Is Fardau nu beleerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Is Fardau nu beleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 19:46

Mimpje schreef:
Ikzelf heb ook altijd pony's en paarden ingereden, en dan was 't net als bij 'n auto ongeveer. Dus ze waren ingereden als:
- er 3 versnellingen op zitten (zonder dat je eraf gegooid wordt dus)
- er een gaspedaal op zit (= voor 't been zijn)
- er een rem op zit (= luisteren naar de zit)
- er een stuur op zit (= teugel accepteren, bochten kunnen maken)

last but not least:
- als iemand anders met enige ruiterervaring er zonder problemen op kan rijden.

Als ik 't zo zie ben je supergoed bezig, die galop komt wel. En zowiezo, als je d'r toch doorrijdt, zou ik me niet drukmaken om of ze nou wel
of niet beleerd is. Ik rijd met jonge paarden juist heel veel op het moment van aanbieden: zodra jij voelt dat ze ergens zin in heeft, gelijk de hulp erbij geven, dan maakt ze de associatie sneller. Soms gaat 't buigen bijvoorbeeld beter dan het voor het been zijn, dus dan kun je beter daar op concentreren dan te gaan hakken op het per se voor 't been zijn. Sommige paarden bieden bijvoorbeeld makkelijk wijken aan, gelijk aanleren! Des te makkelijker heb je 't in d'r verdere opleiding.

Later in de opleiding merk je dat alle onderdelen verbeteren, dus kun je meer het accent leggen op de dingen die juist minder goed gaan. Jonge paarden zijn gewoon heel wisselend. Maar zoals het er nu uitziet: super! OK dan!

Ben ik het helemaal mee eens!
Ik vind het er netjes uitzien. Ikzelf rijd western en rijd ook westernmatig in, wat inhoudt (en dat is eigenlijk het enige verschil tot nu toe wat ik zie in jouw manier van inrijden) is dat ik ze compleet loslaat en help wanneer nodig (schoudertje optillen, leren inbuigen e.d.) dus constant aan een lange teugel, dat ze meteen leren op eigen benen te lopen. Pas later, als de drie versnellingen erop zitten, leer ik ze nageeflijk te zijn onder het zadel. Voordat ik er voor het eerst opga, leer ik ze al aan de bijzet te longeren, zodat ze dan al leren om op het bit na te geven.
Ik spreek dus ook pas van een beleerd/ingereden paard als er 3 versnellingen op zitten, een gaspedaal, een rem en het paard links van rechts kan onderscheiden en zo mak is dat ik er iemand op kan zetten die niet zoveel ervaring heeft met jonge paarden.

kelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:32

Egt ik was al onderdeindruk van de fot0's..Toen d8 ik **heej filmpjhe**
ik kijken.. Wo0ww Wat een Supeerr Paardjhee.! en serieus jullie passen bij elkaar Pling

mirfloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:00

een hele mooie fries!
Ik verzorg nu ook een fries en hij had nog nooit dressuur gereden dat zijn we hem nou ook aan het leren en dat valt af en toe echt nog niet mee! Knipoog Dus ik snap je helemaal, maar ik vind dat het er netjes uit ziet! Bloos

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 13:12

hey joyce! ik wist niet dat je een fries reed! Ziet er echt netjes uit! Leuke combi!! Haha!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:44

ik vind het er heel goed uitzien... ze lopt ook heel mooi.. en over die galop, ik zou het pas doen als je er zelf ook vertrouwen in hebt,... voor de rest... GEWELDIG....

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:28

Goh eindelijk is iemand het met mij eens Haha!

Ik longeer ook minstens 3 maanden en liefst langer om te wennen aan zadel, beugels en bit. Daarbij zet ik ze ook bij, om spieren te kweken. Ik vind 't namelijk oneerlijk om op een paard te gaan zitten dat jou eigenlijk niet kan dragen. Dan worden ze ook los in het lijf, en wordt wat je van het paard vraagt ook veel makkelijker, zowel voor jou als voor 't paard.

Ok tot zover mijn methode! Tong uitsteken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:37

echt een mooie fries Vingers aflikken leuke combi ook Vingers aflikken
ik vind dat een paard ingereden is als ie de basis kent dus dat er een goede rem op zit en de gangen kennen en je kunt sturen, en de drie gangen kent.

