hoe rijden jullie los/warm?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Curly85

Re: hoe rijden jullie los/warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 08:33

Tja het is op zich wel confronterend, je ziet dat je paard niet voor je been is zonder zweep..... is op zich een punt waar ik wel aan zou gaan werken en waar ik je instructrice gelijk in geef.

Ik stap altijd eerst een minuut of 5 met losse teugel dan nog 5 met lange teugel en dan ga ik aan de slag. Heel veel figuren en voltes, en verder veel tempowisselingen en een groot stuk galop met oefeningen. na een halfuurtje is hij over het algemeen heerlijk zodat ik oefeningen meer kan gaan perfectioneren.
Overigens rijd ik zonder zweep en heb ik mijn paard ook zo. als je later wedstrijden wil gaan rijden zul je het ook zonder zweep moeten gaan doen als je hoger gaat. dus waarom de basis ook niet zonder. Je kan hem in HOGE nood altijd pakken al vind ik dat je paard dan loopt voor je zweep en niet voor je been

Elm0MaiSj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 08:58

Ik rijd mijn E-pony direkt in de stap rond en laag,,zodat de halsspier goed opgerekt word. In de stop rijd ik veel figuren en zijgangen, zodat ook de achterhand er lekker los achteraan komt.

Daarna ga ik aandraven en rijd hem nog steeds rond en laag, rijd weer veel figuren.

Als dat ook gedaan is, ga ik even halthouden, achterwaarts, nd de hals helemaal naar links en naar rechts buigen, dan weer achterwaarts en aangalloperen.

In de galop rijd ik altijd veel tempowisselingen. Als ik aan bijde kanten de galop gehad heb, ga ik naar een kleine volte in stap.

Op die volte houd ik zijn voorbenen op de volte, en de achterhand druk ik met mijn binnenbeen naar buiten,,!

Als ik dit allemaal gedaan heb, dan pak ik hem op en begin ik met de normale training. Vingers aflikken

Oja, pas als ik met de training begin, dan pak ik m'n dressuurzweepje erbij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 10:56

Hoe doe je dat, je paard voor het been krijgen zonder zweep? En lukt dat met elk paard?

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:20

shadow0 schreef:
Hoe doe je dat, je paard voor het been krijgen zonder zweep? En lukt dat met elk paard?

oefenen.
En veel geduld hebben.

Ik reed Lorena ook altijd meteen flink los. Eerst paar rondjes lange teugel, meteen al wel wendingen/voltes rijden e.d., en vervolgens ietsje opnemen, veel wendingen rijden, en veel overgangen stap/draf/halt. Soms kwam de galop er niet eens van in een uur rijden.. Wilde ik eerst de rest netjes hebben. Op die manier werd ze altijd goed aan het been, en begon ze na een kwartiertje vanzelf al nageeflijk te worden, zonder dat ik daar echt mee bezig was. Ik heb ook genoeg discussies met de instructeur gehad, maar uiteindelijk werkte voor mij een soort van 'middenweg' (iets van zijn tips, iets van mijn manier) het beste.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:30

Het varieert hoelang ik los rijd. Ik begin altijd +- 10 min. met stapwerk daarin zet ik mijn paard laag en rond in en rijd ik voltes en veel wendingen. Vervolgens zet ik haar in een verzameld galopje. Omdat ze veel sneller los komt in de galop dan de draf. Vanuit daar werk ik aan mijn oefeningen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:37

Ik stap ook altijd eerst 10 minuten, omdat Arabelle anders begint te dribbelen. Dan laat ik haar VWNW draven en maak ik grote cirkels en diagonalen. Dan even rusten. Dan vraag ik een kleiner drafje, en lukt die goed dan ga ik draf- galop overgangen maken zodat ze niet op voorhand kan lopen. En tussenin doe ik wat oefeningen zoals wending om achterhand en wijken enzo, alleen in stap. En dan 10 min uitstappen aan lange teugel. Lachen Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 14:58

Lorena schreef:
Eerst paar rondjes lange teugel, meteen al wel wendingen/voltes rijden e.d., en vervolgens ietsje opnemen, veel wendingen rijden, en veel overgangen stap/draf/halt.

