stilstaan tijdens opstappen:n

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armanda

Re: stilstaan tijdens opstappen:n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 13:00

ja, Clitia dat heb ik al geprobeerd. Zolang er maar iemand staat is het goed. Je hoeft haar dan nieteens vast te houden. En tuurlijk beloon ik haar dan, maar zodra ik weer alleen ben dan doet ze het weer.
Ik denk daarom dat opstappen tijdens dat gedrentel het beste is. Ik hoop dat ze het dan vanzelf opgeeft omdat het dan niet uitmaakt of ze stil staat of niet, opstappen gebeurd dan toch. Maar aangezien het zo heerlijk wit is zit het rijden er weer niet in denk ik. Wie weet hoe het weer nog wordt vandaag.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:18

Het is heel belangrijk dat je paard bij het opstijgen stil staat. Je zou hierbij geen water in de wijn mogen doen. Als je een paar keer hebt meegemaakt wat de gevolgen kunnen zijn als een paard niet stilstaat bij het opstijgen, dan hoeft er niets meer te worden uitgelegd. Stilstaan bij opstijgen is onderdeel van een goede en eerlijke africhting. Het is niet alleen gemakkelijk, het is beter voor het paard en het is voor jou stukken veiliger. De oplossing is heel simpel. Zolang dit nog niet goed gaat, zou ik elke keer als je opstijgt even iemand vragen te helpen. (dat stelt niets voor, je hebt dan geen problemen, het is veiliger en stilstaan kan een gewoonte worden Pling )

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 14:41

ja, dat is makkelijk praten. Ik ben gewoon vaak alleen, en heb niet altijd iemand ter beschikking die me kan helpen. En ik weet zeker wel wat de gevolgen kunnen zijn, ik heb het helaas meerdere malen mee moeten maken. Maar oke.
Ik heb net gereden (lekker in de sneeuw Vingers aflikken ) en toen ik zou opstappen begon ze meteen weer met draaien. Vervolgens heb ik haar aan de binnen teugel heel kort gepakt en draaide ze idd om me heen. Toen me voet in de beugel zat en ik er gewicht op zette gaf ze zich eigenlijk al over Pling . Ik heb haar de hemel in geprezen, en ff kort gereden. Ik hoop dat heb zo blijft en dat ze niet ook hier iets voor verzint. Haha! Ben benieuwd wat ze de volgende keer doet. Ik hou jullie nog wel ff op de hoogte.
Heel erg bedankt allemaal.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 15:42

Haha... Wilde ik net gaan zeggen dat je dan 't beste 'n toverstokje erbij kon gaan halen, gaat 't al beter Haha!.

Ik hoop voor je dat 't blijft helpen, mijn trucendoos is namelijk erg leeg vrees ik Nagelbijten / Gniffelen

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:12

Mocht het niet aan je zadel liggen (meest waarschijnlijke) nu een wat meer 'hands on' tip: Probeer eens vanaf een krukje op te stappen. Wat je namelijk wel eens hoort, is dat paarden vaker willen stil blijven staan, als er minder gewicht hangt aan 1 kant. Wellicht vindt het paard dit wel ongemakkelijk.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 12:50

Nee, prima het kan niet aan het zaldel liggen. En lees de stukken van andere eerst maar een goed voordat je reageerd. Het krukje was namelijk al voorgesteld. En ik heb ook al uitgelegd dat dat waarschijnlijk geen oplossing is. Haha!

Citaat:
Ik heb een krukje klaar staan voor het andere paard (1.83), voor als ik een stijve dag heb .
Maar voor temptation is het niets denk ik hoe wil je vanaf het krukje opstappen als ze niet blijft staan. Het opstappen is niet echt het probleem. (zo stijf ben ik ook al weer niet ) Maar omdat ze niet wil blijven staan krijg ik me voet gewoon niet in de beugel. Dus ik kan wel op een krukje gaan staan maar dat wil niet zeggen dat me paard er naast blijft staan.

Ook heb ik verteld dat ze juist door het gewicht blijft staan. Dus eerst maar eens goed lezen voor dat je reageerd. Knipoog

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 12:51

Helaas heb ik nog niet weer kunnen rijden Boos! . Dus nog ff w8en voor het vervolg Haha!

mate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:56

voordat je opstapt een kleine grondoefening zoals:
achetruitzetten of m opzij laten stappen.
zodra je erop zit blijven stilstaan (ongeveer 10 sec.) gaat ie toch weer in zn achteruit net zo lang tot ie stilstaat ennuh wel belonen dmv een een aai.

