HELP mijn paard pak het bit vast wat kan ik doen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 12:19

ditchie schreef:
Je hebt ook wel bitten met rolletjes eraan hier kunnen ze lekker mee spelen en kunnen ze slecht het bit vast houden.

dan leg je het probleem bij het paard terwijl het een ruiterfout is...niet eerlijk dus!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:02

De reactie is idd trekken
En ik geef toe, dat 9 van de 10 keer dat ook mijn reactie is.
is namelijk een vrij menselijke reactie.
Alleen een sec. later flitst er al door mijn hoofd, stommeling, los laten.
En waarempel, probleem weg.

Andere bitten of weet ik veel wat is geen oplossing.
Je verbergt alleen het probleen, maar lost niks op.

En dat is ook nog eens gemeen tegen over het paard.
Die laat weten au het doet pijn en neemt het bit vast om van die ruiterhand af te zijn.
En dan doe je wat in zodat hij dat niet meer kan.

eerlijk paardrijden...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 13:07

Als het paard vastpakt betekend dat dat hij iets hééft om vast te pakken,
zodra je paard het bit vastpakt, loslaten je hand.

Elk mens heeft de neiging om terug te trekken, is hetzelfde dat als iemand jou een klap in je gezicht geeft dat jij dat terugdoet.
Maar wat RK al zegt, stel jezelf er op in dat je denk: "loslaten" telkens als je paard jou hand vastpakt.

Want zolang jou paard neits heeft om vast te pakken, kan die ook niet vastpakken

[edit] scherper bit zou ik ook zeker niet doen,
zo verschuif je het probleem alleen, zodat het niet opvalt,
maar het probleem los je er niet mee op

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:07

Maar mensen,mijn tip dan?Een zachter bit,in ieder geval totdat je aan jezelf heb gewerkt?Zo zit je in ieder geval je paard minder dwars...of werkt dat niet zo Lachen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:09

Een zachter bit is zeker een goede
Veel paarden lopen uit pijn weg en krijgen voor straf een scherper bit in, omdat de ruiter denkt dat hij juist hard in de mond is.
En dat doet dan zoveel pijn, dat ze er niet meer tegein durven gaan en de ruiter denken dat hij zijn paard nu lekker onder controle heeft. Verdrietig

met een leren bit heb ik trouwens geen ervaring.
Dit omdat ik ook altijd wedstrijden heb gereden en je dan naar zachte bitten die ook toegestaan zijn gaat kijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:20

runningkawa schreef:
Veel paarden lopen uit pijn weg en krijgen voor straf een scherper bit in, omdat de ruiter denkt dat hij juist hard in de mond is.
En dat doet dan zoveel pijn, dat ze er niet meer tegein durven gaan en de ruiter denken dat hij zijn paard nu lekker onder controle heeft. Verdrietig

Dit omdat ik ook altijd wedstrijden heb gereden en je dan naar zachte bitten die ook toegestaan zijn gaat kijken.

Toch fijn om dit te horen van iemand uit het 'bereden' circuit Haha! .Wij gebruiken met het beleren van dravers eigenlijk altijd leren bitten.Soms word er ook rubber gebruikt maar dat vind ik zelf eigenlijk een beetje te stug aanvoelen. Onze paarden blijven we gewoon rijden met een leren bit totdat er noodzaak is tot een scherper bit.Pas dan gaan we de bitten gebruiken waar jullie mee beginnen denk ik?Eigenlijk beginnen wij dus nog een stap zachter.

Wat jij beschrijft komt mij heel herkenbaar voor Bloos! .Ik kon laatst die van mij niet houden(reed haar ondertussen op een gebroken bitje).Ik woest(ze ging echt in de pees en in galop met me de baan over).Volgende dag een driedelig bit erin gehangen,ging ze nog harder Knipoog .Dan ga je nadenken....nu hangt er dus weer een leren bitje in en ze draaft weer heel netjes Haha!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 00:14

aan Klomp: Wat is er dan niet eerlijk aan een bit met rolletjes? door het rollen wordt voorkomen dat het paard het bit kan vast pakken.. zie link--> http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _14134.jpg
het heeft geen hardere of zachtere inwerking dan een normale trens..
ik denk dat dit helemaal geen rare oplossing is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:35

runningkawa schreef:
En dat doet dan zoveel pijn, dat ze er niet meer tegen in durven gaan en de ruiter denken dat hij zijn paard nu lekker onder controle heeft. Verdrietig

antwoord op bovenste bericht

Die paarden nemen niet voor niets het bit vast, hun enige bescherming
en doordat het nu niet meer kan omdat ze er vanaf rollen, neem je hun die bescherming af.

Je verstopt dus het probleem.
Paardrijden is juist zo mooi dat je luisterd naar wat je paard vertelt (bit vast pakken is wat vertellen) en dat jij als ruiter er naar luisterd en een oplossing probeert te zoeken (geen verbergen)

Verder kunnen 2 soorten metaal stroom stootjes geven, gek hè dat ze het los laten Scheve mond (al was dat niet de voorbeeld foto, zeg het toch maar ff Lachen )

En rolletjes bitten zijn ook niet voor niets niet toegestaan op wedstrijd.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:59

tja runningkawa geeft het antwoord al op de rollenbitjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:04

Bloos! kon het niet laten Bloos

Djimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 11:20

Hahaha leuk dat jullie nog andwoorden maar ik heb de oplosing al gevonden;) Gewoon ff naar d epaardentandarts. Hij had haakjes aan ze kiezen dus als hij wou galoppeeren en ik hield hem teguh kwam er natuurlijk druk om z'n gebit te staan, dus die haakjes prikte in z'n wang dus een reden om z'n bit beet te pekkuh en er vandoor te gaan.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:14

Sluit eerst maar uit wat de tandarts zegt. Dan kun je gaan kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb een pony gehad die het altijd leuk vond om ervan door te gaan...als je daar niets om geeft...laten als hij wil galopperen...door galopperen...net zolang totdat hij het niet meer leuk vind en dan op jou commando weer terug laten gaan. En niet eerder als hij het wil...kan zwaar vermoeiend zijn maar vaak is een tegenreactie juist leuker voor een paard...gewoon negeren dus...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 12:52

runningkawa schreef:
:oo kon het niet laten Bloos

onze gedachten en antwoorden zijn vaak hetzelfde valt me op....hihi, grappig! Haha!