Shezzit schreef:Hulpen voor de tölt:
Diep zitten,
druk op je beugels ( je onderbeen gaat dan vanzelf iets naar voren)
Normaal gesproken liggen de zwaarte punten bij je kont, je knie, kuit en voet, nu verleg je die drukpunten naar je zitbeenknobbels en bal van de voet. Je gaat diep zitten, als je t moeilijk vind om dit te doen, beeld je dan in dat je je wilt "ingraven" in t zadel. Je weet wel, je kunt bv. in t zand net zo lang van je ene naar je andere zitbeenknobbel schuiven tot je een soortement van kuiltje hebt gemaakt. (dit kun je ook doen als je bij iemand op schoot zit en je zitbeenknobbels in diens bovenbenen wilt planten wat overigens vaak niet gewaardeerd wordt door de eigenaar van de schoot)
Vervolgens hel je iets naar achter in je zadel (schouders naar achteren, borst naar voor, een beetje de "tango-beginhouding"van de vrouw als dit misschien iets ophelderd??) en ga je ook wat meer achter op het zadel zitten,
en zorg je voor druk op je beugels: niet proberen je hakken naar beneden te duwen, maar met je bal van je voet proberen je beugel richting de knie van het paard te duwen.
Ik snap de vetgedrukte zinnen niet helemaal... Ik heb geleerd om weinig druk op de beugels te zetten en absoluut niet mijn onderbenen naar voren te verplaatsen. Zo overstrek je namelijk je knieholten, waardoor je je bovenbeen en onderbeen niet van elkaar 'los' kan koppelen. Liever je onderbeen wat verder naar achter plaatsen zodat je goed ritmisch kan drijven. En ook je tenen iets wat verder naar buiten, zodat je je kuiten mooi om je paard heen kan sluiten. Geen aanval op jouw uitleg, maar ik ben nieuwsgierig... en leergierig.

Dit vind ik zelf een van de moeilijkste dingen van het ijslands rijden. Je houding bepaald al zoveel over hoe je paard dat interpreteerd. Ik heb zelf de neiging om wat te ver achter de loodlijn te zitten waardoor ik achterblijf in de beweging van mijn paard. (Hier een voorbeeld)
Het is eigenlijk bijna niet uit te leggen hoe je die spanning op moet bouwen... Ik heb erg vaak te horen gekregen hoe en wat, maar zodra je het in de praktijk gaat uitproberen blijkt het toch een stuk moeilijker.
Ik vind het trouwens wel een leuk informatief topic! Ook leuk om eens wat te horen van verschillende töltende paarden. Anietje, in welke omgeving woon je? Misschien weet ik een goede instructeur bij jou in de buurt.