Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Tulandro schreef:Ik denk trouwens dat de wielspoortjes wel scherper zijn, maar dan direct op de huid, de knopspoortjes kunnen aardig wat schade op 'ingewandenniveau' aanbrengen. Ligt er maar net aan hoe je er mee omgaat. Als ik sommige mensen zie schoppen met die sporen, denk ik altijd: " waarom doen ze die dingen gewoon niet af, het helpt toch niet meer".
JoRiNe schreef:ik denk ( kan 't dus ook fout hebben ) dat het niet veel verschil maakt, sporen zijn om de hulpen een beetje te 'verfrissen' dus ( dat vind ik ) dat mag nooit hard gaan want volgensmij worden ze dan alleen slechter voor je been, dus als je het aan mij vraagt moet met beide even hard/zacht gaan! ik weet het niet zeker want ik rij niet met sporen.
ShannaY schreef:Kylan schreef:Ik rij thuis met stompe sporen en op wedstrijd met wieltjes. Gewoon omdat je iets duidelijker kan zijn. Ik heb gladde wieltjes.
En dit vind ik dus juist wel effectief. Een meisje bij mij op stal doet dit ook zo, je word al snel gewend aan het oppeppen en een extra reactie van je paard. Als jij in de training met een normale spoor rijd, en met de wedstrijd met een andere heeft dit veel meer effect, en zullen ze er niet aan wennen.
Citaat:Neem als voorbeel Anky, zag jij die in Athene met Salinero veel met de sporen prikken?. Nee, en Dat is het ultime van het paard aan het been hebben.
Heel belangrijk, een goede prik met de spoor is beter dan tien zachte prikjes. En een wielspoor is niet zielig en als het paard goed aan je been is hoef je hem niet eens te gebruiken.
Odie schreef:Daar kan een wielspoor ons goed bij helpen. Daar rijdt ANKY namelijk ook mee, en haar paard is daar echt niet afgestompt van geraakt maar alleen maar nóg sneller aan haar been geworden.
maar verder niet. Want ik vind dat als er geen reactie op je kuit komt je ze daar wel attent op moet maken.
.Paal schreef:Helaas gebruiken veel mensen hun sporen verkeerd of te veel, of ze nou wel of geen wielen om hebben.
Je hebt ook zo vreselijk veel soorten, bijvoorbeeld die gladde wielen, die vind ik dus echt waardeloos, of die kleine wieltjes, die zijn echt zo ontzettend scherp ! Als je daar niet goed mee overweg kan, zijn ze echt zo gemeen. Ik heb al vaak meisjes op concoursen zien rijden met kleine wieltjes, terwijl ze er absoluut niet mee overweg konden.
Maarja, de wieltjes zijn klein, dus van een afstandje ziet niemand dat je met wieltjes rijdt, dat denken ze dan. Geef mij dan maar een stevig grof wiel, iedereen mag zien dat ik zulke sporen om heb, ik vind dat ik er goed mee om kan gaan en ik vind ook dat ik ze verdiend heb.
Dat vind ik dus wel: sporen (met en zonder wieltjes) moet je verdienen, net als je hoedje.
Kafue schreef:
Het is gewoon stelregel Been is vertrek klaar en niet zeuren paardje. Anky is daar gewoon heel consequent in en dat zegt ze ook tegen iedereen zorg dat je paard goed aan je been is.
Ik gebruik mijn spoor als die niet luistert en dat is gewoon in het vorwaartse werk maar ook in de oefeningen. Niet naar de kuit en zit luisteren is spoor.
En als we dan praten over mooie houding, stille zit en stille benen dan is Anky echt mijn idool. Maar die haalt thuis als ze niet luisteren ook wel eens dezweep en de sporen erover hoor.
Sommige paarden fokken zich op als ze het rammelen van de wielsporen horen en anderen lopen er gewoon beter op.
Paal schreef:Helaas gebruiken veel mensen hun sporen verkeerd of te veel, of ze nou wel of geen wielen om hebben.
Je hebt ook zo vreselijk veel soorten, bijvoorbeeld die gladde wielen, die vind ik dus echt waardeloos, of die kleine wieltjes, die zijn echt zo ontzettend scherp ! Als je daar niet goed mee overweg kan, zijn ze echt zo gemeen. Ik heb al vaak meisjes op concoursen zien rijden met kleine wieltjes, terwijl ze er absoluut niet mee overweg konden.
Maarja, de wieltjes zijn klein, dus van een afstandje ziet niemand dat je met wieltjes rijdt, dat denken ze dan. Geef mij dan maar een stevig grof wiel, iedereen mag zien dat ik zulke sporen om heb, ik vind dat ik er goed mee om kan gaan en ik vind ook dat ik ze verdiend heb.
Dat vind ik dus wel: sporen (met en zonder wieltjes) moet je verdienen, net als je hoedje.
Tooske schreef:Paal schreef:Helaas gebruiken veel mensen hun sporen verkeerd of te veel, of ze nou wel of geen wielen om hebben.
En toch ben ik het hier wel mee eens!
Die kleintjes zijn echt gewoon rot een vrouw bij ons op stal ook hup weer bloed in zijn zijkant ik zeg waar ben je nou in godsnaam mee bezig?? Weet je wel niet hoe gemeen je bezig bent??
Nee leuke hobby hoor je paard tot bloedens toe schoppen!!...
Neem dan grote en dat maakt helemaal geen verschil grote of kleine!!..
Tooske schreef:Paal schreef:Neem dan grote en dat maakt helemaal geen verschil grote of kleine!!..
Manuutje1990 schreef:Ik heb het topic niet helemaal gelezen hoor..![]()
Ik rijd zelf, als ik met sporen rijdt met de kleinste maat knopsporen.
Ik heb vaak niet echt een probleem met het soort spoor.. Wiel,recht,lang,kort,knop.
Maakt eigenlijk niet heel veel uit zolang je ze maar goed gebruikt.
Wat ik regelmatig zie is mensen op paarden die in plaats van de hakken uitdrukken, ze helemaal omhoog steken en continu met die hakken, bij elke pas in die buik lopen te porren.. En dan zitten er ook genoeg tussen, die dan nog sporen aan gaan trekken ook...![]()
![]()
patos schreef:Manuutje1990 schreef:Ik heb het topic niet helemaal gelezen hoor..![]()
Ik rijd zelf, als ik met sporen rijdt met de kleinste maat knopsporen.
Ik heb vaak niet echt een probleem met het soort spoor.. Wiel,recht,lang,kort,knop.
Maakt eigenlijk niet heel veel uit zolang je ze maar goed gebruikt.
Wat ik regelmatig zie is mensen op paarden die in plaats van de hakken uitdrukken, ze helemaal omhoog steken en continu met die hakken, bij elke pas in die buik lopen te porren.. En dan zitten er ook genoeg tussen, die dan nog sporen aan gaan trekken ook...![]()
![]()
Opvallend is dat ik dit juist veel zie bij mensen met knopsporen of bij mensen met wielsporen die een glad wiel hebben. Voor mij al een reden dat je beter met wiel kan rijden. Volgens mij denken die mensen dat ze geen schade aanrichten met zo'n spoortje, think again.
Lekkere conclusie..