hoe hou ik mijn paardje in de tolt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessie88

Re: hoe hou ik mijn paardje in de tolt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:21

Shezzit schreef:
Hulpen voor de tölt:

Diep zitten,
druk op je beugels ( je onderbeen gaat dan vanzelf iets naar voren)

Normaal gesproken liggen de zwaarte punten bij je kont, je knie, kuit en voet, nu verleg je die drukpunten naar je zitbeenknobbels en bal van de voet. Je gaat diep zitten, als je t moeilijk vind om dit te doen, beeld je dan in dat je je wilt "ingraven" in t zadel. Je weet wel, je kunt bv. in t zand net zo lang van je ene naar je andere zitbeenknobbel schuiven tot je een soortement van kuiltje hebt gemaakt. (dit kun je ook doen als je bij iemand op schoot zit en je zitbeenknobbels in diens bovenbenen wilt planten wat overigens vaak niet gewaardeerd wordt door de eigenaar van de schoot)
Vervolgens hel je iets naar achter in je zadel (schouders naar achteren, borst naar voor, een beetje de "tango-beginhouding"van de vrouw als dit misschien iets ophelderd??) en ga je ook wat meer achter op het zadel zitten,
en zorg je voor druk op je beugels: niet proberen je hakken naar beneden te duwen, maar met je bal van je voet proberen je beugel richting de knie van het paard te duwen.

Ik snap de vetgedrukte zinnen niet helemaal... Ik heb geleerd om weinig druk op de beugels te zetten en absoluut niet mijn onderbenen naar voren te verplaatsen. Zo overstrek je namelijk je knieholten, waardoor je je bovenbeen en onderbeen niet van elkaar 'los' kan koppelen. Liever je onderbeen wat verder naar achter plaatsen zodat je goed ritmisch kan drijven. En ook je tenen iets wat verder naar buiten, zodat je je kuiten mooi om je paard heen kan sluiten. Geen aanval op jouw uitleg, maar ik ben nieuwsgierig... en leergierig. Haha!

Dit vind ik zelf een van de moeilijkste dingen van het ijslands rijden. Je houding bepaald al zoveel over hoe je paard dat interpreteerd. Ik heb zelf de neiging om wat te ver achter de loodlijn te zitten waardoor ik achterblijf in de beweging van mijn paard. (Hier een voorbeeld)

Het is eigenlijk bijna niet uit te leggen hoe je die spanning op moet bouwen... Ik heb erg vaak te horen gekregen hoe en wat, maar zodra je het in de praktijk gaat uitproberen blijkt het toch een stuk moeilijker.

Ik vind het trouwens wel een leuk informatief topic! Ook leuk om eens wat te horen van verschillende töltende paarden. Anietje, in welke omgeving woon je? Misschien weet ik een goede instructeur bij jou in de buurt. Lachen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 08:52

het paardje waar het over gaat, heb ik gezien en gereden (teminste geprobeert) het dier heeft totaal geen bespiering om de de tolt te kunnen onderhouden. Er word nu "normaal" mee gereden en dat is veel beter voor hem. Er is al zoveel gehanist met hem, dat hij nu een beetje tot rust komt. (hij word door vaste mensen gereden). Als Anita hem daadwerkelijk een goede tolt wil laten lopen, dan zal dit voorlopig nog niet kunnen, hij zal eerst spieren moet kweken. En Anita zal zelf eerst eens goed met hem moeten leren rijden.
Anita als je dit leest vat het dan positief op. Knipoog
Ga lekker met hem naar die n.h. curcus en dan eens kijken voor tolt lessen, word eerst maar eens een met je paard. Pling

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 10:45

Lijkt me inderdaad verstandig. Eerst zorgen voor een goede basis, zowel bij jezelf als bij het paard, en dan pas eventueel onder begeleiding aan die tölt gaan werken! Anders gaat het geheid fout, in die zin dat het paard zich gaat forceren in zijn bovenlijn (weggedrukte rug/onderhals).

Nogmaals, helaas zie je toch erg vaak voorbeelden van töltende paarden (op foto's etc.) waarbij het paard met een onderhals loopt en er dus geen sprake is van via de bovenlijn van achteren naar voren door het lichaam vloeiende beweging. Dan krijgen mensen de indruk dat dat zo hoort in tölt. Niets is minder waar! Het is een hele kunst om een paard ontspannen en nageeflijk te laten tölten, waarbij hij in zijn lichaam de juiste balans heeft tussen spanning en ontspanning.

Het probleem is dan mensen vaak te veel haast hebben bij het trainen van de tölt en dan meer bezig zijn met het mooie plaatje (oprichting, knie-actie, spetteren) of met het lekkere tölt-gevoel (het zit zo lekker, dus laten ze hun paard eindeloos doortölten) dan met het geduldig opbouwen van een werkelijk goede tölt, waar een hoop basis-dressuurwerk voor nodig is. Zelf vind ik dat men bijvoorbeeld in de IJslandersport veel te veel gefixeerd is op spektakel. Als je dan in de Eidfaxi (toonaangevend internationaal magazine over IJslandersport en -fokkerij) leest dat 'het ontwikkelen van de bovenlijn op IJsland een relatief nieuw concept is' (!!!) dan is dat toch tekenend ...

Het is hetzelfde als dat bij het rijden in de basisgangen veel mensen veel te veel bezig zijn met het korte termijn plaatje (in de krul), in plaats van met het geleidelijk ontwikkelen van hun paard door middel van een eerlijke en rijtechnisch verantwoorde training.

Zelf ga ik ook niet geheel vrijuit, ik heb met mijn IJslanders ook weleens de neiging (gehad) om te veel te snel te willen, maar echt, dat leidt alleen maar tot frustratie!