niet paardvriendelijk?!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Re: niet paardvriendelijk?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 13:11

Dimitri schreef:
..beesje had een uurtje om nooit mee te vergeten!..eindelijk geen geschor in zn mond!...waarschijnlijk loopt het paardje al heel zn leven op zn voorhand, want een paard echt op de achterhand rijden is gewoon heel moeilijk...en om eens te kijken of die wel zo juist aan de beenhulpen is, zie ik weinig kwaad in...

Loop jij dan in een paard z'n mond te snokken als je het bij elkaar rijd?
Een nagevelijk paard 'laat los' daar is dus niks mis mee, een nagevelijk paard is ook een paard dat ontspannen is, en attent aan de hulpen. Is daar wat mis mee?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:11

..denk dat je wel vergeet MANEGE pony is heel wat anders als een prive paardje..denk je niet?..daarbij staat het rotsvast dat als je een paardje in de krul trekt en daarbij op de voorhand laat lopen, meer belastend is dan dat je een paardje met een los teugeltje op de voorhand laat lopen(denk dan aan de natuurlijke houding)...en wees eerlijk hoeveel mensen rijden er echt op de achterhand???, zijn dat niet de meesten mensen met een eigen paardje??..die er dagen op kunnen trainen???

hoor je mij daarbij jou stelling teniet doen?...nee helemaal niet!..zeg alleen maar dat nageefelijk rijden en op de achterhand rijden een kunst apart is en dat dat niet zomaar voor elkaar gebokst is...en daarom mij mening...beesje zal het reuze naar zn zin hebben gehad..en voor dat uurtje zit er helemaal geen kwaad in..

denk dat de meningen teveel uit eigen standpunt worden bekeken....

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:23

..een klein ps je...een pony op een manege rijd gemiddeld 3 uur per dag, 3 keer per dag een ander persoon, 6 x in de week zijn 18 verschillende personen per week..gevarieerde leeftijden..dus ik denk inderdaad dat er in zn mond wordt gehangen en gedaan..(uiteraard niet door de TS Haha! )

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:02

Dimitri schreef:
..denk dat je wel vergeet MANEGE pony is heel wat anders als een prive paardje..denk je niet?..daarbij staat het rotsvast dat als je een paardje
in de krul trekt
en daarbij op de voorhand laat lopen, meer belastend is dan dat je een paardje met een los teugeltje op de voorhand laat lopen(denk dan aan de natuurlijke
houding)
....

Ja maar hoeveel manege rijkinderen trekken echt in de krul? Dit zie je echt vaker met eigen ponys dan op de manege. Vaak hebben die kinder juist te teugels te lang.

Dimitri schreef:
..
.en wees eerlijk hoeveel mensen rijden er echt op de achterhand???, zijn dat niet de meesten mensen met een eigen paardje??..die er dagen op kunnen trainen???
....

Je vraagt nu wie nou eigenlijk op de achterhand rijdt (Op de manege), terwijl de TS wil beweren juist de teugels lang laten dit bevordert..Waar ik dus echt niet mee eens ben. En juist het tegenovergesteld gaat hoogstwaarschijnlijk gebeuren.

Dimitri schreef:
..
hoor je mij daarbij jou stelling teniet doen?...nee helemaal niet!..zeg alleen maar dat
nageefelijk rijden en op de achterhand rijden een kunst apart is
en dat dat niet zomaar voor elkaar gebokst is...en daarom mij mening...beesje zal het reuze naar zn zin hebben gehad..en voor dat uurtje zit er helemaal geen kwaad in..

denk dat de meningen teveel uit eigen standpunt worden bekeken....

Het is niet zo zeer een kunst apart. Je moet idd geduld, ervaring, en instructie hebben (o.a) maar het is niet zo dat maar weinig het kunnen doen. DAT weinig het doen, is een heel ander disccussie.
Of dat beest het nou zo naar de zin had, weet ik niet. Waarschijnlijk niet anders dan anders. Ik ben wel van mening dat gewoon lossgooien van de teugels ook niet goed is. Contact is belangrijk, maar rijden gaat van achter naar voren. Wat je instopt (je been) komt van voren uit, en daar kun je dus mee spelen (denk aan verzameling, uitstrekken).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:19

