Waarom is Schwung niet hetzelfde als impuls??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Waarom is Schwung niet hetzelfde als impuls??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:34

Shadow, dat is idd wat ik bedoel Lachen. Als een instructeur zoiets zegt dan weet iedereen wat er bedoelt wordt. De term 'impuls' is dan niet genoemd en mi ook niet nodig.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:59

In Duitsland wordt neit perse beter les gegeven. Het is wel zo dat er bijvoorbeeld heel veel theorielessen gegeven worden, En dat je een bepaald theoriegedeelte moet kennen voordat je examen kan en mag doen om wedstrijden te gaan rijden. Maar het kan ook anders hoor in duitsland bij een manege waar is veel kwam trainden ze voor een bepaalde schoolwedstrijd. Die lui reden dus met wienerzugel of met stootteugel. Zonder konden ze geeneens. Overal vind en heb je uitzonderingen.

Ik heb geen bepaalde manier van rijden. Ik bepaal afhankelijk van de vorm van de dag wat we gaan doen tijdens training, dus nooit een voor afgesproken protocol van dit en dat gaan we doen.
Wel is het zo dat mijn paard absoluut mee moet werken, hebben ze nu echt absoluut geen zin dan gaan ze weer naar stal, weide of we gaan naar buiten. Tenzij het lesdag is dan moeten ze gewoon.
Kil zijn de lessen niet, er wordt hard gewerkt maar er is ook tijd voor een grap en dergelijke. Voldoende adempauzes en vriendelijke woordern voor ruiter en paard.

Niemand behalve een beweert dat Duitsland beter is.
Ik verloochen mijn afkomst niet ik ben namelijk geboren en getogen Nederlander en ik ben er trots op. Zoals ik ook trots ben op het feit dat ik door schade en schande wijs ben geworden.
Natuurlijk wil ik ook graag de top bereiken, maar daar heb ik de financien niet voor.

Geef dus niet af op de oosterburen, kom op man En er bestaat geen bokt.dl. Dan zou het bokt.de moeten zijn en nein leider nicht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:01

Is impuls trouwens niet gewoon een nederlands woord Blond .
Ik denk trouwens dat het voor alle thermen in de paardesport geld pas als je weet wat het betekent kan je het uitvoeren.
En of een uitdrukking nu op zijn nederlands , engels, duits of vlaams gegeven word ,je moet weten wat het betekent, voor je het kan uitvoeren.
Rijd een paard voorwaarts ,neerwaarts, kan je leuk roepen ,klinkt zo nederlands als iets .Maar menig beginnende ruiter kan het niet omdat ze niet weten wat er gevraagd word.En wat maakt het uit hoe je het noemt ?impuls of voorwaarts, schwung of los door het lijf?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 00:02

1. Waar heb ik geschreven dat het in duitsland beter gesteld is met de instruktie?

2. Kunnen jullie allemaal wel lezen????

3. Als dit kil en koud is dan weet ik het niet meer. Op school is zeker het heel lief en braaf als ik taal heb, want anders worden de kindertjes zo geschokt?????

Maar nu weer naar de les, als de theorie niet vast staat kan men geen lesgeven. Dat men tijdens de les de ene kombinatie anders aanpakt dan de andere dat is normaal. Maar de basis(van uit de theorie) blijft het zelfde.
En als ik dan lees dat sommige ruiters meenen, die eenvoudige basis begrippen, dan weet ik niet hoe het met de theorie en het nadenken over het rijden in nederland gesteld is. De basis als men die beheerst dan kan men paardrijden.
Er zijn maar een paar geweest die werkelijk over de vraag nagedacht hebben, en dat wou ik graag en wil ik eigenlijk ook van meerdere.
En ik zou in het vervolg niet meer zograag zo agressief en persoonlijk aangevallen worden. En lees maar wat ik eerder geschreven heb. Ik zeg n.l. helemaal niet dat het lesgeven hier of daar beter is. Ik heb alleen kritiek op het feit dat in de nederlandse paardenvaktaal duitse begrippen worden ingevoerd en verkeer gebruikt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:04

O ja en begrippen impuls en schwung zijn bedoeld voor de ruiter die doordat hij heeft leren zitten, onafhankelijk heeft geleerd de hulpen te geven er aan toe is het paard verder en beter te laten lopen.

