Azzaro's eerste jumping(met bok- en steigerfoto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:32

Ik moet eerlijk zeggen, deze foto's doen me echt pijn in het hart. Elke foto opnieuw. Ik ben er echt niet goed van.

Ik reed Azzaro vorig jaar, vanaf dat hij nog maar een paar weken zadelmak was. De enige andere amazone die hemtoen nog bereed, was het meisje dat hij op aan het leren was. Het is 1 van de meest zalige paarden die ik ooit ben tegengekomen. Altijd willen werken, nooit gemeen, lekker soepel en licht in de mond. Alleen had hij in het begin moeite met de galop, dan durfde hij weleens een klein bokje geven op een tikje van de zweep. Maar verder: een superpaard!

Ik zit nu op kot in Antwerpen, en rijd daarom ook niet meer in Meerdaalhof. Maar hij had toch een speciaal plaatsje in mijn hart. Hem nu zo zien protesteren, ik vermoed door pijn of onbegrip, daar ben ik echt niet goed van.

Hij sprong vorig jaar (ja, ik weet het, veel te vroeg als 3-jarige, maar het was niet mijn paard) met iemand die ik goed ken heel goed trouwens. Die vertelde mij altijd dat hij dat super graag deed en zelfs beter ging dan de dressuur. En dat deed hij al zo heerlijk goed!

Echt zonde dat zo'n paard in de manègelessen terrecht komt. Hij was normaal voor de verkoop, maar omdat hij met zijn (rechter-?)achterbeen wat uitzwaaide voor hij het neerzette (hanetred??) was dat niet zo gemakkelijk en goedkoop ging hij niet weg, hij bracht meer op als hij dan zijn hele leven nog in de manège zou werken.
Had ik niet meer met mijn studies gezeten, had ik hem waarschijnlijk zelf gekocht vorig jaar, maar ik heb eerst nog een diploma te halen.

Nu wil ik jou zeker niet beschuldigen Yasmine, ik zeg helemaal niet dat dit jouw schuld is hoor. Maar ik was gewoon echt geschokt. Hoe zo een superpaardje op een dik half jaar achteruit is gegaan... Ik vind zo wie so niet dat ze zo'n jong paard al moeten inzetten bij manègelessen, laat staan bij springlessen. De ruiters zijn niet ervaren genoeg en kunnen bij een jong dier nog zoveel schade aanrichten... Alleen de mond en rug al...
Maar zoals ik al zei: dit is zeker geen aanval op jou persoonlijk, ik wilde dit gewoon even kwijt.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:51

Ik heb ook met Azarro gereden toen hij pas meemocht, maar het is nu al een tijdje geleden dus ik weet niet in hoeverre hij veranderd is kwa rijden. Het is inderdaad een ongelooflijk leuk paard om mee te rijden. Bokken deed hij toen ook niet, enkel in de galop naar de muur toegaan of een klein huppeltje. Nu hij wordt nu nog steeds niet veel bereden hoor, de laatste tijd alleen door Mientjeuh dus veel in de lessen loopt hij niet mee. Dus eigenlijk is het maar goed dat zij er mee rijd want anders stond hij misschien ik weet niet hoelang stil in de stal of rijd er een vreselijk slechte ruiter mee.

Mientjeuh, ik vind dat je er wel goed mee rijd en er echt goed blijft opzitten Het is inderdaad spijtig dat de manege niet altijd even goed doet naar de paarden toe mabon, het is een manege voor iets he. Dat zal overal wel zijn.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:45

je had wel bekijks Cool er staan behoorlijk wat mensen aan de kant te kijken

kaiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:21

hoi,

als hij bokt moet je zien dat je naar achter gaat zitten je gaat presies met zen bok mee geeft hem het gevoel dat jet leuk vind ( spreek van ondervaring Haha!)
wel een zeer mooi beestje en hoog dat hij springt !! top !!
doeii