Mijn paard zijn we nu nog aan het inrijden. Het is echt een lastig paard het heeft lang geduurt voordat we erop konden.ze is helemaal niet ontspannen als je opstijgt en gaat in het begin rondjes lopen en zo'n spin doen wat westernpaarden doen. ze gaat ook t liefst zo hard mogelijk t is echt een paard dat wil werken. het is me opgevallen dat ze heel vaak zijgangen in de draf doet en als ze eenmaal ontspannen loopt gaat ze kleine stukjes aan de teugel. Dat is wel handig als ze de zijgangen (schouderbinnewaarts, wijken) al doet maar t probleem is dat ze t gewoon uit zichzelf doet als het eigenlijk dus niet moet Clown

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 23:00

Maar als je daar nu al de hulpen bijgeeft, en die later weer oppakt, zul je merken dat dat wel is blijven hangen. Natuurlijk moet je ook ervoor zorgen dat je d'r recht kunt richten, maar soms is de 'omgekeerde' weg ook prima, niet alles hoeft in 'n bepaalde volgorde.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 11:56

leuke fries, alhoewel ik niet zo'n friezen-fan ben.
Ik hoorde dat je w.s. weer les gaat krijgen van michella?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 00:30

hihihihi, dat filmpje is helaas niet van zo'n denderende kwaliteit, erg schokkerig... Maar geeft toch een idee...

Hahahaha, zo snel gaat de roddelbrigade dus nog niet op stal Annet?

Ik had alleen recreatief wat op Friezen gereden en af en toe een lesje op "manege"paarden, dus voor mij was het wel een hele overgang. Had mezelf ook niet direct op Friezen zien dressuren, maar het kwam op mijn weg en het leek me wel een uitdaging. Bovendien moet ik de kansen grijpen die op mijn pad komen aangezien ik niet zoelf een tweede paard erbij wil kopen. Die ene geeft genoeg kopzorgen Schijnheilig

Denk wel dat het moeilijker wordt om goede punten te rijden dan met Moenira, die scoorde zo hoog... Fardau heeft prachtige uitstraling, maar minder goede gangen... Leuk Mirfloor, dat je er ook 1 aan het trainen bent Haha!

Ik pak inderdaad ook dingen aan als ze op mijn pad komen. Zo zijn wij al vroeg begonnen met een pasje terug, omdat ze zo kon drammen en aan de hand ook een keer door een kiertje terug de stal in banjerde...
Het woordje "terug" (en onder het zadel met bijpassende hulpen) kent ze dus al een beetje Knipoog

Als de bak weer wat droger is, wilden we inderdaad af gaan spreken met Michella Nynke. Dan lessen we met zijn tweeën... Hopen dat het eindelijk wat beter weer blijft!

Shariff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:30

Lekker beest joh!
Ik denk wel dat je nu in ieder geval al heel ver bent met het beleren Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:15

voor mij is zit ze er tussen in beleerd noem ik waneer ze alle gangen kent dus ook de galop.

maar je bent goed bezig hoor ziet er al goed uit

suppiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:42

ik vind het er erg goed uitzien, ze loopt erg ontspannen!

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:03

Hey Joyce!!
Ziet er echt heel goed uit!!! Ze loop heel mooi en lekker ontspannen. Vind je er erg goed bij passe. Gaat zeker goedkomen. Zal ik je startkaart alvast maar aanvragen Tong uitsteken dan wacht ik wel met starten tot jij de B uit bent want anders sleep je alle prijzen in de wacht Haha! Tong uitsteken Clown

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:05

Ga je dan niet meer bij Carmen lessen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 18:08

RodeoRoxy schreef:
Hey Joyce!!
Ziet er echt heel goed uit!!! Ze loop heel mooi en lekker ontspannen. Vind je er erg goed bij passe. Gaat zeker goedkomen. Zal ik je startkaart alvast maar aanvragen Tong uitsteken dan wacht ik wel met starten tot jij de B uit bent want anders sleep je alle prijzen in de wacht Haha! Tong uitsteken Clown

Hahahahaha, dat was gewoon beginnersgeluk met Moenira Knipoog
Veel plezier met je nieuwe rijpaardje en zou leuk zijn als je daar ook mee mag gaan starten!

LuvdaTossa schreef:
Ga je dan niet meer bij Carmen lessen?