Net zoals een paard een gewnningsfase heeft van moment dat hij onder het zadel komt tot het moment dat hij zover is dat je aan zijgangen, aan meer impuls en schwung kunt gaan denken. Zo heeft een ruiter ook een gewenningsfase vanaf het moment dat hij groen op het paard komt tot het moment dat hij geleerd heeft onafhankelijk te zitten en juist mee te gaan met de bewwegingen van het paard. Op dat moment kunnen ruiter en paard er aan gaan werken mooie voor de dag te komen. Dus een mooier gang.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:15

Een beginnende ruiter ben ik alleen maar aan het leren wat de effecten zijn van houding en zit op het paardenlijf zijn, die heeft niks aan een impuls, schwung, tact, aanleuning, nageeflijkheid, aan de teugel, aan het been verhaal.......... (heeeeeei... maar EEN Duits woordje Clown ) Die heeft er meer aan om te voelen dat als hij naar links leunt het paard naar links zal vallen........ en dat als hij aan de rechter teugel trekt het paardenlijf naar links zal buigen.......
Dat een paard ook naar voren zal gaan als je niet zn longen uit zn lijf schopt, of zal stoppen zonder dat je aan de teugels trekt......
en hoe hij om van been te wisselen in draf ipv 1,2 1,2 1,2 ..... 112 moet doen.

Dus WAT is nou eigenlijk jullie verhaal................ moet ik zo iemand dan eerst om de oren slaan met informatie waar die de komende tijd toch niet mee bezig gaat zijn?????

Sorrie hoor maar ik vind het zo een bullsheit.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:29

gijsenkim schreef:
Een beginnende ruiter ben ik alleen maar aan het leren wat de effecten zijn van houding en zit op het paardenlijf zijn, die heeft niks aan een impuls, schwung, tact, aanleuning, nageeflijkheid, aan de teugel, aan het been verhaal.......... (heeeeeei... maar EEN Duits woordje Clown ) Die heeft er meer aan om te voelen dat als hij naar links leunt het paard naar links zal vallen........ en dat als hij aan de rechter teugel trekt het paardenlijf naar links zal buigen.......
Dat een paard ook naar voren zal gaan als je niet zn longen uit zn lijf schopt, of zal stoppen zonder dat je aan de teugels trekt......
en hoe hij om van been te wisselen in draf ipv 1,2 1,2 1,2 ..... 112 moet doen.

Dus WAT is nou eigenlijk jullie verhaal................ moet ik zo iemand dan eerst om de oren slaan met informatie waar die de komende tijd toch niet mee bezig gaat zijn?????

Sorrie hoor maar ik vind het zo een bullsheit.

Jij moet maar eens eerst leren LEZEN. Mischien dat je dan had gezien dat we hier niet over de beginner praten maar over de ruiter die dat pad achter zich heeft gelaten.
En bullshit dat vind jij wij hechten er toevallig veel waarde aan. Net zoals je bijvoorbeel RECHT op je paard moet zitten schouders evenwijdig aan de schouders van het paard, wij vinden dat belangrijk en jij?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:34

oja joh??????????? waar staat dat dan?????

Jullie hebben het over de basis.......... volgens mij ligt daar de basis, maargoed ik zal het wel weer helemaal verkeerd hebben.......

Maar wat komt er VOOR de basis dan?????

Natuurlijk moet je recht op je paard zitten, recht op je paard zitten is een voorwaarde om goed te kunnen rijden en hulpen goed door te laten komen...... alleen is er helemaal niemand, maar dan ook niemand die altijd onder elke omstandigheden altijd recht op het paard zit.....

maargoed, dat kan je alleen weten als je ervaring niet ophoud bij je enige eigen paard .........

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:40

gijsenkim schreef:
oja joh??????????? waar staat dat dan?????

Jullie hebben het over de basis.......... volgens mij ligt daar de basis, maargoed ik zal het wel weer helemaal verkeerd hebben.......

Maar wat komt er VOOR de basis dan?????