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:49

Ik vind dit echt zonde van zo'n paardje ik ken het paardje persoonlijk niet maar als ik het verhaal van Satine lees denk ik dat hij aardig verpest is. En ik las ook dat hij elke dag had gesprongen zijn ze gek geworden op die manege een paard van 4 elke dag laten springen erg gezond voor zijn gewrichten. Ik vind dit echt om te huilen. Al kan je er zelf niks aan doen want het is jou paard niet maar die van de manege. Heel stom maar als ik er zou rijden zou ik wijgeren dat paard te rijden ik zou het dier niet kunnen dwingen als hij er zelf nog niet aan toe is.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:51

het enigste wat ik kan zeggen: na een week lang springlessen zou ik er ook geen zin meer in hebben als paard zijnde hoor!!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:59

rossebol schreef:
Ik vind dit echt zonde van zo'n paardje ik ken het paardje persoonlijk niet maar als ik het verhaal van Satine lees denk ik dat hij aardig verpest is. En ik las ook dat hij elke dag had gesprongen zijn ze gek geworden op die manege een paard van 4 elke dag laten springen erg gezond voor zijn gewrichten. Ik vind dit echt om te huilen. Al kan je er zelf niks aan doen want het is jou paard niet maar die van de manege. Heel stom maar als ik er zou rijden zou ik wijgeren dat paard te rijden ik zou het dier niet kunnen dwingen als hij er zelf nog niet aan toe is.

Misschien heb je het verkeerd verstaan, maar het was wel maar 1 week dat hij elke dag sprong ...

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:09

dan nog is een hele week springen teveel voor een jong paard

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 21:27

Afbeelding

Dat been!! Scheve mond

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:20

(nu ga ik heel wat mensen over mijn kop krijgen denk ik)
Sommige drie jarige paarden kennen gewoon hun macht nog niet en worden overdonderd tijdens het zadelmak maken, je hebt er die zelfs gewoon niet reageren op zadel e.d. Maar dit zijn meestal de paarden die later hun "kuren" krijgen.
Ik vind het erg dat een topic zo hard afgekraakt wordt, vind dat ze best wel fier mag zijn dat ze er zo op kan blijven zitten en dat er uberhaupt iemand nog met hem wil rijden, mensen het is en blijft een manegepaard en als zij er niet mee rijdt waar beland hij dan misschien? Juist ja

theelichtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 17:14

leuke foto's!! jaah, dat beentje viel me ook op Haha!
die bak lijkt superhard op de bak waar ik me kapriliproef in heb gedaan!! waseehh, jah.. ik weet niet meer precies waar, half uurtje (of dichter) van het sportpaleis af in antwerpen!
hebbek het juist ? Lachen of... lijkt ie er alleen gewoon heel hard op..

ilsejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 20:08

over het paard heb ik weinig te zeggen, weet wel dat ik mien SUPER dapper vind! OK dan!

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 22:02

Whaha, coole foto's! Die weet wel hoe hij iemand eraf moet gooien zeg! Ziet er goed uit en goed dat je blijft zitten! OK dan!

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:08

hihi die boktfotos Haha! Schijnheilig

Kan wel goed springen Lachen mooi paardje

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:22

Nou nou nou mensen, Yasmine heeft toch al gezegd dat zij het verder niet voor het kiezen heeft? Ik denk dat ze nu wel weet wat een aantal bokkers bedoelen en dat hoeft dus ook niet door anderen herhaalt te worden?

Dinnetje, ik vind het echt super van je dat je het uit kunt zitten! Van het paardje weet ik verder niet veel, dus kan ik ook niets over zeggen.

Lovers

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:23

rossebol schreef:
dan nog is een hele week springen teveel voor een jong paard

Hier ben ik het mee eens........En dan kan het wel een manegepaard zijn, maar ik ken weinig maneges waar er met een 4-jarige die duidelijk ergens last van heeft zoveel gesprongen wordt. Als hij het ook al doet tijdens het dressuren( bokjes geven en naar de muur slaan) is hij misschien toch niet helemaal geschikt als manegepaard. Wat ik uit het topic begrijp is dat hij niet echt veel meeloopt in de manegelessen dus op deze manier kost hij de manege-eigenaar alleen maar geld. Erg jammer voor je Satine dat je hem niet hebt kunnen kopen toendertijd Ach gut

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 15:36

remi schreef:
Hier ben ik het mee eens........En dan kan het wel een manegepaard zijn, maar ik ken weinig maneges waar er met een 4-jarige die duidelijk ergens last van heeft zoveel gesprongen wordt. Als hij het ook al doet tijdens het dressuren( bokjes geven en naar de muur slaan) is hij misschien toch niet helemaal geschikt als manegepaard. Wat ik uit het topic begrijp is dat hij niet echt veel meeloopt in de manegelessen dus op deze manier kost hij de manege-eigenaar alleen maar geld. Erg jammer voor je Satine dat je hem niet hebt kunnen kopen toendertijd Ach gut

helemaal mee eens... denk (na wat ik nu gelezen heb) dat het paard daar een stuk beter terecht was gekomen Scheve mond

