kont naar binnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:00

Teken het paard van bovenaf gezien, lichte stelling naar binnen en een achterhand die naar binnen gebracht wordt, dat is dus een deel van een cirkel waarbij de achterhand een kleinere cirkel maakt dan de voorhand. Probeer nu eens de voorhand naar binnen te zetten, dan maak je de buiging alleen maar scherper.

Als je daarentegen de voorhand wat naar buiten brengt dan kan je je voorstellen dat het paard rechter wordt in het lichaam. Als je van daaruit voorwaarts rijd ben je wel degelijk bezig met je paard rechtrichten.

Over het achterbeen verhaal: een links of rechtsgebogen paard dat nog niet voldoende recht is heeft een korte sterke kant en een lange kant. Daarnaast wordt 1 achterbeen buiten de massa gezet cq ontzien. Om dit probleem aan te pakken kan je je niet concentreren op alleen het achterbeen, in tegendeel. Je moet eerst zorgen dat je de korte kant langer maakt en de lange kant sterker. Pas dan kunnen beide achterbenen tot dragen komen.

Als een paard goed doorgereden is dan kan je uiteraard de voorhand voor de achterhand brengen. Eventueel ondersteund door een binnenbeen dat iets naar achter gelegd wordt. Dat is naar mijn mening niet verkeerd maar als het paard daarop niet op de juiste manier op reageert (80% van de paarden?) dan moet je niet daarin doorwerken / blijven hangen omdat je daarmee het paard de vernieling in helpt.

Duidelijk zo Wendy?

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:13

Ben het er toch niet mee eens:
als ik mijn paard naar buiten stel, terwijl hij het achterbeen al naar binnen wil zetten (dus ontlasten), dan bevorder ik het binnenachterbeen nog mer naar binnen te gaan...hij heeft al ruimte aan de binnenkant en als ik die niet begrens met mijn binnenbeen en de schouder aan de buitenkant (met mijn buitenteugel dus)niet, dan zal mijn paard nog schever gaan lopen.
Daarbij: het paard in kwestie zet op de rechterhand het achterbeen naar binnen. Dat betekent dus, mijns inziens, dat de linkerkant langere spieren heeft en de rechterkant kortere spieren. Als ik de buitenant niet begrens, kan hij zijn spieren blijven rekken aan de buitenkant, dus daar moet ik begrenzen. Hij wil aan de binnenkant(=rechterkant bij dit paard) niet langer maken, dus zal ik het binnenachterbeen(=rechterachterbeen) moeten begrenzen met mijn binnenbeen.
Als je het paard licht naar buiten laat kijken, en hij zet nog steeds zijn binnenachterbeen naar binnen, krijg je van bovenaf gezien een S in zijn lijf (hoofd licht naar links gebogen, kont naar rechts gebogen), of hij gaat nog meer met zijn kont naar binnen lopen.

Nog even over het achterbeen verhaal:
Je zal een combinatie moeten doen van het rechter maken van je paard en het achterbeen sterker maken, want geen enkel paard is perfect recht.
En met alleen recht makne kom je er ook niet, want je paard zal ook op een binnenachterbeen moeten dragen...
Darbij hou ik mijn methode aan van het rechter maken van het paard...

Hoop dat je mijn kijk erop ook begrijpt. Je hoeft het er niet mee een ste zijn, maar iemand vraag om hulp en probeer deze -naar mijn inzichten- te geven.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:17

Als je buitenstelling vraagt dan maak je juist de lange buitenkant korter, in eerste instantie zou ik niets doen om de achterhand naar buiten te drijven, want dat zal bij dit paard niet helpen. Door de buitenstelling zal het paard rechter in zijn lichaam komen, hij komt daarbij wel als het ware een beetje dwars op de hoefslag te staan maar dat laat je even zitten. De bedoeling is dat het paard omdat het recht wordt in zijn lichaam zal ontspannen. Op dat moment geef je toe met de buitenhand en rijd je met beide benen toe. Dan zal het paard echt recht worden Wendy. Misschien moet je het eens met je eigen paard proberen, kan geen kwaad toch? Niet dat je het nodig zou hebben maar wellicht sta je versteld van de reactie van je paard. Ik was namelijk stom verbaasd hoe goed mijn paard ging lopen toen ik dit toepaste.
Ik heb overigens nooit gezegd dat ‘jouw’ manier van de voorhand voor de achterhand zetten niet goed is. Als het paard hierop juist reageert is het prima echter het paard waar we het hier over hebben reageert hier niet goed op.

Over de noodzaak van rechtrichten denken we neem ik aan hetzelfde. Verder denk ik dat de manier waarop je het voor elkaar krijgt niet zo heel belangrijk is, als het maar op een paardvriendelijke manier gebeurd en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Het zou leuk zijn als Fieke het uit zou proberen, evt. met hulp van haar instructrice en ons zou vertellen of het helpt of niet. Ervan uitgaande dat je de binnenteugel absoluut los laat kan er niet echt iets misgaan, het paard wordt niet gedwongen in een bepaalde houding te lopen.

