Paard in de proef niet aan het been te krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mams

Re: Paard in de proef niet aan het been te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:48

samjo schreef:
Is hier een onderlinge concurrentie strijd gaande ofzo, ik krijg hier het idee dat iedereen maar wat begint te roepen zodra er een antwoord komt van iemand.

Jullie proberen allemaal iemand te helpen en gaan dan onderling nog even kritiek leveren.

Als ik dit allemaal zo gelezen heb, hebben jullie allemaal wel iets waar iets voor te zeggen valt.
Ieder heeft een andere manier wat betreft omgaan met zijn of haar paarden en wie ben ik dan om daar kritiek op te leveren.

Mensen laat iemand in zijn waarde.

Oorverdovende stilte????????

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 11:56

samjo schreef:
samjo schreef:
Is hier een onderlinge concurrentie strijd gaande ofzo, ik krijg hier het idee dat iedereen maar wat begint te roepen zodra er een antwoord komt van iemand.

Jullie proberen allemaal iemand te helpen en gaan dan onderling nog even kritiek leveren.

Als ik dit allemaal zo gelezen heb, hebben jullie allemaal wel iets waar iets voor te zeggen valt.
Ieder heeft een andere manier wat betreft omgaan met zijn of haar paarden en wie ben ik dan om daar kritiek op te leveren.

Mensen laat iemand in zijn waarde.

Oorverdovende stilte????????

Ja dat is ook zo, maar iedereen heeft hier iets wat in zijn/haar ogen bij de ander onmogelijk is...tenminste dat heb ik. Ik lig met bepaalde personen echt op 1 lengte en met andere totaal niet...maar die hebben last van paashazen en paaseien... Clown

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:02

hermesdeux jij reageert tenminste.
Ik probeerde even een discussie uit te lokken, maar het lijkt erop dat ze die niet durven aan te gaan.
Heb ik toch gelijk Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:04

samjo schreef:
Ik probeerde even een discussie uit te lokken, maar het lijkt erop dat ze die niet durven aan te gaan.
Heb ik toch gelijk Haha!

dat doen we toch allemaal? Iedereen probeert zijn gelijk te halen en wil gewoon niet toegeven aan zijn eigen fouten. Ik geef toe dat ik af en toen beetje vaag uit de bocht kan draaien, maar dat doe ik wel als ik me echt aan personen irriteer. Maar in dit topic valt dat nog wel mee dacht k... Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:15

ik kan me goed vinden in het antwoord van kafue.
been=actie, of dat nu thuis is of op wedstrijd. wat nu niet mag, mag over 10 jaar ook niet...punt! tuurlijk is het een jong paard wat nieuwe indrukken te verwerken krijgt en daarom is consequent zijn op dat moment zo belangrijk. bijtikken vind ik overigens geen afstraffing.
met jonge paarden heb je dan ook wel meer geduld als met een meer volleert paard, maar de hulpen blijven hetzelfde. dus waar een 10 jarige op moet reageren moet een 3,5 jarige dat ook.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:18

Ik vind het persoonlijk ook wat storen al dat gekibbel in mijn topic!!!
Als iedereen het nou bij zijn mening en ervaringen houdt, dan kan ik er misschien iets mee. En ze kunnen toch het ene niet met het andere gaan vergelijken, toch???? Maar het is misschien verstandig om te doen wat mij het beste past??? Heb nog zat wedstrijden te gaan, toch??? Dus nu even geen gekibbel of wie het beste met zijn paarden om gaat. Advies is wat ik nodig heb, geen geruzie.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:20

Het is zeker dat het paard best een keer een tik mag krijgen, ben echt geen zielenknijper hierin. Het gaat er wel om in wat voor mate en op welke manier!!! En ik vind echt oirdinair straffen in een proef nu niet aan de orde, of vind iemand dat wel???