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:19

zozo heftig zeg Haha!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 16:58

Oh ja, steek het maar op mij dat ik dat paard nog wél laat buitenkomen, anders zou hij helemaal NIET buitenkomen, buiten dan misschien 2 longeeruurtjes per week Scheve mond
En ja, ze willen hem verkopen, maar hij heeft last van een hanentred zoals Satine zei, en daarom wilt niemand hem kopen ... Ik ben er ook wel zeker van dat hij veel aangenamer zou worden als hij bij iemand goed terechtkomt, waar hij veel aandacht krijgt, maar dat is nou eenmaal niet zo, en daar kan ik niets aan doen. Ik rijd hem gewoon, zodat hij toch nog beweging krijgt, en hij is heus niet zo verpest als jullie denken dat hij is (en degenen die dat wél denken, ik nodig die persoonlijk uit om hem te komen rijden). Daarmee wil ik niet zeggen dat die 'bokjes en steigeren' niets zijn, maar ik denk dat dat wel verholpen kan worden als er iemand zich veel met hem bezighoudt en hem veel liefde en aandacht geeft, zoals ik al heb gezegd .
En wat denk je dat de enige optie is in de ogen van de manege (ja, zeker déze manege) als er een paard nooit meer meeloopt in de lessen, en het alleen maar geld kost en tijd van één van zijn stalknechten om hem te longeren een paar keren in de week? Juist ja, het slachthuis ...
En jullie bedoelen het misschien niet allemaal zo, maar jullie klinken wel alsof jullie het weet ik veel hoe erg vinden dat hij überhaupt nog meeloopt in lessen en ik hem beweging geef. Wat moet ik dan doen? Hem in zijn stal laten staan, zich laten vervelen en misschien één of twee uurtjes per week buitenkomen?

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:02

Het commentaar is ook voornamelijk op je manege ( van mij teminste) en er zijn genoeg paarden die hanetred hebben die verkocht worden maar waarschijnlijk willen ze er dan toch de hoofdprijs voor hem hebben, erg jammer maar jij kan er vrij weinig aan veranderen Ach gut

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 19:16

mijn commentaar was ook op de manege bedoeld en als je de keuze hebt zou ik weigeren het paard te rijden. Je bedoeld het allemaal goed hoor ook heel goed dat je hem aandacht geeft alleen de manege is fout bezig jij kan daar niks aan doen.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:04

ziet er best wel gaaf uit, vooral de bokfoto's Bloos!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:29

Go Mientjeuh ! Lovers

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-05 20:35

Yellowfish schreef:
Go Mientjeuh ! Lovers

Lovers

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 23:23

Ja, Yasmine, mijn commentaar was ook enkel op de manège bedoeld hoor, zeker niet op jou. Ach gut

rossebol schreef:
mijn commentaar was ook op de manege bedoeld en als je de keuze hebt zou ik weigeren het paard te rijden.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Het is inderdaad heel erg dat hij ergens last van heeft (hem kennende waarschijnlijk stress en een beetje jeugdkuren, hopelijk niets lichamelijks). dit is namelijk een supersociaal paard dat niets vreselijker vindt dan werkeloos, alleen op zijn stal te staan. Altijd knuffelen, aandacht zoeken, uren met zijn hoofd over de staldeur hangen... De stallen (voor manègepaarden) hebben ook geen luiken naar buiten of zo, dus hij zou zich nog meer gaan vervelen als hij helemaal niet gereden werd. Daarbij is hij echt superlief en wou voor mij altijd supergraag werken. Ik hoop dan ook dat hij enkel met springen op deze manier reageert, en niet bij dressuur. En ik ben wel blij te horen dat enkel Yasmine hem rijdt, en niet zomaar alle manègeruiters die daar rondlopen.

En inderdaad, een paard dat niets opbrengt wordt verkocht of gaat naar een handelaar/slager. Of hij daar nu beter af is? En natuurlijk kan een paard met hanetred gewoon voor de recreatie verkocht worden, maar zij zijn buiten manège ook fokkerij en geven heel wat geld aan dekkingen uit, dit is een paard met (redelijk goede) papieren, en bedoeld om een springcarrière te gaan hebben. Het is ook geen merrie, dus fokken kunnen ze er ook al niet mee. Jammer genoeg nemen ze geen genoegen met een prijs voor een recreatiepaard volgens mij.
En die hanetred stoort normaal niet bij een normaal rijpaard, maar hij is onderzocht en voor de echte top springsport zou hij waarschijnlijk niet geschikt zijn, waardoor enkele potentiële kopers vorig jaar geen interesse meer hadden.