verwarring: travers of galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: verwarring: travers of galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 10:50

Kaja schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens...
Mag een jong paard geen fouten maken???
Komt toch ook wel eens voor wanneer je bezig bent met de wissels, je paard vervolgens in de contragalop zich vergist?

Natuurlijk is goed aan de hulpen staan een pre, maar ook een paard kan zich vergissen...

Bij jonge paarden geven wij altijd overdreven galop hulpen, je been verder naar achter om duidelijk te wezen, er komen nog zoveel hulpen bij...
Maar naar mate de africhting vordert, des te minder (duidelijk) worden de hulpen... Natuurlijk zul je ook je buitenbeen aan moeten houden met aangaloperen (met het oog op de wissels, maar ook met het oog op de controle, de balans), maar op den duur leren ze hier toch echt aan te springen op het binnenbeen....

Ik ben het zeker eens met wat Zep hier eerder heeft gezegd, maar goed, als je zelf ook aan het leren bent kan ik mij voorstellen dat TS en haar paard in de war raken.
Geeft niets, stapje terug en probeer ook zelf het verschil te onderscheiden. Verplaats jezelf in je paard....

Tuurlijk kan je paard zich altijd vergissen. Dit is ook helemaal niet erg maar als jouw paard daadwerkelijk goed aan de hulpen staat, zal jouw paard zich steeds minder vaak 'vergissen'.

Hoe vaak zie je wel niet dat er in de M2 contragalop wordt gevraagd en de paarden halverwegen uit de galop vallen of even leuk overspringen. Deze paarden staan dan niet goed aan de hulpen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:44

volgens mij is een driejarig paard daar nog niet eens ontwikkeld genoeg voor...ja mag ook niet voor niets pas gaan springen met een 4 jarig paard...maar goed das weer ander verhaal...het is inderdaad een optie van stap naar galop duidelijk te laten weten wat de galophulp is

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:51

VValar schreef:
Kaja schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens...
Mag een jong paard geen fouten maken???
Komt toch ook wel eens voor wanneer je bezig bent met de wissels, je paard vervolgens in de contragalop zich vergist?

Natuurlijk is goed aan de hulpen staan een pre, maar ook een paard kan zich vergissen...

Bij jonge paarden geven wij altijd overdreven galop hulpen, je been verder naar achter om duidelijk te wezen, er komen nog zoveel hulpen bij...
Maar naar mate de africhting vordert, des te minder (duidelijk) worden de hulpen... Natuurlijk zul je ook je buitenbeen aan moeten houden met aangaloperen (met het oog op de wissels, maar ook met het oog op de controle, de balans), maar op den duur leren ze hier toch echt aan te springen op het binnenbeen....

Ik ben het zeker eens met wat Zep hier eerder heeft gezegd, maar goed, als je zelf ook aan het leren bent kan ik mij voorstellen dat TS en haar paard in de war raken.
Geeft niets, stapje terug en probeer ook zelf het verschil te onderscheiden. Verplaats jezelf in je paard....

Tuurlijk kan je paard zich altijd vergissen. Dit is ook helemaal niet erg maar als jouw paard daadwerkelijk goed aan de hulpen staat, zal jouw paard zich steeds minder vaak 'vergissen'.

Hoe vaak zie je wel niet dat er in de M2 contragalop wordt gevraagd en de paarden halverwegen uit de galop vallen of even leuk overspringen. Deze paarden staan dan niet goed aan de hulpen.

Goed, maar ben het opnieuw deels met je eens Knipoog ...

Een vergissing van het paard is negen van de tien keer een ruiterfout!
Ik herinner me tot op de dag van vandaag Bonfire's vergissing in Sydney tijdens de GP. Een paard wat tot in de puntjes aan de hulpen staat en toch... Heel mooi... Natuurlijk minder dat het tijdens de OS was, maar wij waren allen getuige van een miscommunicatie...

Ben het wel roerend met je eens over de fouten die gemaakt worden in de M2, ruiterfouten, maar onnodige fouten...

