Onrustig met staart, teken van verzet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Onrustig met staart, teken van verzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:05

als je rustig traint en je pony of je paard is fysiek gezond (helaas zijn dat er maar heel weinig)
hoeft dat niet gepaard te gaan met een zwiepende staart
gewoon steeds een heel klein beetje meer buiging hoeft geen pijn te doen
maar veel mensen doen maar wat.. en weten helemaal niet waar ze mee bezig zijn
ze willen vaak zo snel mogelijk resultaat en winstpunten en dat komt het paard soms niet ten goede
zelf zie ik liever een vrolijk paard in een B proef dan een paard vol verzet in een grand prix Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:26

unamie schreef:
Mies7 schreef:
Gigolo, het paard waarmee Isabell Werth Olympisch kampioene werd, zwiepte ook met z'n staart... Dit gaf misschien een iets minder rustig beeld, maar Olympisch kampioe wordt je niet voor niets lijkt mij

dat iemand olympisch kampioen wordt zegt alles over de kwaliteit/talent van het paard en het ruitergevoel/talent van de ruiter

Gigolo zwiepte in sidney inderdaad nogal met z'n staart
dat ging samen met een verkrampte piaff waarbij duidelijk te zien is dat íe z'n ene achterbeen hoger optilde dan z'n andere been
duidelijk een fysiek (rug) probleem
en niet het ideale beeld Clown
hij werd dan ook geen kampioen (dat werd Anky) maar 2e

het natuurlijk niet zo dat een paard die olympisch kampioen word nooit eens last van z'n rug kan hebben
er worden behoorlijke zware oefeningen gevraagd en ook zij gooien de handdoek wel eens in de ring
er zijn paarden op dat niveau die gewoon gaan staken tijdens de proef Tong uitsteken
en dat doen ze niet omdat ze het zo naar hun zin hebben Clown
ook zo'n (talentvol) paard kan lichamelijke klachten krijgen
er komen meestal wel fysiotherapeuten aan te pas om de paarden in topconditie te houden Bloos

In Atlanta zwiepte die staart ook al alle kanten op hoor. Knipoog

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 20:59

Die van mij swiept non stop met der staart.. Als ik poets, peesjes omdoe eten geef met alles ongeveer Clown En in de zomer is het helemaal erg.
En ze is nagekeken en der is niks aan de hand met der rug.

Als Loe echt meewerkt tijdens het rijden dan draagt ze der staart gewoon mooi, maar als ik dan wat corrigeer dan swiept ze weleens, maar niet met der oren in der nek oid.

Soms swiept ze ook wel eens als ze extreem fris is Knipoog Dan gaat der hoofd alle kanten op en der staart.. en daarna een bok serie Clown

Maar ik ben het er wel mee eens dat swiepen een teken van verzet is, alleen er zijn toch echt uitzonderingen Knipoog

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:30

annegti schreef:

OK dan!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 22:44

annegti schreef:

natuurlijk! maar het blijft een teken van verzet/pijn
dat is zeker bij Gigolo duidelijk te zien
olympisch kampioen of niet Tong uitsteken
uitzonderingen daar gelaten Knipoog

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:19

Ik heb een paard gehad die ook met zijn staart zwiepte zodra ik er met mn been aankwam. Die deed ook nog eens zijn oren naar achteren, dubbel zuur zag dat eruit.

Het kan duiden op pijn, of verzet. Wat zegt je instructrice ervan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 13:32

Zwaaien met de staart is ten alle tijden verzet. Of dit uit pijn of wat dan ook voortvloeit, dat maakt in principe niet veel uit. Het blijft verzet.

Een jaar of 10 a 15 geleden, werd je de ring uit gestuurd in de GP als je paard met de staart zwaaide. Of je werd er op ieder onderdeel op afgestraft. Net als de tong uit de mond.

Geloof alleen dat de juryleden het tegenwoordig wat vergeten zijn.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 18:11

Pipo schreef:
Zwaaien met de staart is ten alle tijden verzet. Of dit uit pijn of wat dan ook voortvloeit, dat maakt in principe niet veel uit. Het blijft verzet.

