angelke schreef:Heeft er iemand *slaakt diepe verdrietige zucht* misschien tips voor mijn schouders en rug ontspannen te krijgen? Door "gewoon te ontspannen" gaat dat dus écht niet bij mij. Ik word er echt gek van, maar het is niet iets zoals het "dieper in je zadel zitten" en het "rechtop zitten" dat als ze er iets van zeggen ik er weer aan denk en ik direct terug recht zit...
Ik span mijn rug en schouders ook nogal eens aan, dit vooral wanneer ik bang ben, of teveel bezig ben met het paard inplaats van jezelf.
Misschien dat je een keertje (een paar rondjes) 'gewoon' het paard moet vergeten, teugels wat losser en zelf alleen maar denken om te ontspannen. Steeds weer ontspannen en zelf verder nergens aan denken. Dit doe je meerdere keren (elke keer dat je gaat rijden een paar rondjes) en dan zal het vanzelf makkelijker gaan.
Ook ontspanningsoefeningen zonder paard kunnen helpen. Ik weet er maar een die ik van iemand anders heb, maar op internet zijn er vast nog meer te vinden. Je spant je rug voelbaar voor jezelf heel even flink aan en dan laat je het weer helemaal los, hetzelfde doe je met je andere gespannen lichaamsdelen. Op deze manier leer je te ontspannen en leer je hoe het voelt wanneer je wél ontspannen bent. Wanneer je op je paard zit kun je deze oefening ook doen.
.
en het ziet er ook leuk uit!