Tips bij opstijgen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoNeTtE

Re: Tips bij opstijgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:15

Dat is tog erg gevaarlijk! Mijn instructeur zei als je dat doet , en je paard geeft je een stoot , dan is je been uit de kom
[/quote]

'officieel' hoor je zo op te stappen hoor, zal niet voor niets zijn.
Als je deze manier eenmaal kent, gaat het opstappen veel makkelijker is mijn ervaring.
[/quote]

precies, mijn paard staat nu wel stil bij het opstappen door deze methode maarja ieder zijn eigen ding[/quote]

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:54

stilstaan kan ook een manegepaard leren.
Al onze paarden staan stil bij ons hoor. Geen discussie mogelijk.

Misschien een stoel gebruiken om jezelf en paard te ontzien. Maar dan moet ie wel eerst stil staan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:57

Stap ook eens een keer aan de andere kant op... klinkt raar maar bij sommige paarden helpt het wel degelijk! Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 09:41

Zelf rij ik ook op een manege. En als ik van een paard weet dat hij niet stil blijft staan vraag ik altijd al of iemand hem even vast wil houden. VInd het zelf niet echt veilig als ze gaan lopen en ik half in de beugel hang. Ben zelf ook niet zo lenig en ik maak als ik op grotere paarden moet altijd de beugel een paar gaatjes korter. Daarna ga ik met m'n rug naar het hoofd van het paard staan doe ik m'n voet in de beugel en hups een paar keer en zwiep dan in het zadel. Het handige met een helper is dan ook dat je rustig even je beugels op maat kan maken zonder dat je paard wegloopt.

rebekky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:23

bij mij op de manege was een paard die ook nooit stil wilde staan met opstappen.
maar dan moest je gewoon even 1 of 2 rondjes door de bak stappen en daarna stond hij gewoon stil...
duss misschien dat dit een beetje helpt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:48

Fielychi schreef:

Misschien een stoel gebruiken om jezelf en paard te ontzien. Maar dan moet ie wel eerst stil staan.

dat kan alleen als de instructeur er iedereen op wijst!
Als hij bij persoon A C en D niks zegt krijgt persoon B hem miss niet altijd stil!

En je hebt ook nog paarden zoals die van mij die bang zijn voor het opstappen (was hij al voordat hij van mij was)
ik ben nu al bijna een jaar bezig maar t wil niet lukken hoor!
ik wijs hem er altijd op dat hij stil moet staan, maar dan is het al een gevecht voordat ik er op zit!
Als ik er eenmaal opzit is er niks meer aan de hand

En stoeltjes ik heb er een hekel aan!
Zoiezo moet er dan iemand staan om het krukje weg te halen zogauw jouw voet eraf is!
Zo is er nameilijk bij ons op de manege een paard op hol geslagen!
Hij sprong opzij omdat hij ergens van schrok toen ze er net opzat...
En boem met de voeten in het krukje, paard op hol, ruiter ernaast!!!

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:01

Als mijn pony of welke pony dan ook niet stilstaat met opstijgen gebruik ik het volgende Bloos : je stapt links van je paard op en als je dan je rechterteugel goed strak houd dus het paard kijkt de ander kant dan jou op... draait deze het lichaam naar jou toe... dit helpt vaak ze lopen dan niet weg... het valt te proberen PAS OP: niet rukken aan de rechterteugel maar langzaam het hoofd de andere kant op laten kijken. Suc6 Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:20

kiralover schreef:
Als mijn pony of welke pony dan ook niet stilstaat met opstijgen gebruik ik het volgende Bloos : je stapt links van je paard op en als je dan je rechterteugel goed strak houd dus het paard kijkt de ander kant dan jou op... draait deze het lichaam naar jou toe... dit helpt vaak ze lopen dan niet weg... het valt te proberen PAS OP: niet rukken aan de rechterteugel maar langzaam het hoofd de andere kant op laten kijken. Suc6 Haha!

het eerste wat je leert als je gaat rijden is juist het paard naar jouw laten kijken!!
Niet van je af!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:07

daantjuhhh schreef:
Fielychi schreef:

dat kan alleen als de instructeur er iedereen op wijst!
Als hij bij persoon A C en D niks zegt krijgt persoon B hem miss niet altijd stil!

En je hebt ook nog paarden zoals die van mij die bang zijn voor het opstappen (was hij al voordat hij van mij was)
ik ben nu al bijna een jaar bezig maar t wil niet lukken hoor!
ik wijs hem er altijd op dat hij stil moet staan, maar dan is het al een gevecht voordat ik er op zit!
Als ik er eenmaal opzit is er niks meer aan de hand

En stoeltjes ik heb er een hekel aan!
Zoiezo moet er dan iemand staan om het krukje weg te halen zogauw jouw voet eraf is!
Zo is er nameilijk bij ons op de manege een paard op hol geslagen!
Hij sprong opzij omdat hij ergens van schrok toen ze er net opzat...
En boem met de voeten in het krukje, paard op hol, ruiter ernaast!!!

eerst even lezen. In mijn vorige bericht had ik ook al gezegd: moet de instructie er inderdaad bij iedereen goed op letten dat het bij iedereen nageleeft word...
En serieus ALLE paarden en pony's staan bij ons stil bij het opstappen! Geen gezeur.
En dat het paard toevallig in de stoel is beland met het opstappen.. Tja, dan moet je ook geen hindernissen in de bak hebben staan. Stel je voor dat het paard schrik net als jij langs de hindenis wandelt en op de hindernispaal schrikt...
Wat je daar vertelt heeft niks met opstappen te maken eigenlijk, want het persoon zat er al op.

En ik weet niet hoe jij je paard naar jou laat kijken als je erop zit, tenzij je zijn hoofd 90 graden laat draaien...
Mijn knol kijkt voor zich, tenzij ik stelling vraag.
Lijkt me niet meer dan logisch eigenlijk...
Vind je redenaties een beetje krom allemaal, maar goed...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:15

Wat ik dus bij het ruiterbewijs geleerd heb is dat het paard naar buiten moet kijken, omdat ie dan een beter evenwicht heeft.
Maar jullie hebben het allemaal over binnenteugel strakker.
Hoe zit dat dan precies?

Mismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:03

Mijn paard gaat nooit meteen stilstaan, meestal eerst met 3 benen..Als hij dan zijn 4e been nog aan het neerzetten is zet ik me af met mijn rechterbeen. Dan "hijs" je jezelf omhoog aan t zadel (niet trekken, vasthouden) en dan zit ik. Vroeger had ik er meer moeite mee, maar oefening baart kunst...

paardengek10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 20:56

Charlotjuuh schreef:
Wie heeft er tips om goed en snel op te stijgen.. Ben ik erg slecht in .. zeker als ie vooruit of achteruit gaat..

Greetzz

met een krukje??