Anda Argento @work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:49

marieketencate schreef:
Wat een onzin dat je niet mag galopperen totdat het basiswerk erin zit, dat heb ik dus nog nooit gehoord. Galop is ook een basisgang en zodra je kunt sturen en remmen kun je gaan galopperen.

Ziet er netjes uit hoor Iris! Dat diepe krijg je er wel weer uit, gewoon van achteruit naar je hand toe blijven rijden.

Waarom het volgende al gaan doen, terwijl je basis van het vorige er nog niet in zit?
Dat is hetzelfde als iemand met een paard de Z bereikt, omdat het paard het toch wel kan en doet, zonder dat de basis erin zit, en als je dan eens vraagt of ze een volte kunnen openen en sluiten, daar hebben ze dan best moeite mee. Waarom is dat? omdat ze nooit hun basis hebben afgerond, ze hebben altijd een oefening die voor hen leuker lijkt en later stoten ze zich zelf tegen het hoofd, want zonder goedde basis ben je nergens.
Dit was een typische voorbeeld, maar zo kun je dit ook zien. Het paard heeft moeite ergens mee, maar galop komt pas NA stap en NA draf. Dus wordt het en en ander dus opzij geschoven en er wordt verder gegaan met de rest. Vandaar mijn commentaar.
Zorg dat je stapsgewijs naar boven toe werkt en niet de moeilijke/lastige/minderleuke/minder boeiende dingen eruit laat. Deze zijn ook van belang.
Mijn mening. Knipoog

Leikalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:51

Leuk paard hoor! Doet het al goed! Commentaar is al gezegd Knipoog

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:33

Mijn paard loopt Z, maar heeft ook weleens een moment dat hij achter de teugel wil kruipen. Moet ik de galop dan maar overslaan? In galop kun je ook aan de basis werken....

En in een B proef wordt ook al galop gevraagd, terwijl dan bij geen 1 paard de basis 100% voor elkaar is...

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 23:34

Tong uitsteken Vingers aflikken Waaaaauuuuuwww!

teqil_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:00

mooi paardje hoor ziet er al erg nettjes uit Haha!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:10

Alleen omdat het harder gaat (en daarmee na draf en stap komt), maakt het geen VOLGENDE gang. Het is gewoon OOK een gang.

Ontopic: leuk paardje

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 08:03

En nog wel een BASIS gang!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:41

marieketencate schreef:
En nog wel een BASIS gang!

Ben ik het ook wel mee eens, maar ik kan me ook wel in de mening van [***] vinden. In veel boeken, ook die van reinier Klimke, wordt gesproken dat je eerst het paard aan de stap en draf moet laten wennen, en als dat voor elkaar is, dan pas aan de galop beginnen. NU heeft hij het over als de remonte net onder het zadel is, maar er zit wel een kern van waarheid in.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 09:49

Geloof mij nu maar, dit paard is al prima aan de stap en de draf gewend. Hij is te sturen, goed aan het been en meestal al nageeflijk. Dat hij af en toe tegen de hand komt en af en toe te diep komt, vind ik niet meer dan logisch.

Maar goed, wachten jullie vooral met de galop tot het paard de basis helemaal onder de knie heeft (ik ben bang dat ik veel meer onder de basis versta dan jullie), zodat je vervolgens in galop weer opnieuw kunt beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:07

marieketencate schreef:
Mijn paard loopt Z, maar heeft ook weleens een moment dat hij achter de teugel wil kruipen. Moet ik de galop dan maar overslaan? In galop kun je ook aan de basis werken....

En in een B proef wordt ook al galop gevraagd, terwijl dan bij geen 1 paard de basis 100% voor elkaar is...

Nu wordt het eea wel omgedraaid, achter de teugel kruipen, is geen reden om niet te galoperen. Jou paard loopt immers al Z en is meer ervaren als het paard waar het nu om gaat.
In het voorbeeld dat ik noemde van het Z paard, had ik het over de basisgangen die niet onder controle waren, waarna er toch verder werd gegaan, dat is toch wat anders als dat jou paard wat Z loopt wel eens achter de teugel kruipt.

Verder is de galop daadwerkelijk wel een basisgang ben ik het met je eens, maar het gaat mij erom, waarom het andere laten voor wat het is (wat dus nog niet afgemaakt is) en al beginnen met het volgende wat natuurlijk veel leuker is Verward)
Verder over de B proef en de basis van de paarden, dat is dan toch echt de verantwoordelijkheid van de ruiter zelf, ik zelf zou nooit met een paard op wedstrijd gaan als ik het niet 99,999% voor elkaar heb dat ik mijn paard in die hele proef onder controle heb en dat ik een "nette" proef kan rijden. Dus dat ik alle dingen die erin voorkomen, samen met mijn paard volledig onder controle heb.
Maar niet iedere ruiter denkt zo, en vandaar dat je zulke paarden veel tegen komt op wedstrijden.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 11:19

