Arie vind rijden saai worden, wat te doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Re: Arie vind rijden saai worden, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 09:47

Bedankt Mandy Lachen
Ja, dat gaan we zeker doen..
Ik ga het vandaag weer ff met de eigenaar het er over hebben !
En dan hoor je vanavond ofzo nog wel van me en idd het is wel frustrerend voor Arie, lijkt mij ook heel saai Koe

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:48

VMR -> RT

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 08:23

Hej arielover,,

Misschien heb je wat aan deze tips:
- Longeer hem eens in de bak. Kijk hoe hij reageerd (smakken, kauwen enzo je kent het wel) En als dit een tijdje goed gaat, vraag iemand die hem wilt longeren, en dat jij er op gaat zonder zadel en geen teugels vast (teugels kan wel, maar niet trekken!) Gaat dit ook goed, probeer het eens zonder longeer lijn. En zo bouw je het steeds meer op! Ook goed voor de zelf vertrouwen.
- wat je ook kan doen is, leuke spelletjes in de bak zetten. Bijv. 3 balken, 1 klein hindernisje, emmer water, en nog meer! maak het zo leuk mogelijk voor arie!

suc6! En heeft arie dit trouwens altijd al gehad?
xxiezz

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:35

Vraag is ook hoe je hem rijdt in de bak.
Gewoon wat toertjes slenteren is niet interessant voor een paard, hierop geraakt hij snel uitgekeken.
Zet er maar een goed tempo in, en maak het hem wat moeilijker. Een paard is een loopdier, je doe hem meer plezier door hem vooruit te zetten, dan door hem te laten slenteren.
(Ik weet natuurlijk niet hoe jij in de bak rijdt, dus het kan zijn dat dit helemaal niet van toepassing is op jou Knipoog.)

Ik rijd ook een paard dat helemaal zijn interesse verliest als we gewoon 'op't gemakske' wat aan het rijden zijn. Hij heeft op zo'n moment absoluut geen interesse in mij of zn werk. Zn blik, orenspel en attitude zeggen op zo'n moment genoeg.
Maar gaan we stevig aan de arbeid, dan gaan die oren rechtop staan en wordt hij ook veel attenter; attenter op mij maar ook op zn omgeving. Dan krijgt hij plezier in zn werk en begint hij zelfs te showen!

Dus niet teveel compassie hebben met je paard, en laat hem maar werken!
Verder ben ik het ook helemaal eens met Fjordenfan.
Je paard krijgt genoeg eten en hoeft van een ganse dag niets te doen; behalve dan een uurtje werken! Dat is toch niet teveel gevraagd? ...
( ... Zo sprak mn lesgeefster Haha! .)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 16:14

Heeeeel erg consequent zijn. HIj vind rijden wel leuk, maar het is nog leuker om lekker de baas over je ruiter te spelen zodat je ergens anders mag rijden.
Doorgaan in de bak. loopt hij achteruit, dan geef je hem toch een tik die hij nooit meer zal vergeten!! Streng zijn, want hij probeert je echt uit hoor!

ik kan het weten want mn haf lisa is echt n tut, en die liep bij het rijden vroegr achteruit het prikkeldraad in, waarna ze keihard vooruit gallopeerde en bokken etc. super eng, maar ik ben een keer zó kwaad geworden.. en ik weet zeker dat ze die keer nooit meer vergeten is Haha!

Nou is ze hartstikke lief. dus echt streng zijn hoor!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:01

Ik zou ook niet blij worden als ik altijd de zelfde rondjes zou moeten lopen. Probeer eens wat afwisseling in te brengen.
Je moet je zelf voorstellen dat je dag in dag uit hetzelfde zou moeten doen, hoe zou jou reactie dan zijn. Jij zou er wat van zeggen en paard kan dat niet dus uit het op een andere manier.

Ga eens wat anders met hem doen, ga anders niet buiten rijden maar met hem wandelen, longeer hem eens, laat hem vrijspringen, doe wat meer grondwerk. Er zijn zoveel mogelijkheden om afwisseling in de werkzaamheden te krijgen. Is voor jou leuk maar nog vel leuker voor de pony.

Mijn haflinger staakte altijd in het begin van het rijden en altijd in de zelfde hoek, werd er gek van. Die heb ik dus wel gedwongen, omdat er bij ons genoeg afwisseling in zat.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 14:07

Hey, ik vind ridjen niet saai worden hoor!

Bloos Arie is mn bijnaam Bloos kon het niet laten Bloos

AnkArie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:32

Devica schreef:
Hej arielover,,

Misschien heb je wat aan deze tips:
- Longeer hem eens in de bak. Kijk hoe hij reageerd (smakken, kauwen enzo je kent het wel) En als dit een tijdje goed gaat, vraag iemand die hem wilt longeren, en dat jij er op gaat zonder zadel en geen teugels vast (teugels kan wel, maar niet trekken!) Gaat dit ook goed, probeer het eens zonder longeer lijn. En zo bouw je het steeds meer op! Ook goed voor de zelf vertrouwen.
- wat je ook kan doen is, leuke spelletjes in de bak zetten. Bijv. 3 balken, 1 klein hindernisje, emmer water, en nog meer! maak het zo leuk mogelijk voor arie!

suc6! En heeft arie dit trouwens altijd al gehad?
xxiezz

Nee, er rijden nu vaker paarden langs en ik denk dat hij gewoon uh zogezegt jaloers wordt. Omdat hij niet uit de 'gevangenis' kan zeg maar Knipoog
Maar longeren met iemand derop doen we al heel vaak, vind ie ook wel leuk Lachen

AnkArie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 15:35

Alacairion schreef:
Heeeeel erg consequent zijn. HIj vind rijden wel leuk, maar het is nog leuker om lekker de baas over je ruiter te spelen zodat je ergens anders mag rijden.
Doorgaan in de bak. loopt hij achteruit, dan geef je hem toch een tik die hij nooit meer zal vergeten!! Streng zijn, want hij probeert je echt uit hoor!

ik kan het weten want mn haf lisa is echt n tut, en die liep bij het rijden vroegr achteruit het prikkeldraad in, waarna ze keihard vooruit gallopeerde en bokken etc. super eng, maar ik ben een keer zó kwaad geworden.. en ik weet zeker dat ze die keer nooit meer vergeten is Haha!

Nou is ze hartstikke lief. dus echt streng zijn hoor!

Ja, maar hij maakt een heel vaag geluid als je um een HELE harde lel geeft en gaat gewoon weer verder waar ie mee bezig was.
Maar nu gaat het gelukkig wel beter *LOL*

Ik ben trouwens Anke, de andere verzorger van Arie Knipoog Clown

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 17:42

Mijn paard gaat staken wanneer ik 7 dagen in de week in de rijbak rijd. Afwisseling was de oplossing. Tussen het dressuurrijden door eens in het bos rijden of een sprongetje wagen hielp helemaal top. Nu wil ze weer wat voor me doen in de rijbak.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 23:46

Huisvrouw schreef:
Mijn paard gaat staken wanneer ik 7 dagen in de week in de rijbak rijd. Afwisseling was de oplossing. Tussen het dressuurrijden door eens in het bos rijden of een sprongetje wagen hielp helemaal top. Nu wil ze weer wat voor me doen in de rijbak.

Ja, ben ik nu ook mee bezig en met belonen als ie in draf gaat Knipoog
Springen vind ie erg leuk om te doen dus dat doe ik ook weleens