Maar leg je je zweep dan gelijk weg? Dus voor ie reactie geeft? Of pas daarna, als de reactie er wel is?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 19:03

Curly85 schreef:
Tja het is op zich wel confronterend, je ziet dat je paard niet voor je been is zonder zweep..... is op zich een punt waar ik wel aan zou gaan werken en waar ik je instructrice gelijk in geef.

Ik stap altijd eerst een minuut of 5 met losse teugel dan nog 5 met lange teugel en dan ga ik aan de slag. Heel veel figuren en voltes, en verder veel tempowisselingen en een groot stuk galop met oefeningen. na een halfuurtje is hij over het algemeen heerlijk zodat ik oefeningen meer kan gaan perfectioneren.
Overigens rijd ik zonder zweep en heb ik mijn paard ook zo. als je later wedstrijden wil gaan rijden zul je het ook zonder zweep moeten gaan doen als je hoger gaat. dus waarom de basis ook niet zonder. Je kan hem in HOGE nood altijd pakken al vind ik dat je paard dan loopt voor je zweep en niet voor je been

Dat vind ik dus nu een discussiepunt, want is je paard ook niet voor het been, als je na een half uur rijden de zweep weg kunt leggen en verder geen hinder ondervindt wat betreft reactie voor het been?

TessavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 20:12

Tjah sommige zijn net diesels he, die moeten eerst warmlopen!
Als jij je paard na 20/30 min fijn aan je been hebt, heb je de zweep goed gebruikt, en is je paard dus aan je been. Een flegmatiek paard zal niet zo gauw veranderen, dat betekent natuulijk niet dat hij niet aan het been kan zijn!

Citaat:
Overigens rijd ik zonder zweep en heb ik mijn paard ook zo. als je later wedstrijden wil gaan rijden zul je het ook zonder zweep moeten gaan doen als je hoger gaat.

Als je hoger gaat moet je toch ook eerst losrijden, dat is toch waar het hier om gaat? En bij het losrijden mag je gewoon je zweep gebruiken hoor.

Overigens wil het nog wel eens zo zijn dat een flegmatiek paard de behoefte heeft aan veel afwisseling, sprongetje, buitenritje etc.
Ik ben trouwens heel benieuwd hoe je instructice Marco zal rijden! Een eerste les bij een andere instructie hoeft helemaal niet zo belabberd tegaan. Maar ik hoop voor je dat jullie er toch uitkomen!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:33

Ik herken het probleem.. Mijn paardje liep ( vond ik) ook veel fijner als ze even doorloopt in begin, terwijl mijn instructrice ze liever rustiger heeft lopen. En uiteindelijk maakte het niet zo'n verschil, mijn paardje was dus ook niet zo goed aan het been als ik dacht, en dát maakte bij mij het verschil.. Nu is ze super aan het been ( over het algemeen Tong uitsteken ) en maakt het niet veel verschil of ik langzaam begin of rustig, of met of zonder zweep rijd, ik ben er heel erg mee bezig geweest met actie = reactie en ben er nog steeds heel consuquent in. Dat heeft heel erg geholpen bij mij. Doorlopen was er eerst niet bij, en galop zonder zweep.. lol daar zullen we het maar helemaal niet over hebben Knipoog Heel veel geduld en oefenen verder zijn we er toch, en die moeite was het echt wel waard, als nou iemand anders op mijn paardje stapt is hun eerste commetaar altijd dat ze onwijs goed aan het been is, altijd leuk om te horen als je er zo hard voor gewerkt hebt Lachen
Succes ermee!!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 17:14

Dank jullie wel voor de reacties, zo te horen ben ik niet de enige die een dieseltje heeft.
Ik zal komende les eens een compromis sluiten met m'n instructrice, ik houd m'n zweep en zal wat minder snel zwepen Haha! , en meer met m'n benen proberen te rijden in het begin...

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:36

Heej Susan!
Jammer dat het (nog) niet helemaal klikt met je nieuwe instructrice!
Tja Gladstone is ook zo'n eentje die je even "Wakker" Slapen moet maken en dan kan de zweep weg.

Bij Brown Suger en Ali heb ik echt geen zweep nodig die zijn al uit zichzelf meer voorwaarts.

