als een paard iets eng vind; negeren/geruststelen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:23

Altijd als ze ergens echt bang voor zijn.. En dus niet een stalen prullenbak waar ze al 600 x langsgelopen zijn, en dan ineens bedenken dat dat ding wel heeel erg eng is! Tong uitsteken Want dan drijf ik ze gewoon voorwaarts erlangs..
Maar als ze echt bang zijn van iets, praat ik rustig tegen d'r, zeg ik dat ze braaf is, en geef ik een klopje op de hals, en laat ik d'r rustig naar het voorwerp kijken, en dan proberen erlangs te krijgen.. Lachen

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:29

Heel erg bedankt voor de reacties! Lachen

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 00:14

ik denk dat het per paard verschillend is idd!! als je je paard goed kent weet je of hij je 'nept' of echt bang is... succes!!

Niemandweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:50

Bij mij ligt het aan de situatie.

Als ik erop zit en ze ziet bijv een hoop afval waar ze bang van wordt, dan rij ik er speciaal langs, laat dr even ruiken, rij dr nog eens langs.. gewoon totdat ze merkt dat dat hoopje niks doet.

Als ik naast dr loop gaat dit wat moeilijker.
Zoals gisteren bijv. gingen een aantal rotjochies vuurwerk gooien naar dr terwijl ik met dr wandelde. ( **&^%%^#E$%@@)
Dan moet ik gewoon rustig verder lopen met dr, anders dan schiet ze er vandoor.. meestal praat ik ook wat met dr, en als we nou een stuk verder zijn en ze doet nog steeds bang, dan wordt ik eventjes boos en dan is het over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 10:58

Ik heb juist geen probleem als ik er naast loop. Als ze ergens van schrikt ga ik tussen mijn paard en het voorwerp instaan waar ze van schrikt. Een leidende hengst zal in een kudde ook altijd als eerste op het gevaar aflopen, en de rest van de kudde volgt dan. Dus maak je breed, laat het paard zich achter je verschuilen, en loop op het enge ding af, raak het aan, ruik er zelf aan.

Maenca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:10

Dat probleem had ik dus gister.
Mn vriendin en ik waren een buitenrit aan het maken. Normaal gesproken is ze bijna nooit ergens bang voor, ze waren nu alleen aan de iets frisse kant. Haar grote broer sjokt meestal ook wel verder, maar was nu ineens overal bang voor Verward . Dus Passoa dacht bij zichzelf: oh grote broer vind dat eng? Dan moet het wel heel eng zijn. Reden voor mij om gek te doen Verward . In zo'n geval negeer ik haar, omdat ik weet dat ze er anders wel gewoon voorbij had gelopen.
Als er dingen zijn die ze echt eng vind...bv heel dicht langs zo'n tikkend stroomkastje lopen Cool , dan blijft ze meestal even staan en laat ik haar kijken en er aan wennen. Duurt 10 seconden en dan loopt ze er wel langs.
Verschilt inderdaad per situatie en per paard. Meestal voel je het wel aan of ze zich aanstellen of niet.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:18

Negeren, negeren, negeren.
Ga desnoods maar fluiten of zingen ofzo, niet continue het op gaan zoeken! maar gewoon op de volte en die volte steeds groter maken, totdat je er ineens gewoon langs gaat. Vaak zijn die paarden het dan alweer vergeten wat ze ook alweer eng vonden.
Suc6 OK dan!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:18

Verschilt per paard. En dan moet je ook nog weten of het aanstellerij is, frisheid of echt angst. Maar als je een goede relatie met je paard hebt opgebouwd valt dat laatste 8 van de 10 x weg.
Ik zou in alle gevallen rustig maar consequent blijven.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:31

Helemaal negeren doe ik het nooit. Milka heeft een tijdje een hoek van onze bak eng gevonden.
Ik gaf voor we door de hoek heen gingen een aanmoedigend klopje op de hals en vervolgens reed ik haar door de hoek heen. En als ze netjes door d hoek ging, of als iets meer als anders beloon ik haar. Ik ga niet anders rijden.
Maar Milka die laat zich snel overhalen langs enge dingen te gaan. Ik hoef maar voor haar te lopen en ze loopt langs de allerengste dingen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:41

Patos is eigenlijk nooit echt bang, die maakt zichzelf bang, en wanneer het uit de hand dreigt te lopen krijgt ze gewoon een schop onder haar kont, dan is het meteen weer over. Wanneer ze wel echt bang is, stel ik haar kort gerust en laat daarna niet meer merken dat er iets bijzonders is.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:54

jarrah schreef:
Negeren, negeren, negeren.
Ga desnoods maar fluiten of zingen ofzo, niet continue het op gaan zoeken! maar gewoon op de volte en die volte steeds groter maken, totdat je er ineens gewoon langs gaat. Vaak zijn die paarden het dan alweer vergeten wat ze ook alweer eng vonden.
Suc6 OK dan!

