Impuls

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tact

Re: Impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 18:30

Nederlands woordenboek: KOENEN
Impuls aandrift, prikkel, eerste stoot

Je moet het begrip Impuls echt uit een mechanica, biomechanica of een paardrijboek halen....

Ik weet wat Impuls is, maar daar heb ik wel wis- en natuurkunde voor gestudeerd. Pling

In de dressuur gebruiken Ritmeesters, Meesters en Oberreiters de term ook regelmatig. Dat soort mensen wordt erg schaars....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 20:51

Haha! Beste Tact,

Ik heb het niet over de defenitie van het woord impuls,
het gaat om de volgende woorden:

Voorwaartse drang opgewekt en volkomen beheerst door ruiter/amazone...

Daar heb ik geen woordenboek of wiskunde/natuurkunde studie voor nodig hoor Knipoog !

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 21:33

Kaja ik begrijp wat je bedoeld. Pling Maar jij bent waarschijnlijk weer net iets meer als een gemiddelde ruiter. Het woord Impuls is voor de meeste ruiters een mysterie. Echter "Voorwaartse drang opgewekt en volkomen beheerst door de ruiter" vereist nogal wat vaardigheden van de ruiter om dit goed te doen. Een goed begin is om te begrijpen wat er met Impuls bedoeld wordt. Bij lessen met gevorderde ruiters, merk je dat dit simpele zinnetje (in dit voorbeeld over Impuls) kennelijk niet duidelijk is. Het Nederlandse zinnetje moet echt uitgelegd en duidelijk gemaakt worden. Als dat gelukt is kijken we hoe we Impuls kunnen herkennen en daarna hoe we Impuls kunnen oproepen, instandhouden en regelen.

orban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 10:18

Morgennamiddag heb ik priveles en ga aan mijn lesgeeftster vragen dat we extra aan zijn impuls gaan werken en zo weet ik meteen even welke oefeningen ik dan het beste kan doen om het te verbeteren. In ieder geval bedankt allemaal voor jullie berichtjes.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 16:15

Orban --- Ik zie dat je in België woont. Het kan best zijn dat het begrip Impuls in België een andere betekenis heeft dan in Nederland. Als je eenzelfde term of uitdrukking in het Nederlands, Engels, Frans en Duits naast elkaar legt dan blijkt met name in de dressuur dat de betekenis vaak heel anders is. In de rijboeken waarin theorie wordt behandeld, staan veel fouten, omdat er erg veel vertaalfouten worden gemaakt....
Standaardisatie van begrippen binnen de dressuur kan bijdragen tot uitwisseling van hetzelfde begrip. Pling Laat even horen wat jij onder Impuls verstaat en hoe je dat denkt te verbeteren in stap.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 17:02

ook hier in belgië wordt impuls beschreven als de beheerste drang om vooruit te gaan. impuls is echter niet te bereiken zonder rechtgerichtheid etcetera (en omgekeerd... Haha! ) aan alles tegelijk werken dus.

je kan niet zomaar een oefening geven om de impuls te verbeteren, wel om de activiteit bv te verbeteren. impuls is meer een gevoel over het geheel aan activiteit, schwung, rechtgerichtheid. eerst activiteit, dan de volledige beheersing ervan in een recht en in balans lopend paard.

maar alles een pot nat, als je instructeur een goeie is begrijpt-ie wat ermee bedoeld wordt en gaan jullie zweten Haha! succes!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 12:59

Dan staan de Vlamingen en de Ollanders wat dat betreft zij aan zij Pling

Pas als je een paard door ontspanningsoefeningen voldoende buigzaam maakt en je bent in staat door het juist geven en afmeten van de hulpen die buigzaamheid te onderhouden, kan je de houding
van je paard zo te beinvloeden, dat je paard wordt gebracht tot een harmonisch gebruik van zijn krachten en daardoor gymnastische ontwikkeling en daarmee verbetering van je paard.

Onder invloed van de Impuls en de houding die aan het paard wordt gegeven, volgt de verlangde beweging in het gewenste tempo. De mate van Impuls houdt direct verband met de mate van buigzaamheid van het paard. De Impuls geef je met je zit en je kuiten, je regelt de Impuls met je handen. Pas als je paard meer buigzaam wordt, kunnen de gangen steeds Impulsiever worden gereden.

