Strekken door ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Strekken door ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:58

NickAltena schreef:
ruitje schreef:
In de drafsport is balans heel moeilijk.Je wil niet weten wat voor ijzers er op de markt zijn Knipoog .Inderdaad,ijzers waar je loop 'langer' of 'korter' van word.

Zeker mogelijk dus,wij gebruiken het zelfs expres.

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom dit in andere takken nog niet zo is doorgedrongen?

Hallo,
Was i weer....de anti ijzerman.
Als ik nu deze pagina lees met alle verschillende antwoorden hebben we nog een hoop te doen zie ik om het een en ander uit te leggen.
Om te beginnen met Ruitje die in de draversport zit.

Je schrijft dat jejuist expres deze ijzers gebruikt om ???

Ik zou zeggen, ga eens een kijkje nemen op www.hoefnatuurlijk.nl

Kijk eens naar de verhalen wat een ijzer doet.
Dit zijn niet zomaar verhaaltjes maar bewezen feiten.
Steeds meer mensen ontdekken wat een ijzer nu eigenlijk werkelijk doet.

Kijk naar de warmte foto die daar staat en zie wat dat ijzer doet met de doorbloeding van het been....dit kan nooit prestatie verbeterend zijn zo´n ijzer... ga zelf maar eens hard lopen met een slapend been.

Lees ook op het forum en de site de succes verhalen van ruiters in de wedstrijd sport die ijzerloos trainen en rijden.
Afstand ritten van 60 en 90 kilometers worden er zonder ijzers gewonnen.
Lees in jou geval zeker het verhaal van onze draverman Hans van Keken....met filmpje om het nog duidelijker te maken dat ijzerloos beter is!
Dit is een zeer serieus wedstrijd rijder die ook getwijfeld heeft of dit met zijn veelvuldige over harde ondergrond rijden wel ging.
Die precies uitrekend wat gewichten en derg. aan voordeel opleverd of niet...
Nu traint en rijd hij wedstrijden ijzerloos...en met zeer grote afstanden winstlengtes....hoe kan dat dan als het volgens jou met ijzer beter moet gaan?

Voor je nou meteen in de verdediging schiet....wel eerst even kijken he?

Gr. Nick

Doei! Poging mij te bekeren Haha! ?!Ik wil best die site bekijken hoor,maar als jij begint met 'we hebben nog een hoop te doen Clown '?

Trouwens,het eerste wat me opvalt wanneer ik de site bekijk is dat ik niet op de goede zit Vork .Ik vraag me namelijk niet af waarom paarden meer problemen hebben dan andere dieren.Lijkt me wel duidelijk,ik geloof dat wij van een paard toch wel meer verwachten dan van een luie kat Knipoog .

Ik snap best dat mensen terug willen naar de natuur,maar dat kan toch niet met wat je nu van een paard vraagt?Onze paarden worden zoveel getraind,als we die zonder ijzers laten lopen is binnen een week de hele wand weg.

Leuk dat er 1 draver genoemd staat bij wie dat niet zo is,onze jonge paarden proberen wij zo lang mogelijk zonder ijzers te laten lopen,maar op een gegeven moment MOET het wel.Je verwacht iets ONnatuurlijks van een paard,toch?

Tegenover dat ene paard met 7 overwinningen op rij staan nog 1000enden anderen met grotere prestaties.Eigenlijk doet zo iets me niet veel?Ja het laat me zien dat het kán,maar moeten?

Dus hoe kan het dan dat het volgens mij met ijzers beter moet gaan?Ach,zolang de kampioen van Nederland en met hem de rest van de trainers nog winnen met ijzers?

Ik ben het helemaal eens met Riant,ik geloof best dat het kan werken bij sommige paarden.Maar om het zo door te duwen?

Helaas zijn er altijd nog meer voorbeelden van paarden die het goed doen met ijzers dan van paarden die op de HN manier bekapt worden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 17:27

Toen mijn paard bevangen werd, (werd altijd al natuurlijk bekapt) hebben we ook een speciale bekapping laten doen. Maar dat werkte gewoon helemaal niet.
toen hebben we open teenijzers gebruikt en toen kon ze pijnloos lopen.

