dood voor het been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: dood voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:48

mijn pony kon geen zweep zien, hem hebben ze geslagen. Ik heb gewoon m aan de longe gedaan en dan de zweep voor m gehouden. Wou ie gaan lopen mocht ie dat van mij. Maar dan wel zo dat ik toch nog iet wat controle had, dan deed ik het zweepje weer weg, kalmeerde hem en ging bij m staan. Dan lietk m t zweepje weer zien. Had ie schrik aaide ik hem gewoon en bleef met m praten tot ie eraan ging ruiken en ik hem kon laten zien dat het niet slecht is, daardoor kon ik hem benaderen met zweep, van daaruit ben ik verder gegaan door met zweep over het hele lichaam te aaien. Gewoon bij de schouder begonnen, naar de rug en zo naar de achterhand. Dat liet ie de eerste keren ook niet toe hoor, heel de tijd draaien, maar uiteindelijk liet ie t wel doen! toen erop gegaan met zweep. Hij wou ook gaan lopen en heb hem gewoon laten gaan. Rustig gaan zitten en praten: rustig maar tis niet erg hoor, die zweep bijt je niet. na een tijd stoppen ze echt wel Ja
en nu kan ik hem makkelijk met zweep rijden. Natuurlijk niet met dressuurzweep, maar met een springzweepje.
dus gewoon heel rustig vanop de grond beginnen. Lachen en als hij met t zweepje kan gereden worden kan je van daaruit weer verder natuurlijk. Je knijpt even, luistert hij niet tik je aan met je been, luistert hij niet druk je eens met het zweepje op zijn kont.

Weet niet of dit een goede manier is, maar Pharaon reageerde er echt heel goed op...en Phar is nu wel goed aan het been (daarvoor totaal niet)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:29

precies,zo hebik het ook gedaan.Ben daarna nog over gegaan op de dressuurzweep, omdatik haar kont moest kunnenraken zonder teugels los te laten, en datgaat niet met een springzweep.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:52

pharagirlke schreef:
mijn pony kon geen zweep zien, (....)

Dat heb je netjes gedaan. Klasse toch.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 19:39

GoldStar schreef:
Een paard dat niet aan het been is, heb je, als je redelijk kan rijden, zo aan het been. Een paard dat angst heeft voor de zweep, leer je de angst van de zweep zo af. Het paard moet de ruiter en de zweep vertrouwen. Een knal met de zweep op het hoofd van het paard is onverstandig en er zijn mensen die het normaal vinden. De meest afgestopte paarden heb je met 2 rondjes door de bak aan het been. Sporen gebruiken om het paard aan het been te krijgen ? Sporen heb je daarvoor echt niet nodig. Het zweepje heb je waarschijnlijk wel achter de kuit nodig. Als je redelijk rijdt, kun je de goede reactie op het zweepje krijgen. Als het paard gevaarlijk reageert en er situaties kunnen ontstaan die voor jou en het paard gevaarlijk zijn, zou ik niet op het paard gaan en geen plannen maken om L te gaan rijden. Het paard moet eerst normaal reageren op een aantal basis dingen. Dat is op dit moment niet zo, dus zou ik er nu niet aan beginnen.

Ben ik nou zo Cool of staat er echt dat dit paard "gek" wordt van een zweep! Of moet je alle paarden die i.v.m een zweep zeer gevaarlijk zijn maar laten staan???

Sorry, maar dat vind ik flauwe kul! Deze paarden hebben echte angst voor een zweep en geloof me dat hebben ze niet van hun moeder meegekregen! Deze paarden zijn "verziekt" omdat er op een verkeerde wijze mee om is gegaan, dat betekent niet dat ze aan het einde van hun latijn zijn omdat ze panisch op een zweep reageren!
Je kunt heel goed met zulke paarden aan het werk, maar je moet wel verstand van zaken hebben!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 23:50