Je benadert in de training en opleiding nu steeds meer "het in de hand gestelde paard". Omdat de weerstanden op dit niveau van training zeer klein zijn (aannemende dat dit goed gedaan is Pling ), zullen die moeilijk te zien zijn. De ruiter moet daarom een zeer goed ontwikkeld ruitergevoel hebben, om deze weerstanden te kunnen herkennen en een zeer sterke zelfcontrole hebben. Met deze eigenschap komt het verschil tussen een goede ruiter en een zeer goede ruiter aan het licht. Als het goed is, maakt kwaliteit het verschil.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 17:48

Impuls op de eerste en lichte hulp van de ruiter direct en actief voorwaarts gaande paard. DAt kan in de drie gangen zijn, stap, draf en galop.
Dus ook stap wordt met impuls gereden we willen immers actief voorwaarts, maar niet sneller.
Schwung is het swingen van het paard wat weer alleen kan in gangen met een zweefmoment en goed gebruik van de rug.

Dus moraal van dit verhaal impuls kan in alle gangen. Heb ik vandaag even tijdens de les gevraagd.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:20

kleine toevoeging goldstar, de impuls valt ook (mede!) te regelen met de zit, die iets kan blokkeren en het paard op zijn achterhand gooit.
dat nét ietsje meer dragen en daaruit wegrijden maakt de impuls en schwung compleet.
verder ben ik het compleet met je eens, staan idd zij aan zij *LOL*

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 19:43

Met de zit heb ik "ruwweg" drie mogelijkheden met het aantrekken van het kruis. Er zitten allerlei gradaties tussen in. Daarbij kan je de linker- en rechterkant van je bekken ook nog afzonderlijk laten werken. Dat geeft weer wat meer mogelijkheden. Je kan dus aandrijven, meegaan en blokkeren, zowel enkelzijdig als dubbelzijdig.

De zit werkt voornamelijk in tijdens de ondersteuningsfase van een achterbeen. Daarmee wordt ook de kracht bepaalt waarmee het paard kan afzetten. Met de kuiten werk je in op de voorwaartse beweging van de achterbenen.

De mate van elastisiteit op een aantal punten bepaald de mate waarin energie van het paard kan worden opgeslagen en worden omgezet in bewegingsenergie of potentiele energie. Het aanspannen van spieren over een bepaalde tijdsperiode in de bewegingsafwikkeling is de reden van de aanwezigheid van Impuls in een paard.

Via het bovenlichaam boven het bekken van de ruiter, de afhangende armen en de verbinding met de paardenmond, regel je als ruiter, die als brug fungeert tussen voortgaande en terugkerende Impuls, de grootte en richting van de Impuls die doorgaat en de hoeveelheid die terugkomt in de beweging van het paard. De nek van het paard zorgt er voor dat dit mogelijk is. De nek vervult alleen deze funktie als deze soepel en ontspannen is. Een stijve en niet soepele nek heeft invloed op de zuiverheid van de gangen. Omgekeerd als een paard ergens stijf of onregelmatig is, dan krijg je die informatie ook als ruiter via 1x raden ..... de nek.

Een soepele, ontspannen nek is - in rijkunstige zin - van het grootste belang in dressuur.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:39

GoldStar schreef:
Met de zit heb ik "ruwweg" drie mogelijkheden met het aantrekken van het kruis. Er zitten allerlei gradaties tussen in. Daarbij kan je de linker- en rechterkant van je bekken ook nog afzonderlijk laten werken. Dat geeft weer wat meer mogelijkheden. Je kan dus aandrijven, meegaan en blokkeren, zowel enkelzijdig als dubbelzijdig.

De zit werkt voornamelijk in tijdens de ondersteuningsfase van een achterbeen. Daarmee wordt ook de kracht bepaalt waarmee het paard kan afzetten. Met de kuiten werk je in op de voorwaartse beweging van de achterbenen.

De mate van elastisiteit op een aantal punten bepaald de mate waarin energie van het paard kan worden opgeslagen en worden omgezet in bewegingsenergie of potentiele energie. Het aanspannen van spieren over een bepaalde tijdsperiode in de bewegingsafwikkeling is de reden van de aanwezigheid van Impuls in een paard.