Iedereen wil zn paard het liefst zonder ijzers maar soms kan het gewoon niet anders.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:05

ik vraag me af of ik nog antwoorden krijg op mijn vragen....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 20:52

Riant schreef:

Ach, aan het huidige hoefijzer wordt ook pas 2000 jaar doorontwikkeld. Knipoog

Als jij moet wachten totdat de "natuurlijke bekappers" ook zoveel ervaring opgedaan hebben duurt het nog wel even voor je antwoord krijgt Clown

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:14

daar zit wel wat in ja...
Haha!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 05:04

Riant schreef:
NickAltena schreef:

Ja dit klopt...

maar heeft wel zo zijn redenen...en je verhaal is niet compleet

Een paard dat gevoelig loopt zonder ijzer, en daarna met ijzer niet gevoelig loopt zou je eens onder de hoeven moeten kijken.

Ik durf er om te wedden dat :

A:de steunsels van dit paard de grond raken, iets wat inderdaad gevoelig is voor een paard.

Hoe komt het dan dat bij jaarlingen die een jaar op het land hebben gelopen de steunsels gewoon lang blijven (en begin niet over dat wij een minder harde ondergrond hebben want deze paarden zulen nooit op de prairielopen
Waarom denk je dat die dingen "steunsels" heten?

Sorry, een paard dat in de wei staat slijt natuurlijk minder de hoeven af dan waneer het ook over verharde wegen loopt...de steunsels zullen dan dus doorgroeien.
En ja...ik ga toch zeggen dat ze dus in de vrije natuur wel afslijten door afwisselende ondergrond, en we de paarden die zo bekapt worden de steunsel wegsnijden zodat ze geen grondcontact maken...das dus nodig vanwege die zachte wei ?

Waarom die dingen steunsels heten is niet om op te steunen hoor.
Het is eigenlijk een omgeklapte hoefwand die er simpelweg voor zorgt de de hoefwand ook aan de achterkant waar ze ophouden met rondom de hoef te lopen ook steun hebben...zodat ze daar niet los kunnen scheuren. Het houd de hoefwand dus eigenlijk om de hoef.
Net als de hoefwand aan de zijkant en voorkant weggehaald wordt zodat ze daar niet op lopen gebeurd dit dus ook bij de steunsels.

B : de hoefwand te lang is , vergelijkbaar met je nagel. als je daar op zou moeten lopen zou je dat ook voelen.

Waarom zeggen mijn smid en mijn DA dan dat paarden weldegelijk ook op de wand draagt, als dit waar is zouden dan niet alle traditioneel bekapte paarden zonder ijzers ook beroerd moeten lopen?

Een hoefsmid wil altijd een uitstekende hoefwand hebben....anders heeft hij erg weinig ruimte om zijn nagels kwijt te kunnen.
Een hoefsmid zal dus nooit zeggen dat die wel weg kan....zou het paard een probleem hebben waarbij in zijn ogen een ijzer onder moet dan kan dat dus niet zomaar als er geen wand meer is.

C: De hielen veel te lang zijn waardoor de voetas niet klopt. ( DE hoofdoorzaak van kreupelheid)

Als je de voetas correct wil hebben zal je toch echt ook moeten weten hoe het staalbeen ligt en hoe het katrolgewricht van binnen inelkaar zit.

Uhhh...je denkt toch niet dat we helemaal gek zijn he?
Ook dit soort zaken zijn onderzocht en kan men leren.
Heb jij wel eens een hoef van binnenbekeken?
De zool van de hoef geeft aan hoe de stand van het paard is of wordt.

Een paard zal hoe dan ook zelf streven naar een bepaalde balans. Hoe kan dit evenwicht ontstaan als de wand en de steunsels weg zijn?

Een paard loopt op de rand van zijn zool.
Als je een hoef bekijkt die op deze manier bekapt is kan je dat ook duidelijk zien...de zool zelf trekt nml. op. Die wordt hol.

Het evenwicht van een paard heeft niks met een hoefwand te maken.
Misschien duidelijker als ik zeg dat een paard met zijn 500 a 600 kilo niet makkelijk op zo´n smal randje loopt als een hoefwand?
Dan is het misschien ook duidelijk nu dat als die rand breeder wordt hij ook beter staat?

Door het onderzetten van een ijzer heeft het paard aan deze zaken geen pijn meer....maar het ijzer veroorzaakt dan wel geheel andere dingen die nog veel slechter zijn.