Natuurlijk moet je recht op je paard zitten, recht op je paard zitten is een voorwaarde om goed te kunnen rijden en hulpen goed door te laten komen...... alleen is er helemaal niemand, maar dan ook niemand die altijd onder elke omstandigheden altijd recht op het paard zit.....

maargoed, dat kan je alleen weten als je ervaring niet ophoud bij je enige eigen paard .........

Mischien moet je dan toch nog maar eens mijn een na laatste item lezen? LEZEN he.
Daar staat duidelijk beschreven dat de gewennigsfase van ruiter begint met het zitten als die dat beheerst dan kun je verder.

En van recht of scheef zitten, op ieder paard kun je en moet je recht zitten.
Ook al zou de ervaring niet verder rijken dan een paard dan nog kun je en moet je recht zitten.
Het enigste moment dat het bovelichaam van de ruiter zich voor de loodlijn bevind is het moment het jonge paard onder het zadel komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:40

Professor schreef:
. Wij vergeten in nederland eenvoudig dat men in duitsland meer waarde aan de theorie schenkt: d.w.z. jonge ruiters (hiermee bedoel ik ook beginnende ruiters worden al zeer snel met de theorie vertrouwd gemaakt) daardoor is het voor een instrukteur het eenvoudiger om met bepaalde begrippen te werken. " .

zie je ik snap het echt niet, kan niet lezen en ben echt helemaal abuis Clown

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:48

gijsenkim schreef:
Professor schreef:
. Wij vergeten in nederland eenvoudig dat men in duitsland meer waarde aan de theorie schenkt: d.w.z. jonge ruiters (hiermee bedoel ik ook beginnende ruiters worden al zeer snel met de theorie vertrouwd gemaakt) daardoor is het voor een instrukteur het eenvoudiger om met bepaalde begrippen te werken. " .

zie je ik snap het echt niet, kan niet lezen en ben echt helemaal abuis Clown

Ahaa nu snap ik je jij denkt dt de bepaalde begrippen die ze leren zijn takt, ontspanning, aanleuning, schwung, recht richten, verzamelen is.
Het paardrijden bestaat uit meer punten dan die zes. En dat moet je weten als je bij Capellmann hebt gereden. Dus waarom een discussie bekritiseren terwijl je bij iemand hebt gereden die klassiek rijd. En ook volgens die zes punten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:49

Kafue schreef:
.

En van recht of scheef zitten, op ieder paard kun je en moet je recht zitten.
Ook al zou de ervaring niet verder rijken dan een paard dan nog kun je en moet je recht zitten.
Het enigste moment dat het bovelichaam van de ruiter zich voor de loodlijn bevind is het moment het jonge paard onder het zadel komt.

Heeeeeel goed Kafue..(applaus voor jezelf).......... goed boek waar je dat regelrecht uit overgeschreven heb!! een aanrader want het is zo waar Haha! Haha! Haha! Maar helaas is het wel vaker zo dat theorie en praktijk niet echt heel goed samen gaan.............. geeft niet hoor Haha! Haha! Haha!

maaruh, wanneer zien we eens fotos van jouw ongetwijfeld onwijze rechte rijstijl Haha! Haha! als het kan op een wat lastiger jong paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:54

Kafue schreef:
gijsenkim schreef:
ie je ik snap het echt niet, kan niet lezen en ben echt helemaal abuis Clown

Ahaa nu snap ik je jij denkt dt de bepaalde begrippen die ze leren zijn takt, ontspanning, aanleuning, schwung, recht richten, verzamelen is.
Het paardrijden bestaat uit meer punten dan die zes. En dat moet je weten als je bij Capellmann hebt gereden. Dus waarom een discussie bekritiseren terwijl je bij iemand hebt gereden die klassiek rijd. En ook volgens die zes punten?

echt................dat meeeeeeeeen je niet????? Goh zeg. Koe ............ wacht even.... ga ik even een theoretisch boek erbij pakken om ALLE rijtechnische begrippen op te noemen........ dan begrijp je me misschien wat beter

maar ik begrijp niet zo goed wat dit met mijn post te maken heeft......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 01:04

Kafue schreef:

eerlijk gezegd............hoe meer ik het lees, hoe meer ik het niet begrijp.............

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:17

Indien jullie (oosterburen) in het Nederlands willen discuseren,
zult U eerst moeten intergreren....