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:22

Udo2001 schreef:
Ik vind het persoonlijk ook wat storen al dat gekibbel in mijn topic!!!
Als iedereen het nou bij zijn mening en ervaringen houdt, dan kan ik er misschien iets mee. En ze kunnen toch het ene niet met het andere gaan vergelijken, toch???? Maar het is misschien verstandig om te doen wat mij het beste past??? Heb nog zat wedstrijden te gaan, toch??? Dus nu even geen gekibbel of wie het beste met zijn paarden om gaat. Advies is wat ik nodig heb, geen geruzie.

Nou mijn advies staat er al. Gewoon bij geen beenreactie een bijtikje als ondersteuning en je paard erbij houden. Dit is geen afstraffing maar een hulpje in de goede richting. Bekijk het anders zo: als jij je paard voorwaarts wil houden en been blijft geven dan krijg je een onrustig beeld. Ik denk dat de jury dan liever ziet, en ik denk meerdere mensen, dat je na 2x been een tikJE geeft voor de verwachte reactie...

Edit: rukken, plukken en overmatig been/zweepgebruik vind in inderdaad niet aan de orde. TS geeft zelf aan dat ze een jong paard op een vriendelijk manier op de juiste manier wil voorstellen. Ordinair vind ik dat als je je paard van voor tegen gaat houden en hem dan met been/zweep voorwaarts wil drijven omdat je paard even niet doet wat er verwacht wordt...maar dat is hier niet aan de orde...dus voor mij geld bovenstaand advies.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:38

We zijn het erover eens, je mag best je paard bijtikken maar ongehoord slaan hoeft niet, doe ik dus ook niet. Ga deze week fanatiek aan de slag mijn paard thuis nog beter aan het been te krijgen, en hopen dat het zondag goed gaat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 12:40

Udo2001 schreef:
We zijn het erover eens, je mag best je paard bijtikken maar ongehoord slaan hoeft niet, doe ik dus ook niet. Ga deze week fanatiek aan de slag mijn paard thuis nog beter aan het been te krijgen, en hopen dat het zondag goed gaat.

Succes en schrijf je nog even wat in VvdD of Wedstrijden? Ik ben wel benieuwd natuurlijk Haha!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 12:43

Laat altijd iets weten hoe het zondag is verlopen, hoop dat het beter is gegaan. Hoewel ik met 152 punten ook best tevreden mag zijn voor de eerste keer. Als het voor mijn gevoel beter gaat ben ik al heel tevreden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:06

Ordinair sttraffen is ook niet noodzakelijk en juist af te raden, dan schrik je een paard af als je maaar slaat, trekt en plukt.
Maar een corriigerend of begeleidend tikje van de zweep is helemaal niet erg. En als je van de jury afrijd het zachtjes toespreken van je paard, goed zo vriend knap gedaan is toch meer dan uitstekend.

In sommige mensen zijn ogen en dan in vooral een iemand zijn ogen kan ik het toch niet goed doen. Een discussie die meestal nergens op slaat. Maar ja soms ben je gewoon een piespaaltje.

En Samjo ik durf de discussie wel aan hoor, was even met de hond lopen.
Heb je al een PB-tje gestuurd

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:26

Kafue schreef:
Ordinair sttraffen is ook niet noodzakelijk en juist af te raden, dan schrik je een paard af als je maaar slaat, trekt en plukt.
Maar een corriigerend of begeleidend tikje van de zweep is helemaal niet erg. En als je van de jury afrijd het zachtjes toespreken van je paard, goed zo vriend knap gedaan is toch meer dan uitstekend.
In sommige mensen zijn ogen en dan in vooral een iemand zijn ogen kan ik het toch niet goed doen. Een discussie die meestal nergens op slaat. Maar ja soms ben je gewoon een piespaaltje.
En Samjo ik durf de discussie wel aan hoor, was even met de hond lopen.
Heb je al een PB-tje gestuurd

we weten dat nouw wel denk je niet Knipoog
ze wil gewoon advies wat ze het beste kan doen.
hoe je ordinair afstraft of dat je dat juist wel moet doen of niet hoeft ze niet te weten Lachen

ik ben het trouwens helemaal eens met hermesdeux Pling

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:39

samjo schreef:
Heb ik toch gelijk Haha!

