Les bij Bent Branderup

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Re: Les bij Bent Branderup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:29

Denk je dat het mogelijk is om hier uit te leggen hoe je die travers aan de hand oefent? Bij schouderbinnenwaarts kan ik me nog iets voorstellen maar voor travers?????
Mijn paard vindt dit erg moeilijk dus misschien is aan de hand oefenen wel een optie, maar dan moet het baasje natuurlijk wel weten waar ze mee bezig is.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:33

hele mooie foto´s en echt een super mooi paard!

haha die man heeft een zeer aparte look Tong uitsteken Die travers aan de hand vind ik heel apart, wat doet hij eigenlijk? Drukt hij de schouder naar buiten? Het lijkt mij iig heel lastig!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:15

Leuk dat je mee hebt gedaan, ziet er goed uit! Haha!
Ik ben benieuwd naar de foto's van andere deelnemers.

Ik had graag de theorie lessen willenv olgen maar kon helaas geen twee dagen, en om met een paard de clinic te violgen vond ik toch iets te prijzig, voor zoveel geld leer ik niet in twee dagen Knipoog

cinv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 21:47

Don_Marcello schreef:
cinv schreef:
mag ik je vragen in welke taal hij les geeft? Lijkt me iemand waar ik eens wil les van hebben. En komt hij in belgie soms en wat is zijn prijs..alle niveaus ?

Wat je wil, Engels, Duits, Spaans, Deens. De theorie afhankelijk van de groep in duits of engels.

voor Nederland geeft hij in twee groepen les, Noord (in appelscha) en Zuid (in Nootdorp)

meer informatie www.dekloosterhof.nl

Dank je Marcel
Hum ik kan frans en nederlands ..en Belgie komt hij daar ook soms ?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 23:36

[
Teigetje schreef:
Denk je dat het mogelijk is om hier uit te leggen hoe je die travers aan de hand oefent? Bij schouderbinnenwaarts kan ik me nog iets voorstellen maar voor travers?????
Mijn paard vindt dit erg moeilijk dus misschien is aan de hand oefenen wel een optie, maar dan moet het baasje natuurlijk wel weten waar ze mee bezig is.

Makkelijker is toch eerst onder het zadel en dan aan de hand.
onder het zadel begin schouderbinnenwaarts, met de buitenteugel op de hals (dus niet buitenbit!) de schouder naar binnen leiden. Altijd eigen schouders parallel met de schouders van het paard dus ook je eigen schouders naar binnen draaien. Eigen heupen gelijk de heupen van je paard recht langs de hoefslag je zit dus zelf ook in schouderbinnenwaarts. Drijf zo met je binnenbeen, (dat niet te ver terugligt want je paard poet er omheen kunnen buigen!!) het binnenbeen van je paard steeds wat meer onder de massa en vang dit op met je buitenteugel (niet je buitenBIT)

Van daaruit deze buiging vasthouden, draai nu zelf van schouderbinnenwaarts naar travers en neem je paard mee. Daarbij (en nu komt het) je binnenteugel (tegen de hals de schouder naar buiten "duwen") , niet trekken aan de binnenkant van je bit maar geef druk op je binnenschouder naar buiten. Paard komt in travers. Ondersteun met je buitenbeen om het buitenachterbeen steeds meer onder de massa te krijgen (dat is het nut van travers!)

Als het paard dit kan hetzelfde aan de hand. buiten TEUGEL (op de hals, niet aan het bit) neemt de schouder vh paard naar binnen. Blijf voorwaarts bewegen ander draait ie om je heen!

Eigen schouder daarbij ook openen (dus je binnenschouder nodigt je paard uit om ook schouderbinnenwaarts te gaan.

dan de grote "truuk"...

je paard is gewend om de buiging vast te houden dat had je onder het zadel geleerd...