Overigens ook weer een waar applaus voor onze professor én Kafue,
dat wanneer Kafue de fout maakt door te zeggen dat impuls hetzelfde is als swung, de professor de feiten weet te verdraaien en ons Nederlanders de fout toe schuift door te zeggen dat een duits begrip anders vertaald wordt naar het Nederlands....

Foei Nederlanders wat dachten wij wel niet om op een nederlandse site onze antwoorden te plaatsen zonder ze eerst naar het duits te vertalen!

Maar natuurlijk.... en ik maar denken dat Kafue 100% Nederlandse is, welke enkel net over de duitse grens is verhuisd.... Kennelijk voelt zij zich Duitse en ja de duitsers regeren de (dressuur)wereld!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:00

Professor schreef:
3. Als dit kil en koud is dan weet ik het niet meer. Op school is zeker het heel lief en braaf als ik taal heb, want anders worden de kindertjes zo geschokt?????

Kil heeft niets met lief of braaf te maken. En ik word er ook niet door geschokt, en de kindertjes ook niet, maar het helpt niet voor het plezier. Bij mij. En op school was dat niet veel beter nee....

Professor schreef:
Er zijn maar een paar geweest die werkelijk over de vraag nagedacht hebben, en dat wou ik graag en wil ik eigenlijk ook van meerdere.

En anders worden we uit de les gezet? Haha!

Ik wil best meedenken over hoe en waarom maar het stadium van overhoringen ben ik al een beetje ontgroeid.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 11:53

Ik zal jullie een klein beetje helpen lezen. Haha!

Professor schreef:
d.w.z. jonge ruiters (hiermee bedoel ik ook beginnende ruiters worden al zeer snel met de theorie vertrouwd gemaakt) daardoor is het voor een instrukteur het eenvoudiger om met bepaalde begrippen te werken.

Misschien kan Professor uitleggen wat ze bedoelt met beginnende ruiters? Is het zo dat beginners alvorens ze op een paard stappen eerst dikke theorieboeken doorgeworsteld moeten hebben of komt dat pas nadat ze de eerste basis waar Gijsenkim het over heeft onder de knie hebben?

Professor schreef:
Wat ik alleen kritiseer in nederland, is dat men de theorie zo verwatert, d.w.z. we hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Vrij logisch dat hier uit opgemaakt wordt dat ze in Duitsland de klepel wel weten te hangen. Misschien is het de manier van schrijven, maar ik vind zeker wel dat er een "in Duitsland is alles beter" sfeer hangt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:19

Hoe wonderbaarlijk dat mensen direct weer moeten happen op zaken die niet bedoeld zijn om te bekritiseren.
Iemand wil een topic openen over schwung en juist de mensen die zeggen heel erg goed te kunnen rijden gaan negatief reageren.
Die mensen die paardrijdend nederland het goed voorbeeld willen geven omdat ze al zo ver zijn met hun techniek en ervaring en........... die geven dat ook want dat is het vaak pure kif en jalouzie en dat blijkt wel weer.
In plaats dat je trots verteld waarom het NIET zo is, ga je vertellen dat Duitsland zoveel beter is.

Ik heb allang een topic met fotos van kafue. Dus maar voor de liefhebber hier nog een maal mijn in de ogen van Kaja koudbloed het voorbeeld van een braaf geboren paard Haha!
Afbeelding

Een beginnende ruiter is toch niet zo moeilijk is al vaak uitgelegd hier in de topic maar daar waar de volgens kaja wij de moeite doen om in het nederlands te discusieren doen jullie niet eens de moeite om te lezen.
Ik ben 100% Nederlandse hoor maak je maar geen illusies, ik voel mij Nederlands en start ook de wedstrijden voor nederland. Maar in het mekka van de dressuur zou ik toch wel gek zijn om in een of ander dom instructeurtje uit te zoeken als ik op topniveau les kan krijgen? Dan zou het zelfde zijn als dat een Anky of een Marlies bij Gijsenkim of kaja gaat lessen.
Als je verder wilt komen en veel wilt leren dan moet je je open stellen.
Zoals de Duitsers zegt ""Wer stehen bleibt steht im Weg."Of te wel Wie Staan blijft Staat in de weg.
maar goed jullie willen graag het wiel opnieuw uitvinden voor de roem voor de eer.
Als je het niet erg vind dan ga ik graag verder want ik sta jullie niet graag in deweg.

