les instructeur: zonder opl. met opleiding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:50

Skitter schreef:
Hoe kunnen ze nou goed vertellen hoe je iets moet doen, en weten hoe dat goed uitziet, en hoe dat VOELT, als ze er zelf geen ervaring hebben?
Verward
Als jij bvb naar de Z wil, heb je niks aan iemand die zelf alleen naar de L2 is gegaan..toch?

ik hoef niet naar de Z toe,
waar ik kom maak niet uit daar ben ik al te vreden mee.
als die gene nu wel les heb van iemand die hogert dan hum is.
hebben ze er tog wel verstand van.
en gevoel? tuurlijk hebben ze dat wel. waarom niet?
omdat ze niet in de Z zijn geweest?

xevera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:43

optie 1 is bij mij het geval mijn instuctie heeft geen papieren maar wel 25 jaar ervaring in de paarden wereld en ik moet zeggen dat de manege goed staat aangeschreven in onze omgeving

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:47

Skitter schreef:
Hoe kunnen ze nou goed vertellen hoe je iets moet doen, en weten hoe dat goed uitziet, en hoe dat VOELT, als ze er zelf geen ervaring hebben?
Verward
Als jij bvb naar de Z wil, heb je niks aan iemand die zelf alleen naar de L2 is gegaan..toch?

hangt ervanaf. Ik heb al eens Z gereden, weet dus wel hoe de oefeningen moeten. Ik zoek iemand die mij kan vertellen wat er moet verbeteren aan het beeld Haha! en die heb ik gevonden. Ze rijdt zelf helemaal niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:14

Precies. Ik vind dat ervaring overschat wordt. Het is handig, maar iemand met ervaring, hoeft nog geen didactisch vermogen te hebben, dwz is misschien niet in staat om het jouw precies uit te leggen. DAT is natuurlijk wel een eerste vereiste bij lesgeven. Dat je iets kunt overbrengen. Lielle, die 1e t/m de 5e teugelhulp gaan over gewichtsverplaatsing en is een absolute must om te begrijpen. Ik zie nog steeds mensen wijken met behulp van de verkeerde teugelhulp. Je hoeft de nummers niet te kennen, maar wel de werkingen. Welk effect je handpositie heeft, waar het evenwicht naar wordt verplaatst. Laat ik het dan zo zeggen. Dat is toch echt wel een basis. Je bent nl continue met evenwicht bezig. Zonder correct evenwicht kan een paard niks correct uitvoeren. Dus niet iets om eens na te lezen. Iets om van het begin af aan mee te werken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-01-05 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:17

Citaat:
Lielle die 1e t/m de 5e teugelhulp gaan over gewichtsverplaatsing en is een absolute must om te begrijpen. Ik zie nog steeds mensen wijken met behulp van d everkeerde teugelhulp. Je hoeft de nummers niet te kennen, maar wel de werkingen. Welk effect je handpositie heeft, waar het evenwicht naar wordt verplaatst. Laat ik het dan zo zeggen. Dat is toch echt wel een basis. Je bent nl continue met evenwicht bezig. zonder ciorrect evenwicht kan een paard niks correct uitvoeren.

ik hoef niet te weten of dat een 1e of een 5e teugelhulp is, ik wil weten welke hulpen ik moet geven om correct te wijken inclusief zit, been en hand Dus vandaar mijn opmerking.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:19

Ik zei, dat hij die werkingen moet kennen en uitleggen. Misschien doet jou instructrice dat al, zonder dat je weet met welke je werkt. Dat is toch prima! Maar ik vind dus wel dat ze ze moeten kennen. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:25

waarom? Wat heb je aan dat rijtje? Ik vind het belangrijk dat mijn intructrice de diverse hulpen weet voor de dingen die je wilt doen maar of dat nou 1e of 5e heet, zal mij dus worst wezen.

Ik vind het belangrijker dat ze het volgende weet en kan uitleggen:
- ideale beeld van een oefening
- benoodigde hulpen ervoor
- voorbereidende oefeningen
- correcties als het niet goed gaat

/edit
weet, kunnen hoeft niet
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-01-05 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:49

Lusitana schreef:
Precies. Ik vind dat ervaring overschat wordt. Het is handig, maar iemand met ervaring, hoeft nog geen didactisch vermogen te hebben, dwz is misschien niet in staat om het jouw precies uit te leggen. DAT is natuurlijk wel een eerste vereiste bij lesgeven. Dat je iets kunt overbrengen.