Maar ja Gladstone is natuurlijk ook al een beetje op leeftijd. Ik tik heb ook alleen als hij niet reageert op mijn beenhulp.

Maar wanneer nu een paard wel of niet aan het been is is natuurlijk heel moeilijk te beoordelen vanuit achter het beeldscherm.

Ik wens je heel veel succes en ik zie niet in dat het verkeerd is even je pony attent te maken op je hulpen en dan de zweep weg te leggen en niet meer te gebruiken

xxxx kussies xxxx Nathalie

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 18:03

Omdat mijn pony nogal druk is in de winter, in de buitenbak, longeer ik altijd van tevoren... Daarna erop en aan het werk...

Als ik niet longeer rijd ik 2 rondjes met lange teugel, rijd haar rustig lang en laag, en richt haar steeds wat meer op.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 10:13

Meestal kom ik de bak in met deken en stap ik haar los
aan losse teugel.Ze moet wel doorstappen,maar alles nog met
veel rust.
Na ongeveer 10 minuten,haal ik de deken eraf en begint ook gelijk
het werken,teugels op maat en aan het been.
Als ze goed aan het been is laat ik haar weer met losse teugel rijden ,
dit die ik een rondje,zo wordt ze goed soepel en pak haar weer op.
Dit alles wel dravend. Tussen door rij ik veel overgangen. Ik rij meestal
40 minuten.Daarna deken er weer op en uitstappen aan lange teugel.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:45

Mijn paardje is ruim 4,5 jaar en is ook niet zo'n hele temperamentvolle. Slapen Heerlijk als je buitenrijdt, maar niet zo geweldig in de bak dus.. Ze reageert ook niet spectaculair op de beenhulp, maar ik ben er inmiddels achter dat de galop bij haar wonderen doet. Dus we beginnen altijd in stap met licht kontakt en dan voltes, achtjes, overgangen enz. Daarna overgangen naar de draf en meestal begin ik ook vrij snel met een galop(na ca. 10 minuten). Ik heb een keertje 5 rondjes achter elkaar aangegaloppeerd en toen was ze goed wakker. Wat ook goed heeft geholpen, is haar longeren. Dat doe ik 1x per week en ze luistert nu goed naar de stemcommando's. Als ik nu ga rijden en ik wil aangalopperen, dan geef ik een korte en duidelijke beenhulp en ik zeg ook meteen "galop". Ze reageert hier heel goed op en springt meteen aan. Over een tijdje wil ik de stemhulp gaan afbouwen, zodat ze weer alleen op zit en been aangaloppeert.
Ik weet niet of jou paardje ook wel eens over de schouder wegvalt op de volte, dat doet die van mij nl. wel en dan loopt ze dwars door mijn buitenbeen heen. Ik merk ook hier dat ze door longeren meer evenwicht krijgt en de voltes beter kan maken. In dit geval was het dus geen kwestie van niet WILLEN gehoorzamen, maar simpelweg niet KUNNEN vanwege slechte balans. Maar dat zal bij jouw paardje hopelijk wel goed zitten.
Heel veel succes!! Pling

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:31

Ik denk ook dat 't slimmer is om je instructrice er op te laten rijden, kijken of zij het wel voor elkaar krijgt. En zoals ik 't lees: ik geloof dat je paard inderdaad meer aan de zweep dan aan 't been is. Ikzelf heb hier ook ontzettend tegenaan gelopen, bij mij was 't precies 't zelfde. Mijn instructrice liet mij ook ontzettend hard werken, terwijl ik dacht dat m'n paardje geen kont uitvoerde. Maar het heeft wel geholpen, want ik werd veel minder makkelijk met zweep geven: eerst been, dan tik met spoortje, en pas in het uiterste geval de zweep erbij. En dan ook reactie verwachten! Mijn paardje had gewoon even tijd nodig om de associatie been = vooruit te leggen, maar ik moest haar die tijd wel geven! Want werklustig is ze wel, en volgens mij jouw paardje ook.

Heel veel succes want makkelijk is 't niet!