En als je meent dat theorie die al tig jaren geleden is ontdekt, uitgewerkt en aan het papier toevertrouwt naar jaren lange ervaring dat dat voor jou niet werkt, dan sta je toch zeker vrij om een nieuwe dicipline binnnen het paardrijden uit te vinden.

Gij die denkt dat bestaande methodes niet werken en van toepassing zijn op hun paarden die hebben het gewoon niet begrepen.
Ik beklaag je instructeurs, gijsenkim je moet dit en dat doen, nee juffrouw dat kan niet want dat kan mijn paard niet. Lachen hoor.
Juryleden beklaag ik bij jou ook hoor zeker altijd je ja maar ik antwoord klaar of niet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:27

Wederom een antwoord om te Haha! Haha! Haha! ...

Kafue, jouw paardje heeft een scheut springbloed, iets wat in mijn ogen rustiger te rijden is als een jonge Jazz, Kimberley....

Wat zit je trouwens netjes volgens duitse begrippen Knipoog Haha! Haha!

Aangezien we beschuldigd worden, wat onherroepelijk vertaald gaat worden als een (duitse) taalfout, heeft deze discussie weinig zin...

Een welles-nietes quize waarin TS en Kafue altijd gelijk hebben en als je wilt reageren dan "hap" je gelijk en heb je het pertinent bij het verkeerde (nederlandse) eind... Haha!

Gijsenkim, als jij nou zegt dat ik goed kan rijden en ik zeg dat jij goed kan rijden dan zeggen we het in ieder geval niet over onszelf, want de eigen dunk straalt er weer vanaf....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:29

Kafue schreef:
Maar in het mekka van de dressuur zou ik toch wel gek zijn om in een of ander dom instructeurtje uit te zoeken als ik op topniveau les kan krijgen? Dan zou het zelfde zijn als dat een Anky of een Marlies bij Gijsenkim of kaja gaat lessen.

Misschien dat ik het helemaal verkeerd lees, maar op deze manier komt het over alsof je Gijsenkim en Kaja 'een of ander dom instructeurtje' vindt. Dat bedoel je vast niet? Dan zou ik het iets duidelijker verwoorden, kunnen er ook geen misverstanden ontstaan.

Kafue schreef:
Gij die denkt dat bestaande methodes niet werken en van toepassing zijn op hun paarden die hebben het gewoon niet begrepen.

In dat geval zijn discussies toch volstrekt zinloos?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:35

Inderdaad Shadow0, maar foei je vraagt Kafue toch niet om uitleg....
Ze bedoeld het wel zo, maar ze wilt haar eer hoog houden en de schuld graag op een ander afschuiven...

Als proto type nederlandse en gezien het feit dat ik in mijn eigen land ben, hoef ik mij niet te bewijzen of te verdedigen tegenover wat eens zogenaamd duits was, maar "vertaald" is naar het nederlands...

En daarbij kijk ik echt niet op tegen de duitse hegemonie...

Eens zien wat je nu weer "te schelden" hebt Kafue...
(Ik lig overigens in een deuk over het niveau, prima zondags kost.. Knipoog )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:45

Jammer dat dit ontaard in persoonlijk aanvallen van mensen.

Ik denk dat theoretische kennis belangrijk is, maar het gevaar van theoretische kennis die niet voldoende praktisch onderbouwd is, is dat als die mensen les gaan geven, het allemaal heel fantastisch en ervaren klinkt.

Iemand die staat les te geven met: tact, losgelassenheit, impuls/swung, aanleuning, rechtrichten en verzamelen, kiinkt vaak toch beter dan iemand die je met simpele woorden vertelt hoe je moet rijden.

Die kernbegrippen zijn makkelijk uit je hoofd te leren, en uit je mond te krijgen, maar weet diegene ook te zien of een paard daadwerkelijk loopt volgens die kernpunten? Kan een instructeur werkelijk, door zijn of haar aanwijzingen stapje voor stapje werken aan die punten?