Een jaar of 10 a 15 geleden, werd je de ring uit gestuurd in de GP als je paard met de staart zwaaide. Of je werd er op ieder onderdeel op afgestraft. Net als de tong uit de mond.

Geloof alleen dat de juryleden het tegenwoordig wat vergeten zijn.

Ben ik het mee eens. Verzet waarop... dat is nog wel eens een grote klus om uit te zoeken.

Ik kocht eind 2003 een merrie, en die zwiepte met alles. Als je aan haar kwam. Later werd dat beter, maar ze zwiepte flink als je aan haar achterbenen kwam.
Ook onder het zadel, liet ze merken als ze gestresst werd dmv het zwiepen.

Ik wist wat meer van haar achtergrond, wat niet echt ideaal was, voor een temperament volle bloed merrie.

Ze is er wel lichamelijk op na gekeken (op aanraden van een bokker Haha! ).
Mar bij haar was het puur 'geestelijk' verzet (ze staakte ook en kwam uit het 'niets' omhoog.)

Nu dat we ruim een jaar verder zijn, heb ik een ander paard.
Vertrouwen, moest groeien, dat kan je niet afdwingen.
Ze pakt het werk heerlijk aan, doet onwijs haar best, en die staart... die hoor ik af en toe, als ik niet helemaal 'redelijk' ben. (terecht of in haar ogen Cool )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:47

Kan ook een beetje merriegedrag zijn Sall. Je ziet het vaker bij merries dan bij ruinen gebeuren.

Het blijft verzet, alleen waarop Haha! is de vraag.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:52

Pipo schreef:

PIJN!!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:17

unamie schreef:
Pipo schreef:

PIJN!!

Volgens mij kan het ook een stuk angst zijn. Of 'geestelijke pijn'.

En idd, het ene paard uit dat anders dan het andere. Merries mischien meer zo..

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:27

Pipo schreef:

Een (dressuur)paard hoort niet met de staart te zwiepen, met de tanden te knarsen of met de tong uit de mond te lopen. Het is in ieder geval een uiting dat het paard niet ontspannen is. Dit is een basis voorwaarde voor een goed gaand paard. Dit zou de ruiter moeten worden aangerekend. Verzet is voor mij het niet willen uitvoeren van datgene wat de ruiter vraagt, als je zeker weet dat je het als ruiter goed doet en het paard de oefening begrijpt. Een paard heeft veel mogelijkheden om verzet te tonen en te bieden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 21:25

Verzet hoeft niet altijd alleen uit pijn voort te komen Haha! Haha! Haha!

Ik ga er persoonlijk wel van uit dat het in eerste instantie pijn is... maar er zijn ook zeker paarden die gewoon een lastig karakter hebben, dingen wel doen maar niet van harte Haha! Haha! Haha!

Dat verschil merk je snel genoeg Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:53

gijsenkim schreef:

Ik ga er persoonlijk wel van uit dat het in eerste instantie pijn is... maar er zijn ook zeker paarden die gewoon een lastig karakter hebben, dingen wel doen maar niet van harte Haha! Haha! Haha!

Waarom er van uit gaan dat het paard lastig is? Dat is de meest makkelijke en minst confronterende weg. Over het algemeen is er geen een paard wat bewust gaat tandenknarsen, zwiepen met staart of iets dergelijks. Het is ten alle tijden een ruiterprobleem. En geen paardprobleem.

Verzet is een algemeen woord voor het niet willen bij een paard, het niet willen komt 999 keer van de 1000 voort uit een communicatiestoornis van ruiter en paard, of eigenlijk 1000 keer voort uit een probleem wat de ruiter heeft, maar vaak niet wil erkennen, waardoor het paard het niet begrijpt, pijn krijgt ( pijn kan ook gewoon een hangende ruiter aan zijn kop zijn) en dat op die manier verteld.

