Ja dit klopt...
maar heeft wel zo zijn redenen...en je verhaal is niet compleet
Een paard dat gevoelig loopt zonder ijzer, en daarna met ijzer niet gevoelig loopt zou je eens onder de hoeven moeten kijken.
Ik durf er om te wedden dat :
A:de steunsels van dit paard de grond raken, iets wat inderdaad gevoelig is voor een paard.
Hoe komt het dan dat bij jaarlingen die een jaar op het land hebben gelopen de steunsels gewoon lang blijven (en begin niet over dat wij een minder harde ondergrond hebben want deze paarden zulen nooit op de prairielopen
Waarom denk je dat die dingen "steunsels" heten? Sorry, een paard dat in de wei staat slijt natuurlijk minder de hoeven af dan waneer het ook over verharde wegen loopt...de steunsels zullen dan dus doorgroeien.
En ja...ik ga toch zeggen dat ze dus in de vrije natuur wel afslijten door afwisselende ondergrond, en we de paarden die zo bekapt worden de steunsel wegsnijden zodat ze geen grondcontact maken...das dus nodig vanwege die zachte wei ?
Waarom die dingen steunsels heten is niet om op te steunen hoor.
Het is eigenlijk een omgeklapte hoefwand die er simpelweg voor zorgt de de hoefwand ook aan de achterkant waar ze ophouden met rondom de hoef te lopen ook steun hebben...zodat ze daar niet los kunnen scheuren. Het houd de hoefwand dus eigenlijk om de hoef.
Net als de hoefwand aan de zijkant en voorkant weggehaald wordt zodat ze daar niet op lopen gebeurd dit dus ook bij de steunsels.
B : de hoefwand te lang is , vergelijkbaar met je nagel. als je daar op zou moeten lopen zou je dat ook voelen.
Waarom zeggen mijn smid en mijn DA dan dat paarden weldegelijk ook op de wand draagt, als dit waar is zouden dan niet alle traditioneel bekapte paarden zonder ijzers ook beroerd moeten lopen? Een hoefsmid wil altijd een uitstekende hoefwand hebben....anders heeft hij erg weinig ruimte om zijn nagels kwijt te kunnen.
Een hoefsmid zal dus nooit zeggen dat die wel weg kan....zou het paard een probleem hebben waarbij in zijn ogen een ijzer onder moet dan kan dat dus niet zomaar als er geen wand meer is.
C: De hielen veel te lang zijn waardoor de voetas niet klopt. ( DE hoofdoorzaak van kreupelheid)
Als je de voetas correct wil hebben zal je toch echt ook moeten weten hoe het staalbeen ligt en hoe het katrolgewricht van binnen inelkaar zit.
Uhhh...je denkt toch niet dat we helemaal gek zijn he?
Ook dit soort zaken zijn onderzocht en kan men leren.
Heb jij wel eens een hoef van binnenbekeken?
De zool van de hoef geeft aan hoe de stand van het paard is of wordt.
Een paard zal hoe dan ook zelf streven naar een bepaalde balans. Hoe kan dit evenwicht ontstaan als de wand en de steunsels weg zijn? Een paard loopt op de rand van zijn zool.
Als je een hoef bekijkt die op deze manier bekapt is kan je dat ook duidelijk zien...de zool zelf trekt nml. op. Die wordt hol.
Het evenwicht van een paard heeft niks met een hoefwand te maken.
Misschien duidelijker als ik zeg dat een paard met zijn 500 a 600 kilo niet makkelijk op zo´n smal randje loopt als een hoefwand?
Dan is het misschien ook duidelijk nu dat als die rand breeder wordt hij ook beter staat?
Door het onderzetten van een ijzer heeft het paard aan deze zaken geen pijn meer....maar het ijzer veroorzaakt dan wel geheel andere dingen die nog veel slechter zijn.
Daar zijn bijv. de volgende zaken ...
A, je zet op die manier, vaak nog geholpen door speciaal beslag of wiggen, de hielen nog hoger waardoor er hoefkatrol ontstekingen komen...
gegarandeerd...al zal het ook wel even kunnen duren voor het te voorschijn komt...
Bullshit dat is nooit aangestoond
Helaas voor jou, dit is wel aangetoond.