Groetjes
Mimpje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 22:47

Suzy schreef:
Zo te horen rijden de meeste van jullie op de manier van m'n instrcutrice, dus rustig aan met een lang teugeltje beginnen. Zijn jullie paard wel lekker voorwaarts/vlijtig al in het begin? Of zijn er ook die een van nature lui paard hebben?

Liberty is ook eerder lui dan temperamantvol aangelegd en als ik zo om me heen kijk zie ik nog zat paarden lopen die liever lui dan moe zijn.

Ik begin eigenlijk altijd direct in een vlotte arbeidsdraf (als hij nog niet in de molen heeft gelopen voor het rijden, dan stap ik natuurlijk wel eerst los). Binnen een minuut of 5, maximaal 10 ben ik al de galop aan het verruimen op de lange zijdes en tempowisselingen aan het rijden. Op die manier wordt hij lekker (en veel sneller) los. Verder rijd ik hem gewoon met sporen en meestal heb ik ook wel een zweepje erbij.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 12:40

shadow0 schreef:
Lorena schreef:
Eerst paar rondjes lange teugel, meteen al wel wendingen/voltes rijden e.d., en vervolgens ietsje opnemen, veel wendingen rijden, en veel overgangen stap/draf/halt.

Maar leg je je zweep dan gelijk weg? Dus voor ie reactie geeft? Of pas daarna, als de reactie er wel is?

Tja, ik heb Lorena min of meer zelf ingereden (samen met vriendin en in het eerste begin iemand die er nog meer verstand van had) en ik heb haar ook een jaar voordat we haar gingen inrijden al opgevoed. Dus als je dan eens boos wordt/stem verheft dan reageerde ze daar wel op. Zweep niet altijd nodig.
Natuurlijk had ze ook buien.
Dan gebruikte ik de zweep echt pas als ze niet reageerde.. maar dan ook ineens een flinke tik. Vaak rende ze dan weg voor de zweep, maar dan moet ik haar van m'n instructeur meteen stilzetten/terugnemen want ze moest 'haar straf accepteren'... jaja.

Als ze iets moest versnellen was even aanraken met de zweep al voldoende als ze niet reageerde.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:59

mag ik vragen wat bij jullie 'de echte training/ het echte werk' is?

mijn bijrijdpaard en ik zijn nog lang niet zo ver dat we moeilijke oefeningen kunnen doen, dus bij mij draait eigenlijk alles om
het los rijden en laten ontspannen van het paard.
(omdat ze hier heel veel moeite mee heeft).

omdat ze niet snel loslaat en ontspant ben ik dus eigenlijk
de hele tijd bezig met 'losrijden'.

pas helemaal aan het einde ga ik een keer wijken of schouderbinnenwaarts doen.

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:08

Met instappen veel stap-halt halt-stap, stap-middenstap middenstap halt verzamelde stap-stap enzz. volte's, anders is mn paard veelste lui, ik moet m in het begin al lekker actief laten lopen zodat ie tot het einde van de les goed heeft doorgelopen en niet alleen door de bak loopt te sjokken. met uitstappen ( was volgens mij ook gevraagd ) alleen stappen over de hoefslag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:17

Ik kreeg de opmerking dat overgangen stap-halt-stap niet goed waren maar juist het paard nog slomer zouden maken. Stap-draf-stap zou beter zijn.

Ik heb mijn mening daar nog niet echt over bepaald, dus wie vindt wat?

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:23

Jarouk word er juist sneller van dusja

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 15:29

Ik rijd ook geen stap-halt halt-stap...ik rijd eerst paar rondjes lekker ontspannen in stap aan lang teugeltje, dan ga ik keertje draven, volte rijden, van hand veranderen en weer stap. Dan ga ik contact maken en overgangen rijden. Ik denk dat die van halt zo sloom wordt...helemaal niet actief

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:15

Ik ga met dit koudere weer eerst even aan de hand losstappen met zweetdeken, dan erop stappen, teugels opmaat, beetje voltes stappen af en toe halt houden, paar rondjes draven en daarna even lekker los galoperen. En dat werkt echt lekker Lachen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 17:32

Ik stap met los teugeltje een minuut of 5/10, dan ga ik met lang teugeltje paar rondjes draven. Dan weer stap en oppakken Lachen Uitstappen omgekeerd Knipoog