Dimitri schreef:..denk dat je wel vergeet MANEGE pony is heel wat anders als een prive paardje..denk je niet?..daarbij staat het rotsvast dat als je een paardje
in de krul trekt en daarbij op de voorhand laat lopen, meer belastend is dan dat je een paardje met een los teugeltje op de voorhand laat lopen(denk dan aan de natuurlijke
houding)
....
Ja maar hoeveel manege rijkinderen trekken echt in de krul? Dit zie je echt vaker met eigen ponys dan op de manege. Vaak hebben die kinder juist te teugels te lang.
Dimitri schreef:..
.en wees eerlijk hoeveel mensen rijden er echt op de achterhand???, zijn dat niet de meesten mensen met een eigen paardje??..die er dagen op kunnen trainen???
....
Je vraagt nu wie nou eigenlijk op de achterhand rijdt (Op de manege), terwijl de TS wil beweren juist de teugels lang laten dit bevordert..Waar ik dus echt niet mee eens ben. En juist het tegenovergesteld gaat hoogstwaarschijnlijk gebeuren.
Dimitri schreef:..
hoor je mij daarbij jou stelling teniet doen?...nee helemaal niet!..zeg alleen maar dat
nageefelijk rijden en op de achterhand rijden een kunst apart is en dat dat niet zomaar voor elkaar gebokst is...en daarom mij mening...beesje zal het reuze naar zn zin hebben gehad..en voor dat uurtje zit er helemaal geen kwaad in..
denk dat de meningen teveel uit eigen standpunt worden bekeken....
Het is niet zo zeer een kunst apart. Je moet idd geduld, ervaring, en instructie hebben (o.a) maar het is niet zo dat maar weinig het kunnen doen. DAT weinig het doen, is een heel ander disccussie.
Of dat beest het nou zo naar de zin had, weet ik niet. Waarschijnlijk niet anders dan anders. Ik ben wel van mening dat gewoon lossgooien van de teugels ook niet goed is. Contact is belangrijk, maar rijden gaat van achter naar voren. Wat je instopt (je been) komt van voren uit, en daar kun je dus mee spelen (denk aan verzameling, uitstrekken).