Wanneer spreek je van tactfouten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re: Wanneer spreek je van tactfouten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:57

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:58

Lielle schreef:
maar de vraag of tact een basisbegrip is, vind ik daar niet bijhoren.

Maar ik vind juist dat dat geen vraag is of behoort te zijn, dat is gewoon een feit!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 12:59

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:17

Takt is wel degelijk een basisbegrip Het behoort bij de zes punten.

1. Takt. nummer een van de zes begrippen. Heel belangrijk en de ruiter die de takt of de regelmaat niet voelt zal nooit een goed trainer zijn. Zodra de takt verloren gaat moet je terug naar een makkelijker werk en de takt herstellen. Takt is de basis van de beweging.

2. Lossgelassenheid ontspannning.
3. Aaanleuning.
4. Schwung
5. Recht richten
6. Verzameling.

En hoe je het ook wilt noemen het is wel het belangrijkste van het paard.
Maar de ruiter die niet geleerd heeft goed te zitten die heeft ook niet geleerd te voelen. En daarom is een goede zit belangrijk, voelen en meegaan.
Daarom is de onafhankelijke zit belangrijk, je hoeft je dan al niet op je zit te concentreren je zit dan goed dat is al een hele verantwoording minder.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:23

Inderdaad... OK dan!
Ik zou ook graag nog impuls terug zien in jouw rijtje Kafue... Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:48

Kaja schreef:
Inderdaad... OK dan!
Ik zou ook graag nog impuls terug zien in jouw rijtje Kafue... Knipoog

Impuls kun je bij punt 4 plaatsen Schwung.
Impuls is een door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang. De mooie losse beweging ontwikkeld zich idd vanuit de impuls maar in duitsland wordt dit bijna altijd schwung genoemd.
Activeren van achterbeen en achterhand en natuurlijk controle houden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 15:53

Kafue schreef:

Impuls kun je bij punt 4 plaatsen Schwung.
Impuls is een door de ruiter opgewekte en volkomen beheerste voorwaartse drang. De mooie losse beweging ontwikkeld zich idd vanuit de impuls maar in duitsland wordt dit bijna altijd schwung genoemd.
Activeren van achterbeen en achterhand en natuurlijk controle houden.

Sorry Kafue, maar ik zie deze twee begrippen los van elkaar!
Natuurlijk staan alle begrippen met elkaar in verband, maar impuls en schwung zijn voor mij twee verschillende begrippen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 16:21

JE kunt ze best los van elkaar zien maar ik de zes basisbegrippen komt impuls niet voor. Het wordt geschreven in het verhaal over Schwung, maar het hoofdbegrip is schwung.

Dus blijf ik bij punt vier. Als je het paard activeert om inpuls te ontwikkelen komt het paard toch tot een meer actievere gedragener beweging die dansachtige beweging die we schwung noemen?
Mischien kunnen we dan beter zeggen in stap heet punt vier impuls en in galop en draf heet het schwung ofzo,
Overigens Schwung komt uit het duits en wordt vreemd vertaald in het op gang komen beetje dus weer impuls.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 17:09

Impuls is voor mij: de door de ruiter opgewekte en door de ruiter volledig beheerste voorwaartse drang van het paard.

Schwung is voor mij: Het overbrengen van de optimale impuls van de achterhand op de totale voorwaartse beweging van het paard.

Voordat wij schwung bereiken zullen wij dus eerst optimale impuls moeten bereiken, dus sorry maar ik blijf de begrippen apart van elkaar zien en overbrengen op mijn leerlingen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:49

Helaas worden de begrippen niet apart vermeld in de zes basisbegrippen.
Ik denk dat het niet zonder reden is.
Schwung is toch ook het logische gevolg van.
Bij ons in de les wordt nooit gesproken over rijd hem met meer inpuls, of rijd hem met meer schwung Bloos Bloos

Het is meestal actiever zorg dat het achterbeen actiever ondertreed. Haha!
De basisbegrippen komen dus niet aan bod in de lessen. Het is een theorie die je beheersen moet.

Zoals ook takt het erste punt is, iedereen moet weten wat takt is en waarneer je taktfouten kunt krijgen.
Bijvoorbeel tijdens het terugwerken met de binnehand wat dus niet mag. DAn leggen we wel uit waarom dat niet moet en wat het logische gevolg is van de ruiteractie naar het paard toe.

De termen worden dus niet besproken omdat die zo ingebakken zitten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 21:57

Kaja schreef:
Impuls is voor mij: de door de ruiter opgewekte en door de ruiter volledig beheerste voorwaartse drang van het paard.

