Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
.
.
redina"]
volgens mij is het nog bijna niemand gelukt om de 1e les (let wel het is een prive les van een half uur) gelijk helemaal ontspannen op de hengsten te zitten.
daar heb je echt wel wat meer lessen voor nodig.
daarna komt de verfijning van de hulpen en je ontspanning.
zouden jullie dat wel al kunnen doen in de eerste les?
[/quote]
Helemaal mee eens. Maar daarom zou ik eerst even wachten met het scherpe bit en de kunstjes tot de basis enigszins bevestigd is.
[quote="Mexx2 schreef:over de sporen:
als je een paard hebt,waar zoveel "knoppen' op zitten,red je het gewoon niet zonder,dan is je kuitdruk gewoon niet verfijnd genoeg!
Ikeje schreef:Absoluut niet mee eens! Juist dit soort paarden horen gevoelig te zijn voor je been. Misschien kan je mij uitleggen hoe jij hierbij komt? Waarom zou kuitdruk voor een paard met veel knoppen niet genoeg zijn, maar voor een ander paard niet?
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van sporen, rijdt er zelf ook mee, maar heb hier gewoon het idee dat ze verkeerd gebruikt worden.
Ikeje schreef:Absoluut niet mee eens! Juist dit soort paarden horen gevoelig te zijn voor je been. Misschien kan je mij uitleggen hoe jij hierbij komt? Waarom zou kuitdruk voor een paard met veel knoppen niet genoeg zijn, maar voor een ander paard niet?
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van sporen, rijdt er zelf ook mee, maar heb hier gewoon het idee dat ze verkeerd gebruikt worden.
Mexx2 schreef:leg jij dan eens uit waarom jij met sporen rijd,
want jij doet dat om de zelfde reden,alleen leg ik het waarschijnlijk een beetje krom uit!
Ikeje schreef:Wat ik hier echter zie, en ook letterlijk in je reactie lees, is dat de spoor een soort van extra knop is geworden.
Het kan er bij mij echt niet in dat iemand zegt: Het paard heeft zoveel knoppen dat je er zonder spoor niet bij kan.
Dan gaat er toch echt iets mis in de africhting van deze paarden. Het is toch de bedoeling dat je uiteindelijk alleen maar aan de oefening hoeft te denken, en je paard laat hem zien?
Natuurlijk is dat geen reeel voornemen, maar werk op zijn minst aan de verfijning van de hulpen.
Maar goed. Dat bedoelde ik eigelijk helemaal niet. Ik vroeg me af hoe jij bij de redenering kwam dat een paard zoveel knoppen heeft dat je die alleen met een spoortje in kan drukken.
Je kan toch met je been en zit hetzelfde doen als met een spoor? Het enige verschil is volgens mij dat de hulp van een spoor een stuk scherper aankomt.
! Iig een spoor kan nodig zijn voor de verfijning, bijvoorbeeld een pirouette kan je onmogelijk starten zonder sporen, dan moet je aan de juiste knop komen met die spoor en dat is een bepaald puntje waar je even laat weten, nu komt die pirouette... dit is een hoge oefening natuurlijk... maar elk iets of wat hoog opgeleid dressuurpaard moet je met sporen rijden, als je een galopappuyement doet dan ga je dat toch ook rustig aangeven met je spoor ipv te zitten duwen met je benen en schoppen om het paard opzij te krijgen... Sporen horen de kunst te verfijnen, je kan je sporen gebruiken of niet, als je ermee beginr hoor je ze in het begin helemaal niet te gebruiken voor de juiste houding van je benen, maar naarmate je de hogere oefeningen doet is dat wel nodig, ik heb zelf sporen van 3 cm die bol zijn vanachter, de paarden voelen er niets van, als ik er even aankom reageren ze dan wel veel beter... dat vind ik de bedoeling van sporen... ze horen tot de verfijning... en ik kan begrijpen dat de TS ze nodig heeft door haar zenuwen... redina"]
het grote streven in de lessen is op de eerste plaats plezier voor zowel paard als ruiter.
[/quote]
hmm, kan me niet voorstellen dat het paard plezier heeft wanneer de oefeningen eruit geperst worden en het een gespannen ruiter op zijn rug heeft.
Verder TS, het was geen persoonlijke kritiek op jou, als jij niet anders kan door je zenuwen, kan je niet anders, klaar. Alleen vind ik het t belangrijkst dat de basis er bij de ruiter goed in zit voordat je verder gaat met figuren uit hogere niveaus. Je kan mij onmogelijk wijsmaken dat dat soort figuren goed uitgevoerd kunnen worden wanneer de basis er niet goed in zit.
En ook ik ben niet tegen sporen, ben echter wél tegen het verkeerd gebruik van sporen en in dit geval kon ik gewoon heel erg duidelijk zien dat het spoortje in de buik prikte.
Verder is dit niet echt een discussie die op de TS slaat, aangezien het voor haar een 1 mailige (?) les was en zij eigenlijk niet in staat is om te rijden.
[quote="calice schreef:ik ik snap niet warom er constand word gezeurt over die sporen...hoeveel mensen rijden er wel niet mee en hoeveel mensen zie je wel niet met hulpteugels rijden die heel het paard in een onnatuurlijke houding trekken.
daar word tog ook niet altijd helemaal over doorgezaagt...als je al eens een topic hebt gezien met zulke foto's en het is daar ook al uitgelegt warom moet er hier dan ook weer over gezeurt worden?
En hoeveel mensen rijden hun paard wel niet helemaal naar de kl*te door verkeerd gebruik van hulpteugels...
En ik weet dan ook niet op welk forum jij komt, maar op bok wordt er zeker wel "doorgezaagd" op hulpteugels of sporen. Júist omdat het (in veel gevallen) zo slecht is voor het paard!
dus ik hoop dat hier verder alleen nog maar positieve reacties worden neergezet...
Bokt is een forum waar veel mensen komen met verschillende meningen. je kan dus absolut niet verwachten dat iedereen dan maar leuk en aardig gaat reageren, omdat we anders iemand op zijn teentjes trappen. Daarbij wéét je dat t een openbaar forum is en kan je dus verwachten dat er reacties geplaatst worden die je zelf liever niet gezien had, maar dan moet je ook geen foto's plaatsen.![]()
groetjes ilse
Mexx2 schreef:hoho!IK plaats hier foto's!
en dit gequote stuk tekst,is niet van mij!
ik kan wel wat kritiek hebben hoor,heb een gladde rug!
ik ben een geweldige ervaring rijker!
en ben me er wel degelijk van bewust,dat ,als ik morgen op mijn eigen paard zou stappen,ik nu niet ineens een passage er uit rij!!