Daar zijn bijv. de volgende zaken ...

A, je zet op die manier, vaak nog geholpen door speciaal beslag of wiggen, de hielen nog hoger waardoor er hoefkatrol ontstekingen komen...gegarandeerd...al zal het ook wel even kunnen duren voor het te voorschijn komt...

Bullshit dat is nooit aangestoond

Helaas voor jou, dit is wel aangetoond.
Door het paard in de hielen te verhogen laat je hem op zijn tenen lopen.
Hierdoor gaat het paard in zijn gewrichten bij elke stap door zijn gewicht eerst met zijn been de verkeerde kant op en zakt dan pas weer terug in dat gewricht naar de goede verende kant...dit geeft een klap die behoorlijk groot is en de banden aan de achterkant die dit op moeten vangen kunnen dat een poos aan....maar zullen uitiendelijk toch problemen op gaan geven.

Leun eens met een gestrekte vinger op een rand van een tafel...doe je hand iets naar voren zodat je boverste knokkel bol staat. Ga nu met snelheid eens met die hand naar je toe naar beneden...voel je het achter in je knokkel? eigenlijk in je hele vinger?
Dat is wat ook in het gewricht van je paard gebeurt. Hoevaak hou jij het vol?

en zo wel wil ik daar ook graag nu een wetenschappelijk onderzoek van zien

Lees dan toch die site maar eens...daar staan de onderzoeksresultaten of de brongegevens vermeld.
Mmm...nou wil ik niet vervelend zijn hoor...maar 2 dingen..
Zo´n beetje alles wat op PN of HN site staat geschreven kan je van uitgaan dat het dubbelblind is onderzocht....das iets wat de sitemaker erg graag wil.
Zelfs op het forum hebben we een hele tijd gehad dat men een dubbelblind onderzoek gegeven wilde hebben of bronvermelding...iets wat niet altijd kan in mijn ogen. Ik vind persoonlijk dat jaren lange praktijk ervaring ook wel wat zegt in sommige gevallen.

Dat was 1...nu het 2de...
Ik heb in dit soort lijnen wel eens vaker de vraag gesteld waar dan de gegevens te vinden zijn dat ijzers wel goed zijn voor een paard.
Sterker nog....als je mij die gegevens (wel ook netjes dubbelblind onderzocht) aan kan rijken dat een ijzer GEEN kwaad kan onder een paardenvoet ...zet ik mijn paard rondom op ijzers....Je mag komen kijken als dat gebeurd...nou jij...tot nu toe is er nog niemand die met deze gegevens gekomen is...wij wel...

er zijn paard zat met wiggen dik in de 20 zonder hoefkatrol, en de oorzaak van hoefkatrol kan behalve door verkeers beslag ook komen door verkeerd rijden erfelijkheid en andere dingen.

Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, erfelijkheid lijkt me niet helemaal juist ? Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat hoefkatrol erfelijk is.
Er zal hoogstens spraken zijn van een erfelijke botafwijking waardoor dan weer die hoefkatrol kan ontstaan.
Ook bij de geboorte kan natuurlijk het een en ander niet kloppen...maar dat is dan niet erfelijk maar een foutje van moeder natuur. Net als dat dit bij mensen wel eens gebeurd.

Er is geen causaal verband tussen wiggen en hoefkatrol aangetoond. Ik ben wel tegen wiggen maar om ee andere reden. Ik geef onmidelijk toe dat zonder ijzers beter is dan met .. maar ga geen onzin kletsen en laat termen als gegarandeerd achterwege aub

Nou als je je zo ergerd aan dat gegarandeerd zal ik er een " sterk verhoogd risico op " van maken hoor.
Voor het verband...zie de site.

B; de doorbloeding van het been is vrijwel geheel verdwenen met het plaatsen van een ijzer....te zien op een warmte foto en een bewezen feit.

Als je goed naar een gebruikt ijzer kijkt zal je zien dat het ijzer aan de binnen kant evengoed slijt als aan de buitenkant. We werking van het hoefmechanisme met een ijzert is minder maar niet weg, het is nog zo aanwezig dat het deuken in een ijzer krijgt. Een paardenbeen bestaat voornamelijk uit botten en peen en is al niet op de manier doorbloed als bij een spier het geval is.. als de doorbloeding uit het been vrijwel geheel is verdwenen waarom bloedden beenwonden dan zo ??