Kom maar op....!!!

Ik ben opgevoed met een eigen mening...
Een uitgesproken mening dat mag duidelijk zijn!

Een brede visie op het hele paardengebeuren is voor mij een pré,
maar sommige mensen zijn zo kortzichtig dat zij zichzelf enkel zien.
Zichzelf en hún methode...

Terwijl paarden net als kinderen ieder als individu om zijn eigen aanpak vraagt!
Als ik of iemand anders een mening plaats wlke sommige personen niet aan staat dan is Bokt zo'n beetje te klein en wordt er vervolgens direct met modder gegooit dat ik niet spoor en mijn paarden nog minder...

Kinderachtig en zeer bekrompen, maar goed wie ben ik....

@Udo2001:

Het mag duidelijk zijn dat een ieder een eigen visie heeft!
Sommige personen in jou topic krijgen bijna het heen en weer zoals ik en meerdere personen op Bokt met onze paarden omgaan, als wij hen vragen hoe wij het dan zouden moeten doen, schieten woorden te kort of komt de zweep ter correctie om de hoek zetten!

Ik ben niet tegen een zweep, maar wel als het gaat om paarden welke in hun opleiding simpelweg het aantal indrukken van buitenaf niet ineens kan verwerken!
Gelukkig geef jij dat zelf ook al aan....

Kortgeleden haddden wij nog de discussie over het losrijden van betrekkelijk jonge hete paarden, Gijsenkim vroeg Kafue om een antwoord maar tot op heden heeft zij het hazepad gekozen en de gemakkelijkste weg van de weerstand gekozen, namelijk dat wij niet kunnen rijden, onze paarden onhandelbaar zijn en wij nul komma nul verstand hebben van de paarden welke wij in training hebben....

Ik leid mijn paarden op met gevoel en respect!
Ik heb er niets aan als de deur op slot zit en ik er niets mee kan, ik wil het vertrouwen van mijn paard niet misbruiken, maar ik wil hem laten zien dat hij mij kan vertrouwen!
Ik rijdt mijn paarden op een manier dat een ieder er mee weg kan rijden! Het schiet niet op een paard te rijden zodat alleen ík er mee weg kan! Al denken zij dat wel, dat is natuurlijk niet de manier om een paard op te leiden! Als je dan als ruiter té kort schiet om dat je simpelweg een paard niet aan kan of wil voelen, wil dat toch niet zeggen dat mijn paarden onhandelbaar of onbetrouwbaar zijn???

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 13:50

Nou Kaja, hier ben ik dan weer.

Inderdaad heeft iedereen recht op zijn eigen mening, maar dat wil niet zeggen dat je die dan maar aan iedereen op moet dringen.

Het is zoals ik al eens heb gezegd: Ieder rijdt zijn of haar paard/pony op de manier zoals hij/zij denkt/ vindt dat het goed is of jij het daar nu mee eens bent of niet.

Ik kan mij in een aantal dingen van Kafeu wel vinden en vind ook dat jij op sommige punten gelijk hebt.
En dan roep ik op mijn beurt laat iemand gewoon in zijn waarde ongeacht jouw eigen standpunt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:01

samjo schreef:
Heb ik toch gelijk Haha!

Nou Kaja, hier ben ik dan weer.

Inderdaad heeft iedereen recht op zijn eigen mening, maar dat wil niet zeggen dat je die dan maar aan iedereen op moet dringen.

Het is zoals ik al eens heb gezegd: Ieder rijdt zijn of haar paard/pony op de manier zoals hij/zij denkt/ vindt dat het goed is of jij het daar nu mee eens bent of niet.

Ik kan mij in een aantal dingen van Kafeu wel vinden en vind ook dat jij op sommige punten gelijk hebt.
En dan roep ik op mijn beurt laat iemand gewoon in zijn waarde ongeacht jouw eigen standpunt.

