Rechtsom problemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-05 22:58

Omdat ze dingen moeilijk vind daarom staakt ze,en rechts loopt ze korter doordat ze daar vast zit en daarom loopt ze links dan ruimer zijn we voor naar de kliniek geweest omdat ik dacht dat ze kreupel was.Nu is dat alleen nog op moment dat ze iets moeilijk vind verder staakt ze niet ofzo..Alleen rechts blijft wel moeilijker en voltes lukken nog niet zo.

Nouja blijkbaar is mijn paard wel zomaar bang voor de zweep.?zijn altijd uitzonderingen niet dan

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:00

Ik heb mijn eigen paard nu iets langer dan een jaar, dus misschien is er ook wel wat met de trekker gebeurd. Maar echt van iedereen hoor je dat ze er echt altijd bang voor is, en is geweest. En ik heb in het begin wel poging gedaan tot oefenen, maar dit had helemaal geen effect. Ze vind dat geluid gewoon eng, want een trekker die uit staat is helemaal niets engs aan.

Maargoed dit is offtopic.
En ze staakt af en toe omdat ze soms gewoon geen zin heeft, en de andere keer heeft ze er echt moeite mee, en dan stopt ze.

monaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:48

lieveschat...mijn paard en ik hebbe precies hetzelfde...aan de ene kant is hij super los en loopt perfect maar aan de andere kant zit hij vast en wil hij maar niet inbuigen....ik ben nu na advies van iemand bij mij op stal aan het werk gegaan met hem.Het is belangrijk om met een rustige ontspannen stap te beginnen.begin in stap met het rijden van een s vorm....waardoor je paard steeds een andere kant moet inbuigen.2 derde van de rit(eerste deel) rij je op de moeilijke hand en rij je voltes....wees niet bang te veel te vragen...hou je buitenhand bijvoorbeeld eens helemaal los en rij haar alleen met je binnenhand op de volte...hou deze net zolang vast totdat ze afbuigt en otspant in de mond...dan ontspan jij ook en rijd haar nog even door op de volte...ook tijdens halthouden de neus naar je voet te halen totdat hij ontspant en dan je hand te ontspannen helpt goed....veel op de moeilijke hand rijden moet verbetering geven...

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:02

Ja maar het probleem is dus, als ik mijn hand zover naar binnen breng gaat ze alleen rondjes om der eigen as draaien omdat ze niet goed op het been reageerd.

Ik heb met mijn instructrice overlegd en we gaan echt heel rustig aan beginnen, dus eerst gewoon op de hoefslag amper 1 cm stelling vragen, en dat dan telkens verder uitbreiden.

Maar als jullie nog meer tips hebben hoor ik ze graag!

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:36

Je gaat eerst trainen op aan het been. Niks geen krul en niks geen buiging. Been is vooruit. Zo niet dan een schop.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:22

Lees dan eens!! Ze gaat juist vooruit op het been, teveel zelfs.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:23

Nee, denk jij eens na!!!
Je paard gaat te veel vooruit op het been, maar valt naar bineen op de volte!!! Dan klopt er dus iets niet!!!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 11:24

Ja zo ver was ik ook al, maar hoe los je dit dan verder op?

Hoe jij het zou doen dus?
Laatst bijgewerkt door Kath_ op 16-01-05 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-05 11:25

Jah dat staat er al de hele tijd volgens mij...en terug houden lukt normaal wel op gewone stukken alleen dus als je volte rijd en ze valt naar binnen leg je,binnenbeen aan en begrenst gewoon hoe het hoort zeg maar.Maar op het been gaat zij dan harder en dan hou je der ZACHTJES tegen met je hand..maar dan gaat zij dribbelen enzo..En kan je dus niks ja der weeer rustig maken..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:29

Gewoon laten lopen en aan het been houden. Ze is niet aan het been anders valt ze niet naar binnen vergeet het hoofd. Oefen met je benen te sturen. Wat ik precies doe is hier niet handig uit te leggen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:32

Het klinkt precies het zelfde zoals het met Meeb en mij ging tot een tijd terug. We zijn er nu hard mee aan het werk, en zal proberen uit te leggen wat ik van mijn lesgeefmens moet doen, ben er alleen geen held in Knipoog
Meeb wordt ook vreselijk zenuwachtig van de zweep, al gebruik je hem niet. En ze moet ook op het been reageren, dus ik moet het met mijn benen oplossen van mijn lesgeefmens, de zweep is er voor als ze bokken, steigeren enz, en dat doet ze nooit, dus ik mag gene zweep meer gebruiken Knipoog
Meeb wil ook graag voor het been gaan rennen, maar zij mijn instructrice, waarom doet ze dat?
Uiteindelijk antwoord: Omdat ze weet dat als ze gaat rennen, jij je been afsteekt. (weet niet of je dat doet Kath, maar het leek mij in eerste instantie nogal logisch Knipoog )
Blijf je been er gewoon aanleggen, en vang haar op met de buiten teugel, meeb ging ook stressen en ik moest gewoon mijn rechterbeen blijven aanleggen. In nog geen kwartier tijd, hadden we (ik er op, lesgeefmens aanmoedigend Knipoog ) haar er door heen.
Je moet haar er door heen zetten, ik had na 5 minuten echt zo iets van waar ben ik mee bezig, maar ben zo blij dat we de oorzaak hebben gevonden en daar het probleem hebben aangepakt, inplaats van met de zweep oplossen.
In het begin niet bezig zijn met stelling, alleen nagevelijkheid vragen en reactie op het been. En als dat goed zit, hand van de hals en met kleine beetjes steeds meer proberen te vragen.
Wat ook helpt, is linksom, contra stelling vragen. Op de lange zijdes, ze kunnen dan niet door je rechterbeen heen vallen, want daar zit de bakrand.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, en er iets aan hebt. En anders heb ik wel het nummer van mijn lesgeefmens, kom je gewoon een keertje met Laine mij Meeb op bezoek Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:32

misssia
Misschien is ze wel aan het been, maar begrijpt ze niet altijd de eenzijdige beenhulpen, dat is heel wat anders als niet aan het been zijn.