Dat is dus ook precies mijn punt... ik ben van mening dat mijn huidige instructrice dat niet goed kan, ook al rijdt ze zelf op zeer hoog niveau Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:57

Lielle schreef:
waarom? Wat heb je aan dat rijtje? Ik vind het belangrijk dat mijn intructrice de diverse hulpen weet voor de dingen die je wilt doen maar of dat nou 1e of 5e heet, zal mij dus worst wezen.

Ik vind het belangrijker dat ze het volgende weet en kan uitleggen:
- ideale beeld van een oefening
- benoodigde hulpen ervoor
- voorbereidende oefeningen
- correcties als het niet goed gaat

/edit
weet, kunnen hoeft niet

Niet zo boos, lielle, ik zeg toch dat ze je waarschijnlijk al die hulpen uitlegd, zonder dat je weet hoe ze heten. Het valt in jouw rijtje, onder :
-benodigde hulpen daarvoor.
Want als je die niet goed uit kunt leggen, tja, wat kun je dan leren van zo iemand? Jij hebt dus een prima instructrice, wees er blij mee! OK dan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:00

ik ben niet boos, dan ben ik heel anders Haha!
Maar zoals ik jouw berichtje lees, moet mijn instructrice kunnen opdreunen: 1e teugelhulp = binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals etc etc (geen idee of het klopt, vast niet). En dat vind ik dus niet interessant *LOL*

Overigens denk ik ook nog dat mijn instructrice dit niet allemaal kan uitleggen Haha!; daarentegen heb ik dit in het verleden al prima geleerd en zoek ik dus nu naar een andere vorm van begeleiding *LOL* Dus als hij door de buitenteugel valt met wijken, zoek ik niet de opmerking "meer buitenteugel, buitenbeen" maar dingen in de trant van:

- stel hem eens een fractie de andere kant op en maak hem daarna weer recht
- rijd eens een volte de andere kant op (buitenbeen in het wijken wordt dus binnenbeen in de volte)
- paar passen recht en dan weer wijken

dean ben je oplossingsgericht aan het rijden en niet theorie aan het opdreunen.

/voorbeeldje erbij gezet
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-01-05 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:01

Met Lielle eens
Als mij gelered word 1 is dit 2 is dat ben ik dat 2 tellen later vergeten.

Word ik begeleid in de oefening die ik niet ken, hier moet je zus en zo, dan voel ik direct resultaat en zal het nooit meer vergeten.

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:08

nou ik kies liever voor een combi van 1 en 2, maar ook iemand die veel ervaring heeft en goed kan uitleggen,,
volgens mij kan je iemand hebben die verschikkelijk goed is en van deurne komt, maar als het niet klikt kom je dan tog echt niet ver hoor ! *LOL*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:07

Citaat:
Lielle Geplaatst: 19-01-05 14:00 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Overigens denk ik ook nog dat mijn instructrice dit niet allemaal kan uitleggen ; daarentegen heb ik dit in het verleden al prima geleerd en zoek ik dus nu naar een andere vorm van begeleiding Dus als hij door de buitenteugel valt met wijken, zoek ik niet de opmerking "meer buitenteugel, buitenbeen" maar dingen in de trant van:

- stel hem eens een fractie de andere kant op en maak hem daarna weer recht
- rijd eens een volte de andere kant op (buitenbeen in het wijken wordt dus binnenbeen in de volte)
- paar passen recht en dan weer wijken

dan ben je oplossingsgericht aan het rijden en niet theorie aan het opdreunen.

Dit zoek ik ook in instructie... Ik weet zelf ook wel dat ik met buiten teugel en been op zou moeten lossen, dat zal ik ook zeker geprobeerd hebben, maar als dat niet lukt? Wat dan? Hoe los je een probleem op? wat voor foefjes en handigheidjes of oefeningen doe je om bepaalde reacties en oefeningen te verbeteren? Dat is belangrijk! Daar heb je wat aan!

Heb nu toevallig les van zowel ervaren als gediplomeerd, als op min. Z-niveau rijdende instructie, maar iemand zonder papieren of hoge wedstrijdervaring kan mij ook nog steeds heel goed op weg helpen en begeleiden. Als die gene maar verstand van zaken heeft, goed ziet wat ik doe en hoe het paard daarop reageert, en dat op een rustige mens- en paardvriendelijke manier over kan brengen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:43

Rachel_T schreef:
ik hoef niet naar de Z toe,
waar ik kom maak niet uit daar ben ik al te vreden mee.
als die gene nu wel les heb van iemand die hogert dan hum is.
hebben ze er tog wel verstand van.
en gevoel? tuurlijk hebben ze dat wel. waarom niet?
omdat ze niet in de Z zijn geweest?

