Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
LiSSy schreef:ik ben toch echt van mening dat als een paard vanuit rust en vertrouwen zadelmak wordt gemaakt het paard veel braver is en blijft dan wanneer het overbluft (eigenlijk dus gebroken!!) wordt.
ik denk ook dat heel veel mensen dit met mij eens zullen zijn
Navidad schreef:waar ik zelf van mening van ben is als je erop gaat niet laten vast houden, ook niet aan de longe, neem een kleine bak noen maar iets als een longeer bak waar je paard niet ver kan (en natuurlijk geen lage overdekte!!) eerst gewoon longeren en laten wennen Daarna ga je er gewoon rustig naast lopen en pak je de teugels iets op, niet te strak en pas op voor de druk in zijn mond. dan tik je een keer aan met je hak en gebruik je je stem hulpen en zo ook in de draf, als dat allemaal goed gaat spring je er paar keer naast, zodat die daar aan went, daarna ga je een keer hangen, meestal gaat dit de eerste keer nooit goed maar blijven proberen en blijven praten blijven belonen zodat je paard weet dat het vertrouwd is, als je zo 3 fatsoenlijke rondens kan stappen dan leg je voorzichtig in de stap je been erover heen, meestal gaat dat goed, heb een paard gehad die toen ook aan het bokken ging, dan is het gewoon uitzitten en als je valt jammer. maar als die gestopt is met bokken danbeloon je hem en op alle manieren blijf tegen je paard praten zodat die weet dat het goed is. als je valt doe je het overnieuw, dan ga je hangen net zolang tot je een rondje rond kan stappen dan beloon je hem, en zet je hem op stal of op de wei. die dag erna doe je gewoon hetzelfde net zolang tot die rustig stapt als je erop zit, Dan stap je een paar rondjes en beloon je hem en stap je af en weer op kijk je hoe dat gaat, gaat dat goed doe het dan nog een keer, en ook gaat het niet goed doe je het ook nog een keer. gewoon proberen met alle geduld, zorg wel dat je er begeleiding bij heb, maar het paard niet vast houden. zon paard heeft totaal nog geen evenwicht als die aan de haal gaat met je of hij komt verstikt te zitten in de lijn of hij word achterover getrokken.
veel succes
) je beloont pas als je er weer op zit en het paard het netjes toe laat.
Mischien kwam het een beetje verkeerd over, maar idd als je eraf valt is dat jammer maar dan probeer je het gewoon weer opnieuw. en niet belonen maar wel tegen alle tijden op een rustige toon tegen je paard blijven praten ook al val je eraf blijf gewoon rustig en probeer het opnieuw. Navidad schreef:Ik bedoelde met dat belonen ook van als je er niet afvalt en hij stopt met bokken dan belonenMischien kwam het een beetje verkeerd over, maar idd als je eraf valt is dat jammer maar dan probeer je het gewoon weer opnieuw. en niet belonen maar wel tegen alle tijden op een rustige toon tegen je paard blijven praten ook al val je eraf blijf gewoon rustig en probeer het opnieuw.

Ach, inderdaad zolang je weet wat je doet en het paard goed in kan schatten gaat het eigenlijk, welke methode dan ook, altijd wel goed .. Biepje schreef:misschien eens proberen een pop op de rug vast te binden? en eventueel oefenen met gewoon weer op haar te gaan liggen en dan heel voorzichtig je been over haar te leggen, misschien zwaai je te hard met je been en schrikt ze daarvan.
Als je een paard met een trauma wilt moet je dat vooral doen.