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 13:28

Helaas, maar gister heb ik weer gereden en het was weer helemaal mis. Verdrietig Ik snap er niets van. Ook dit keer heb ik haar nadat ze begon te draaien kort gepakt aan de binnenteugel. Maar dit keer werd ze helemaal angstig. En na een tijdje klungelen, Clown toen de hulp inmiddels onderweg was stond ze in eens stil. Ik snap er helemaal niets van.
Oja ik heb ook geprobeerd wat Professor voorstelde. Maar helaas, het lukte kwa lenigheid wel Haha! , maar ik kreeg haar niet zo ver dat ze stil ging staan. Dus ik kreeg gewoon niet de kans om op te stappen.

Uhh, mate.....ook voor jou...lees de andere stukken eerst eens. Voor de duidelijkheid:
Citaat:
als ik er maar eenmaal op zit is het goed en kan ze gewoon normaal stil staan.

Citaat:
voordat je opstapt een kleine grondoefening zoals:
achetruitzetten of m opzij laten stappen.

En dat snap ik niet, het is de bedoeling dat ze stil staat, niet dat ze luistert om opzij of achteruit te gaan.

Ik denk dat voorlopig alleen kan rijden als er iemand is die me kan helpen, dan maar wat minder vaak rijden. Verdrietig Ik weet echt geen andere oplossing meer.
Stoom uit je oren

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:14

en als je nou aan de longe oefent..
en dan veel oefenen met halt houden
(misschien luistert ze dan wel met opstappen?)

ik denk het eigenlijk niet.. gewoon een klierig paard Clown
is hij/zij jong.. misschien komt zo nog ooit over deze 'fase' heen?

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:22

ja,
m'n bijrijdhaf doet het ook.
Maar ze draait gewoon altijd van die kleine voltetjes, ook lastig Tong uitsteken !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:30

Doet je paard een stapje naar voren, zet hem/haar terug. Dus ga niet verder met opstijgen maar zet terug. Ook bij stapje opzij, stapje naar achteren, half rondje. Zet je paad terug waar hij/zij stond. Nooit doorgaan met opstijgen. Al zit je bijna. Er weer af en terugzetten.

Als ze blijven staan belonen. Heel consequent zijn. Dit kan betekenen dat je een paar dagen niet eens op de rug terecht komt, zovaak moet je je paard terugzetten. Maar het werkt wel.

Succes!

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:52

als je te lang blijft je hangen in de de beugel trek je de ruggenwervels van het paard scheef dat is natuurlijk ook niet goed als je dat doet heeft ze een hekel aan het opstijgen Knipoog als je snel opstapt is het zo voorbij voor je paard Vork

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:59

snel opstappen zitten en meteen halt houden..... als je zorgt dat je er op zit voor je paard in de gaten hebt dat je aan het opstappen bent moet het lukken Haha!

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 15:57

nou, het was weer hopeloos van de week. Dus ik ben maar weer het een en ander aan het proberen geweest. Clown Eerst gedaan wat Anya voorstelde. Maar al snel werd ze paniekerig en ging ze zelfs om hoog. Uiteindelijk heeft de eigenaar haar bij de bovenlip vast gepakt, en ben ik er toch nog op gekomen. Toen ben ik fanantiek na een tijdje weer afgestapt en zelfs toen was het mis. En weer met de hand op haar lip ben ik opgestapt.
De volgende dag heb ik toch maar het krukje er bij gepakt, maar helaas ze werd helemaal gek van dat ding. Weer een dag later heb ik haar voor de box van haar vriendinnetje gezet. Ze was zo druk bezig met Solinde Lovers dat ze niet door had dat het krukje er stond, toen ik er op ging staan raakte ze natuurlijk weer in paniek en wou het liefst bij solinde in de box kruipen. Na een tijdje staan en belonen ging het redelijk. Bij het opstappen heb ik zo min mogelijk druk gezet op de beugel (eigenlijk kon het ook wel zonder beugel Haha! ) En toen was ze wel gespannen maar gek genoeg stond ze wel stil. En ook de dag erna (vandaag) was het goed met het krukje bij haar vriendinnetje. Pling
En nu maar weer hopen dat het zo blijft.
Bedankt allemaal OK dan!