Ik denk dus dat ik je verkeerd begrepen heb Bloos !
Je hebt op een wedstrijd niets te zoeken als je paard het verschil niet weet tussen de contra en een wissel. Maar TS heeft deze verwarring tijdens de training... En daar zij beide aan het leren zijn, maakt het dat er niet gemakkelijker op...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 11:56

Hermesdeux schreef:
volgens mij is een driejarig paard daar nog niet eens ontwikkeld genoeg voor...ja mag ook niet voor niets pas gaan springen met een 4 jarig paard...maar goed das weer ander verhaal...het is inderdaad een optie van stap naar galop duidelijk te laten weten wat de galophulp is

Ja dat dacht ik vroeger ook altijd....
Inmiddels is het tegendeel bewezen!
Wanneer wij hengstenkeruringen bezoeken zijn wij allen getuige van de jonge paarden welke op de sprong onder de loep worden genomen!
Zelfs de waiboerhoeve heeft enkele testen gedaan met het laten springen van jonge paarden, dus de opmerking dat je pas met een vier jarig paard mag springen gaat niet op.
Neemt niet weg dat ik van 3 jarige paarden meer vraag dan nodig!
Je laat een kleuter toch ook niet direct een opstel schrijven....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:04

Kaja schreef:
Goed, maar ben het opnieuw deels met je eens Knipoog ...

Een vergissing van het paard is negen van de tien keer een ruiterfout!
Ik herinner me tot op de dag van vandaag Bonfire's vergissing in Sydney tijdens de GP. Een paard wat tot in de puntjes aan de hulpen staat en toch... Heel mooi... Natuurlijk minder dat het tijdens de OS was, maar wij waren allen getuige van een miscommunicatie...

Ben het wel roerend met je eens over de fouten die gemaakt worden in de M2, ruiterfouten, maar onnodige fouten...

Ik denk dus dat ik je verkeerd begrepen heb Bloos !
Je hebt op een wedstrijd niets te zoeken als je paard het verschil niet weet tussen de contra en een wissel. Maar TS heeft deze verwarring tijdens de training... En daar zij beide aan het leren zijn, maakt het dat er niet gemakkelijker op...

Klopt Knipoog Alle hulpen zijn een wisselwerking tussen ruiter en paard. Om nou te stellen dat je paard niet aan de hulpen is bedoelde ik eigenlijk dat in dít geval de ruiter waarschijnlijk geen duidelijk verschil aan geeft tussen de verschillende hulpen. Ik had denk ik iets duidelijk moeten zijn Lachen

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:12

weet je waar dat onderzoek ergens na te lezen is? dit lijkt me namelijk wel erg interessant omdat ik nog steeds die gedachte heb hoor. maar vrijspringen lijkt mij minder zwaar als wissels e.d. hoor...dan zet je het paard echt aan het werk lijkt mij...en voordat die de wissels onder de knie heeft zal daar eerst wel heel wat oefen werk op beendruk geoefend zijn wat ongetwijfeld de nodige inspanning vereist...dus ik twijfel wel nu...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:22

Een wissel is voor een springpaard een eitje
Doen ze zo. Die hebben van nature vaak al zo'n soepele galop, dat een wisseltje makkelijk is.
Vergelijk verder de wissel niet met die in het Z dressuur, want de wissel hoeft niet verameld, als hij maar gelijk gaat.
En dat is lekker makkelijk als je het parcours inkomt en je kunt ze laten wisselen Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 14:24

Kaja bedabkt voor het begrip. Feit is gewoon dat ik nooit gedacht had zo ver te komen met dat scharminkel dat ik toen voor een appel en een ei kocht. ik had nog nooit meer gedaan dan gekke knollen rijden. Had nog nooit gehoord van travers en nu kom ik erachter dat die hulpen veel op elkaar lijken en dat ik dus mijn galop hulp beter anders had kunnen geven. Heb wel een paar tips gezien waar ik iets mee kan (denk ik) vooral die met het verschil tussen een ophouding met je zit maken (voor galop) en meer voorwaarts blijven zitten in de travers. (zo ston de opmreking er niet geloof ik) Ik zal het zo eens gaan proberen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:26

Ja voor een springpaard omdat die vaak in parcoursen van hand moet veranderen...dat gaat idd makkelijker. Maar hoe moet een paard dat voornamelijk dressuurmatig is leren als er geen hindernissen zijn? Toch ook met beenhulpen en duidelijkheid? En volgens mij betreft het hier een dressuurpaard (niet zeker) maar ja, ik heb mijn paard idd ook de wissels geleerd met springen..dus vandaar ben ik wel nieuwschierig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 14:29

ik wisselde ook tijdens het parcours, niet alleen op de sprong
Dus dat moet dan gewoon op de hulpen Lachen

Maar daar overvraag je een bijna 4 jarige niet mee, als je dat gewoon spelenderwijs meepakt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 15:32

Ik laat het paard altijd op mijn binnenbeen aangalloperen dmv korte druk.
Bij et travers rijden komende vanit de hoek gaat het buitenbeen achter de singel en drukt de achterhand weg naar binnen zodat deze zijwaarts gaat. Het binnenbeen blijft aanliggen. De stelling die je vraagt in travers is veel groter.
Als je probleen hebt kun je de travers het beste vauit de stap rijden en het travesale naar de hoefslag of appuyeren ook. Je hebt zo veel meer tijd en rust om de hulpen door te laten komen. Dan kun je ook geen travers op de volte rijden, volte sluiten in travers en dergelijke om het paard soepel te maken. Als je daarna in draf rijd gaat het vast beter.