Kaja schreef:
GoldStar schreef:
Een paard dat niet aan het been is, heb je, als je redelijk kan rijden, zo aan het been. Een paard dat angst heeft voor de zweep, leer je de angst van de zweep zo af. Het paard moet de ruiter en de zweep vertrouwen. Een knal met de zweep op het hoofd van het paard is onverstandig en er zijn mensen die het normaal vinden. De meest afgestopte paarden heb je met 2 rondjes door de bak aan het been. Sporen gebruiken om het paard aan het been te krijgen ? Sporen heb je daarvoor echt niet nodig. Het zweepje heb je waarschijnlijk wel achter de kuit nodig. Als je redelijk rijdt, kun je de goede reactie op het zweepje krijgen. Als het paard gevaarlijk reageert en er situaties kunnen ontstaan die voor jou en het paard gevaarlijk zijn, zou ik niet op het paard gaan en geen plannen maken om L te gaan rijden. Het paard moet eerst normaal reageren op een aantal basis dingen. Dat is op dit moment niet zo, dus zou ik er nu niet aan beginnen.

Ben ik nou zo Cool of staat er echt dat dit paard "gek" wordt van een zweep! Of moet je alle paarden die i.v.m een zweep zeer gevaarlijk zijn maar laten staan???

Sorry, maar dat vind ik flauwe kul! Deze paarden hebben echte angst voor een zweep en geloof me dat hebben ze niet van hun moeder meegekregen! Deze paarden zijn "verziekt" omdat er op een verkeerde wijze mee om is gegaan, dat betekent niet dat ze aan het einde van hun latijn zijn omdat ze panisch op een zweep reageren!
Je kunt heel goed met zulke paarden aan het werk, maar je moet wel verstand van zaken hebben!

vrij botte reactie vin ik dit. Je doet alsof je alles weet en kan maar geeft geen tips, geloof me behalve dat ts geirriteert raakt heeft ze hier niets aan. En sommige paarden zijn panisch voor zweep en kan je beter zonder zweep laten. Dat is nou eenmaal zo. Er zijn ook vrouwen die geen kinders willen uit schrik voor de pijn of wat dan ook, dat is nou eenmaal zo en die vrouwen ga je er niet over krijgen door ze bevallingen te laten bijwonen enz. Integendeel dan worden ze nog banger!
zo ook met paarden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 10:28

pharagirlke schreef:
Kaja schreef:

vrij botte reactie vin ik dit. Je doet alsof je alles weet en kan maar geeft geen tips, geloof me behalve dat ts geirriteert raakt heeft ze hier niets aan. En sommige paarden zijn panisch voor zweep en kan je beter zonder zweep laten. Dat is nou eenmaal zo. Er zijn ook vrouwen die geen kinders willen uit schrik voor de pijn of wat dan ook, dat is nou eenmaal zo en die vrouwen ga je er niet over krijgen door ze bevallingen te laten bijwonen enz. Integendeel dan worden ze nog banger!
zo ook met paarden.

Nou dat was niet bot bedoeld, maar er is duidelijk aangegeven dat TS haar paard simpelweg panisch wordt van een zweep!
Waarom dan nog over de zweep blijven praten, dat is uitgesloten, het beste paardje wordt levensgevaarlijk en dat is herhaaldelijk aangegeven! Geen optie dus... en ook geen tip waar zij om vroeg toch?

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 16:23

Citaat:
Waarom dan nog over de zweep blijven praten, dat is uitgesloten, het beste paardje wordt levensgevaarlijk en dat is herhaaldelijk aangegeven! Geen optie dus... en ook geen tip waar zij om vroeg toch?

dank je wel!

en verder ook de rest nog erg bedankt voor jullie reacties.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:30