Als ik mij niet vergis komt bovenstaande quote van jou, waarin jij min of meer roept dat jij een discussie uit wilt lokken!
Zowel Kafue en ik zeggen dat wij er zijn en dan kom je met zulk commentaar...

Wat is nou je bedoeling....

Dat van die eigen mening dat weten we nu wel hoor,
zo dom zijn wij beiden nou ook weer niet Knipoog !

En als mijn standpunt duidelijk is, waar discuseren we dan nog over???
Ik dring niemand mijn mening op, sommige kunnen het niet verdragen dat de waarheid wordt geschreven.
De waarheid is hard en moet gezegd worden, ik schrijf mijn mening op, zonder die op te dringen en als je jezelf dan aangesproken voelt... tja...

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:11

Dat is jouw waarheid en niet die van iemand anders, verschil van mening is er altijd.
Jij schijnt altijd gelijk te hebben, terwijl anderen het daar niet altijd mee eens zijn. Zodra je dat merkt begin je gelijk in het wilde weg tegen schenen aan te schoppen.
Ik vind dat best, dat moet je helemaal zelf weten.

Wat betreft die discussie: het gaat mij erom dat je iemand in zijn of haar waarde laat Haha!

Maar dat schijn je niet te willen of kunnen snappen. Je doet maar mij heb je daar niet mee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:20

Ik ben even een halfuurtje in bespreking geweest en de discussie is weer doorgegaan zonder mij...helaas.

@ Kaja: Niemand verwacht hier overmatig zweepgebruik. Als dat zo zijn dan zou je gediskwalificeerd worden! Wij hebben het over de zweep als hulpmiddel, net als een spoort om de hulp te verfijnen. En in de B en het L mag de zweep nog ondersteunend gebruikt worden...Je valt nu Samjo aan dat zei de discussie uitlokt, maar de discussie was in mijn ogen al eerder begonnen.

@ Samjo...soms kun je mensen niet in hun waarde laten als ze opmerkingen gaan maken die persoonlijk bedoeld zijn. Dat mensen ongelijk hebben of misschien handigheidjes nodig hebben is begrijpelijk, maar persoonlijke beschuldigingen heb ik altijd hekel aan...maak ze daarom ook keihard terug Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:26

ik ken het probleem van het paard dat trager op het been reageert in de proef.
Mijn paard is ook altijd erg afgeleid. Dan kan ik ook nog maar slecht doordringen met mijn hulpen. maar LET OP dit paard loopt echt te gapen en er komt geen spanning bij kijken. Toch sluit hij zich op dit soort momenten een beetje af voor mijn hulpen.
Mij tactiek: Thuis super goed aan het been hebben zodat ik meer heb om op terug te vallen. Geen trage of te weinig recatie pikken. Duidelijk zijn en gewoon je zweep gebruiken als ik dit nodig acht.

Tijdens het losrijden voor een proef hem ook weer extra aan het been zetten daar erg veel overgangen te rijden. Geen/ weinig oefenigen als travers of schouderbinnenwaarts omdat hierbij een bepaalde mate van verzameling nodig is waardoor hij weer geneigd is om trager te worden.

Dan meteen als je de bak binnenrijdt gas geven. Even een rondje op stevig tempo door de bak draven om aan te geven dat het nu toch echt moet gebeuren. en idd ook hier (net als thuis) een tik bijgeven of het spoortje laten inwerken.

Nou ligt het natuurlijk aan het karakter van je paard (nerveus of juist afgeleid) maar pas op hoor. Ik heb dat tempoprobleem nooit serieus genoeg genomen omdat ik een B of L proefje altijd wel doorkwam. Nu loop ik tegen wat probleempjes op omdat er bij sommige oefeningen te veel van het tempo verdwijnt. Pak je probleem dus nu meteen aan anders wordt het straks lastiger.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 14:57

Kaja Kafue, Laat nu even jullie ruiterverstand gaan en wees RUITERLIJK.
D.w.Z jullie moeten voorbeeld zijn voor anderen(jonge ruiter)

Van Kaja vindt ik het nog het meest domme, dat ze zich zo gedraagd, vooral omdat ze zich instruktrice noemt.