Tja...ik weet niet of je naar de warmte foto hebt gekeken?
Zal hem binnenkort op mijn eigen site zetten...een rechtstreekse link, hoef je de site niet eens te lezen.
Bij een paarden been loopt het bloed naar beneden.
Door de hoefwerking...net als een pompje...moet het bloed weer omhoog. Dit wordt dus niet gedaan zoals bij een mens met het hart.
De aderen in het been van een paard werken nou eenmaal anders dan dat van een mens.
Dat een paard bloed uit een beenwond is nu ook duidelijk?
Dat bloed komt dus van boven uit het been...niet door een hoefwerking
Ofwel...heeft je paard ijzers en weinig tot geen hoefwerking dan zal het nog steeds bloeden hoor.

C; het hoefmechanisme en de hoefgroei wordt in verwarring gebracht door het ontbreken van direct grond contact van bijvoorbeeld de straal (die door een hoefsmid altijd netjes weg gesneden wordt).

Waarom heb ik in de zomer dan mét ijzers én zolen (zodat de zool en de straal worden beschermd) iedere 5 (in de winter 7) weken nieuwe ijzers nodig omdat de hoef eroverheen groeit? Dat kan dan toch helemaal niet??

Jazeker wel..de hoefwand zal echt niet helemaal stoppen met groeien door een ijzer hoor.
Door de straal wordt wel de snelheid geregeld om te groeien.
Daarbij...de ijzers voorkomen dat je hoefwand slijt...dus wat er aan komt gaat er niet af.
Op de manier zoals wij bekappen vijlen we elke week of zo vaak als nodig de hoefwand weg tot aan de zool.

D; de hoefwand wordt door de nagels dusdanig verzwakt dat er vroeg of laat grote scheuren en afgebroken stukken zichtbaar worden (flares).

Raar dat een paard van twintig uberhaupt nog netjes op de ijzers staan dan bij mijn paard gaan de ijzers er in de zomer van af en ik heb 1 keer flaires van de nagelgaten en daarna een uitstekende hoef.

Ik zou wel eens foto´s willen zien.
Je bent het toch met me eens dat als je (beetje verwarrend nu hoor, want net schreef je ) om de 5 weken in de zomer (en in de winter om de 7?) een ijzer moet gaan vervangen dat er een hoop gaten in die hoefwand komen...dit kan niet met 20 jaar lang doorgaan en maar een maal flares hebben. Dit moet je kunnen zien aan de hoef.
Het duurt nml ongeveer een jaar voordat een hoefwand van boven naar beneden vernieuwd is.

E; de trillingen die een ijzer veroorzaakt zijn van dusdanige frecuentie dat het zeer slecht is voor het paardenbeen.

Trillingen heb je alleen op het harde. Geen mens te vinden die zijn paard op het asfalt gaat trainen.

Nou...net als dat jij je hierboven stoort aan het woordje gegarandeerd....maak je nu ook een eenzijdige aanduidling...geen mens?
Je zal ze allemaal op visite krijgen!!
Ik stap, draaf en gallopeer op de asfalt weg hoor...zonder ijzers...en met mij een heleboel andere..

Op gras of zand veroorzaken ijzers geen trillingen.

Tja...ik zie eigenlijk geen reden waarom je op gras of zand ijzers zou moeten hebben?
Als dit zo nodig was dan was het paard met ijzers aan geboren.

Een wedstrijd op klinkers heb ik nog niet gezien en een concours of asfalt ook niet, net zo min als een binnebak van beton.

Nee dat klopt...ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die dit gaan doen
Het is niet om de ijzers dat men geen hindernissen op beton gaat zetten als wel om de gewrichten van je paard...die zou met springen op beton een behoorlijke klap krijgen...denk niet dat men dat een paard aan wil doen.
Dresuur daarintegen is net als op zand of gras wel mogelijk op asfalt of beton.

Recreatie en tuigpaarden komen veel op het harde, maar daarvan valt er bij de meeste helaas zonder ijzers heel erg weinig te bekappen omdat sommigen zich niet redden door het klimaat dat we hier hebben en doordat de paarden in de winter veel op stal staan.

Dit snap ik niet helemaal....hoefsmid soms? helaas zonder ijzer en erg weinig te bekappen?
Wat is er nou mis aan een door de natuur geregelde hoefgroei waarin wij niet in hoeven te grijpen?
En wat bedoel je met niet redden? door het klimaat?