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:49

klinkt alsof ze wel heel lastig doet.. gelukkig dat t toch gelukt is

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:50

Als je paard moeite heeft met stilstaan tijdens het opstijgen, probeer dan om elke keer na het rijden het opstijgen en afstijgen een paar x te oefenen. Je paard is dan al een beetje moe van het rijden en blijft waarschijnlijk makkelijker stilstaan. Wil ie na het rijden nog steeds niet stilstaan, dan idd even in de hoek parkeren. Trouwens, als je er op zit, mag je paard ook pas wegstappen als jij daarvoor de hulpen geeft, en niet eerder.
Moet lukken! Veel suc6!!!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:29

Vraag of iemand je helpt bij opstijgen. Zie eerdere opmerking. Ik zou het niet alleen proberen. Voor elke keer dat het fout gaat, moet je het 10x goed doen. Ook de tip na het werk kan wel eens helpen. Het paard is na goed werken vaak meer ontspannen en laat meer toe. Het kan een spelletje van het paard zijn. Het kan ook ontstaan zijn omdat het paard pijn had bij opstijgen. Vaak komt dat door een verkeerd liggend zadel, een niet passend zadel en meestal door verkeerd opstijgen.

Als je ziet hoe vaak een zadel wordt scheefgetrokken over de wervelkolom van het paard, omdat de ruiter de achterkant van het zadel beetpakt met de rechterhand en daar dan nog eens uitgebreid met het gewicht voor een deel op gaat hangen, dan kan dat heel pijnlijk zijn (voor het paard). De reacties van het paard zijn dan heel logisch. Daaruit kan de standaard reactie voortvloeien en dan wordt het een spelletje.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:29

ALs ik opstap en hij begint te lopen stap ik direct weer af om dat nog eens goed over te doen Haha!
Alleen als hij dan weer begint te lopen bij opstijgen krijgt hij een knie in zn buikie...daarna staat hij ook stil...
Hij weet dat ie stil moet staan dus geen geintjes bij het opstijgen!!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:42

mijn paard heeft nogal nare ervaringen met opstijgen (er heeft een tijdje iemand op gereden die veeeel te hard in het zadel plofte, toen ik daar achter kwam is hij er nooit meer op geweest hoor!!) maar mijn paard heeft daar nog een trauma van. ik heb voor mijn schuilstal een breed beton pad met hekken er om heen en dat pad loopt naar de bak. ik zet hem vast aan het hek, klim op het hek dat naast hem staat (het is een L vorm) en laat me zo op zn rug glijden zonder de stijgbeugels aan te raken. en dan buig ik voor over om hem los te maken en kunnen we rijden. hij is hier helemaal aan gewend, en nu ben ik bezig hem weer te leren dat ik de stijgbeugels kan gebruiken.

misschien dat dat bij jou ook een idee is. de hekken staan dus in een L vorm, ik zet hem vast aan het korte hek en klim op het lange hek

loetjuh

dit doet de mijne nou ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:25

haalo mensen..
mijn verzorgpaard doet dit ook alleen moet ik op de oprit van de eigenaar op stappen piv van in de bak dus ik stap altij met een super snelle vaart op en als ik zit gelijk stil zetten andere loopt ze gelijk de weg op ik zet haar altij met dr kont naar de weg maar dan draaid ze gewoon de andere kant op.. als ik links aanpak draaid ze link recht aanpakken is rechts omdraaien.. wie kan me tips geven?? alvast bedankt.. groetjes anouk

EvaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 14:59

mijn paard liep eerst ook heel erg weg en nu ist minder... ik kan het niet helemaal afleren omdat ze voor n wagen loopt en ze weg moet lopen als ze gewicht voelt.

Ik pakte met mn linkerhand de teugels (nog voor haar hals, niet bij dr schoft) vast en met mn rechterhand pakte ik haar hals en manen beet. Zo kon ze niet acheruit lopen of zich van me af wenden.Dan zette ik mn voet in de stijgebeugel en liet mn linkerhand los en zo draaide ze naar me toe en zat ik erop.
denk er wel aan dat je die binnenteugel iets korter houdt anders draait ze niet naar je toe maar van je af! En elke keer belonen als ze t goed doet natuurlijk

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 16:12

Je kan er iemand voor zetten, hand op de neus en laten opstijgen. Je kan ook een versnapering meenemen die je de eerste keer geeft tijdens het opstijgen. Daarna belonen als het goed gaat. Blijf geen versnaperingen geven tijdens het opstijgen, ze wennen daar snel aan....