Draai je nu om (ga dus achteruit lopen) drijf zo met je schouder zijn hals naar buiten. (andere schouder komt nu dus bij je paard)
zoek het punt in de hals waar je de ruggenwervels voelt zitten, (die zitten erg laag in de hals) en waar die van opwaarts naar neerwaarts ombuigt (s bocht) Op die plek kan je druk uitoefenen met je vuist of eventueel de dikke kant van een zweep. Je paard zal in een reflex de heup naar binnen bewegen! (je kunt dat punt ook goed eerst stilstaand opzoeken) dus door de buiging van SB hoofd en hals naar buiten brengen, eventueel ondersteund met druk op de betreffende halswervel.

Of zoals Bent leuk spastisch kan vertellen, stel je voor een banaan, leg die langs een rechte muur. Druk je de achterkant naar de muur komt de voorkant naar binnen. Druk je voorkant naar de muur komt de achterkant naar binnen.
Druk je voor en achter tegen de muur... krijg je bananenmouse.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:24

Don_Marcello schreef:
Druk je voor en achter tegen de muur... krijg je bananenmouse.

Whahaha, prachtig omschreven. Rest mij alleen de vraag, wil Bent bananenmouse?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 00:41

Aimee schreef:

Vingers aflikken
Juist niet. Je wil die buiging vasthouden, ook als je paard "recht" is. Recht is hier het tegenovergestelde van SCHEEF, niet het tegenovergestelde van KROM.

Overigens is in de de dresuurSPORT dus niet de bedoeling de FEI regels zijn dat een paard dezelfde mate van buiging heeft als de wending dus geen wending ook geen buigin.

De Iberische en klassieke school wil juist wel buiging, ook als je rechtuit gaat. Dit om steeds één been, het binnen-achterbeen (in schouder binnenwaarts) of buitenachterbeen (in travers) extra onder te laten treden. Als het paard dat met beide benen apart kan ga je weer rechtrichten (recht als in niet meer scheef maar nog wel krom) en laat je dus beide achtebenen meer ondertreden.

Je paard heeft dus ook 4 achterbenen die je moet trainen, links(gebogen) binnen, links (gebogen) buiten, rechts (gebogen) binnen en rechts (gebogen) buiten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:58

Jaja, geef mij maar bananenmouse: lekker smeuïg en soepel. Haha!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:49

Thanks voor de uitleg Haha! hulpen onder de man (allé vrouw) waren me bekend en gelukkig trainen wij ook met het bit als een "aanhangsel" Knipoog
De link naar de grondoefening is super interessant, ik ga het allemaal kopiëren en opslaan en rustig bestuderen. Mijn paard is erg kort en compact gebouwd en vindt buigen dus erg moeilijk, lijkt me erg interessant om te proberen ze op de grond verder te helpen en te begeleiden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 11:51

Don_Marcello schreef:
Aimee schreef:

Vingers aflikken
Juist niet. Je wil die buiging vasthouden, ook als je paard "recht" is. Recht is hier het tegenovergestelde van SCHEEF, niet het tegenovergestelde van KROM.

Overigens is in de de dresuurSPORT dus niet de bedoeling de FEI regels zijn dat een paard dezelfde mate van buiging heeft als de wending dus geen wending ook geen buigin.

De Iberische en klassieke school wil juist wel buiging, ook als je rechtuit gaat. Dit om steeds één been, het binnen-achterbeen (in schouder binnenwaarts) of buitenachterbeen (in travers) extra onder te laten treden. Als het paard dat met beide benen apart kan ga je weer rechtrichten (recht als in niet meer scheef maar nog wel krom) en laat je dus beide achtebenen meer ondertreden.

Je paard heeft dus ook 4 achterbenen die je moet trainen, links(gebogen) binnen, links (gebogen) buiten, rechts (gebogen) binnen en rechts (gebogen) buiten.

Heel interessante visie.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 15:47

Dat ziet er echt Vingers aflikken uit!! Prachtig paard!!

Waar zijn die andere foto op je site te zien? Ik zie ze namelijk er niet tussen staan....

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 16:27

fsoudan schreef:

Waar zijn die andere foto op je site te zien? Ik zie ze namelijk er niet tussen staan....

beter waneer..
er zijn wat technische problemen om ze te laden in http://www.paardenfoto.nl
die van mezelf heb ik zolang ergens ander geplaatst.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 00:58

fsoudan schreef:

Ze staan er nu!