Door het paard in de hielen te verhogen laat je hem op zijn tenen lopen.
Hierdoor gaat het paard in zijn gewrichten bij elke stap door zijn gewicht eerst met zijn been de verkeerde kant op en zakt dan pas weer terug in dat gewricht naar de goede verende kant...dit geeft een klap die behoorlijk groot is en de banden aan de achterkant die dit op moeten vangen kunnen dat een poos aan....maar zullen uitiendelijk toch problemen op gaan geven.
Leun eens met een gestrekte vinger op een rand van een tafel...doe je hand iets naar voren zodat je boverste knokkel bol staat. Ga nu met snelheid eens met die hand naar je toe naar beneden...voel je het achter in je knokkel? eigenlijk in je hele vinger?
Dat is wat ook in het gewricht van je paard gebeurt. Hoevaak hou jij het vol?
en zo wel wil ik daar ook graag nu een wetenschappelijk onderzoek van zien
Lees dan toch die site maar eens...daar staan de onderzoeksresultaten of de brongegevens vermeld.
Mmm...nou wil ik niet vervelend zijn hoor...maar 2 dingen..
Zo´n beetje alles wat op PN of HN site staat geschreven kan je van uitgaan dat het dubbelblind is onderzocht....das iets wat de sitemaker erg graag wil.
Zelfs op het forum hebben we een hele tijd gehad dat men een dubbelblind onderzoek gegeven wilde hebben of bronvermelding...iets wat niet altijd kan in mijn ogen. Ik vind persoonlijk dat jaren lange praktijk ervaring ook wel wat zegt in sommige gevallen.
Dat was 1...nu het 2de...
Ik heb in dit soort lijnen wel eens vaker de vraag gesteld waar dan de gegevens te vinden zijn dat ijzers wel goed zijn voor een paard.
Sterker nog....als je mij die gegevens (wel ook netjes dubbelblind onderzocht) aan kan rijken dat een ijzer GEEN kwaad kan onder een paardenvoet ...zet ik mijn paard rondom op ijzers....Je mag komen kijken als dat gebeurd...nou jij...tot nu toe is er nog niemand die met deze gegevens gekomen is...wij wel...
er zijn paard zat met wiggen dik in de 20 zonder hoefkatrol, en de oorzaak van hoefkatrol kan behalve door verkeers beslag ook komen door verkeerd rijden erfelijkheid en andere dingen.
Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, erfelijkheid lijkt me niet helemaal juist ? Ik heb tenminste nog nooit gehoord dat hoefkatrol erfelijk is.
Er zal hoogstens spraken zijn van een erfelijke botafwijking waardoor dan weer die hoefkatrol kan ontstaan.
Ook bij de geboorte kan natuurlijk het een en ander niet kloppen...maar dat is dan niet erfelijk maar een foutje van moeder natuur. Net als dat dit bij mensen wel eens gebeurd.
Er is geen causaal verband tussen wiggen en hoefkatrol aangetoond. Ik ben wel tegen wiggen maar om ee andere reden. Ik geef onmidelijk toe dat zonder ijzers beter is dan met .. maar ga geen onzin kletsen en laat termen als gegarandeerd achterwege aubNou als je je zo ergerd aan dat gegarandeerd zal ik er een " sterk verhoogd risico op " van maken hoor.
Voor het verband...zie de site.
B; de doorbloeding van het been is vrijwel geheel verdwenen met het plaatsen van een ijzer....te zien op een warmte foto en een bewezen feit.
Als je goed naar een gebruikt ijzer kijkt zal je zien dat het ijzer aan de binnen kant evengoed slijt als aan de buitenkant. We werking van het hoefmechanisme met een ijzert is minder maar niet weg, het is nog zo aanwezig dat het deuken in een ijzer krijgt. Een paardenbeen bestaat voornamelijk uit botten en peen en is al niet op de manier doorbloed als bij een spier het geval is.. als de doorbloeding uit het been vrijwel geheel is verdwenen waarom bloedden beenwonden dan zo ??Tja...ik weet niet of je naar de warmte foto hebt gekeken?
Zal hem binnenkort op mijn eigen site zetten...een rechtstreekse link, hoef je de site niet eens te lezen.
