wie kan mij helpen? springen te snel!:(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: wie kan mij helpen? springen te snel!:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:39

Clitia schreef:
Als hij na de hindernis niet meer stil te zetten is, zoals als tip wordt gegeven, waarom probeer je 'm dan niet gewoon door te laten lopen (zonder opnieuw te springen) tot je 'm terug kan nemen, zoals ook als tip wordt gegeven?

Omdat ze als ze een parcours wil springen ook de andere hindernissen moet nemen wil ze niet uitgebeld worden. Maar ik zou gewoon denken: laat maar gaan zolang die erover heen gaat. Een pony past zichzelf snel genoeg aan als hij/zij denkt dat het niet uitkomt of hoger wordt...

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 16:28

allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!

mijn computer was dese week stuk dus kon ze niet lezen..

maar ik weet wel dat je pony ruimte nodig heeft boven de spring hoor.. bn niet hlmaal gekk... ik weet egt wel hoe ik moet springen alleen heb dit probleem dus..

wat ik zeker ga proberen is na de sprong stil te gaan staan achterwaarts en weer opnieuw aanrijden..

ik denk dat ze zichzelf wel aardig kan redden, ik heb ook nooit balken ofso.. alleen als ze echt niet uitkomt..stopt ze zelf.. dat is natuurlijk ook wel beter als er midden in zitten..

maar ik ga het proberen.. ik heb woensdag weer les gehad ze ging weer errug snel..

op hindernis 1 afgaan gaat goed.. maar dan na de sprong kan ik dr bijna niet stil zetten.. ik vind het niet fijn om er dan door erg te trekken stil te zetten maar soms lukt het me bijna neit anders. ik zet haar ook weleens tegen de zijkant of vraag als ik op rechts rijd heel veel linker stelling..

maar we blijven oefenen..

woont er niet toevallig uiemand in de buurt van voorthuizen die mij kan helpen??

maar bedankt!!!

groetjes linda

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:47

Hoi,
Ik kom uit Putten. Wel in de buurt van Voorthuizen, maar ben ook niet echt iemand die je qua springen goed verder kan helpen. Ikzelf rijd ook een heethoofdje, helemaal wat betreft springen. Maar sowieso heb k haar aangeleerd, om koste wat het kost als ik met 'Hooo' aangeef dat ze terug moet naar draf dan doet ze dat. In draf kan ik dan het tempo weer rustiger laten worden. En opnieuw, maar ik rijd ook nog geen parcourtjes met haar. Ben nog bij de basis bezig met enkele hindernissen. Ik merk wel dat ze nu beter controleerbaar is nu ik haar de laatste tijd regelmatig balken heb laten lopen. Daar scheurde ze eerst zonder nadenken in galop overheen (en dat kwam flink beroerd uit bij drafbalken hoor!). Na wat oefenen gaat dat nu prima in draf en doet ze nu uit wijsheid toch ook al naar mij luisteren. Misschien een plan om even weer terug naar de basis te gaan? Bv. Ho=Ho oefenen door tussen hindernissen door halthouden en verder bv tijdens de dressuurtraining eenmalig een lage hindernis springen en daarna net alsof er niets aan de hand is stug verder dressuren. Ze moet maar leren dat hindernissen leuk zijn, maar wel dat ze naar jou moet luisteren. Heel veel geduld en consequent zijn denk ik (en weer even een stapje terug met je niveau).

Succes nog!

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 11:19

n0u bdankt.. zal het proberen.. alls kan ik proberen natuurlijk;)

ik heb wel fotos van een springwedstrijd en die wil ik hier graag opzetten.. maar wee tniet hoe het moet.. iemand die dat kan uitleggen?..

hoewel je op die fotos niets ervfan ziet..lijkt alles gwoon..

bdankt..

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 13:33

Een vrouwtje bij mij in de les heeft ook zon paard: als die een hindernis ziet vliegt ze in galop en is niet meer te stoppen. inhouden etc helpt niet want ze gaat vierkant de lucht in. Ik had dit een paar keer met pijn en jeukende handen aangezien en heb toen gevraagd of ik het mocht proberen.. eerst balkjes lopen.. met het stilzetten midden in de balken. toen ze dit goed deed een klein sprongetje.. het probleem bij dit paard: ze had zo vaak gesprongen met een ruiter die niet kon springen, ze dacht dus teveel zelf. ze sprong als zij het wou, zij bepaalde het tempo, en ze luisterde dus niet naar de ruiter die erop zat. dus ook hier weer, stilzetten tijdens het springen, en voor de hindernis terug rijden op de zit. doen alsof je een overgang maakt.