De Z was ook maar een voorbeeld, wat je ook met je paard wilt bereiken, hoe kan iemand vertellen hoe dat moet, als ze zelf nog nooit gedaan hebben? Uit een boek? En dan, vraag je zo van van doe ik het zo goed, ziet het er zo goed uit, moet het zo voelen?
En ja, die gene die les moet het wel goed, en duidelijke kunen overbrengen, veel geduld hebben etc, dit hangt natuurlijk niet vanaf welke niveau ze hebben gereden.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 00:04

Ik ben superblij met mijn huidige intructrice Haha!, ze roept niet, maar legt alles rustig uit... ze rijdt zelf GP maar doet momenteel geen wedstrijden omdat ze haar eigen 5 jarige is aan het opleiden. Ze geeft me (normaal gezien) 2 tot 3 keer en soms zelfs 4 keer per week les en let op alles tegelijk, zit, houding, hulpen, reactie van het paard, dan heb ik nog een andere trainer waar ik vanaf dat ik mn nieuwe paard heb 1 keer in de maand 2 dagen ga trainen, hij is zo goed, hij kan ook gp, maar hoeft niet op een paard te hebben gezeten om te zien hoe het werkt, kben zelf momenteel op zoek naar een paard en we rijden een hele dag en dan zie je 9 paarden, nou hij ziet de persoon ervoor mee rijden en weet meteen hoe het paard ineen zit... dat vind ik een Kunst met een grote K Haha!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 00:19

Het is wel fijn om een instructeur te hebben die zelf ook nog rijdt en het dan nog op een behoorlijk niveau. Kan dan zelf het paard een keer voelen en het paard door bepaalde probelemen heen rijden. Lost vaak voor jezelf en je paard een heleboel problemen in één keer op. Kan je voorlopig weer vooruit zonder je paard onnodig te belasten ( lees pesten)
omdat jezelf zit te tobben!

Dit vooral in oefeningen als changementen en daarna de series. Mij bevalt dat heel goed want anders blijf je teveel hangen in de bekende vicieuze cirkel.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 08:32

Het maakt mij inpricipe niet uit of mijn instructeur al dan niet een opleiding heeft in de paarden.
Wat wel belangrijk is, is dat je je goed voelt bij de methode die de lesgevende persoon hanteert. Ik heb voorheen wel lesgehad van een gediplomeerd Deurne instructeur, hij was wel kundig, maar ik kon me absoluut niet in zijn trainingsmethode vinden. Alles ging hard bij hem, weinig subtiele hulpen: trekken van voor, schoppen van achter. Het resultaat was er niet minder om, maar het voelde gewoon niet goed. Bovendien wil ik mijn paarden niet zo ruw benaderen. Dat hebben ze vroeger wel genoeg gehad.
Inmiddels wordt ik geholpen door iemand die wel verstand van zaken heeft maar niet de bijbehorende opleiding. Hard wanneer nodig, maar indien braaf wordt het paard wel duizend maal beloond (bij wijze van spreke). Ik steek er misschien nog wel veel meer van op. Dat, en de manier van omgaan met het paard is mij veel meer waard dan een diploma. Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 11:15

Ik geef ook les zonder papiertje, maar ik heb wel 2,5 jaar paardenhouderij gestudeerd en doe nu de PABO dus ben van beide kanten goed onderbouwd. En ach zo een papiertje is leuk, maar niet het belangrijkste!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:08

Mijn instructrice rijdt zelf meerdere paarden op Z+-niveau. Ik vind het wel belangrijk dat ze hoger rijdt dan ikzelf omdat ik zelf nog nooit op dit niveau gereden heb en dus niet precies van elke oefening weet hoe ze uitgevoerd moeten worden.

Zo zijn we net met de wissels begonnen (eerst appuyerend van hand veranderen om zijgang nog even te bevestigen, daarna een stuk contragalop, daarna rechtstellen, tellen en wissel).
Hierbij vertelt ze dus niet telkens hoe ik mijn handen moet houden en wat ik met mijn zit en benen moet doen. Ze vertelt me hoe ik moet rijden en de rest gaat dan vanzelf.

