slechte beenligging

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: slechte beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:00

Nicolletje schreef:
Hermesdeux schreef:
Haha, scheelt dat ik zelden jongens krijg op de les...misschien is dat de reden....maar waar zit je schaambeen dan? Ben ik dan totaal niet op de hoogte van het menselijk lichaam??

Dat zit vogens mij aan de voorkant van je doos Bloos
Dat botje net onder je blaas...

Dat botje wat ik bedoel zit erachter...dus zo'n beetje tussen de doos en de anus (wat een woordentaal) in...zeg ik het zo goed? Nou ja in ieder geval niet aan de voorkant... over welk botje praat ik dan steeds??

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:01

Want je zitbeenknobbels zitten in je kont zeg maar...toch?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:12

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:35

Nicolletje schreef:
:D Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Wijs maar aan wat JIJ bedoelt dan Haha! Haha!

Erg ver zit je er niet naast, maar technisch gezien is het vrij moeilijk om op je schaambeen te zitten volgens dit plaatje...
Bron: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... ize]

U heeft gelijk allen.... ik ben dus niet op de hoogte van het menselijk lichaam...

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:30

hey bedankt voor al jullie informatie.
Ik ga er zeker wat meer zonder steigbeugels rijden. Doe ik nu ook af en toe maar omdat ik niet nog wat onzeker ben op een paard(helaas ben een echte schrikkepiet) span ik me vaak helemaal op, maar daar wordt ook al aan gewerkt Knipoog
Verder kan ik jullie wel even toelichten dat de heup dus het benig bekken bestaat uit 2 identieke heupbeenderen. Deze zijn op hun beurt opgebouwd door een"versmelting" van 3 beenderen: de schaambeen, het darmbeen en het zitbeen. De zogenaamde "zitknobbel" is het tuber ischiadicum van het zitbeen.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk. Met een tekeningetje zou het duidelijker zijn maar ik heb helaas geen scanner.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:42

Sakura schreef:
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk. Met een tekeningetje zou het duidelijker zijn maar ik heb helaas geen scanner.

Zo beter??
Afbeelding

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:02

Afbeelding

Je hebt twee heupbeenderen. Ieder heupbeen bestaat uit drie beenstukken: darmbeen, schaambeen en zitbeen. Het zitbeen heeft aan de onderkant een knobbel: de zitbeenknobbel. Op je zitbeenknobbels zit je (o.a. als je paard rijdt).

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:54

Afbeelding
Wat in dit plaatje Rood is aangegeven als Ischium, is je zitbeen.
Wat groen is aangegeven is je schaambeen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:07

Je zit idd op je zitbeenknoppels. Als je op je schaambeen zou zitten dan komt je kont te veel naar achteren en is de kans groot dat de schouders te ver naar voren komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:22

laat ik het zo zeggen................ als ik op mijn schaambeen rij, dan gaat Gijs klagen Haha! Haha! Haha!..

(niet dat hij dat al niet doet hoor)

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:47

Dat is duidelijk, maar dat is - hier - off-topic. Pling

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 23:00

Hey zeer mooi al die prentjes en inderdaad al wat overzichtelijker, maar als je de zitbeenknobbels echt duidelijk wilt kunnen zien dan moet je een lateraal zicht bekijken. De meeste prenten hier zijn een frontaal of een fronto-lateraal zicht.
Maar eigenlijk maakt het niet echt uit of nu weet waar die zitbeenknobbel nu ligt of niet. Je rijdt er niet beter door, ik toch niet in ieder geval. Gewoon niet op ons schaambeen zitten dus en dat is ondertussen al wel goed uitgelegd.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:26

Het maakt heel veel uit als je als ruiter weet waar je zitbeenknobbels zitten. Als je dat niet weet en nooit gevoeld hebt, zal je als ruiter nooit goed zitten of gezeten hebben. Als je meer op het vlees van de kont zit, zit het misschien wel prettiger, maar het rijdt een stuk minder effectief. In onze rijopleiding zijn wij op de functie van de zitbeenknobbels geattendeerd voor het rijden. Als je dat weet kun je gewichtshulpen op een manier overbrengen, die je als gewone hobbelende ruiter nooit zal ontdekken. Ook de verschillende manieren van het aantrekken van het kruis, wat alleen met een goede beenligging te realiseren is, is essentieel voor goed rijden.
Zitten met je schaambeen in het zadel op de rug van een paard lijkt me in de praktijk erg moeilijk en weinig effectief. Pling

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 08:33

ok inderdaad als je het zo bekijkt heb je inderdaad gelijk. Maar ik denk dat het moeilijk is om van zo'n plaatje te weten te komen waar je zitbeenknobbel precies zit. Het is gewoon makkelijker om het te voelen.
Als je recht zit op een stoel en je handen onder het steunvlak plaatst, dan voel je ze goed. Als je dan heen en weer beweegst soel je dat ze ook heen en weer bewegen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:17

In plaats van strotouwtjes, die inderdaad erg gevaarlijk kunnen zijn, kun je ook van die speciale riempjes gebruiken (weet niet meer hoe ze heten). Je kan ze bij de paardendrogist kopen. Ze gaan vast met klitteband, dus als er kosmische krachten aan te pas komen schieten ze los Haha! . Ik heb er zelf geen ervaring mee maar misschien dat het jou helpt met je benen?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:18

Afbeelding
Lateraal - van opzij - gezien Bekken - zitbeen, schaambeen, en stuitje.

Wat in dit plaatje Rood is aangegeven als Ischium, is je zitbeen. Bij het rijden zit je hierop. Als je op je handen gaat zitten voel je wel het zitbeen, maar van het zitbeen moet je dus de zitbeenknobbel voelen om echt op te zitten. De zitbeenknobbels (aan beide kanten) rusten op het zadel.

Wat groen is aangegeven als Pubis Ramus is je schaambeen.

Wat rose is aangegeven als Coccyx is je stuitje.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:09

Kun je geen zitlessen nemen en je laten longeren op een paard. Je zit wordt dan vanzelf een stuk beter en ook je beenligging verbetert. Ik zou geen stijgbeugels vastzetten, vastknopen of vastklitten. Probeer de zit en de beenligging door rijden te verbeteren. Je kan ook grondoefeningen doen, om dat te helpen verbeteren.

Sakura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:04

hey
ben vandaag gaan rijden in de groepsles en heb extra op mijn houding gelet. Het is wel moeilijk, maar vind toch dat het al wat verbeterd is. Heb een vriend meegenomen die extra op mijn houding moest letten van op de grond, zodat hij me kon waarschuwen wanneer mijn been weer verkeerd lag.
Wat ik ook heb gemerkt is dat als je in verlichte zit zit je je been automatisch goed legt.
bedankt voor jullie reacties allemaal!!!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:12

Als je nog een keer twijfels hebt over je zit, kan je ook je benen helemaal optrekken totdat je knieën elkaar raken en dan weer naar beneden doen- helpt ook om (weer) te ontspannen.
Succes verder OK dan!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:27

hoi,
ik had dit probleem juist andersom. ik legde mijn benen veelste ver naar achteren toe. ik heb toen van bokt ergens zien dat een meisje haar beugels vast had gemaakt aan de singel met een touwtje. dit leverd in het begin veel pierpijn op!! dus je bent gewaarschuwd..Tong uitsteken

verder als je draaft moet je er heel erg op gaan letten dat deed ik later zonder touwtjes ook. heel veel suc6!