Daarna is het vrouwtje erop gegaan, ik heb haar het moment aangegeven van het aanleggen van de benen en de handen naar voren doen.. het ging aan het eind van die les super. echter heeft het vrouwtje alweer een hele tijd niet gesprongen en heeft nog steeds angst, dus toen we een paar weken terug gingen springen stuiterde het paard weer door de bak. toen heeft ze steeds vanuit stap naar de hindernis gereden, en pas op het moment van de afzet weer teugel gegeven.

Mijn tips dus: Zoals al veel mensen hebben gezegd: stilzetten tijdens voor en na het springen, proberen overgangen terug te rijden tijdens het aanrijden (op zit), veel balkjes lopen, en lage hindernissen springen. (je kunt dan zelf makkelijker blijven zitten).. en verder zijn er nog wel meer tips, die staan allemaal vernoemd in bovenstaande topics!
succes ermee!

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-05 16:45

jah dank je.. i kga het zeker allemaal proberen..

gelukkig heb ik niet dat ik bang ben.. en als de sprongen hoger worden vind ik zelf alleen ma fijner.. als ik een stijltj zet van ong 1.30 kan ik haarveel beter rijden.. dan luisterd ze wel naar mij.. ma zodra het wat lager is.. zoals in de L dus,, maar 1.00 dan is ze niet te houden,, veel te makkelijk voor haar en denkt ze ik vlieg er wel even overheen..
hoe lager de sprong hoe snelller ze gaat..

maar de afzet van de hindernissen bij elke die bepaal ik wel zelf.. al staat het zo laag.. ze springt wel wanneer ik wil gelukkig.. ik bepaal het wel.. maar ze is veels te snel.. en dan gaat ze tog wel afvlakken..

kuss linda

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 17:56

Hermesdeux schreef:
Clitia schreef:
Als hij na de hindernis niet meer stil te zetten is, zoals als tip wordt gegeven, waarom probeer je 'm dan niet gewoon door te laten lopen (zonder opnieuw te springen) tot je 'm terug kan nemen, zoals ook als tip wordt gegeven?
Omdat ze als ze een parcours wil springen ook de andere hindernissen moet nemen wil ze niet uitgebeld worden.

Als je je paard niet in de hand hebt na een sprong, zoals bij de TS het geval is, is het misschien verstandig om het parcours even te laten wachten, en aan het werk gaan met slechts 1 hindernis? Als het paard na 1 hindernis de controle al heeft overgenomen, is een parcoursje imo een stap te ver.
Meestal wordt je niet uitgebeld tijdens les of vrij rijden Nagelbijten / Gniffelen .

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 19:32

haaij..

ja je hebt ook gelijk maar dat is het nou juist.. op 1 hindernis gaat het juist heel erg goed.. dan heb ik haar helemaal onder controle.. het is als het een heel pacour wordt.. en tijdens de les stopt die inderdaad niet!

ik heb allen problemen in een pacour.. en in de les ook want dan staat er ook een pacourtje.. dan is ze niet meer te houden.. en vind ze alles eng.. en ik heb geen zenuwen egt niet.. maar dit heeft ze dus ook tijdens de les.. maar dan is ze wel op eigen terrein dus dan vind ze het niet eng,, maa rop de wedstrijd is alles eng.. en dan in comninatie met dat racen is het nix op de wedstrijden.,

bedankt:)..

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 11:41

MissSL schreef:
haaij..

ja je hebt ook gelijk maar dat is het nou juist.. op 1 hindernis gaat het juist heel erg goed.. dan heb ik haar helemaal onder controle.. het is als het een heel pacour wordt.. en tijdens de les stopt die inderdaad niet!

ik heb allen problemen in een pacour.. en in de les ook want dan staat er ook een pacourtje.. dan is ze niet meer te houden.. en vind ze alles eng.. en ik heb geen zenuwen egt niet.. maar dit heeft ze dus ook tijdens de les.. maar dan is ze wel op eigen terrein dus dan vind ze het niet eng,, maa rop de wedstrijd is alles eng.. en dan in comninatie met dat racen is het nix op de wedstrijden.,

bedankt:)..

Er zit nogal wat tussen 1 enkele hindernis en 'n parcours. Probeer dan de rust van de ene hindernis uit te bouwen naar rust met twee hindernissen. Net zolang tot ze rustig een parcoursje springt.
Als ze in de les al niet te houden is, lijkt wedstrijd rijden me ook niet te doen. Dat is weer een stap verder.