Daarnaast...een van de belangrijke punten voor een goede harde hoef is dat het paard beweging heeft zoals het bedoeld is voor de bouw van het paard...dat houd in dat ik mijn paard niet opsluit in een stal.
Nee ook in de winter niet.

Dit beïnvloed de hoefkwaliteit ook niet gunstig. Een werkend hoefmechanise is leuk maar daarvoor moet een paard wel bewegen en die beweging is in een stal redelijk beperkt.
.

Juist ...je geeft het hier al aan. Die krijgen ze dan toch als dat nodig is?

Gedeeltelijk heb je dus gelijk...het probleem PIJN is op het moment van het aanbrengen van een ijzer opgelost....maar wel tijdelijk dus.

ja en je wil het waarschijnlijk niet van me geloven maar ik heb echt liever een ijzertje, oke het is slechter maar lang niet zo schandalig als jij zegt, dan een paard dat maanden en maanden met zoolkneuzingen loopt.

en waardoor komt die zoolkneuzing dan?
Je gaat er dus een ijzer onderzetten om de pijn te verlichten..zoals ik eerder ook al schreef...maar wat ga je aan de oorzaak doen dan?
Ik kan me overigens niet herinneren dat ik het hierbovenstaande gezegd heb...maanden en maanden?

Door de zoolkneuzing loopt het namelijk niet .. en als de kneuzing weg is is de zool niet dik genoeg en heb ik binnen een dag weer een kneuzing waardoor mijn paad weer niet wil lopen etc etc etc.... dus dan moet het paard weer op rust en dan worde de zool en de straal niet gestimuleerd

Ik weet niet waar je deze theorie vandaan haalt maar zou dit ook graag willen lezen...
Geen ijzer en beweging is doorbloeding....doorbloeding is genezing...stilstand niet.

De OORZAAK van de pijn, vaak een foute bekapping en verkeerde stand worden door een ijzer niet opgelost, alleen maar verergerd.

De oorzaak van de pijn kan bij de hier in nederland gefokte paarden ook een dunne zool zijn (die dus dun blijft) deze paarden zijn beter af mét een ijzer

Een zool blijft niet dun...ook een zool groeit aan...minder snel dan de hoefwand maar hij groeit wel.

Dit is echter door een andere manier van bekappen ook op te lossen....maar deze manier van bekappen heeft een gewone hoefsmid niet geleerd!

De narigheid die het ijzer veroorzaakt zal vaak snel zichtbaar zijn. Flares komen bij heel veel paarden met ijzers voor.
Paarden die op de manier zoals op www.hoefnatuurlijk.nl bekapt worden hebben nooit geen flares.
Even voor de mensen die wat minder ver in de techniek zijn...flares zijn die brokstukken/scheuren die aan de zijkant van de hoef onstaan.
Dit is in feite het loslaten van de hoefwand...vergelijkbaar met het loslaten van je nagel aan je vinger of teen.

Er zijn ook nadelige gevolgen die zich echter op latere termijn doen gelden.

Het wat gevoelig lopen van de overgang van traditioneel bekapt naar de natuurlijke manier van bekapping is tijdelijk en door regelmatig over harde ondergrond te rijden gaat dit weg.

Bij ernstige gevoeligheid in de begin periode zijn er als alternatief voor ijzers hoefschoenen.
Wij zeggen zelf liever dat men de stappen in het verschil niet te groot moet maken....geleidelijk aan dus naar de juiste vorm voor het paard. Dat geeft ook zelden het eierlopengevoel.

Hier kan ik niet heel veel tegen inbrangen behalve dat ik zelf dus hoefschoenen een zo mogelijk groter drama vind dan ijzers en ik heb er wonden van gezien dat is niet mis en ik ken twee paarden die op hoefschoenen direct kreupel gaan terwijl die dingen zijn aangemeten.

Ook bij de hoefschoenen leert men verder...de hoefschoen van Smid is laatst ook weer verbeterd...ik ken er ook zat die geen problemen hebben met deze schoenen.
Ja problemen in de vorm dat het wat meer tijd kost..je moet ze aan en uit trekken.