Voor de galop wennen wij ons aan om de teugels een fractie korter te maken dan in de draf dit omdat het paard iets korter is in galop dan in draf. Ik heb het probleem van aangalloperen ook wel eens gehad maar dit kwam altijd omdat ik hetzelf fout vroeg, verkeerde hulp in een pakket van vele hulpen.
Binnenbeen ook goed lang houden voor travers en die zitbeenknobbel belasten..
En oefening baart kunst komt allemaal goed.
O ja en als je vriend in galop gaat, gewoon overgang terug naar draf en de travers opnieuw inzetten, eventueel eerst volte wat je makkelijk vind.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:39

Kaja schreef:
Aanspringen dient op je binnenbeen te gebeuren en travers dient ingezet te worden via je buitenbeen Haha! ....

Zo leer ik het ze ook, scheelt een hoop verwarring Knipoog Haha!.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 16:44

Zep schreef:
Ik galoppeer wel aan op het buitenbeen, ander kom je straks in de problemen bij de wissels, met name in de series.

Mijn galophulp is korter dan mijn travers hulp. Ik "tik" hem van mijn been af ahw. Daarnaast vraag ik in de galop iets schoudervoor.

Ik heb dit probleem eigenlijk nooit Verward

Hmmm Zep dat is ook waar ja... *denkt ver terug en herinnert zich dat ze ook les heeftgehad van iemand van wie het ook op het buitenbeen moest*

Maar eerijk gezegd ken ik het probleem ook niet hoor, heb mijn buitenbeen in de galop alleen wakend achter de singel, bij de travers gebruik ik mijn buitenbeen actiever.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:23

Hier heb ik ook last van nog steeds!
Ik heb nu van mijn instructrice geleerd date je travers inzet d.m.v je alleen je binnenbeen te gebruiken zodat ie travers inzet en daarna gebruik je pas je buitenbeen.

Ik weet altijd dat ik hem voor de galop eerst een beetje fel maak voor mijn been en daarna pas ga galloperen nu weet ie best goed het verschil daartussen succes!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 00:04

Tijdens de inzet van de travers is je buiging erg belangrijk.
Van uit de hoek laat je je paard al meer buigen en zet dan je oefening in.
Dat is voor mijn paard het verschil.

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:28

Een erg interessant topic. Ik ga vanavond eens goed opletten wat ik nou precies doe om in galop aan te springen.
Ik herken het probleem van Pol013 wel een beetje. Ik rijd nu een tuiger en ben een beetje bezig met het aanleren van SB en zo af en toe een aanzet tot travers. Het is voor ons allebei vrij nieuw. Ik merkte dat toen ik net begonnen was met SB en hij een beetje door had wat de bedoeling was dat ik niet meer normaal een volte kon rijden zonder dat ie eerst dacht dat ie SB moest inzetten. Inmiddels zijn we al een stuk verder en snapt ie beter wat de bedoeling is.
Ik denk dat als je allebei niet al eerder op dit niveau bezig bent geweest dat het dan soms best lastig is om nieuwe dingen aan te leren. Je krijgt dan een soort van samensmelting van hulpen, die je met verder oefenen weer van elkaar scheidt en verfijnt.

Misschien helpt het om je paard eerst wat schouder voor te zetten voordat je de galophulp geeft, dan haal je de focus van je buitenbeen af als je daarvoor travers hebt geoefend.

succes!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 10:48

ik was er toch heilig van overtuigd dat ik al een reactie had geschreven. maar goed, een herkansing dan maar.

Ben na het lezen van alle reacties meteen gaan rijden en nu snappen we het al veel beter. Galop= drijven met binnenbeen en waken met buitenbeen. travers = drijven met buitenbeen en waken met binnenbeen. Ik kon nu zelfs aangalopperen op het eind van een travers Pling

Bedankt voor jullie hulp. Zo zie je maar weer, er even over nadenken (met hulp van andere) kan al heel veel doen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 11:58

Haha! Super Knipoog !! Haha!