Ik heb geleerd om een paard te corrigeren/africhten. Als er een probleem is, zoek het op en lost het op! Anders kom je nooit verder. Maak geen probleem, maar zoek het wel op!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:04

Okkie1 schreef:
Ik heb geleerd om een paard te corrigeren/africhten. Als er een probleem is, zoek het op en lost het op! Anders kom je nooit verder. Maak geen probleem, maar zoek het wel op!

Dat is voor de iets handigere onder ons denk ik. Ik denk er al niet eens meer over na. Maar zij kan het wel op gaan zoeken, maar ik heb niet het idee dat zij het ook op kan lossen. Dan kan zij het nog beter even niet opzoeken, volgens mij Lachen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:08

jarrah"]
Dat is voor de iets handigere onder ons denk ik. Ik denk er al niet eens meer over na. Maar zij kan het wel op gaan zoeken, maar ik heb niet het idee dat zij het ook op kan lossen. Dan kan zij het nog beter even niet opzoeken, volgens mij Lachen
[/quote]

Heb je het nu over de TS? Want in dat geval moet ze erlangs zover ik begrepen heb (zie onderstaande quote).

[quote="magic1 schreef:
Ik moet naar een grasveldje rijden, om daar te kunnen rijden want de bak van hun is te nat. Ik moet dan over het fietspad langs een weg, dan kom ik een geven moment een benzinepomp tegen (en daar hoor je nogal eens enge geluiden) Daar vind hij het eng...

Dan is het wel zo gemakkelijk als ze het leert op te lossen. Tuurlijk hoeft het niet meteen goed te gaan, daar hoor je mij ook niks over zeggen. Maar ze heeft een probleem wat ze graag op wilt lossen, dus om daar handig in te worden zal ze er iets aan moeten doen ipv het uit de weg te gaan. En dat leer je alleen door het veel te doen en te experimenteren met wat het beste werkt voor het paard en jezelf. Lachen

SilenSilvano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:17

Nou weet ik et echt niej meer .
Vandaag heb ik effe gereden nah et ging dus helemaal niej.
Kheb gister les gehad en dan bij b liep er een stukje wat naar beneden zeg maar toen liep hij der gewoon over heen in stap/draf/galop. Mah vandaag neej hoor meneer wou absoluut niej bij b langs. Meneer stijgerde zelfs en draaide zich dan om en ging er vandoor. Alles was ineens eng hij ziet gewoon spoken Verward . Kheb em niej eens normaal de hoefslag op gekregen en toen meneer wegschoot toen heb ik hem door laten galopperen. Bijna wel een kwartier lang mah meneer vond daarna nog alles eng en had nog energie van hier tot tokio. Kweet me echt geen raad meer zelfs mijn lesgeefster heeft er gister opgereden en kregen em niej eens langs die enge deuren Verward . Kweet gewoon niej meer wat ik moet doen Huilen .

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:29

Als eerste ben ik van mening dat het per situatie verschillend is. De kans dat het paard zonder mokken doorloopt als ik hem voorwaarts rijd en zijn gedrag dus negeer is imo groter dan dat ik hem laat kijken en hem de kans geef om iets met die angst te doen.
Sjonniej schreef:
Ligt eraan wat hij eng vindt; is het bijv. een zwaan stel hem dan gerust. Dan is het niet gek dat hij er liever met een boog om heen loopt. Maar is het een vrachtwagen oid. krijgt mijn pony een boze schreeuw. Het is onzin dat hij schrikt van een vrachtwagen, tractor of iets wat daarop lijkt, daar is niets mee aan de hand.

Vraagje: Wat is gevoelsmatig voor een paard het verschil tussen een zwaan en een vrachtwagen? Volgens jou heeft een paard wel reden om te schrikken van een zwaan, maar bij een vrachtwagen is het aanstellerij. Waar baseer jij dat op?

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:43

Ze moet zowieso op jou letten.
Je moet dus veel aandacht en allertheid van haar vragen.
Als ze echt heel bang is: (dat doe ik met mijn paardje ook)
Moet je ze juist ernaar toe leiden en ze laten voelen en snuffelen aan hetgeen wat ze eng vinden.
Dan maakt ze er kennis mee en dan weet ze meteen"oh het doet me niets"

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:10

Twister; een paard heeft instinct. Wij hebben een pony gehad die 3 jaar in het wild heeft gelopen, die kreeg je na een paar jaar echt óveral langs. Maar dingen als zwanen, honden, gaten in de grond had hij al veel eerder door en daar kreeg je hem dan ook echt niet langs.
Daarbij ben ik zelf ook bang van zwanen en geef deze angst door aan mijn paard, dan is het zowiezo niet raar dat hij ook met een boogje erom heen loopt.
Ook weet míjn pony na 8 jaar echt wel dat een vrachtwagen hem niets doet. Per dag crossen er hier 200 langs het huis en nog nooit heeft hij er een slechte ervaring mee gehad. Hij weet dus dondersgoed wat hij aan die vrachtwagens heeft; niets, ze rijden alleen langs en in de weg.