Ik vraag me af.. Als ijzers zo slecht zijn als jij en hoefnatuurlijk beweert, waarom ondersteunen ze dat dan niet op de faculteit van diergeneeskunde in Utrecht.

Luek dat je het noemt...als je op de site kijkt is daar een DA die dat daar dus wel aangekaart heeft...je meneer U heeft gelijk...maar wat wilt U nou...dat we gaan zeggen dat we al die jaren verkeerd geleerd hebben?
Helaas..

Waarom lopen er PEPERDURE paarden op ijzers als ze er vroeg of laat hoefkatrol van krijgen. Salinero is nu 9 dus sja zou banketstaaf zijn als hij de volgende OS mist door hoefkatrol toch?? En dan is Bonfire denk ik een wereld wonder dat hij met 18 met ijzers nog een gouden plak op de OS wint.

Tja..je mag denken hoe je wilt natuurlijk...dat doe ik ook.
Ik heb het al vaker geschreven.
Als je tegen een kind zegt dat de blaadjes aan de bomen paars zijn...dit jaren volhoud ...en dat kind komt op 18 jarige leeftijd een ander tegen die zegt dat die blaadjes toch echt groen zijn. Wat zal dat kind dan zeggen? ...ofwel..als je nooit anders hebt vernomen dan wat er altijd wordt gezegd....

Als het waarheid is en een revolutionaire ontdekking waarom zijn er dan DA's die ijzers adviezeren
Omdat die ook die oude opleiding hebben gevolgd?
ga eens kijken op http://www.biomentor.org/paard/index.html

Niet meteen schrikken hoor vna die natuurlijke zaken...maar uhhh meneer is wel Dieren arts?

en waarom wordt er door Deurne die de opleiding tot smid geven dan niet iets veranderd???

Tja dat gebeurd op de Groene Welle in Zwolle ook, nog steeds een klassieke opleiding. Er zijn ook nog een hoop mensen die ijzers willen dus deze opleiding is nodig?..het komt nog wel...alles wat nieuw en anders is moet eerst wennen...

Voor de duidelijkheid NB is een prima methode, maar ik wordt kotsmisselijk van de manier waarop het gebracht wordt dat dit de ENIGE juiste methode is. Het lijkt verdorie wel een sekte ofzo. Ik ben heel erg blij voor je dat je er zo tevreden mee bent maar waarom zo kortzichtig??

sorry, ik heb hier ook al een PB over gehad...ook daarin heb ik uitgelegd dat ik geen leraar ben, geen hoefsmid, er geen geld mee verdien, niet met schrijven niet met bekappen maar het puur in het belang van het wezen paard doe.
Dat mijn manier van schrijven niet iedereen past is jammer...maar kijk eens even rond, ook op dit forum, hoe men reageerd tegenover andersdenkende? Kijk eens even hoe je hier nu zelf reageerd? Heb ik je persoonlijk aangevallen? Heb ik je ergens toe gedwongen? Wie is hier nu kortzichtig?
Zie ik een verhaal waarvan ik weet dat de inhoud niet klopt op dit gebied dan zal ik zeker niet schromen om te schrijven...ben je het er niet mee eens laat het dan op een fatsoenlijke manier weten.
Ik ben die belerende vingertjes ook zat! Ik ben geen lid van een secte maar wil wel graag mensen aan het denken zetten over de oude traditionele manier die door de moderne technieken en wetenschap inmiddels achterhaald is. Niet sinds zeer kort hoor...dit is al een behoorlijk poosje zo.

Ik nodig je uit om eens mij mij de röngenfoto's te bekijken van hoe mijn paard er aan toe was en dan wil ik graag weten welke oplossing er volgens NB zou zijn voor mijn paard.

Neem eens contact op met de schrijver van Hoefnatuurlijk...hij zal je laten zien wat er voor een ´wonderen`gebeuren met paarden die aan de hand van röntgenfoto's afgeschreven werden en nu weer vrolijk rond dartelen.
Paarden met een hoefkatrol onsteking wil hij ook kopen hoor...en zeker niet om in de salami te laten draaien. Je kan de resultaten achteraf bij hem komen bekijken!