Bij een paarden been loopt het bloed naar beneden.
Door de hoefwerking...net als een pompje...moet het bloed weer omhoog. Dit wordt dus niet gedaan zoals bij een mens met het hart.
De aderen in het been van een paard werken nou eenmaal anders dan dat van een mens.
Dat een paard bloed uit een beenwond is nu ook duidelijk?
Dat bloed komt dus van boven uit het been...niet door een hoefwerking
Ofwel...heeft je paard ijzers en weinig tot geen hoefwerking dan zal het nog steeds bloeden hoor.
C; het hoefmechanisme en de hoefgroei wordt in verwarring gebracht door het ontbreken van direct grond contact van bijvoorbeeld de straal (die door een hoefsmid altijd netjes weg gesneden wordt).
Waarom heb ik in de zomer dan mét ijzers én zolen (zodat de zool en de straal worden beschermd) iedere 5 (in de winter 7) weken nieuwe ijzers nodig omdat de hoef eroverheen groeit? Dat kan dan toch helemaal niet??Jazeker wel..de hoefwand zal echt niet helemaal stoppen met groeien door een ijzer hoor.
Door de straal wordt wel de snelheid geregeld om te groeien.
Daarbij...de ijzers voorkomen dat je hoefwand slijt...dus wat er aan komt gaat er niet af.
Op de manier zoals wij bekappen vijlen we elke week of zo vaak als nodig de hoefwand weg tot aan de zool.
D; de hoefwand wordt door de nagels dusdanig verzwakt dat er vroeg of laat grote scheuren en afgebroken stukken zichtbaar worden (flares).
Raar dat een paard van twintig uberhaupt nog netjes op de ijzers staan dan bij mijn paard gaan de ijzers er in de zomer van af en ik heb 1 keer flaires van de nagelgaten en daarna een uitstekende hoef.Ik zou wel eens foto´s willen zien.
Je bent het toch met me eens dat als je (beetje verwarrend nu hoor, want net schreef je ) om de 5 weken in de zomer (en in de winter om de 7?) een ijzer moet gaan vervangen dat er een hoop gaten in die hoefwand komen...dit kan niet met 20 jaar lang doorgaan en maar een maal flares hebben. Dit moet je kunnen zien aan de hoef.
Het duurt nml ongeveer een jaar voordat een hoefwand van boven naar beneden vernieuwd is.
E; de trillingen die een ijzer veroorzaakt zijn van dusdanige frecuentie dat het zeer slecht is voor het paardenbeen.
Trillingen heb je alleen op het harde. Geen mens te vinden die zijn paard op het asfalt gaat trainen.
Nou...net als dat jij je hierboven stoort aan het woordje gegarandeerd....maak je nu ook een eenzijdige aanduidling...geen mens?
Je zal ze allemaal op visite krijgen!!
Ik stap, draaf en gallopeer op de asfalt weg hoor...zonder ijzers...en met mij een heleboel andere..
Op gras of zand veroorzaken ijzers geen trillingen.
Tja...ik zie eigenlijk geen reden waarom je op gras of zand ijzers zou moeten hebben?
Als dit zo nodig was dan was het paard met ijzers aan geboren.
Een wedstrijd op klinkers heb ik nog niet gezien en een concours of asfalt ook niet, net zo min als een binnebak van beton.
Nee dat klopt...ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die dit gaan doen
Het is niet om de ijzers dat men geen hindernissen op beton gaat zetten als wel om de gewrichten van je paard...die zou met springen op beton een behoorlijke klap krijgen...denk niet dat men dat een paard aan wil doen.
Dresuur daarintegen is net als op zand of gras wel mogelijk op asfalt of beton.
Recreatie en tuigpaarden komen veel op het harde, maar daarvan valt er bij de meeste helaas zonder ijzers heel erg weinig te bekappen omdat sommigen zich niet redden door het klimaat dat we hier hebben en doordat de paarden in de winter veel op stal staan.
Dit snap ik niet helemaal....hoefsmid soms? helaas zonder ijzer en erg weinig te bekappen?
Wat is er nou mis aan een door de natuur geregelde hoefgroei waarin wij niet in hoeven te grijpen?
