Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Maar iemand zei: Je moet je niet ergeren aan ander mans problemen. maar als ik op wedstrijd ben en ik kijk om me heen dan zie ik het heel vaak gebeuren, en kan je er niet egt omheen. Welke methodes gebruike jullie zoal om je pony nageefelijk te krijgen? Mijn pony loopt (bijna) altijd nagefelijk alleen soms hangt tie en dan probeer ik hem veel voorwaarts te rijden en vil met mijn kuiten druk te geven en me handen los te laten.
lieferdje schreef:en ik heb een keer een paar dmoeten rijden die was niet gewend om op 2 handen naar beneden gereden te worden. dus ik moest op 1 hand stil en andere hand kneepjes geven. en het werkte wel later probeerde ik het met manege paarden en daar lukte het ook mee misschien goeie tip voor andere .
laurae schreef:lieferdje schreef:en ik heb een keer een paar dmoeten rijden die was niet gewend om op 2 handen naar beneden gereden te worden. dus ik moest op 1 hand stil en andere hand kneepjes geven. en het werkte wel later probeerde ik het met manege paarden en daar lukte het ook mee misschien goeie tip voor andere .
Dat is inderdaad een manier om je paard zijn hoofd en hals in een krul te zetten. Dat heeft verder alleen niets met nageeflijkheid en aan de teugel rijden te maken![]()
Er zijn honderden manieren om een paard/pony zijn hoofd naar beneden te krijgen: zagen, slofteugel strak trekken, handen op de schoft vastezetten, te strakke martingaal noem maar op.
Er is maar een manier om een paard nageeflijk te krijgen waardoor hij aan de teugel gaat lopen: van achter naar voren. Je vraagt met je benen activiteit (en dat is niet bij iedere pas drijven, maar door een kleine hulp reactie krijgen) en die activiteit van je aan de voorkant op met een stille hand. Nageeflijkheid begint bij je benen.
Bedenk ook waarom je wil dat je paard 'aan de teugel gaat lopen'. dat is niet omdat het er mooi of stoer uitziet, maar omdat je paard in die houding gaat lopen op het moment dat hij zijn rug gaat gebruiken en ontspannen loopt. In die houding is het voor je paard het prettigste en gezondste om een ruiter te dragen.
Het hoofd naar beneden trekken heeft hier niets mee te maken. daardoor krijgt je paard alleen maar last van zijn rug en nek.
Maar hier zijn idd al honderden topics over.