Voorlopig blijf ik Moenira nog gewoon doorrijden. Tot nu toe is het te combineren, alleen Andrew schiet er wel wat bij in...
Met Moenira blijf ik dus lessen bij Carmen.

Ik ga eerst met Fardau aan huis lessen, om begeleiding te hebben bij het verder beleren/doorrijden Schijnheilig van haar. Dan rijd ik samen met Geertje in de les (dochter van de familie, die de paarden doet) Zij rijdt dan 1 van de andere paarden. Wie weet komt er nog eens iemand bij die met het derde paard mee wil rijden Haha!. We kunnen de kosten dan delen. (Met twee paarden lessen bij Carmen wordt wat prijzig Knipoog)

Als ik er voldoende vertrouwen in heb, dan neem ik Fardau mee naar clubles in plaats van Moenira. Eerst maar meer wennen Knipoog...

teqil_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 18:43

erg mooie fries vind in het Kwijl ze doet het idd erg goed ik vind het er erg goed uit zie voor z'n jong paard ga zo door OK dan! filmje is ook erg mooi Haha!

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:58

Hi Joyce,

Weet niet zo goed wat ik er nog bij kan zetten eigenlijk.
Ook ik vind t een erg leuk paardje, en vind het er goed uit zien. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is een fries ontspannen over de rug te laten lopen, maar t lijkt allemaal al aardig te lukken bij jullie. (nu bij ons nog Schijnheilig )

Nou, ik hoop dat k binnekort n keertje mag komen kijken Haha! Schijnheilig
En dan zie ik je zaterdag wel weer

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:14

DragonFlame schreef:
Daar heb ik geen verstand van, maar ik wil wel ff zeggen dat ik het er heel goed uit vind zien voor zon jong paard! Ben je van plan om er over een tijd ook wedstrijden mee te gaan rijden??

Ik vind het echt heel mooi uitzien hoor! Mooie combi! Haha!

Had het niet beter kunnen zeggen... Haha!.

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:14

joyce B schreef:
Hahahaha, zo snel gaat de roddelbrigade dus nog niet op stal Annet?

nee haha kennelijk niet Haha! Tong uitsteken

MarLottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 10:31

het begin is er, alleen ze moet nog wat meer doorgereden worden..

maar het ziet er leuk uit super

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:10

nou ik heb nie alle andere reacties gelezen van iedereen, maar ik zou zeggen dat je haar wel zowat aan het inrijden bent Knipoog
ziet er trouwens goed uit

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:23

joyce B schreef:
(Friezen hebben soms een oostindisch ongevoelige olifantenhuid als het hen uitkomt Schijnheilig)

Ben ik echt helemaal met je eens! Fedde is ook af en toe heel selectief op mijn hulpen en luistert dan helemaal nergens meer naar. De andere keer hoef ik maar iets te denken en dan is hij al weg.

Over het ruim laten...
Ik laat haar inderdaad bewust ruim. Het moeilijke is aanleuning te houden. Ik wordt vaak opgenomen op video tijdens het rijden zodat ik kan zien hoe het gaat en daar merkte ik, dat als ik haar met korte teugel reed, ze heel erg kort in de hals werd en achter de loodlijn ging lopen. Het voelde best wel fijn, maar het is niet de aanleuning die ik wil zien als ik naar een paard kijk. Ben dus steeds aan het proberen of ze mijn hand wil volgen en wat lager met de hals wil gaan lopen zodat ze meer over haar rug gaat lopen. Friezen lopen van zichzelf vrij makkelijk opgericht in een krul, maar een echte eerlijke aanleuning krijgen met een over de rug lopend paard is veel moeilijker...

Heel goed! Laat haar eerst maar achter sterk worden voordat je teveel aan de voorkant komt. Rond rijden is heel makkelijk bij een Fries, maar echt correct aan de teugel over de rug is veel lastiger.

Ik vind dat je goed bezig bent hoor!

JusTinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 12:56

Ik vind het een erg mooi type voor en Fries!! Ze loopt ookal lekker nageeflijk en als ze afentoe tegen de hand is , is dat nog geeneens erg op zon jonge leeftijd!

minkieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 21:25

Hee Joyce,
Een late reactie maar beter laat dan nooit.
Maare zo te zien gaat het best goed he met Fardau?
Het ziet er in elk geval niet verkeerd uit als ik die foto's zo bekijk.
Waneer ga je starten? Knipoog