Via het bovenlichaam boven het bekken van de ruiter, de afhangende armen en de verbinding met de paardenmond, regel je als ruiter, die als brug fungeert tussen voortgaande en terugkerende Impuls, de grootte en richting van de Impuls die doorgaat en de hoeveelheid die terugkomt in de beweging van het paard. De nek van het paard zorgt er voor dat dit mogelijk is. De nek vervult alleen deze funktie als deze soepel en ontspannen is. Een stijve en niet soepele nek heeft invloed op de zuiverheid van de gangen. Omgekeerd als een paard ergens stijf of onregelmatig is, dan krijg je die informatie ook als ruiter via 1x raden ..... de nek.

Een soepele, ontspannen nek is - in rijkunstige zin - van het grootste belang in dressuur.

Ik wordt de laatste tijd doodziek van de nek moet soepel zijn, alles dom gepraat.
Het nageefelijke paard, geeft na in zijn (onder) kaak dwz. hij maakt zijn mond open door de druk van de drijvende hulpen van de ruiter/in, die door een stille en staande hand het paard in de hand drijft. Dan een zeer korte tijd daarna geeft een paard ook na in zijn nek. Dit noemen wij duitsers Durchsgenick gestellt. In nederland heet dit IN DE HOUDING EN NIET ZOALS IN DE ALGEMEENHEID WORDT GEZEGD IK HEB MIJN PAARD AAN DE TEUGEL .
Ikdrijf mijnpaard zoals ik gezegd heb door meerdere halve ophoudingen, in de houding (relatief)( in verhouding tot de oefening die ik uitvoeren wil)
Voor dat ik dit kan moet ik al kunnen voelen wat met impuls bedoeld wordt. Want zonder dat een paard controlleerd voorwaarts gereden wordt kan ik mijn paard niet in de hand stellen.Dit gecontrolleerde voorwaarts rijden van mijn paard kan ik alleen wanneer mijn paard op gewicht- teugel- en beenhulpen reageert.
Want de impuls komt uit de achterhand. De impuls is een gecontrolleerde voorwaartsbeweging die uit de achterhand opgewekt wordt (door de zit hulpen) maar zeer impulsief door de ruiter/in gegeven(kort en energisch) ((kreuzanspannen,beinhilfen) Daarna komt deze energie in de ruiterhand die hem dan door aaneemende teugelhulpen weer opvangt, daardoor op de onderkaak werkt , dus de mond doet openen, het paard doet nageeven inde nek, daarna opent de ruiter/in de hand(nageven van de hand) enzvoort......
Zonder impuls in mijn paard is het bijna onmogelijk om te rijden.
Zonder halve en hele ophoudingen helemaal.
Also elke ruiter/in moet het gevoel ontwikkelen van wat ik hier geschreven heb . Anders kan men niet paardrijden.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:47

ken je die barbiepaardjes met hun kopje los?
volgens mij bedoel je (professor) dan dat die beweging er niet moet zijn maar in de onderkaak. dus een stabiele bovenlijn en een onderlijn die beweegt, veert (zoals de buik zeg maar).
dus zoals er ook een bovenlijn is, heb je het over de onderlijn? dat zou weleens een heel vernieuwende visie kunnen zijn Knipoog
men werkt dan namelijk vanuit de kuiten door de hand, langs onder op het paard in via een stabiele bovenlijn.
via het kreuzanspannen proberen we niet te bereiken dat het paard elektrisch gaat reageren maar gecontroleerder gaan stuwen.
bedankt voor de bijdrage en corrigeer me als ik fout zit Lachen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:29

ponyzotje schreef:
ken je die barbiepaardjes met hun kopje los?
volgens mij bedoel je (professor) dan dat die beweging er niet moet zijn maar in de onderkaak. dus een stabiele bovenlijn en een onderlijn die beweegt, veert (zoals de buik zeg maar).
dus zoals er ook een bovenlijn is, heb je het over de onderlijn? dat zou weleens een heel vernieuwende visie kunnen zijn Knipoog
men werkt dan namelijk vanuit de kuiten door de hand, langs onder op het paard in via een stabiele bovenlijn.
via het kreuzanspannen proberen we niet te bereiken dat het paard elektrisch gaat reageren maar gecontroleerder gaan stuwen.
bedankt voor de bijdrage en corrigeer me als ik fout zit Lachen