Zo als ik ook onder het vorig stuk al schreef...voor wat het waard is...ik geef verder geen reacties meer, voor meer info en vragen kan je op het forum van www.hoefnatuurlijk.nl terecht.
Wel een verzoek om ook ons met respect te benaderen?
Gr. Nick Altena

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:09

Riant schreef:

dat vind ik ook wel intresant ik vroeg nl of mijn paard er ruimer van ging lopen achter en of dit verstandig is om te doen aangezien ze nogal kort is achter

iig bedankt.
groeten carla

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:21

Jammer dat je je terugtrekt Nick,
Uiteraard heb ik allang op die site gekeken en daar vind ik geen antwoorden. Maar goed blijkbaar weet je de antwoorden niet dat is jammer.

Ik dacht dat je nog zoveel te doen had en dat je mensen wilde overtuigen van de fantastsche methode van NB .. Jouw antwoord is echter niet zo overtuigend op mijn overgekomen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:29

Riant schreef:
Jammer dat je je terugtrekt Nick,
Uiteraard heb ik allang op die site gekeken en daar vind ik geen antwoorden. Maar goed blijkbaar weet je de antwoorden niet dat is jammer.

Ik dacht dat je nog zoveel te doen had en dat je mensen wilde overtuigen van de fantastsche methode van NB .. Jouw antwoord is echter niet zo overtuigend op mijn overgekomen.

Ach, gezien de voorgaande berichten dacht ik dat het toch antwoorden zat waren?

Daarnaast heb ik weinig behoefte aan een welles niettes discusie...die zijn hier al zoveel geweest....

Je stelt naar mijn mening geen vragen die je niet terug kan vinden op de andere site of in mijn antwoorden

Mocht je hier ondanks deze nmm. uitgebreide en vrij heldere uitleg anders over denken dan moet je je vragen toch maar stellen op het andere forum...daar zitten misschien mensen die wat vriendelijker schrijven dan ik.

Gr, Nick Altena

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:55

Nou nou wat een discussie hier. Haha!

Ik weet eigenlijk maar 1 dingetje over dit onderwerp en dat is dat paarden hun benen hoger optillen als er extra gewicht aan zit. Maar, ze wennen ook aan dit gewicht en na een tijdje gaat dit effect weg.
Bij IJslanders wordt ook vaak gebruik gemaakt van zware springschoenen en 'ballenboots', vooral voor een beetje extra knie-actie op wedstrijden. Tja, noem het onnatuurlijk, dat is het hele paardrijden toch? Tong uitsteken

Om nog even terug te komen bij de vraag van de TS: wel apart dat ze er vooral beter door gaat strekken, ik heb geen idee waarom, maar blijkbaar doen paarden dit wel vaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:09

Niet als ik haar láát strekken, maar ze strekt zelf als ze draaft (los in de bak)

Maar op t moment draaft ze helemaal niet dus..
Ben benieuwd naar de rontgenfotos...

de natuurlijke bekapping heeft niet gewerkt en dat is nou eenmaal zo.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:38

NickAltena schreef:

Gr, Nick Altena

dan zou ik als ik jou was toch eens leren lezen want ik ben echt niet tegen NB maar ik heb echt geen antwoorden gevonden op bepaalde vragen.

Maar ik heb een vermoeden dat ik wel snap waarom je me niet in dit topic een antwoord wil geven.
Ik ben niet uit op een wellus niettus discussie ik stel gewoon normale vragen.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:40

Riant schreef:
NickAltena schreef:

Gr, Nick Altena

dan zou ik als ik jou was toch eens leren lezen want ik ben echt niet tegen NB maar ik heb echt geen antwoorden gevonden op bepaalde vragen.

Maar ik heb een vermoeden dat ik wel snap waarom je me niet in dit topic een antwoord wil geven.
Ik ben niet uit op een wellus niettus discussie ik stel gewoon normale vragen.

Nou als het geen welles nietus discusie wordt, stel je vraag dan maar waar ik nog geen antwoord op heb gegeven...ik kan het niet vinden.

Gr, Nick

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:16

NickAltena schreef:

Neem eens contact op met de schrijver van Hoefnatuurlijk...hij zal je laten zien wat er voor een ´wonderen`gebeuren met paarden die aan de hand van röntgenfoto's afgeschreven werden en nu weer vrolijk rond dartelen.
Paarden met een hoefkatrol onsteking wil hij ook kopen hoor...en zeker niet om in de salami te laten draaien. Je kan de resultaten achteraf bij hem komen bekijken!

