Mimpje schreef:Ikzelf heb ook altijd pony's en paarden ingereden, en dan was 't net als bij 'n auto ongeveer. Dus ze waren ingereden als:
- er 3 versnellingen op zitten (zonder dat je eraf gegooid wordt dus)
- er een gaspedaal op zit (= voor 't been zijn)
- er een rem op zit (= luisteren naar de zit)
- er een stuur op zit (= teugel accepteren, bochten kunnen maken)
last but not least:
- als iemand anders met enige ruiterervaring er zonder problemen op kan rijden.
Als ik 't zo zie ben je supergoed bezig, die galop komt wel. En zowiezo, als je d'r toch doorrijdt, zou ik me niet drukmaken om of ze nou wel
of niet beleerd is. Ik rijd met jonge paarden juist heel veel op het moment van aanbieden: zodra jij voelt dat ze ergens zin in heeft, gelijk de hulp erbij geven, dan maakt ze de associatie sneller. Soms gaat 't buigen bijvoorbeeld beter dan het voor het been zijn, dus dan kun je beter daar op concentreren dan te gaan hakken op het per se voor 't been zijn. Sommige paarden bieden bijvoorbeeld makkelijk wijken aan, gelijk aanleren! Des te makkelijker heb je 't in d'r verdere opleiding.
Later in de opleiding merk je dat alle onderdelen verbeteren, dus kun je meer het accent leggen op de dingen die juist minder goed gaan. Jonge paarden zijn gewoon heel wisselend. Maar zoals het er nu uitziet: super!
Ben ik het helemaal mee eens!
Ik vind het er netjes uitzien. Ikzelf rijd western en rijd ook westernmatig in, wat inhoudt (en dat is eigenlijk het enige verschil tot nu toe wat ik zie in jouw manier van inrijden) is dat ik ze compleet loslaat en help wanneer nodig (schoudertje optillen, leren inbuigen e.d.) dus constant aan een lange teugel, dat ze meteen leren op eigen benen te lopen. Pas later, als de drie versnellingen erop zitten, leer ik ze nageeflijk te zijn onder het zadel. Voordat ik er voor het eerst opga, leer ik ze al aan de bijzet te longeren, zodat ze dan al leren om op het bit na te geven.
Ik spreek dus ook pas van een beleerd/ingereden paard als er 3 versnellingen op zitten, een gaspedaal, een rem en het paard links van rechts kan onderscheiden en zo mak is dat ik er iemand op kan zetten die niet zoveel ervaring heeft met jonge paarden.
Dus ik snap je helemaal, maar ik vind dat het er netjes uit ziet!

leuke combi ook

ze doet het idd erg goed ik vind het er erg goed uit zie voor z'n jong paard ga zo door