Drukken en Stuwen doe ik niet op een paard. Mijn paard moet op lichte en fijne hulpen reageeren.
Kreuzanspannen: Dit doe ik om de achterhand te aktivieren (impuls) en zoals iedereen weet dat drijvende hulpen (zithulpen en kuithulpen) kort en duidelijk moeten zijn en niet uit aarden in plompe stuw en druk bewegingewn die alleen een powerman kan volhouden. Nu laat ik het bij deze diskussie want als men zich ruiter noemt en nog niet eens weet hoe een halve en hele ophouding gegeven wordt dan ben je als ruiter ook niet in staat om paard te rijden, op een manier die maar iets heeft te maken met dressuur.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 22:51

neen, daar loopt de nederlandse grammatica misschien mis met de duitse *LOL* ik bedoel namelijk niet dat de ruiter stuwt, maar het paard zelf Haha!
maar aangezien u gelooft dat het nederlandse systeem onderontwikkeld is en geen flauw benul heeft van de basis van de rijkunst, laat ik u beter in de waan dat we stuwen Knipoog
*het is gewoonweg uberlogisch dat de ruiter niet constant zit te porren in de ribben van het paard*

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 23:43

ponyzotje schreef:
neen, daar loopt de nederlandse grammatica misschien mis met de duitse *LOL* ik bedoel namelijk niet dat de ruiter stuwt, maar het paard zelf Haha!
maar aangezien u gelooft dat het nederlandse systeem onderontwikkeld is en geen flauw benul heeft van de basis van de rijkunst, laat ik u beter in de waan dat we stuwen Knipoog
*het is gewoonweg uberlogisch dat de ruiter niet constant zit te porren in de ribben van het paard*

Ha ha ha de professor is hartstikke nederlands hoor!!! Impuls heeft niets maar dan ook niets te maken met de mate van buigzaamheid, verzameling en dergelijke. Kort door de bocht gezegt is impuls is de door de ruiter beheerste voorwaartse drang van het paard.
De ruiter beheerst die voorwaartse drang van het paard door de zithulpen, de beenhulpen en de de halve en de hele parade ophouding van de handen. Op de eerste vraag van de ruiter wordt de beweging van het paard actiever levendiger.

Een driejarig paard dat net twee dagen onder het zadel is kan dus al met impuls lopen. Het heeft ook niet met verzameling en dergelijke te maken.
De basis van de rijkunst is ons alle wel bekend maar gecontroleerd stuwen of de controleren van de bewegingen heeft weer met takt te maken de gelijkmatigheid in de beweging van het paard.
Het is logisch dat de ruiter niet continue zit te drijven maar hoeveel ruiters passen die logica in de praktijk toe?

Waar jouw stabiele boven of onderlijn ineens wegkomt begrijp ik niet heel verwarrend Verward Die onderlijn zal dan wel de onderkaak zijn denk ik. Natuurlijk moet het paard afkauwen om zich te ontspannen maar dat moet je in een geheel zien en niet in het veren ofzo.
Bovendien wordt zeker 85% van de hulpen door de zit gegeven en dat is niet alleen om te bereiken dan een paard energetisch gaat lopen, maar om meerder factoren te sturen, te ondersteunen of te vragen.

Een stabiele bovenlijn ken ik ook niet, die is ook niet gewenst. Want wist je dat als je correcte stelling vraags de bovenlijn meevalt in die richtinglet maar eens op. Correcte stelling vragen en de manenkam valt mee in die richting. Maar ik zou graag zien dat je die stabiele bovenlijn eens uitlegt. Want ik begrijp jou niet helemaal!

Bovendien als we het over een nieuwe visie hebben, wat is het nederlandse systeem dan? Ik ken duits, klassiek en LDR komt daar nu dan nederlands bij? Haha! Verward Wow! Gaaaap

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 01:19

Kafue schreef:
In stap een keer heel klein stappen (
verzamelde stap
) zodat je ahw bijna halthoud maar toch net niet, paard leert afwachten.

zo leert t paard gelijk om op een hele hulp te gaan halthouden en niet op een halve hulp..

want oei, wat zag ik dat vandaag toch veel fout gaan in de Z1 overijsselse kampioenschappen..

dan moesten ze A afwenden in galop, L volte 10 meter rechts (geloof ik) en dan op de X een eenvoudige galop wissel en dan I volte 10 meter links, G halthouden groeten.
maar foei, wat gingen er veel perongeluk op de rem bij X..
de paarden dachten allemaal. HOW de rem op de X uuh halthouden...
maarja dat moest niet
de paarden gingen dus allemaal op een halve hulp halthouden..

ik had dit toevallig net geleerd op de ORUN... (over halve en hele hulpen)
was erg leerzaam de laatste x..

