Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

shadow0 schreef:Hoe doe je dat, je paard voor het been krijgen zonder zweep? En lukt dat met elk paard?
Lorena schreef:Eerst paar rondjes lange teugel, meteen al wel wendingen/voltes rijden e.d., en vervolgens ietsje opnemen, veel wendingen rijden, en veel overgangen stap/draf/halt.
Curly85 schreef:Tja het is op zich wel confronterend, je ziet dat je paard niet voor je been is zonder zweep..... is op zich een punt waar ik wel aan zou gaan werken en waar ik je instructrice gelijk in geef.
Ik stap altijd eerst een minuut of 5 met losse teugel dan nog 5 met lange teugel en dan ga ik aan de slag. Heel veel figuren en voltes, en verder veel tempowisselingen en een groot stuk galop met oefeningen. na een halfuurtje is hij over het algemeen heerlijk zodat ik oefeningen meer kan gaan perfectioneren.
Overigens rijd ik zonder zweep en heb ik mijn paard ook zo. als je later wedstrijden wil gaan rijden zul je het ook zonder zweep moeten gaan doen als je hoger gaat. dus waarom de basis ook niet zonder. Je kan hem in HOGE nood altijd pakken al vind ik dat je paard dan loopt voor je zweep en niet voor je been
Citaat:Overigens rijd ik zonder zweep en heb ik mijn paard ook zo. als je later wedstrijden wil gaan rijden zul je het ook zonder zweep moeten gaan doen als je hoger gaat.
) en maakt het niet veel verschil of ik langzaam begin of rustig, of met of zonder zweep rijd, ik ben er heel erg mee bezig geweest met actie = reactie en ben er nog steeds heel consuquent in. Dat heeft heel erg geholpen bij mij. Doorlopen was er eerst niet bij, en galop zonder zweep.. lol daar zullen we het maar helemaal niet over hebben
Heel veel geduld en oefenen verder zijn we er toch, en die moeite was het echt wel waard, als nou iemand anders op mijn paardje stapt is hun eerste commetaar altijd dat ze onwijs goed aan het been is, altijd leuk om te horen als je er zo hard voor gewerkt hebt 
, en meer met m'n benen proberen te rijden in het begin...
moet maken en dan kan de zweep weg.
Heerlijk als je buitenrijdt, maar niet zo geweldig in de bak dus.. Ze reageert ook niet spectaculair op de beenhulp, maar ik ben er inmiddels achter dat de galop bij haar wonderen doet. Dus we beginnen altijd in stap met licht kontakt en dan voltes, achtjes, overgangen enz. Daarna overgangen naar de draf en meestal begin ik ook vrij snel met een galop(na ca. 10 minuten). Ik heb een keertje 5 rondjes achter elkaar aangegaloppeerd en toen was ze goed wakker. Wat ook goed heeft geholpen, is haar longeren. Dat doe ik 1x per week en ze luistert nu goed naar de stemcommando's. Als ik nu ga rijden en ik wil aangalopperen, dan geef ik een korte en duidelijke beenhulp en ik zeg ook meteen "galop". Ze reageert hier heel goed op en springt meteen aan. Over een tijdje wil ik de stemhulp gaan afbouwen, zodat ze weer alleen op zit en been aangaloppeert.
Suzy schreef:Zo te horen rijden de meeste van jullie op de manier van m'n instrcutrice, dus rustig aan met een lang teugeltje beginnen. Zijn jullie paard wel lekker voorwaarts/vlijtig al in het begin? Of zijn er ook die een van nature lui paard hebben?
shadow0 schreef:Lorena schreef:Eerst paar rondjes lange teugel, meteen al wel wendingen/voltes rijden e.d., en vervolgens ietsje opnemen, veel wendingen rijden, en veel overgangen stap/draf/halt.
Maar leg je je zweep dan gelijk weg? Dus voor ie reactie geeft? Of pas daarna, als de reactie er wel is?
.
Uitstappen omgekeerd