ik heb je ff gepbt

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 19:21

Ik vind het wel onzin dat het niet zou kunnen omdat die man er ook nog 2 dagen per week op rijdt. Jij kan toch zorgen dat ie iig bij jou loopt en reageert! Als jij zelf goed consequent bent moet je zeker normaal kunnen rijden hoor!
Ik rijd ook een manegepony die in de les constant stilstaat, omdraait, gewoon gaat stappen en zeker niet normaal wegdraaft en aangalopeert (en ga zo maar door Tong uitsteken) Als ik er opzit reageert ze gelijk hoor. Hoef ik haar echt niet meer voor te slaan ofzo. Ik heb haar in het begin natuurlijk wel moeten vertellen dat ze moet luisteren maar nu weet ze het gelijk. En ik rijd die pony haast nooit meer.. Als je er dus 1x in de zoveel weken opzit kan je je paard gewoon aan het been hebben terwijl ze verder elke dag werkelijk níet hoeft te reageren!
Het zal zonder zweep misschien iets lastiger zijn, maar wees gewoon superconsequent! Zachtjes je been aanleggen, reageerst ze niet wat harder! Gaat ze nog niet dan doe je zo dat ze echt héél erg vooruit gaat! En niet na tien meter alweer rustig, pas als jij het zegt. Bv gewoo weer gaan stappen en weer op zachte druk weg willen draven, net zo lang tot ze daarop reageert. Doe met het wijken nog even rustig aan.. zorg dat ie gewoon echt eerst goed voor het been is! En dan begin je rustig met een klein pasje opzij.
Succes ermee Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:11

Dan zonder zweep idd gewoon eens een keertje boos worden. Bij zacht aanleggen geen reactie? Schop d'r dan een keer flink, datze wakker wordt. En als dat niet werkt het es voorzichtig met een iets groter spoortje proberen?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:34

Ntuurlijk kun je een paard perfect laten luisteren naar je been. Maar in praktijk uit het zich meestal een dag ruzie maken met paard en hem weer tot de orde roepen. Dan vier dagen fijn rijden en dan komt de eigenaar weer en gaat rijden met grove hulpen.

Dan begint het verhaal weer opnieuw en moet je het paard weer tot de orde roepen. Dat werk erg frusterend. Boos!
Bovendien geef de TS aan dat het paard al een aantal malen tot bloedens toe open is gehaald met de sporen. Nadeel van dat is dat je eelt kweekt op die plaats en dan wordt het er echt niet fijner op.

Het is altijd moeilijk als je een paard voor een ander rijd. Helemaal als je geen goede afspraken kunt maken of de ander beduidend beter of slechter dan jou schrijft.

Ieder paard kun je met veel geduld wennen aan een zweep, geloof me we hebben al veel malloten op stal gehad en allemaal zijn ze nu gewend aan de zweep.
Als je bijvoorbeeld naar buiten gaat is het fijn een zweep mee te hebben je weet nooit wat voor idioten je tegen komt. Ook in training is een zweep fijn. Even bijtikken of bij piaffe passage even aantikken.
Op het hoofd slaan gebeurd idd ik ben er niet zon voorstande van maar tijdens het bijvoorbeeld steigeren gebeurd het wel eens dan zijn de meeste direct genezen.
Vaak komt er al spanning bij de ruiter van oh nee niet met zweep als het paard schrikkerig is bij die zweep en dat brengt de ruiter dan ifjn over.

In deze is het heel moeilijk. je kunt wel steeds grovere hulpen gaan geven maar hoe hoger we in de dressuur komen hoe fijner die hulpen moeten worden. Even goede afspraken dus.
Stoom uit je oren

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 19:22

Geef je toevallig continu hulpen met je been? Of maar heel af en toe alleen als je iets van het paard wil?
Het boek van Kyra Kyrklund beschrijft dat heel mooi (ik ga er nu even vanuit dat je veel been geeft, en vaak achter elkaar (zeg niet zo dát het is, maar is makkelijker als voorbeeld)).
Stel je woont je hele leven midden in de natuur, alle rust en stilte. Op een dag ga je naar het centrum van de stad verhuizen, waar het heel erg druk is. Op een gegeven moment hoor je het lawaai niet meer, omdat je eraan gewend bent geraakt.
Zo ook met hulpen. Als jij je paard continue been geeft, weet hij niet meer wanneer er wat van hem gevraagd wordt, en zal hij er aan gewend raken en er steeds minder op gaan reageren.

Zorg dus dat je alleen been geeft als je iets van het paard wil, en dan niet aan de gang blijven, maar 1 keer en dan moet hij luisteren. Dit scheelt een hoop vermoeidheid en frustratie.