Schwung is voor mij: Het overbrengen van de optimale impuls van de achterhand op de totale voorwaartse beweging van het paard.

Voordat wij schwung bereiken zullen wij dus eerst optimale impuls moeten bereiken, dus sorry maar ik blijf de begrippen apart van elkaar zien en overbrengen op mijn leerlingen.

Mag ik even een opmerking maken, het grote probleem wat jullie nu hebben, komt omdat in duitsland het woord te samen als eengeheel in het komplexe woorde Schwung gebruikt wordt.
Ik zou het nu graag even in het duits voor jullie beschrijven:
Schwung gibt es nur im Trabe und Galopp. Esresultiert aus ein völlig, losgelassenheit, dem schwingende Rücken und federende Hinterbeinen. Es zeigt sich in geschmeidigen wie mühelosen, ja anmutigen Bewegungen.usw
Schwung is eigenlijk kort gezegd: het vergroten van de schweefphase, door een energisch afdrukkend (hopelijk goed nederlands) achterbeen. (die meer onder het zwaartepunt grijpt). Dit is nog maar de korte versie.
Schwung ist die Übertragung des energischen Impulses aus der Hinterhand über den schwingende Perderücken auf de Gesamtvorwärtsbewegung des Pferdes. We kunnen hier wel een exstra Topic van maken? of niet dan gaan we de duitse uitdrukkingen ontleden.

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 22:53

hoi... ik zelf had ook een pony die gauw een tactfout maatke oftewel onregelmatig werd het was een soort protest tegen mijn had. ik moest haar toen met een vrij lang teugel rijden een paar weken en daarna weer langzaam op pakken. misschien helpt het??

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 23:44

Het Duitse Skala der Ausbildung is in tal van verschillende talen vertaald. Onlangs is de Nederlandse vertaling eindelijk verschenen. (alleen nog maar deel 1). Bij de theoretische opleidingen wordt nu pas in Nederland gebruik gemaakt van het Skala der Ausbildung. De vertaling laat zien de volgorde: 1. Takt, 2. Ontspanning, 3. Aanleuning, 4. Impuls, 5. Recht richten en 6. Verzameling. Waarbij het Duitse begrip Durchlässigkeit vertaald is naar Totale nageeflijkheid. In de Nederlandse vertaling staat dus IMPULS op de plek waar SCHWUNG staat in het Duits. In de Engelse vertalingen wordt ook Impulse vermeld, ipv Schwung or Swinging Back.

Het vervangen van het begrip Schwung door Impuls in het Nederlands is niet juist. Maar dat is een andere diskussie of een nieuw topic. Pling

Als het paard belast wordt, andere houdingen aanneemt, zijgangen uitvoert, meer inbuigt, wendingen maakt, dan gaat dat vaak ten koste van Takt. Het paard moet dus geleerd worden om dan de Takt te behouden, daarna moet het paard bevestigen dat het de Takt behoudt.
De meeste Takt fouten worden veroorzaakt door de ruiter.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 10:00

Daarom moet je ook tijdens het eerste jaar van het paard onder het zadel zorgen dat je als ruiter/trai ner het paard ten alle tijde de takt laat behouden en hem sterker maakt door bijvoorbeeld overgangen, voltes, slangevoltes en gebroken lijnen. Makkelijk.
Gaandeweg kun je beginnen aan de zijwaartse gangen.

Dat de meest taktfouten door deruiter komen is klaar, maar helaas zien de meeste ruiters dat niet zo. Die kunnen niet zitten, schoppen, trekken en plukken., Verwachten dat het paard het goed doet terwijl ze zelf niet kunnen rijden.

Daarom vind ik het leren zitten van de ruiter honderd maal belangrijker dan de rest.
En daar moeten instructeurs, trainers en juryleden zich eens over buigen. Zitten is zo belangrijk. Die ruiters willen direct wijken, schouderbinnenwaarts en dergelijke, en sommige intructeurs geven daar dan ook nog les in terwijl de basis er niet eens is.
Kun je dus verder als je niet fatsoenlijk kunt zitten. Mag je van je paard verachten dat hij het goed doet terwijl je zelf je zit niet eens kunt bewaren?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:29

Kafue, je professor heeft al een topic geopend waarom swung niet hetzelfde is als impuls... Misschien een tip Knipoog !!
Voordat je de discussie opnieuw een verkeerde draai weet te geven en het opnieuw over de zit van de ruiter moet hebben...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:17

Oke, effe goed beschrijven wat impuls is. Ik denk dat je impuls het beste kan vertalen in "voorwaartse drang". Ik weet niet of ik het goed heb vertaalt, misschien weet iemand anders iets beters?