Zo als ik ook onder het vorig stuk al schreef...voor wat het waard is...ik geef verder geen reacties meer, voor meer info en vragen kan je op het forum van www.hoefnatuurlijk.nl terecht.
Gr. Nick Altena

Verward
Wie zijn 'ONS'??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:33

Mensen die vragen hebben en niet op Hoefnatuurlijk willen posten, je kunt mij en Nienke en veel anderen ook in de huiskamer De natuurlijk Bekappers vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:51

nienke07 schreef:
NickAltena schreef:

Gr. Nick Altena

Verward
Wie zijn 'ONS'??

van paardnatuurlijk.nl geloof ik.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:22

Ik kan geen discussie voeren met iemand die leugens verkoopt.

De onderzoeken op www. hoefnatuurlijk/nl zowel als de foto's en warmte foto's zijn niet in jou noch in mijn bijzijn genomen.

Als er gefundeerden wetenaschappelijk onderzoek is gedaan dan verwacht ik daat ook publicaties van door een gereneomeerd onderzoeks instituut. Ik kan morgen ook wel een site inelkaar zetten met foto's erm ik weet niet wat voor beweringen.. maar dat het in internet staat maakt het nog niet een feit noch een waarheid.

Nick gelooft niet dat een zool dun blijft als een paard NB bekapt wordt .. ik hen het bewijs op foto fuds mij maak je die onzin niet wijs.

En het spijt me wel maar hoe meer ik jou erover hoor hoe meer NB over gaat komen als een "Geloof" en mijn paard is me iets te kostbaat om mee te gokken.

Voor alle duidelijkheid ik denk nog steeds dat NB voor een aantal paarden een goede methode is maar het is niet voor ieder paard geschikt. Dus kijk goed naar je eigen paard.

Hoefijzers garanderen geen hoefproblemen dat is een leugen. Ik ben het eens met dat de doorbloeding minder wordt maar het blijft voldoende voor een paard om 30 jaar oud mee te worden (een leeftijd die paarden in het wild vaan niet halen)
ook over de erfelijkheid van hoefkatrol zijn (WETENSCHAPPELIJKE) onderzoeken gedaan.

Welke methode er ook wordt gebruikt blijf kijken naar je eigen paard en zijn behoeftes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 19:51

toen mijn paard open teen ijzers kreeg, lieten sommige NB-ers dezelfde foto zien; van een hoef waar zp'n ijzer onder zat. een totaal vergroeide hoef die te lang niet bekapt was, met het ijzer eronder.

Ehhh ja? Verwachten ze soms van mij dat ik mn paard op een landje zet en 3 maanden niet meer naar dr hoeven omkijk ofzo? dat die hoef ook zo gaat vergroeien? belachelijk.
Dat stoorde mij heel erg.

en ook t feit dat ik commentaar kreeg als 'Kijk eerst eens verder dan je neus lang is voordat je er ijzers onder gooit en daarmee je paard verpest'.

We hebben zoveel geprobeerd. zóveel. ik doe álles voor mn paard.
ze heeft een speciale bekapping gehad die niet werkte, en dat is een feit. dan ga je iets anders proberen, want ik ga echt niet zitten wachten terwijl zij pijn lijdt.
Ik kon die mensen wel uitkotsen, die altijd alles maar op wilden lossen met natuurlijk bekappen en mij beledigden door indirect te beweren dat ik niets voor mn paard doe. Steken onder water noem ik dat.

Is overigens niet persoonlijk bedoeld.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:01

Wil je werkelijk weten hoe paardenhoeven functioneren??? Het vraagt wat tijd en moeite van jezelf, maar er gaat gegarandeerd een wereld voor je open. Lees onderstaand boek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:06

Wie wil er foto's zien van natuurlijk bekappen? Mijn computer stroomt er van over! Van al mijn klanten maak ik foto's om zo het proces te kunnen volgen door de jaren heen.... U roept maar!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:20

De vraag van de TS was of het kon kloppen dat haar haflinger beter ging strekken door ijzers. Die vraag lijkt me inmiddels beantwoord.

Behalve ijzers zijn er nog zoveel andere mogelijkheden. Speciale ijzers, Natural Balance ijzers, hoefschoenen, traditioneel bekappen en ook natuurlijk bekappen.

Het lijkt me niet de bedoeling om elkaar hier te gaan overtuigen van 'de juiste weg'.