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:55

Kafue schreef:
Ha ha ha de professor is hartstikke nederlands hoor!!! Impuls heeft niets maar dan ook niets te maken met de mate van buigzaamheid, verzameling en dergelijke. Kort door de bocht gezegt is impuls is de door de ruiter beheerste voorwaartse drang van het paard.
De ruiter beheerst die voorwaartse drang van het paard door de zithulpen, de beenhulpen en de de halve en de hele parade ophouding van de handen. Op de eerste vraag van de ruiter wordt de beweging van het paard actiever levendiger.

Een driejarig paard dat net twee dagen onder het zadel is kan dus al met impuls lopen. Het heeft ook niet met verzameling en dergelijke te maken.
De basis van de rijkunst is ons alle wel bekend maar gecontroleerd stuwen of de controleren van de bewegingen heeft weer met takt te maken de gelijkmatigheid in de beweging van het paard.
Het is logisch dat de ruiter niet continue zit te drijven maar hoeveel ruiters passen die logica in de praktijk toe?

Waar jouw stabiele boven of onderlijn ineens wegkomt begrijp ik niet heel verwarrend Verward Die onderlijn zal dan wel de onderkaak zijn denk ik. Natuurlijk moet het paard afkauwen om zich te ontspannen maar dat moet je in een geheel zien en niet in het veren ofzo.
Bovendien wordt zeker 85% van de hulpen door de zit gegeven en dat is niet alleen om te bereiken dan een paard energetisch gaat lopen, maar om meerder factoren te sturen, te ondersteunen of te vragen.

Een stabiele bovenlijn ken ik ook niet, die is ook niet gewenst. Want wist je dat als je correcte stelling vraags de bovenlijn meevalt in die richtinglet maar eens op. Correcte stelling vragen en de manenkam valt mee in die richting. Maar ik zou graag zien dat je die stabiele bovenlijn eens uitlegt. Want ik begrijp jou niet helemaal!

Bovendien als we het over een nieuwe visie hebben, wat is het nederlandse systeem dan? Ik ken duits, klassiek en LDR komt daar nu dan nederlands bij? Haha! Verward Wow! Gaaaap

dan heeft ie mij verschrikkelijk mis verstaan Haha!
idd impuls is de beheerste drang om vooruit te gaan, dat zei ik ook in mijn eerste post. maar ik ging er gewoon wat verder op door wat die impuls teweegbrengt.

haha nee, het gaat om een visie in de zin van nieuwe manier van zien, niet van rijden. het is mss een beetje moeilijk uitgelegd met boven- en onderlijn maar ik weet het niet echt anders te verwoorden.

wat ik bedoel is dat hij zegt dat je de onderkaak moet doen bewegen en niet de nek (als ik het goed begrepen heb) maw dat we dus niet aan de bovenlijn van het paard moeten werken (over de rug, LRD, ...) maar die stabiel moeten houden, en gaan werken aan de verbinding zit-onderkaak ipv zit-mond... pft ja hoe leg je dat uit, 't zit ook maar als een beeld in mijn hoofd hoor Knipoog .

komen we mss weer in de discussie over buikspieren vh paard... die discussie is al gevoerd Knipoog

dus om kort te zijn (poging tot Knipoog ) bedoel ik dat we die bovenlijn doen zijwaarts buigen maar niet zoals in LDR opwaarts krommen of buigen.
dat meende ik gewoon af te leiden uit de post van de professor, da's alles, daarom vroeg ik ook om correctie, maar niet zo'n 'botte'. want dan snap ik het nog niet. maar je post is heel verhelderend kafue, dankje.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:28

Als de onderkaak beweegt oftewel het paard kauwt ontspannen opzijn bit dat is de bedoeling maar dat verkrijg je als je het paard juist van achter naar voren rijd. De nek moet altijd het bovenste punt zijn als het paard in de houding loopt. Die bovenlijn daar zul je dan waarschijnlijk de lijn nek (atlas tot schoft bedoelen. Die is onderdaad rustig voorste deel buigt iets voor de stelling en het achterste deel niet, de hele hals buigt zich dus niet.
Overigens heeft die stelling niets te maken met de impuls dat is gewoon het op de eerste vraag van de ruiter actief uitvoeren voorwaarts gaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:31

daantjuhhh schreef:
Kafue schreef:
In stap een keer heel klein stappen (
verzamelde stap
) zodat je ahw bijna halthoud maar toch net niet, paard leert afwachten.