Als jullie werkelijk intresseert zijn in een diskussie, voer die dan fair, en niet zo persoolijk. Een echte ruiter luisterd naar een ander, natuurlijk kritisch, maar sommige dingen moeten niet opgeblazen worden.

Ik hou persoonlijk ook van een pittege diskussie, en provoceer ook vaak daar mee. Ik hoop dat vanaf nu het niet meer zo persoonlijk wordt.

Dus Kaja en Kafue rijkt elkaar nu in het opbenbaar de hand.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:02

samjo schreef:
Jij schijnt altijd gelijk te hebben

Verward Pardon... Verward

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:04

Hermesdeux schreef:
Je valt nu Samjo aan

Hebben jullie wel enig flauw benul van hoe het er in de echte wereld aan toe gaat, wat een m*etjes zeg....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:09

Kaja schreef:
Hermesdeux schreef:
Je valt nu Samjo aan

Hebben jullie wel enig flauw benul van hoe het er in de echte wereld aan toe gaat, wat een m*etjes zeg....

Daar gaat het toch helemaal niet om! Wat wil je nu bereiken...? Dat we je gelijk gaan geven...nou voor de volwassen mensen onder ons:

Kaja, je hebt volkomen gelijk! Veel succes met het uitvoeren van deze theorie. Wat zul jij lekker slapen vanavond he!

Kind, je ziet ze vliegen in je paasei! Kom nou toch op joh. Het is constant ons woord tegen jou woord. Ik wil me best ruiterlijk gedragen, zoals een "instructrice" ook behoort te doen, maar als mijn mietje naar het hoofd wordt gesmeten dan ga ik daar geen moeite voor doen... Misselijk Doei!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:12

Professor schreef:

Dat Kafue en ik het niet eens zijn, dat moge duidelijk zijn!
Ik kom met eerlijke argumenten en zeg waar het op staat!

Ik houd mijn mond niet, en zeker niet omdat ik instructrice ben, dat zal mooi wezen zeg!

Wanneer het welzijn van een paard in het gedrang komt of wanneer iemand zegt dat mijn paarden onbetrouwbaar zijn of onhandelbaar of mij een aantal insinuaties verwenst, dat noem ik pas kinderachtig!

Ik ben duidelijk en eerlijk! En handen schudden met Kafue heb ik al vaker geprobeerd, maar mevrouw blijft met modder smijten, niet echt vriendelijk lijkt mij!

Het ligt in dit geval niet aan mij en dat zou U moeten weten, professor!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:15

Kaja schreef:
Professor schreef:

Dat Kafue en ik het niet eens zijn, dat moge duidelijk zijn!
Ik kom met eerlijke argumenten en zeg waar het op staat!

Ik houd mijn mond niet, en zeker niet omdat ik instructrice ben, dat zal mooi wezen zeg!

Wanneer het welzijn van een paard in het gedrang komt of wanneer iemand zegt dat mijn paarden onbetrouwbaar zijn of onhandelbaar of mij een aantal insinuaties verwenst, dat noem ik pas kinderachtig!

Ik ben duidelijk en eerlijk! En handen schudden met Kafue heb ik al vaker geprobeerd, maar mevrouw blijft met modder smijten, niet echt vriendelijk lijkt mij!

Het ligt in dit geval niet aan mij en dat zou U moeten weten, professor!

Even een klein vraagje vanaf de rechter kant: maar wie heeft het hier nu over welzijn van een paard? Kaja....wil je dan even zeggen wat wij hebben gezegd in dit topic waaruit blijkt dat wij niet aan het paard denken? Volgens mij hebben wij het alleen gehad over bijtikken en niet over ordinair afstraffen van je paard...toch?

En ik heb ooit eens een PB van jou ontvangen, waar duidelijk uit blijkt, dat je van handen schudden nog veel kan leren!