Wel paardonvriendelijk.
Als je licht contact hebt en je maakt een ophouding komt die zachter en eerder door dan bij geen contact. Dan knijp je, geen reactie. En daarna een grotere ophouding en dat verdient je paard eigenlijk niet.
Daarbij lopen de meeste paarden ook lekkerder als ze een beetje druk hebben, dan hebben ze meer vertrouwen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:25

daar ben ik het helemaal mee eens, en dat bedoelde ik ook met aanleuning houden, dat hoeft geen strakke teugel te zijn maar wel zodat hij niet klappert en er geen bogen in hangen enz

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:56

Ik vind dat je in ieder geval naar je instructrice behoort te luisteren. Zij heeft er voor geleerd.
Verder denk ik niet dat je een les basis dressuur op een fjordje van 6 jaar oud kunt gaan vergelijken met western.
Met lange teugels is niet alleen paardonvriendelijk, als je moet ingrijpen dan geef je je paard als snel een megaruk in zn mond. Ik vind het ook erg onveilig, als er iets gebeurt en jij rijdt met lange teugels, dan ben je altijd te laat. Zeker op een manegepony.
Laat 1 ding duidelijk zijn, ik ben absoluut niet voor ruk en trekwerk in paardenmonden, maar dat bit met de teugels zit er niet voor niks aan.
Even een vraag aan jou:
Waarom rijdt je uberhaupt in de les als je toch niet niet doet wat je instructrice zegt en er hier nog stoer over gaat doen ook.
Het komt op mij alleen maar erg kinderachtig over.
Aan de vragen die je stelt blijkt voor mij, dat je dus niet naar je instructrice luistert want die zal je ongetwijfeld verteld hebben waarom je teugelcontact dient te houden met je paard/pony. Een paard vraagt niet zelf om stelling, wordt niet uit zichzelf nageeflijk en zal zeker niet meer gewicht op de achterhand gaan dragen. Juist door het licht begrenzen aan de voorkant en been- en zit hulpen zorgen ervoor dat een paard meer gewicht op gaat pakken op de achterhand.
Ik zou nog maar eens goed naar je instructrice luisteren in plaats van je eigen doelen te stellen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:44

Ik rijd mijn paarden in met heel lange teugels, maar wel altijd met contact. terwijl het paard dan de ruimte vanvoor krijgt om vwnw te zakken, kan ik toch het tempo blijven controleren (wel hoofdzakelijk op mijn zit) en ook het paard vragen om zich niet lang te maken door zijn hele lijf, maar juist om los te laten, te ontspannen. Dit kan echt me heel lange teugels, maar ik hou wel contact.

Bij het oppakken heb ik de teugels echt nodig. Ik rijd met een zo licht mogelijk contact, en blijf zoveel mogelijk uit de mond van het paard. Maar om een paard op te richetn heb je altijd teugels nodig.
Tenzij je Klaus Ferdinand Hempfling heet natuurlijk Knipoog Deze man traint zijn paarden ook van begin af aan zonder teugeldruk, dus die worden geleerd om volledig op zit en benen te gaan verzamelen.
Voor zover ik weet trainen westernruiters met jonge paarden toch ook met meer contact op de teugels? Dus voor het aanleren kunnen zij ook niet zonder toch? Dus ook zij steken er veel werk in om die teugels steeds langer te kunnen laten.

Op die manier snap ik je lesgeefster dat ze vindt dat je contact moet houden om netjes te rijden, als jij eerlijk bent in je handen, zal je pony de aanleuning net fijn gaan vinden!

Voor de rest vind ik het onzin dat je niet eens met lange teugels zou mogen rijden omdat dat onveilig is (volgens cinny1). Ik draaf altijd uit met lange losse teugels, het zou wat zijn moest elk paard er dan even vandoor gaan! Ik rij trouwens wel op een manege, maar blijkbaar op 1 van de uitzonderingen, want bij ons worden de paarden goed gereden, licht in de mond, enzovoort. Ik vind het uitdraven zonder teugels ook altijd een goede test om te zien of je paard echt aan het been is en dus eigenlijk nog op de achterhand blijft (natuurlijk maken ze zich in de hals wat langer).

Conclusie: ik vind dat rijden zonder teugels moet kunnen als je paard op deze manier opgeleid is, of als je aan het loswerken of uitrijden bent. maar voor het serieuze werk in de Engelse dressuur is een minimumcontact toch aangewezen.