Maar ik weet wel dat voorwaartse drang wel een onherroepelijke voorwaarde is om een paard goed te kunnen rijden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 12:45

Inderdaad...Opgewekt en beheerst door de ruiter! Zo zie ik het ook Desiree... Mits een ruiter weet wat impuls is en inhoudt!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 17:48

Dat andere topic is dus nu op slot omdat de discussie te veel op de persoon gericht werd ... jammer, het zijn juist zulke interessante onderwerpen!
Volgens mij is impuls dat het paard tijdens het rijden te allen tijde voorwaarts denkt (ook als ie stilstaat). Impuls wordt in eerste instantie opgewekt door de ruiter maar moet in feite bij een goed gereden paard aanwezig zijn zodra de ruiter op is gestapt (waarbij het paard wel afwachtend blijft op de hulpen van de ruiter). Schwung is volgens mij iets dat pas verder in de ontwikkeling van het rijpaard thuishoort, omdat het samenhangt met verzameling. Een paard met schwung beweegt zich door zijn hele lichaam, energiek, dansend, met veel expressie en afdruk maar tegelijkertijd los en met nog steeds zoveel ontspanning dat hij nergens gaat blokkeren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:11

Kaja schreef:
Inderdaad...Opgewekt en beheerst door de ruiter! Zo zie ik het ook Desiree... Mits een ruiter weet wat impuls is en inhoudt!

Kijk, en het is dan weer aan de instructeur om dit uit te leggen i.p.v. een beetje in de rondte l.llen over impuls.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:39

Maar ik heb ook nooit gezegd dat ik, over anderen kan ik niet praten, in de rondte loop te l*llen over impuls etc., zonder dat een ruiter weet waar ik het in godsnaam over heb??

Regelmatig herhalen "snap je dat" of "voel je dat" verricht wonderen en bevordert een juiste communicatie met lesklanten!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:23

Nee, maar je snapt toch wel wat ik bedoel? Kijk maar gerust om je heen hoe er lesgegeven wordt. Dan zie je het toch wel gebeuren.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:37

Zoals ik al zei het tijdperk van Beun de Haas is nog niet voorbij, maar dat is nergens... Overal zie je personen werk verrichten wat niet aan hen besteed is...

Vechten tegen de bierkaai!
Ruiters moeten zelf hun ogen open doen, theorie kennis vergaren, praktijk observeren en dan inzien of zij door de juiste instructie begeleidt worden...

Het heeft overigens niets meer met dit topic te maken... Knipoog

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:36

Nou, het was toch een medisch probleem, hetzij een kleintje!
Waarschijnlijk had het paard zich in de stal getikt tegen het rechtervoorbeen waardoor het botvlies is gaan ontsteken en zich eigenlijk een schiefel aan het vormen was. Dit was aan de buitenkant helemaal niet te zien alleen op de foto's.
De reden van de vage onregelmatigheid was dat de schiefel een beetje tegen de pees aan het duwen was.
Nu krijgt hij medicijnen en omdat ze er zo mooi vroeg bij was komt het weer helemaal goed.
Dus gelukkig niks ernstigs!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:43

Opgewekte en beheerste drang naar voren kan pas dan bereikt worden als de ruiter daadwerkelijk gevoel heeft vergaard van wat het is.
En dat gevoel bereikt je vanuit een rustige onafhankelijke zit. En dan kom ik beste mensen weer op de zit. De ruiter die niet in balans zit kan het paard niet in balans laten lopen.
En als er geen goede balans is waar blijf je dan met takt, aanleuning, ontspanning en impuls om nog maar te zwijgen van een recht paard.

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:02

Zwelgje schreef:
Nou, het was toch een medisch probleem, hetzij een kleintje!
Waarschijnlijk had het paard zich in de stal getikt tegen het rechtervoorbeen waardoor het botvlies is gaan ontsteken en zich eigenlijk een schiefel aan het vormen was. Dit was aan de buitenkant helemaal niet te zien alleen op de foto's.
De reden van de vage onregelmatigheid was dat de schiefel een beetje tegen de pees aan het duwen was.
Nu krijgt hij medicijnen en omdat ze er zo mooi vroeg bij was komt het weer helemaal goed.
Dus gelukkig niks ernstigs!

Dat is toch mooi dan, gelukkig dat ze er op tijd bij waren .
OK dan!