Ook zei ik dus al dat een jong paard niet meteen een schreeuw krijgt, maar dat we hem gewoon voorwaarts rijden en hem daarvoor belonen. Maar we gaan niet naar een vrachtwagen en dat we dan meteen blijven praten en belonen. Want daardoor maak je ze alleen maar bang ervan.

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:13

Geruststellen met je stem, vind ik dan Bloos
Als hij/zij ergens voor is geschrokken even op dat punt even blijven staan en een klopje op de hals geven, en er daarna er weer langs rijden om te laten weten dat er echt niks engs is Schijnheilig
Zo doe ik het heel vaak hoor maar bij iedereen is dat weer verschillend Bloos

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:40

@Sjonniej: Ik snap best wat je bedoeld, maar ik vind niet dat je onderscheid mag maken tussen die dingen. Het paard moet óf doorlopen, óf mag er naar kijken. Je kunt nou eenmaal niet aan hem uitleggen waarom een zwaan wel gevaarlijk kan zijn, en een vrachtwagen niet.

Ookal vindt jij dat hij niet mág schrikken, hij zal de boodschap hoogstwaarschijnlijk niet begrijpen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:19

Ik leg heb al 8 jaar uit dat vrachtwagens niet eng zijn. In het begin heb ik het genegeerd, nu is hij er niet meer bang van. Tenzij hij zo een bui heeft en ze wél eng vindt. Als ik niets doet wordt het na verloop van tijd weer erger, en dan heb ik hier een groot probleem. Vertel ik hem meteen dat hij dat uit zijn hoofd moet laten, denkt hij; oliebol, grapje mislukt, volgende keer maar weer normaal doen.
Ik leg hem ook niet uit dat een zwaan gevaarlijk is, maar ik ga zelf ook gespannen zitten in de hoop dat hij asjeblieft niets doet. Dus is het niet raar dat mijn pony hier op reageert, en zou het dus gemeen zijn als ik hem hiervoor straf.

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:41

Hi, als het goed is ben jij de leider en geef jij dus aan wat je paard doet. Als jij bij iets wat je paard eng vind, je paard gaat aaien enzo, dan geef je eigenlijk het leiderschapp aan het paard en vraag je aan je paard: Hey weet jij wat me moeten gaan doen? Ik vind het beter om gewoon door te rijden en zelf helemaal geen aandacht eraan te schenken. Maar moet eerlijk zeggen het verschilt wel eens per paard wat het beste helpt, maar dat heeft denk ik te maken met in welke mate jij over leiderschapscapaciteiten beschikt.

Greetz Sanne

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:02

Mijn fjord- type coole kikker- is eigenlijk nergens bang van. Vrachtwagens ed vind ie niks aan, hij kachelt gewoon rustig verder.

Hij vind het af en toe wel leuk om van een plantenbak oid te "schrikken". Ik houd been eraan, verstevig dat soms met een zweeptikje, want meneer moet gewoon doorlopen/draven. Hij wil graag als hij schrikt dat ik hem lekker terugneem, beetje stilstaan enzo maar daar ben ik niet van gedient Lachen Moet zeggen dat dit soort 'grapjes' wel enorm afgenomen zijn in de loop der tijd.

Als ik buitenrijd met iemand die haar paard steeds klopjes ed geef wordt ik daar helemaal gek van. Het paard vind iets zo spannend als jij het zelf maakt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:50

Precies zoals jij denkt, denk ik ook Boomerang.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:53

er zit een verschil tussen bang en trutten Haha! Haha! Haha!

Een paard dat daadwerkelijk iets eng vind ga je natuurlijk niet slaan....... hoe kan je nou een paard slaan omdat hij iets eng vind. Een paard die wat meer spanning in de tent gooit omdat hij dat grappig vind kan je best eens wat vermanend toespreken Haha! Haha! Haha!

Een paard dat angst heeft kan je het beste overtuigen door het zelf niet te zien, er zelf niet op te reageren en gewoon rustig doorrijden om eventueel met je stem het paard een beetje aan te moedigen/gerust stellen.

polo_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:35

Als mijn paard iets eng lijkt te vinden stel ik hem eerst gerust. Blijft hij het eng vinden dan treed ik streng op. Ze is eigelijk heel nuchter en ik merk snel genoeg of het etteren is of echt angst.