Paard/Pony aan de teugel "zagen"???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:52

Ook niet assy.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:57

en je been er aan!

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:01

Milkaatjuh schreef:
Ook niet assy.

wat dan wel????
geef jij dan een tip Verward

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:02

Je rijd een paard van achter naar voren en daarbij doe je niks met je handen alleen voor opvangen. En dat doe je doormiddel van licht contact houden.

Alieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:13

in teugel knijpen is toch zagen?!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:15

Hoef niet per se. Je kunt ook tegenlijk een kneedje geven en danis het geen zagen. Maar kneedjes lopen gauw uit op zagen.

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 18:31

nou ik zou ook liever een martingaal gebruiken want bij ons op de manege loopt ook een pony met elastiek om. maar hij ken ze hoofd helemaal niet meer omhoog doen.
vind dat er ook zieliger uitzien. een elastiek.
en ik heb een keer een paar dmoeten rijden die was niet gewend om op 2 handen naar beneden gereden te worden. dus ik moest op 1 hand stil en andere hand kneepjes geven. en het werkte wel later probeerde ik het met manege paarden en daar lukte het ook mee misschien goeie tip voor andere .

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:10

ik kan ook niet tegen mensen die zagen, dus ik kan best begrijpen dat ze geirriteerd was.

mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn en zo hun pony verknoeien.

ik kende een heel aardig meisje, en toen ik haar later o haar pony zag zaagde ze hem snoeihard naar beneden, de hele les lang. ik kon dr wel wurgen.

sommige mensen willen gewoon koste wat het kost het hoofd naar beneden, want dan kan je 'rijden'. zo was het vroeger bij mij op de manege ook. dozen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 19:23

Ik vind het ook niks als mensen 'zagen'.

Ben blij dat Romy en Queeny altijd aan de teugel willen, en Punky ook. Met bull probeer ik het wel, maar als ze niet aan de teugel wil, dan laat ik haar 'gewoon' lopen.
De ene pony loopt liever aan de teugel, de ander liever met hoofd omhoog...

Tamarinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 20:56

Sorry ik wist niet dat er al vil topics hierover zijn gweest! ben hier net een weekje nieuw ofso Bloos. Maar iemand zei: Je moet je niet ergeren aan ander mans problemen. maar als ik op wedstrijd ben en ik kijk om me heen dan zie ik het heel vaak gebeuren, en kan je er niet egt omheen. Welke methodes gebruike jullie zoal om je pony nageefelijk te krijgen? Mijn pony loopt (bijna) altijd nagefelijk alleen soms hangt tie en dan probeer ik hem veel voorwaarts te rijden en vil met mijn kuiten druk te geven en me handen los te laten.

Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:46

als je paard gaat hangen op de teugel moet je altijd loslaten dus dat doe je goed. daardoor moet hij weer op zijn eigen 4 benen lopen. daarna drijf je met de kuit en vang je hem weer licht op van voor.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 09:25

lieferdje schreef:
en ik heb een keer een paar dmoeten rijden die was niet gewend om op 2 handen naar beneden gereden te worden. dus ik moest op 1 hand stil en andere hand kneepjes geven. en het werkte wel later probeerde ik het met manege paarden en daar lukte het ook mee misschien goeie tip voor andere .

Dat is inderdaad een manier om je paard zijn hoofd en hals in een krul te zetten. Dat heeft verder alleen niets met nageeflijkheid en aan de teugel rijden te maken Lachen

Er zijn honderden manieren om een paard/pony zijn hoofd naar beneden te krijgen: zagen, slofteugel strak trekken, handen op de schoft vastezetten, te strakke martingaal noem maar op.

Er is maar een manier om een paard nageeflijk te krijgen waardoor hij aan de teugel gaat lopen: van achter naar voren. Je vraagt met je benen activiteit (en dat is niet bij iedere pas drijven, maar door een kleine hulp reactie krijgen) en die activiteit van je aan de voorkant op met een stille hand. Nageeflijkheid begint bij je benen.

Bedenk ook waarom je wil dat je paard 'aan de teugel gaat lopen'. dat is niet omdat het er mooi of stoer uitziet, maar omdat je paard in die houding gaat lopen op het moment dat hij zijn rug gaat gebruiken en ontspannen loopt. In die houding is het voor je paard het prettigste en gezondste om een ruiter te dragen.

Het hoofd naar beneden trekken heeft hier niets mee te maken. daardoor krijgt je paard alleen maar last van zijn rug en nek.

Maar hier zijn idd al honderden topics over.

sisi133

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:08

laurae schreef:
lieferdje schreef:

Dat is inderdaad een manier om je paard zijn hoofd en hals in een krul te zetten. Dat heeft verder alleen niets met nageeflijkheid en aan de teugel rijden te maken :)

Er zijn honderden manieren om een paard/pony zijn hoofd naar beneden te krijgen: zagen, slofteugel strak trekken, handen op de schoft vastezetten, te strakke martingaal noem maar op.

Er is maar een manier om een paard nageeflijk te krijgen waardoor hij aan de teugel gaat lopen: van achter naar voren. Je vraagt met je benen activiteit (en dat is niet bij iedere pas drijven, maar door een kleine hulp reactie krijgen) en die activiteit van je aan de voorkant op met een stille hand. Nageeflijkheid begint bij je benen.

Bedenk ook waarom je wil dat je paard 'aan de teugel gaat lopen'. dat is niet omdat het er mooi of stoer uitziet, maar omdat je paard in die houding gaat lopen op het moment dat hij zijn rug gaat gebruiken en ontspannen loopt. In die houding is het voor je paard het prettigste en gezondste om een ruiter te dragen.

Het hoofd naar beneden trekken heeft hier niets mee te maken. daardoor krijgt je paard alleen maar last van zijn rug en nek.

Maar hier zijn idd al honderden topics over.

Idd de paarden komen altijd steun zoeken in een rustige en zachte hand(als je hem wel echt goed aan het been hebt)!

saskiakefie

Re: Paard/Pony aan de teugel "zagen"???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:30

Dit topic is wel heeel oud ik tem even hoor, snap niet hoe je deze dan weer hebt gevonden

Elles

Re: Paard/Pony aan de teugel "zagen"???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 08:02

Erg oud topic. Daarom slotje.