Ieder paard wat met de tandenknarst, tong uit de mond, zwiepen met de staart geeft aan dat hij/zij het er niet mee eens is. Soms zul je zo'n moment krijgen van spanning waar je toch doorheen moet. Soms moet je een paard wat aanleren, of juist afleren waardoor je spanning opwekt. Maar als dit gedrag bevestigd word, dan ben je duidelijk niet op de goede manier bezig.

Merries kunnen nog weleens last hebben van hun hormonen waardoor ze moeite hebben met het accepteren van het been. Echter zijn het vaak de merries bij bep. ruiters die dat gedrag altijd vertonen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 08:17

Pipo schreef:
Verzet is een algemeen woord voor het niet willen bij een paard, het niet willen komt 999 keer van de 1000 voort uit een communicatiestoornis van ruiter en paard

Merries kunnen nog weleens last hebben van hun hormonen waardoor ze moeite hebben met het accepteren van het been. Echter zijn het vaak de merries bij bep. ruiters die dat gedrag altijd vertonen.

paarden willen vaak wel maar KUNNEN het niet
door fysieke problemen

en inderdaad vertonen veel paarden bij bepaalde ruiters stakerig gedrag
ik heb al zo'n 10 merrie's gehad en niet 1 daarvan (behalve mijn 1e paard) zwiepte met d'r staart
(mijn een 1e paard heb ik dan ook naar de kl*te gereden gewoon omdat ik er helemaal verkeerd mee om ging)
ik moet er wel bij vermelden dat de osteopaath/chiropractor, tandarts
regelmatig komen ook al mankeren zo op het oog niets
gewoon om problemen te voorkomen

maar het is gewoon veel makkerlijker en goedkoper om door te blijven rijden met een paard met fysieke problemen
als mensen om je heen dan zeggen oh. dat is merrieachtig willen ze dat graag geloven
dan hoef je je in ieder geval niet in te spannen en geld uit te geven om te kijken wat er aan de hand is want het is immers merriegedrag Verward

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:07

unamie schreef:
Pipo schreef:

PIJN!!

lijkt me niet altijd waar,
mijn pony zwiept met haar staart als ik even klik (doet ze altijd), en je kunt mij niet vertellen dat "klikken" pijn doet Knipoog
het is wel een vorm van verzet natuurlijk, ze weet best wat het klikken betekend (iets meer gas graag Haha! ) en dat er een tikje achteraan kan komen als ze niet (genoeg) reageert op m'n been.
ze zwiept natuurlijk niet constant met haar staart tijdens het rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 09:16

Pipo schreef:
gijsenkim schreef:

Waarom er van uit gaan dat het paard lastig is? Dat is de meest makkelijke en minst confronterende weg. Over het algemeen is er geen een paard wat bewust gaat tandenknarsen, zwiepen met staart of iets dergelijks. Het is ten alle tijden een ruiterprobleem. En geen paardprobleem.

Verzet is een algemeen woord voor het niet willen bij een paard, het niet willen komt 999 keer van de 1000 voort uit een communicatiestoornis van ruiter en paard, of eigenlijk 1000 keer voort uit een probleem wat de ruiter heeft, maar vaak niet wil erkennen, waardoor het paard het niet begrijpt, pijn krijgt ( pijn kan ook gewoon een hangende ruiter aan zijn kop zijn) en dat op die manier verteld.

Ieder paard wat met de tandenknarst, tong uit de mond, zwiepen met de staart geeft aan dat hij/zij het er niet mee eens is. Soms zul je zo'n moment krijgen van spanning waar je toch doorheen moet. Soms moet je een paard wat aanleren, of juist afleren waardoor je spanning opwekt. Maar als dit gedrag bevestigd word, dan ben je duidelijk niet op de goede manier bezig.

Is ook zo, ik ging alleen even van een correct rijdende ruiter uit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 12:47

gijsenkim schreef:

Is ook zo, ik ging alleen even van een correct rijdende ruiter uit Haha!