En wat bedoel je met niet redden? door het klimaat?
Daarnaast...een van de belangrijke punten voor een goede harde hoef is dat het paard beweging heeft zoals het bedoeld is voor de bouw van het paard...dat houd in dat ik mijn paard niet opsluit in een stal.
Nee ook in de winter niet.
Dit beïnvloed de hoefkwaliteit ook niet gunstig. Een werkend hoefmechanise is leuk maar daarvoor moet een paard wel bewegen en die beweging is in een stal redelijk beperkt..
Juist ...je geeft het hier al aan. Die krijgen ze dan toch als dat nodig is?
Gedeeltelijk heb je dus gelijk...het probleem PIJN is op het moment van het aanbrengen van een ijzer opgelost....maar wel tijdelijk dus.
ja en je wil het waarschijnlijk niet van me geloven maar ik heb echt liever een ijzertje, oke het is slechter maar lang niet zo schandalig als jij zegt, dan een paard dat maanden en maanden met zoolkneuzingen loopt.
en waardoor komt die zoolkneuzing dan?
Je gaat er dus een ijzer onderzetten om de pijn te verlichten..zoals ik eerder ook al schreef...maar wat ga je aan de oorzaak doen dan?
Ik kan me overigens niet herinneren dat ik het hierbovenstaande gezegd heb...maanden en maanden?
Door de zoolkneuzing loopt het namelijk niet .. en als de kneuzing weg is is de zool niet dik genoeg en heb ik binnen een dag weer een kneuzing waardoor mijn paad weer niet wil lopen etc etc etc.... dus dan moet het paard weer op rust en dan worde de zool en de straal niet gestimuleerdIk weet niet waar je deze theorie vandaan haalt maar zou dit ook graag willen lezen...
Geen ijzer en beweging is doorbloeding....doorbloeding is genezing...stilstand niet.
De OORZAAK van de pijn, vaak een foute bekapping en verkeerde stand worden door een ijzer niet opgelost, alleen maar verergerd.
De oorzaak van de pijn kan bij de hier in nederland gefokte paarden ook een dunne zool zijn (die dus dun blijft) deze paarden zijn beter af mét een ijzerEen zool blijft niet dun...ook een zool groeit aan...minder snel dan de hoefwand maar hij groeit wel.
Dit is echter door een andere manier van bekappen ook op te lossen....maar deze manier van bekappen heeft een gewone hoefsmid niet geleerd!
De narigheid die het ijzer veroorzaakt zal vaak snel zichtbaar zijn. Flares komen bij heel veel paarden met ijzers voor.
Paarden die op de manier zoals op
www.hoefnatuurlijk.nl bekapt worden hebben nooit geen flares.
Even voor de mensen die wat minder ver in de techniek zijn...flares zijn die brokstukken/scheuren die aan de zijkant van de hoef onstaan.
Dit is in feite het loslaten van de hoefwand...vergelijkbaar met het loslaten van je nagel aan je vinger of teen.
Er zijn ook nadelige gevolgen die zich echter op latere termijn doen gelden.
Het wat gevoelig lopen van de overgang van traditioneel bekapt naar de natuurlijke manier van bekapping is tijdelijk en door regelmatig over harde ondergrond te rijden gaat dit weg.
Bij ernstige gevoeligheid in de begin periode zijn er als alternatief voor ijzers hoefschoenen.
Wij zeggen zelf liever dat men de stappen in het verschil niet te groot moet maken....geleidelijk aan dus naar de juiste vorm voor het paard. Dat geeft ook zelden het eierlopengevoel.
Hier kan ik niet heel veel tegen inbrangen behalve dat ik zelf dus hoefschoenen een zo mogelijk groter drama vind dan ijzers en ik heb er wonden van gezien dat is niet mis en ik ken twee paarden die op hoefschoenen direct kreupel gaan terwijl die dingen zijn aangemeten.Ook bij de hoefschoenen leert men verder...de hoefschoen van Smid is laatst ook weer verbeterd...ik ken er ook zat die geen problemen hebben met deze schoenen.
Ja problemen in de vorm dat het wat meer tijd kost..je moet ze aan en uit trekken.