Is ze idd rennerig op het been, staat dat boven mij prefect uitgeleg.

Verder over de zweep, er zijn paarden, die er nooit iets engs mee meegemaakt hebben, maar er helemaal van over de rooie gaan.
Meestal de wat sensibele paarden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:30

Een draver loopt altijd linksom op de baan. Rechtsom kent 'ie niet (goed) dus het is misschien niet zo vreemd dat rechts haar moeilijke kant is. Nu moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik niet weet of je paard ook op de baan heeft gelopen. Maar het lijkt me aannemelijk dat ze als ex-draver wél getraind is.

Je zegt (o.a.) dat je paard alleen voorwaarts voor je been gaat en er doorheen valt op de volte. Je moet haar dus leren dat been niet alleen voorwaarts betekend maar ook dat het bijv. stelling (i.s.m. je handen) of activering betekend. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet ook van je gewicht gebruik maken. Rechtop zitten, kijken waar je heen gaat, evenveel gewicht op je zitbeenknobbels.

Leg duidelijk je bedoeling uit aan je paard, wees ten alle tijde geduldig! Doet ze het goed, belonen!!! Dat kan met je stem maar je zou ook even met je hand over haar hals kunnen aaien. Verder wil ik je nog de tip geven om goed vooruit te kijken. Als je naar beneden kijkt, breng je het paard uit z'n evenwicht = niet handig op z'n slechte kant. Zorg ervoor dat je een goed contact met de mond houd. Zo zou het moeten lukken. En niet al te kleine voltes draaien. Zet de volte eerst wat groter in dan je bedoeling is. Mocht ze door je been vallen, dan is het makkelijker te corrigeren. Zelf rustig blijven met je zit. Leg je je been aan met de bedoeling om haar om je been te laten buigen en ze gaat voorwaarts dan neem je haar rustig terug. Desnoods mag je iets tegendruk geven met je hand als je je been weer aanlegt. Zo vertel je haar dat ze om je been moet buigen. En belonen als ze het goed doet. Om te voorkomen dat ze gaat dribbelen is timing heel belangrijk.

Waarschijnlijk gaat ze dribbelen omdat ze je niet begrijpt. Dus vraag je eenzijdige beenhulp en gaat ze voorwaarts, terugnemen en direct weer hand ontspannen.
(Mocht iemand dit beter kunnen uitleggen, graag! Ik ben ook geen rijkunstig wonder) Hopelijk snap je het.

Als je dat goed doet, heeft een zweepje helemaal geen zin. Vooral het leggen van de zweep tegen de schouder heeft geen zin, je paard schiet ervan in de stress en bovendien ben je het contact met de mond kwijt. Ik ben ervan overtuigd dat je een heel eind kunt komen zonder toeters en bellen en dergelijke trucjes met de zweep. In mijn ogen kun je veel meer bereiken met correct rijden dan dat je van alles uithaalt om het plaatje goed te laten lijken. Misschien is het voor jou nuttig om eens een boek te lezen over dressuur rijden. Daar staan vaak dingen in waar je heel veel aan hebt.

@ Miss Sisa: niks persoonlijks hoor en misschien ben heb ik nu een vooroordeel over je gevormd maar volgens mij heb je alleen ervaring met goed aangereden paarden. Een draver is heel wat anders. Bovendien is paardrijden (en een paard wat goed aan de hulpen staat) helemaal niet zo vanzelfsprekend. Als TS niet begrijpt wat je bedoelt of je niet een goed antwoord geeft, hoef je niet zo sneu te doen. Daar help je TS niet mee. Wat ik bedoel te zeggen is: niet iedereen kan een probleem snel en gemakkelijk oplossen omdat het misschien ontbreekt aan ervaring. En geloof me, ik kan uit ervaring spreken. Ik ben niet een topruiter, ik rijd niet zo 'even' weg op een paard wat me wordt aangereikt. Ik heb kortgeleden ook een paard gereden wat rechtsom heel moeilijk was. Tenenkrommend, want ik kon haar niet fatsoenlijk rechtsom rijden. Precies zoals TS. Paard ook voorwaarts op eenzijdige beenhulpen en dribbelen bij terugnemen. Niet alles is zo vanzelfsprekend. Niet vijandig bedoeld hoor. Ach gut

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:34

@Porscherider: Ik geef advies, maar dan de hele tijd andere dingen bedenken waardoor het niet kan. Daar ben ik nu snel klaar mee.

Ik heb niet alleen ervaring met goed aangereden paarden. Heb de pony die ik nu heb zelfs alles geleerd. Kende alleen een zadel en ruiter op zn rug, meer niet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:38

MissSisa schreef:
@Porscherider: Ik geef advies, maar dan de hele tijd andere dingen bedenken waardoor het niet kan. Daar ben ik nu snel klaar mee.

Ik heb niet alleen ervaring met goed aangereden paarden. Heb de pony die ik nu heb zelfs alles geleerd. Kende alleen een zadel en ruiter op zn rug, meer niet.

Hmm, oké daar heb ik dus geen gelijk in. Goed, geef ik ook eerlijk toe.
Ik denk dat ik er ook niet verder op in ga om een eindeloze discussie te voorkomen. Paardrijden is moeilijk maar soms ook heel simpel. Zullen we het daar maar op houden? Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:38

Oke, daar houden we het bij. Ieder zn eigen ervaring.