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:25

Dit probleem heb ik op de linkerhand. Bij mij is het zo dat Joop gewoon ontzettend veel moeite heeft met het onderbrengen van zijn linkerachterbeen. Dus er is een oplossing: heel veel buigen, daardoor wordt hij soepeler, en uiteindelijk heeft hij wel de kracht/lenigheid om het been eronder te brengen. Joop doet het nu redelijk, maar daar was het in het begin echt heel erg. Hij viel helemaal uit elkaar met aangalopperen en bokte etc, en dan na een half rondje deed hij enigzins normaal, maar met zijn kont echt meters naar binnen voor mijn gevoel. Nu kan ik hem redelijk schouderbinnen/voor laten galopperen, maar als we recht gaan neigt hij nog wel met zijn kontje naar binnen. Ik heb heel veel tempowisselingen gereden (weggalopperen en dan erg verzamelen), voltes gesloten (en ook weer geopend), en heel veel slangevoltes (in draf en stap). Uiteindelijk kon hij zelfs normaal aangalopperen. Maar elke keer kan ik weer opneiuw beginnen, dan is hij gewoon weer stijver. Dit soort oefeningen moet je rijden tot je er gaar van wordt, en dan op een dag, dan gaat het opeens wél!
Is ongetwijfeld al gezegd allemaal, maar goed... nog een keertje! Suc6, want dit is lang neit altijd even leuk! Schijnheilig

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 21:39

Taj laui wij hebben te slimme paarden die weten zich overal onderuit te drukken Frusty . Dus iedere keer moet je wat anders verzinnen om het opte lossen. Boos! .

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:38

Mijn paard heeft er ook een trekje van met de middengalop op de lange zijde om zn kont naar binnen te gooien,
Het wil idd wel helpen om afwisselend, net waar jouw paard lekker op reageerd, hem de ene keer schouderbinnenwaarts te zetten (overdreven)
en de andere keer contrastelling vragen.
Bij mijn paard werkte het wel,
Oja, ook gewoon eens een paar meter van de hoefslag een rechte lijn galoperen/draven.
Suc-6!!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:41

fieke"]
[quote="XoNo schreef:
Paarden zijn van nature en beetje scheef. Naar mijn mening kun je het paard het beste rijden door veel contragalop te rijden.

Dan zit ie met zijn kont in het hek....... Haha!
[/quote]

Dan moet je hem op de binnenhoefslag rijden Lachen
Sorry voor de late reactie Lips are sealed

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:54

Nog steeds, ondanks de vele andere berichten, denk ik dat contragalop de beste manier is om een paard rechter te maken, helemaal recht krijg je hem nooit, omdat paarden nu eenmaal niet recht zijn.

Wat astrid geloof ik zei, over contrastelling, vind ik ook juist. Daarmee versterk je het buitenachterbeen (in dit geval, op de rechterhand, het linkerachterbeen (dat was toch het zwakke been?). Steef zegt hierop dat het paard alleen schever gaat lopen. Dat klopt, maar alleen wanneer je contrastelling vraagt. Op die manier versterk je het verzwakte achterbeen en zal het zijn gewicht beter dragen wanneer je het paard 'recht' rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 23:58

contragalop is een vrij gevorderde oefening. In mijn ogen kun je pas aan contragalop beginnen als je paard enigzins rechtgericht is, en niet andersom.

Bedenk wel dat hier gesproken word over STELLING en niet over BUIGING. Dat maakt nogal verschil namelijk.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 00:01

Ja dat snap ik. Ik weet ook niet hoever het paard is qua rijden, natuurlijk is het een gevorderde oefening. Maar het is niet per definitie zo dat alleen paarden die nog op laag niveau rijden scheef zijn.

Hmmm...misschien zeg ik dat verkeerd. Bij ons op de manege rijden we western, op de Amerikaanse manier getraind. Paarden die scheef lopen, maken wij recht door de contragalop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 10:08

Ik denk dat alle 3 de methodes kunnen werken maar je moet wel beweust er mee bezig zijn.
Bij die van mij helpt een beetje buitenstelling wel geod. Dan komt zijn kont weer er recht achteraan. Als ik hem in een schouderbinnewaarst laat galoperen komt zijn kont er ook wel achter maar met buitenstelling gaat het veel makkelijker.
Ook al galopeert hij soms scheef (vooral als hij een tijdje uit training is geweest) de contragalop gaat wel goed. Ik kan nu een volte van 15 meter in contrarijden zonder veel moeite, hij blijft doorgaloperen.
Wat ook goed helpt is wat hier ook al vaker staat en dat is heel veel op de binnenhoefslag rijden.

fieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 22:19

Bedankt iedereen voor de vele reacties. Malloot was vandaag zo heet, dat ie makkelijker te rijden was dan normaal. Het naar buiten stellen lukte totaal niet, was te proberen. voor de rest ben ik veel aan het oefenen op idd zijn rechtsachter sterker te maken door voltes en buigingen (in draf en stap) En het ging vandaag echt goed! Nog niet perfect nee, maar er was al duidelijk verbetering! Dank jullie wel!