Als de oefeningen er een beetje in zitten, gaan we verfijnen: iets meer dit, beetje meer dat. We werken oplossingsgericht en dat werkt bij mij erg goed.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:03

Ze moet wel beter zijn dan mij, en wat hebben gepresteerd.
En ze moeten weten waar ze over praten.
En geduld hebben dat vind ik het belangrijkste

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:21

Ik wil les hebben van iemand die in ieder geval weet waar hij/zij over praat, moet dus in de wedstrijdring wat hebben gepresteerd. En verder moet mijn instructeur het op mij over kunnen brengen, dus het op zo'n manier uitleggen, dat ik het begrijp en dat ik het kan opvolgen en het ook thuis, zonder juf erbij nog kan proberen uit te voeren.
Daarbij moet de trainingsmethode niet alleen met mij klikken, maar ook met mijn paard.
Of die persoon dan wel of geen lesgeefpapiertje heeft, maakt me dan niet zoveel uit, eerlijk gezegd.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:12

4.
Mijn zus heeft helemaal geen opleiding gevolgd maar kan dingen zo helder uitleggen,
niet van die moeilijke "beroepstaal" maar gewoon dat ik het kan begrijpen.

*kapsonesengeltje gaat op schouder zitten*
Iedereen die les krijgt van haar, zegt precies hetzelfde als ik hierboven zei.
Ze is gewoon heel helder, geen getut Lachen

Ik denk dat ik aan een uurtje les van mijn zus, net zoveel heb als een uurtje les van weet ik welke bekende ruiter Lachen

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:50

Ach, papiertjes, opleidingen en wedstrijdprestaties interesseren me niet zo. Ik vind het belangrijk dat iemand het me goed uit kan leggen (dus zo dat ik het begrijp en weet hoe ik mijn fouten moet verbeteren), leuk lesgeeft, me geen dingen vraagt die ik absoluut niet wil (te "hard" zijn voor het paard bijv.), en dat ik over langere tijd bekeken steeds beter ga rijden. Als iemand dat kan, zal hij/zij ook al snel beter rijden dan ik Haha! (hoewel ik dat geen absolute voorwaarde vind). Ik ben dan ook heel tevreden met mijn huidige instructrice (die rijdt trouwens ook beduidend beter dan ik, maar heeft voorzover ik weet geen formele opleiding of bijzondere wedstrijdprestaties).

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:36

Mijn instructrice rijdt Z2, en gaat lichte tour starten, heeft deurne gedaan enz, maar dat niveau ben ik nog helemaal niet aan toe.
Maar het bevalt zo goed, omdat ze heel eerlijk is, dingen duidelijk uitlegd, heeft geduld, maar zegt het ook als er iets echt moet gebeuren en ik twijfel bijvoorbeeld. En ze probeert niet het probleem te verhelpen, maar de oorzaak te vinden, en daar het probleem op te lossen, denkt heel erg vooruit en dat werkt heel fijn.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:17

OK dan! Ikkies voor optie 4 Haha! OK dan! *LOL*

Ik zoek mijn eigen instructeur uit. Het maakt me daarbij geen snars uit of hij wel of niet gedilpomeerd is. Of hij wel of niet in dewedstrijdsport rijd of gepresteerd heeft. En of hij beter rijd danmij.

Mijn referentiekader bestaat uit een aantal lessen bij hem kijken. Een aantal lessen bij hem volgen en kijken of zijn manier van les geven bij mij en mijn paard past. Of we dus vooruitgang boeken.

Dilpomas zeggen namelijk niets, en uitslagen van wedstrijden ook niet. Het is de manier waarop het gebracht wordt dat telt.

Mijn instructeur is grand prix geweest, heeft hoog gesprongen, heeft gelest en gereden bij o.a Reiner Klimke. Maar maakt dat hem beter dan de rest?
Dat weet je niet. Bij hem kom je op een wachtlijst om lesw van hem te mogen krijgen, maakt die wchtlijst hem beter. Of het feit dat je op kunt stappen als je je best niet doet?
Ik heb hem nooit gevraagd of hij papieren heeft om mij les te geven.
Zijn lessen passen gewoon bij mij en mijn paard.
Net zoals ik geen siploma ga halen om les te geven, die manier vind ik niet goed, hoe kun je nu in een hoek van de bak staand zien wat je ruiter aan het andere einde van de bak doet met zijn buitenbeen?

Dus zoek een lesgever die bij je past, die je lessen begrijpelijk brengt zodat jullie vooruit komen.