken als je dat niet door hebt snap je waarschijnlijk ook niet wat de mensen hier bedoelen jou uit te leggen.Jammer want ze zeggen goede dingen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:21

Als ik je foto's bekijk rijd je constant met zweep, waarom dan eigenlijk als hij er toch niet meer op reageert? Ik durf bijna te wedden dat jouw probleem in jouw consequentheid ligt: het is niet voor niets dat je paard doof is voor zweep- en beenhulpen. Ik neem als voorbeeld even mijn paard: ze is nooit geslagen en ook totaal niet bang voor de zweep, maar als ik hem erbij pak weet ze toch wel dat het menens is. Geen reactie betekent een tik, en wanneer er nog niets uit komt mag het best een paar tikken achter elkaar zijn en als er dan nog niets gebeurd mag je wat mij betreft best een keer flink uithalen. Als je maar wel fair blijft en bij reactie beloont. Laat hem maar respect krijgen voor de zweep, bang hoeft echt niet. Wanneer je dan je zweep weer als hulpmiddel kunt gebruiken kun je je beenhulpen gaan versterken. Het is hem nu duidelijk dat een tik voorwaarts betekent, dus als je beenhulp genegeerd wordt kun je een tik bijgeven. Zo steeds verder verfijnen en zeer consequent blijven, ook als het beter gaat.
Let er ook op om de teugels niet te strak te hebben in het begin, wanneer je een tik geeft mag hij best even wat naar voren schieten, dan schrikken ze wakker en hebben ze sneller door wat de bedoeling is, later kun je die drang voorwaarts opvangen met je teugels om de aanleuning in orde te krijgen.

Ik zou trouwens maar niet zo eigenwijs reageren op de reacties in dit topic, aan je foto's te zien heb je nog heel wat te leren en dat lukt niet wanneer je alle commentaar als kritiek ziet.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:36

Hee, handen af van Coby he.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:50

Het bit zegt niets over rijkunst en al wil je nog geen wedstrijdruiter worden daarom mag je nog wel ambiteus zijn.

Coby is als voorbeeld een uitermate goed ruiter met een goede onafhankelijke zit die ze veelvuldig traint door zonder beugels te rijden in alle gangen van het paard. Maar het had voor hetzelfde geval Anky kunnen zijn ook een voorbeeld van rijkunst en een hele goede zit.

Jouw fotos lijken te komen uit een trainingssessie waarin geen verbetering in houding en zit waarneembaar is. Als je jouw fotos met die van coby vergelijkt zie je in ieder geval het verschil in houding.
Haar boek zou je eens moeten lezen. We willen je alleen helpen en je hoeft geen wedstrijdruiter te zijn om een goede houding, zit en dergelijke na te willen streven.
Er zijn hier uitermate goede tips maar ik denk dat je er wel voor open moet staan, als jouw instructeur jouw houding goe vind en jij tevreden bent met dan is dat goed zo maar stel dan de vraag niet hier want nogmaals als jij tevreden bent dan is er toch geen probleem en is er niets aan het handje.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:26

Wat een ontiegelijk gezeik weer zeg....
Pffff.... Sigaar ...

TS:

Kafue vind dat zij zelf erg goed is en aangezien zij hier en daar best wel goede dingen zegt, draaft zij nogal eens door... (Beetje vaak als je het mij vraagt..)

Helaas houdt zij daarbij niet voor ogen dat niet iedereen zo goed kan rijden als zij zelf ( Sigaar ) en geeft zij graag af op anderen...
Zij kan heel goed dingen waarnemen van foto's!!! *(kuch)*...

Vandaar dat zij zelf half Bokt over zich heen kreeg over haar geplaatste foto's...

Dus KAFUE... Je weet hoe het is om commentaar te krijgen op je foto's!! Houd daar ook eens rekening mee als je weer eens commentaar op andere hebt!!
Er is ook nog zoiets als subtiel zijn... In plaats van TS te bekritiseren en direct haar instructrice erbij...

En houdt de foto's van GP ruiters alsjeblieft voor jezelf....

90 % van alle ruiters heeft dat niveau niet en zal dat ook nooit bereiken, dus zulke foto's plaatsen is echt onzin!!!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:51