Daar zijn er maar weinig van op deze aardbol. En juist de correct rijdende ruiters zullen snel de fout bij hun zelf zoeken.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:07

het is naar mijn mening een teken van een medisch probleem.
(of de ruiter zit zodanig belemmerend voor het paard)
een vriendin van mij had een paard en verzette zich alsmaar om onverklaarbare reden.
het werd steeds erger eerst was het alleen staart zwiepen daarna werd het steigeren etc..uiteindelijk heeft ze m verkocht en bleek dat het paard het aan de rug had.
gr esther

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:45

Nu las ik laatst in een boek antwoord op deze vraag;
Mijn paard zwaait met zijn staart als ik met hem werk, waarom doet hij dat?

Als antwoord werd gegeven:
Dit betekent weerstand of boosheid. Mogelijk is dat het paard niet wil doen wat u van hem vraagt omdat het hem verveeld, dwarsligt of zich ongemakkelijk voelt. Bekijk het totale gedrag van het paard om er achter te komen wat aan de hand is.
Mogelijkheden om het te verminderen, zorg dat het paard zich prettig voelt. Controleer het tuig, de hulpen en mogelijke spierproblemen bij het paard. Oefen niet te vaak en te lang, zorg voor uitdagende oefeningen en voorkom saaie oefeningen en teveel herhaling. Breng variatie aan,bv af en toe oefenen op buitenrit of in een wei. Probeer bv balkjes om je paard aan het denken te zetten en hem psychisch ook bezig te houden ipv alleen maar fysiek. En wissel af met bv werken aan de hand.

Dit wordt in dat boek vermeld en klopt volgens mij ook redelijk. Ik weet ook niet anders dan dat veelal zwaaien met de staart een teken is van ongenoegen.

Het boek sluit trouwens af met; als het paard geen pijn heeft en de oefeningen leuk vindt (afwisselend, gevarieerd en leerzaam) zullen tekenen van ontwijkend gedrag afnemen, zoals dat zwaaien met de staart.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:27

Bienotje schreef:
Nu las ik laatst in een boek antwoord op deze vraag;
Mijn paard zwaait met zijn staart als ik met hem werk, waarom doet hij dat?

Als antwoord werd gegeven:
Dit betekent weerstand of boosheid. Mogelijk is dat het paard niet wil doen wat u van hem vraagt omdat het hem verveeld, dwarsligt of zich ongemakkelijk voelt. Bekijk het totale gedrag van het paard om er achter te komen wat aan de hand is.
Mogelijkheden om het te verminderen, zorg dat het paard zich prettig voelt. Controleer het tuig, de hulpen en mogelijke spierproblemen bij het paard. Oefen niet te vaak en te lang, zorg voor uitdagende oefeningen en voorkom saaie oefeningen en teveel herhaling. Breng variatie aan,bv af en toe oefenen op buitenrit of in een wei. Probeer bv balkjes om je paard aan het denken te zetten en hem psychisch ook bezig te houden ipv alleen maar fysiek. En wissel af met bv werken aan de hand.

Dit wordt in dat boek vermeld en klopt volgens mij ook redelijk. Ik weet ook niet anders dan dat veelal zwaaien met de staart een teken is van ongenoegen.

Het boek sluit trouwens af met; als het paard geen pijn heeft en de oefeningen leuk vindt (afwisselend, gevarieerd en leerzaam) zullen tekenen van ontwijkend gedrag afnemen, zoals dat zwaaien met de staart.

dit is eens een antwoord waar je echt wat aan hebt
weet je nog welk boek dat was?

0mandy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:35

dat betekent dat hij het niet sow leuk vind zegmaar Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:42

Dat boek heet:
'Beter omgaan met uw paard', gids in vraag en antwoord.

Geschreven door Michael P3eace en Lesley Bayley.

Dat boek was ik laatst in de winkel tegen gekomen en heb hem gelijk gekocht. Meer info erover kun je vinden bij paardentips, die hun magazine altijd via de email verzenden en waar je ook boeken bij kunt bestellen. Die hebben hem ook.