" Je bent in het diepe gesprongen terwijl je nog niet naar het trappetje kan zwemmen. Je kan wel een beetje zwemmen, maar nog niet genoeg om bij 't trappetje naar 't droge te komen. "
Begrijp je deze metafoor?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:59

Grappige metafoor ja, wel toepasselijk.

Toch geloof ik niet dat je met 1 hindernis in de bak die je meerdere malen springt, helemaal geen problemen hebt en met meerdere hindernissen in de bak wel. Toch denk ik slim plan om te beginnen met 1 hindernis en dit zoals al eerder genoemd telkens met een hindernis erbij uit te breiden tot een 'klein parcours'. Oefen eens met het rijden in een bak met hindernissen terwijl je alleen maar dressuurt. Weer eens tapje terug naar de basis, het is niet anders.

Wat raad je instructrice je eigenlijk aan?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 08:58

[/quote]
Omdat ze
als
ze een parcours wil springen ook de andere hindernissen moet nemen wil ze niet uitgebeld worden.
[/quote]
Als je je paard niet in de hand hebt na een sprong, zoals bij de TS het geval is, is het misschien verstandig om het parcours even te laten wachten, en aan het werk gaan met slechts 1 hindernis? Als het paard na 1 hindernis de controle al heeft overgenomen, is een parcoursje imo een stap te ver.
Meestal wordt je niet uitgebeld tijdens les of vrij rijden Nagelbijten / Gniffelen .
[/quote]

Nee, zover was ik ook. Ik bedoelde dat als ze een parcours wil springen toch meer hindernissen moet doen...daarbij raad ik niet aan om een parcours te springen...lees mijn vorige reacties maar Knipoog
[/quote][/quote]

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:57

monsera schreef:
MissSL schreef:

ik ga het tog maar weer eens met mijn instructeur overleggen.. en kijk dan weer verder.. hij raadt het mij sterk af.. hij zegt dat je pony er op den duur slechter van kan gaan springen.. als je hem bv wat wel een keer kan gebeuren, niet helmaal goed meegeeft boven de sprong dat die dan zo een klap krijgt dat die daardoor anders en slechter kan gaan springen..
je gaat er natuurljik niet vanuit dat dit gebeurt maar dat zegt hij tegen mij..

Ik geef hem helemaal gelijk.Ik vind het onverantwoord om daar mee te gaan springen.Ik denk niet dat jij begrijpt wat er gebeurt als je niet genoeg ruimte geeft boven de sprong.Leer eerst maar eens goed rijden.

Wat si dat nou voor opmerking wie zegt dat ze neit goed kan rijden ze heeft gewoon moeite met het empo waarin haar paard over de hindernissen gaat.
Zeg nooit dat iemand niet kan rijden als je niet precies weet wat er aan de hand is

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:55

BIENOTJE waar slaat het nou weer op dat je het niet gelooft! alsof ik het verzin ofzo! jeetje wat denk je wel niet denk je dat ik dit leuk vind ofzo dat ik haar niet kan houden??!!
op 1 hindernis hoe vaak ik die ook spring blijft ze gewoon normaal.. ik verzin dat heus niet oliebol he

en ik rij bijna altijd dressuur in een bak met hindernissen en daar wordt het dus niet beter op.. ook heb ik wel geprobeerd dan 1 hindernisje te nemen en dan weer gewoon te dressuren maar dat werkt dus niet.

en graag gewone reacties als je me niet gelooft azeg dan lekker niks, dat viond ik gewoon dom, ik ga niet een probleem verzinnen!!

maar bedankt voor de andere reacties! Pling

ik probeer het maar met dit weer kan ik thuis moelijk trainen,

groetjes

MissSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 18:59

" Je bent in het diepe gesprongen terwijl je nog niet naar het trappetje kan zwemmen. Je kan wel een beetje zwemmen, maar nog niet genoeg om bij 't trappetje naar 't droge te komen. "

oja, je bedoelt het goed maar ik heb ook veel priveles gehad en er hebben veel hele goede springruiters op mijn pony gezeten die hun paarden ook in de z hebben lopen en bij hun doet ze het net zo goed, daar doet ze het nog erger bij, heel appart,
maar ze heeft een naar verleden en vertrouwd maar op 1 persoon.. en dat ben ik gelukkig dan maar ik vind het zo appart dat het emt dressuur wel zo goed gaat en met springen dan niet, mijn instruceur heeft er ook wel eens opgezeten en dat doet ze het dus erger

ik snap het niet meer

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 19:36

Ik heb ook een x op een pony gereden die dat deed, en toen hadden we 2 hindernissen een eindje uit elkar achter elkaar gezzet (niet egt een dubbel maar iets verder uit elkaar) niet heel hoog en dan moest je de 1e springen en dan voor de hindernis stil zetten, later hebben w ook een keer een hele hogen als achterste neer gezet (zeg maar 1 waar de pony tog niet overheenkan) Tong uitsteken en dan stilzetten voor de hindernis. Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar toch..Haha! Nouwz heel veel suc6 ermee!!