zo leert t paard gelijk om op een hele hulp te gaan halthouden en niet op een halve hulp..

want oei, wat zag ik dat vandaag toch veel fout gaan in de Z1 overijsselse kampioenschappen..

dan moesten ze A afwenden in galop, L volte 10 meter rechts (geloof ik) en dan op de X een eenvoudige galop wissel en dan I volte 10 meter links, G halthouden groeten.
maar foei, wat gingen er veel perongeluk op de rem bij X..
de paarden dachten allemaal. HOW de rem op de X uuh halthouden...
maarja dat moest niet
de paarden gingen dus allemaal op een halve hulp halthouden..

ik had dit toevallig net geleerd op de ORUN... (over halve en hele hulpen)
was erg leerzaam de laatste x..

Sommige hebben idd de basis niet helemaal in orde. Het paard moet altijd de hulpen van de ruiter afwachten.
Dit paarden die dan zo ineens op de rem gaan worden dan waarschijnlijk teveel met de hand gereden en dat is jammer. Maar goed Kampioenschappen daar zullen ook wel een hele hoge dosis zenuwen mee hebben gespeelt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:13

ja danku kafue, dat was wat ik wou weten Lachen

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:18

daantjuhhh schreef:
Sommige hebben idd de basis niet helemaal in orde. Het paard moet altijd de hulpen van de ruiter afwachten.
Dit paarden die dan zo ineens op de rem gaan worden dan waarschijnlijk teveel met de hand gereden en dat is jammer. Maar goed Kampioenschappen daar zullen ook wel een hele hoge dosis zenuwen mee hebben gespeelt.

Sorry hoor maar daarvoor hoef je je paard echt niet te veel op de hand te rijden! Mijn Z-paard is prima aan de hulpen maar hij weet gewoon dat ie normaalgesproken op X moet halthouden, daar hoef ik dan ook niks voor te doen. In het begin gebeurde het mij ook een keer dat m'n paard braaf stil ging staan op X omdat ie dacht dat ie klaar was. Ik lees de proef op tijd door, want er zitten in de Z1 wel vaker van die oefeningen op de middellijn in in galop (met de eenvoudige wissels op X). Dus thuis train ik nu geregeld de eenvoudige wissels op de middellijn, afgewisseld met halthouden zodat mijn paard gehoorzaam blijft en niet zelf initiatief gaat nemen.
Naar mijn mening heeft dat niks te maken met veel op de hand rijden of niet... Die paarden zijn gewend dat ze op X moeten halthouden (of op G).

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 23:11

Mies7 schreef:
daantjuhhh schreef:

Sorry hoor maar daarvoor hoef je je paard echt niet te veel op de hand te rijden! Mijn Z-paard is prima aan de hulpen maar hij weet gewoon dat ie normaalgesproken op X moet halthouden, daar hoef ik dan ook niks voor te doen. In het begin gebeurde het mij ook een keer dat m'n paard braaf stil ging staan op X omdat ie dacht dat ie klaar was. Ik lees de proef op tijd door, want er zitten in de Z1 wel vaker van die oefeningen op de middellijn in in galop (met de eenvoudige wissels op X). Dus thuis train ik nu geregeld de eenvoudige wissels op de middellijn, afgewisseld met halthouden zodat mijn paard gehoorzaam blijft en niet zelf initiatief gaat nemen.
Naar mijn mening heeft dat niks te maken met veel op de hand rijden of niet... Die paarden zijn gewend dat ze op X moeten halthouden (of op G).

Die paarden zijn dan niet 100 punten aan het been en aan de hulpen, of de ruiter was er zelf niet bij Haha! Het paard moet de hulpen van de ruiter afwachten en niet zelf initiatief gaan vertonen dat doet hij maar als die vrij heeft en lekker kan gaan spelen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 10:20

Kafue schreef:

Die paarden zijn dan niet 100 punten aan het been en aan de hulpen, of de ruiter was er zelf niet bij Haha! Het paard moet de hulpen van de ruiter afwachten en niet zelf initiatief gaan vertonen dat doet hij maar als die vrij heeft en lekker kan gaan spelen.

Ja mee eens! Leren en laten wachten....
Als een paard uit zichzelf gaat halthouden op X is er toch duidelijk is mis in de communicatie Knipoog !