Ik denk dat er heeeeeeel veeeeeel mensen, in elk geval in Nederland, maar vast ook in andere landen, zijn, die menen te kunnen zien wanneer iets goed is en wanneer niet, en hoe het verbeterd. En het ook nog op de juiste manier kunnen uitleggen en aanleren bij ruiter en paard.

Ik heb regelmatig gekeken bij lessen, en dan valt me op dat als mijn instructrice verschil ziet, dat ik zelf het amper kan zien. En als je dan over langere periode bekijkt, dan pas zie je hoe een paar anders is gaan lopen.
Ik heb daar dus nog lang niet genoeg oog voor.

Doordat ik weet wat ik allemaal nog niet kan zien, en zelf nog niet kan verbeteren, ben ik ook nog niet zo geneigd om "les" te gaan geven.
Het lijkt me ontzettend leuk om 1 van de ORUN-cursussen te gaan doen, maar weet dat er bij mij nog veel te weinig oog en ervaring aanwezig is om goed te kunnen lesgeven.
Toch zie je, vooral op de basisinstructeur cursus, veel mensen die nog veel minder rijervaring hebben dan ik, die wel het papiertje halen en wel gaan lesgeven...

Kan me goed voorstellen dat het niveau (van lesgeven, en dus ook van rijden) in Nederland dan, in de basis, erg laag kan zijn...

Hoe zit dat in Duitsland? Qua opleidingen van instructeurs? Wat is hun eigen niveau van rijden voor ze de opleiding mogen gaan doen? En wat is hun niveau van rijden en lesgeven als ze hun diploma hebben gehaald?

En als iedereen theoretisch zo goed onderbouwd is, hoe herken je dan nog de echt goede instructeur?

Ben ik erg benieuwd naar!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:47

joyce B schreef:
Jammer dat dit ontaard in persoonlijk aanvallen van mensen.

Daar gaat het TS en Kafue ook om...

Zinloos en volstrekte onzin, sommige worden hier continue beledigd! Van mij mag er een slotje op...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:45

kunnen we niet teruggaan naar de vraag: "waarom is schwung niet hetzelfde als impuls?" het kan echt een leuke discussie worden.

(als we het willen hebben over het verschil tussen het nederlandse en het duitse lessysteem en de voor- en nadelen ervan, kunnen we daar ook een topic over openen (zonder persoonlijke aanvallen))

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 13:58

je moet iemand zoeken die je les kan geven die qua niveau hoger is dan jij. Dan nog moet het natuurlijk wel klikken.
Ik heb gekozen voor een Grand Prix ruiter. Zijn manier van lesgeven passte bij mijn wens van rijden, daarom behoef ik me vanaf nu ook niet meer om een andere lesgever te bekommeren.
Nee het is niet zo dat ik Gijssenkim en Kaja dom vind hoor, dat zou ik niet kunnen zeggen ik heb geen van beiden ooit zien rijden of les zien en horen geven.
Het gaat mij in ieder geval niet erom om mensen persoonlijk aan te vallen. Ik heb ook geen intentie om mensen te beledigen of iets dergelijks.
Ik heb alleen nu veel geleerd in theorie en wil mijn kennis graag delen met anderen.
Ook ik vond vroeger theorie onbelangrijk en het werkte niet op mijn paarden. Nu heb ik geleerd hoe je theorie in praktijk toe moet passen en zie daar het werkt op alle paarden.
Over het scheutje springbloed, dat geeft wel aan dat kaja van de algemene fokkerij geen kaas heeft gegeten.
Gentleman stamt af van Boreas welke als grootvader jasper en Lucky Boy in zijn bloed voert. Van moeders zijde komt de hengst Rubinstein die het paard zowel dressurgenen als springgenen mee heeft gegeven. Op en top KWPN en een ultieme combinatie van samenvoegen van genen van tophengsten. Dat hij NU rustige te rijden is wil niet zeggen dat hij dat altijd is geweest. Ook ik heb problemen gehad met hem, alleen heb ik die problemen met hulp van overwonnen.
Van mij hoeft hier geen slotje op. Het is een zinnige discussie die nu in eens onzinnig genoemd wordt om dat sommigen het eerst persoonlijk aanhalen en zich dan nu in de hoek gedreven voelen.