kuss Eva.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:09

Nou, hier kan ik toch wel een beetje sjachereinig om worden...

Geloof me nu maar dat ik echt niks kwaad met mijn opmerking bedoeld heb hoor, maar zeg nu zelf! Het is toch echt wel frappant dat je bij het springen van een enkele hindernis dertig keer geen enkel probleem hebt terwijl je paardje bij het springen van meerdere hindernissen helemaal door lijkt te draaien?????

Niet boos op mij worden, aangezien jij dit topic heb gestart en ik toch altijd de vrijheid geloof te hebben om mijn mening/ opmerking hierover te geven die ik (ondanks dat je misschien anders denkt) totaal niet aanvallend of negatief heb bedoeld!

Denk erom, dat getypte berichten door jou heel anders geinterpreteerd kunnen worden dan degene die het getypt heeft heeft bedoeld! Zoals nu waarschijnlijk het geval is.

Nou ja, sorry nog dat mijn toch echt goed bedoelde reactie bij jou in het verkeerde keelgat is geschoten..

P.s. ik snap trouwens ook niet waarom mijn reactie je zo in het verkeerde keelgat schoot.. Reacties zoals eerder over niet kunnen rijden etc. daar ben ik het helemaal met je eens van, dat dat totaal een idiote reactie is en dat heb je mij dan ook nooit horen zeggen. Ik bedoelde meer mijn verbazing uit te spreken ipv je erop afrekenen dat ik dacht dat je klinkklare onzin aan het vertellen was...[size=9][/size]

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:36

Misschien moet je is een poosje niet gaan springen. Of proberen hem stop te zetten voor een hindernis. Ik galopeerde laatst bij de les over enkele balkjes gewoon op de grond. Er lagen er 2, en voor de 2e moest ik hem stil zetten. Mijn pony springt heel goed, maar volgens mij is het wel een goede oefening!

-Tip, neem een taalcursusje Nederlands! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:40

Dat een paard op 1 hindernis wel rustig blijf is toch niet zo raar
dat is toch heel anders rijden

Je hebt veel tijd om het tussen de sprongen in rt op te vangen, staat er snel een hindernis na, heb je minder voorbereidingstijd en tijd erna om je paard weer rustig te krijgen.

vaak is het met een enkele sprong ook nog zo dat mensen gaan draven of stappen, voltes rijden enz

Misschien kun je eens gaan oefen springen en word hij druk, ga je niet naar de volgende sprong, maar rij dresuurmatig door, tot rust en dan pas weer verder.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:08

Het licht aan het karakter van je paard maar hier een paar oplossingen.

- Misschien vind ze de hindernis wel errug interesant, dan kan je voordat je begint haar even naast de hindernis zetten om te laten kijken..

- je kan ook in stap op de hindernis af en iets ervoor pas alles losgooien (niet letterlijk natuurlijk maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel).

- Haar eerst moe rijden en dan eens springen, misschien begrijpt ze dan dat je er ook langzaam overheen kan.

- En als laatste.. áls ze het een keertje goed doet, moet je overduidelijk belonen. Je moet heel goed het verschil aangeven tussen stout, en braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:04

Citaat:
- je kan ook in stap op de hindernis af en iets ervoor pas alles losgooien (niet letterlijk natuurlijk maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel).

- Haar eerst moe rijden en dan eens springen, misschien begrijpt ze dan dat je er ook langzaam overheen kan.

dat eerste nooit doen, daar krijg alleeen maar drammers van
Die gaan echt liggen trekken tot het punt dat ze een mm. vrij krijgen en vliegen er dan als een raket op af.

dat 2de heeft ook echt geen nut.
Ook al jij moe bent, maar vind iets eng of juist interesant, vergeet je ook ff dat je moe bent.

Maar het probleem hier beschreven komt veel voor en is met goede spring instructie echt wel op te lossen