Maar hoe kun jij van een paar foto's in godsnaam beoordelen of "de draf nog niet is afgemaakt"? En als je denkt dat iemand gaat galopperen omdat ze dat zelf leuker vindt, ipv omdat haar paard dat allemaal moet gaan leren, zegt dat meer over jou dan over haar.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:18

doe maar lekker galop hoor, alleen nog niet teveel doorvragen zoals hier, laat hem eerst op zijn eigen benen zijn evenwicht vinden, en als hij niet meer achter de teugel kruipt kun je stilletjkes contatc vragen en eraan werken. succes met je mooie anda!!! Lachen

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:20

Nounou wat een discussie weer! Ik zie zelf meestal weinig van een foto, maar weet wel dat het makkelijk praten is maar moeilijk om zelf te doen, zo'n paard beleren! Succes ermee, het is een mooi paardje en met geduld en tijd kom je er wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:05

marieketencate schreef:
Maar hoe kun jij van een paar foto's in godsnaam beoordelen of "de draf nog niet is afgemaakt"? En als je denkt dat iemand gaat galopperen omdat ze dat zelf leuker vindt, ipv omdat haar paard dat allemaal moet gaan leren, zegt dat meer over jou dan over haar.

Ik val hier niemand aan, geef alleen mijn mening ik zou het zeer op prijs stellen, als we een normale discussie zouden kunnen houden ipv beschuldigingen Knipoog

Het gaat ook niet om de draf, het gaaterom dat hij de basis die tot en met het draf werk is gedaan, dat die niet is afgemaakt (rechtelijn *balans*), maar er wordt vervolgens wel verder gegaan, dat was het hele punt van mij.
Zeg nou niet dat galop geen leuke gang is, Galop zit je lekker en comfortabel. Ik zeg helemaal niet dat ze het doet omdat zij dat leuker vind ipv het aan het paard te leren, dat wordt dan weer omgedraaid. Het paard zal er heus wel wat van meekrijgen, daar hoor je mij ook niet over.
Maar goed ik heb mijn mening gegeven, en wij botsen duidelijk van mening, vind het wel leuk om te horen hoe andere mensen erover denken. Werkt soms best verhelderend. Daar kun je best wel veel van leren Lachen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:16

Ik word een beetje gek van de mensen die gelijk helemaal pissed worden als iemand anders gewoon een mening en haar methode geeft. Respecteer dat, probeer er van te leren en kijk wat je er mee kunt.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:20

Om de basis in de draf te verbeteren, wil het ook nog wel eens helpen te galopperen. Ik rij met een jong paard ook wel richting schouderbinnenwaarts om recht te richten, maar dat wil niet zeggen dat de basis goed genoeg is om een perfecte schouderbinnenwaarts te rijden

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:49

Ik kan bij jou geen enkel argument vinden waarom galop moeilijker is dan de draf. Het duurt een aantal maanden voordat een jong paard redelijk recht wil lopen. Dit kun je ook oefenen in galop. Ik zie er het nut niet van in om die galop steeds te ontwijken.

Op welke manier wordt je paard er slechter van als hij galoppeert?
Dit paard heeft juist de meeste balans in galop.

En hoe kun jij van 1 foto waarop hij te diep loopt concluderen dat dit paard daar niet aan toe is?

En ik word een beetje pissed omdat je spreekt over Z ruiters die geen volte kunnen sluiten en mensen die het leuk vinden om te galopperen....ik ken Iris en als er iemand is die heel voorzichtig is met haar jonge paard en helemaal niets wil overhaasten, is zij het wel.

Waar we wel over kunnen discussieren....wat versta jij onder de basis? Want ik versta onder de basis in de galop bijvoorbeeld, dat je je paard zo in balans, rechtgericht en verzameld hebt, dat je bijvoorbeeld aan de wissels kunt gaan werken. Idem in draf, je kunt je paard zijwaarts rijden, schoudervoor, verzamelen en verlengen. Als je dat allemaal in orde wil hebben voor dat je gaat galopperen, kun je dus niet galopperen voordat je paard 5 jaar is....

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 13:56

marieketencate schreef:
En ik word een beetje pissed omdat je spreekt over Z ruiters die geen volte kunnen sluiten en mensen die het leuk vinden om te galopperen....ik ken Iris en als er iemand is die heel voorzichtig is met haar jonge paard en helemaal niets wil overhaasten, is zij het wel.

Ze zegt toch ook niet dat zij overhaast en niet voorzichtig is? Pff.. voel je niet zo aangevallen zeg.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:01

Als je goed leest, zegt [***] dat dat hetzelfde is als wat Iris doet en daar ben ik het dus niet mee eens.

Wat wil jij dan zien in draf voordat je kan gaan galopperen? En na hoeveel maanden is dat doorgaans?