wijken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:29

Kaja"]
:D Nou dan gaan we nog even door... Knipoog

Als een paard alleen maar zijwaarts wegloopt, vergeet de ruiter zijn buitenbeen om voorwaarts te drijven.
[/quote]

Het paard wordt teveel zijwaarts gedreven waarbij de buitenhand terug werk ipv toestaat

[quote="Kaja"]
:Als een paard schuin weg naar de hoefslag terug loopt, negeert het paard de zijwaartse hulp, hij loopt hier dan of dwars doorheen of kent simpelweg de hulp niet.
[/quote]
Paard valt over de buitenschouder weg, de ruiter zit niet in evenwicht boven het paard en drijft niet sterk genoeg zijwaarts. Vaak hangt de ruiter in richting waarin hij gaat De buitenhand werkt terug of houd vast ipv dat hij toestaat
[quote="Kaja"]
:Beide zijn veelgemaakte fouten tijdens het wijken, maar dat komt door het gepruts van een ruiter zonder instructie of zonder kennis van zaken.
[/quote]
De fout ligt in het feit dat de ruiter niet voelt wat er onder hem gebeurd. Dit omdat hij zich spant in zijn zit en niet geleerd heeft te zitten in evenwicht. In evenwicht zitten op je zitbeenknobbels geeft je de mogelijkheid het ene been iets terug te leggen en te drijven en het andere te laten liggen. je voel ahw dat je paard onder je weg loopt en kunt hem opvangen door je hand te sluiten en nog eens extra te gaan zitten. Je zit de drijvende hulp te laten maken en niet je been.
[quote="Kaja schreef:
Dit is toch echt een ander discussie dan degene die ik met Kafue heb OK dan!

Waarschijnlijk is dit weldezelfde discussie. Als jij niet meer hoeft te denken waar zit ik en hoe zit ik dan heb je tijd om te voelen wat er onder je gebeurd. waar is dat been zet hij hem er goed onder. Is hij in evenwicht moet ik meer met de drijvende zit komen, moet ik opvangen buiten.

Lachen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:37

Kafue schreef:
Een onafhankelijke zit in in alle landen van de wereld gelijk. Jij moet je lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen ook te paard.
Voor het wijken moet jij je ene been terug leggen en het andere op de plek houden, Met het ene druk uitoefenen en het andere laten waken. Verder on afhankelijk en in evenwicht op je beide zitbeenknobbels blijven zitten. Fouten zijn daarbij onder andere het weg knikken in een van de beide heupen of niet in evenwicht boven je paard blijven zitten het paard vanlt over de schouder weg, schenkelt niet voldoende over, treed achter niet voldoende over, steekt zijn neus eruit, kantel zijn hoofd. Trekt, ruiter hangt teveel mee om het paard toch in die richting te laten lopen, trekt met zijn buitenteugel terug omdat het paard wegvalt niet door hebbende dat het zijn eigen schuld is.

Verward Dan noem jij het een neutrale oefening? Verward

Er kan in het wijken zoveel misgaan

Ntuurlijk is goed zitten hier een HOT item. Iedereen leert het, eerste lessen aan de longeerlijn. Veelvuldig zonder beugels rijden en de kleintjes zelfs zonder zadel. Ik heb overigens leren rijden in Nederland hoor.

Waarom moet een paard goed lopen en eisen wij dat van het dier dat het fijn over de rug loopt van achteruit, als wij van ons zelf neit eisen dat we goed zitten?
Waarom drijf ik dat te ver door? Waarom overdrijf ik als ik dat eis.
Okee ik ben bikkelhard daarin, heb je geen zin om goed te leren zitten dan heb je in mijn lessen niets te zoeken, en in de lessen van mijn instructeur ook niet. Met een goede zit is het makkelijker, dit kun je binnen een uur door hebben. Als je maar goede instructie krijgt.
En dat is de factor die bij veel instructeurs er simpelweg niet is. Soms omdat ze het zelf niet kunnen en soms omdat het te veel werk is om een ruiter het aan te leren.

Als je het teveel moeite vind of het is je te moelijk om te leren zitten hoor je op de paardenrug niet thuis.
Je zult eerst moeten leren lopen alvorens je kunt hardlopen. Zo is het met paardrijden ook je zult eerst moeten leren zitten alvoren je verder kunt.

Ik ga daar denk ik eens een nieuwe topic over openen ben enorm benieuwd

Wederom ben ik het opnieuw niet met je eens ! En ik geloof niet dat dat nog komt!

Ik vind al je bevindingen prachtig en zij zijn zeker gegrond, maar laten we niet vergeten dat we hier met de basis te maken hebben.
Wijken is een oefening welke wordt verreden in de basissport klasse L, welke staat voor licht. Ik vind dat jij te ver doordraaft en een ideaal beeld schetst, waar zo weinig mensen maar aan kunnen voldoen.
Als wij allen rijden volgens jou omschreven totaalbeeld, dan zullen wij allen bij elke proef minimaal twee winstpunten binnenhalen.
Maar dat ideaalbeeld is heel gemakkelijk te omschrijven en beschrijven!

Alleen vraag ik mij dan af wat jij met dat doorsnee pony meisje doet welke graag les van jou wilt op haar eigen pony, een eigenwijze stuiterende welsh?
Op dat moment zal of jou eigen ideaal beeld in duigen vallen of een droom van dat meisje!

Je kunt het allemaal mooi vertellen, maar vertel het aan klanten in de basissport welke veel geld hebben en het juiste materiaal kunnen aanschaffen of eis dit ideaalbeeld bij ruiters welke overstappen naar de klasse Z, waar wij daadwerkelijk de onafhankelijke zit, de verzameling van ons paard en de harmonie tussen beide willen en moeten zien! Daar hoort jou ideaalbeeld thuis en niet bij de ruiters welke alleen nog maar proeven van de sport! Moeten wij allen kunnen voetballen als Johan Cruyff of kunnen zwemmen als Inge de Bruin om ook daadwerkelijk de sport te beoefenen of kunnen wij normaal sporten zonder dat mensen als jij ons continue afwijzen met allerlei termen over het ideaal?

Ik vind dat het als instructrice je taak is om je klanten iets te leren en te verbeteren, maar zoals jij continue als een soort lezing de idealen blijft herhalen en oplezen uit of van een boek dan vind ik dat je te ver gaat.

Wijken is een oefening uit de L, in die klasse gaan wij leren om oefeningen iets vlotter achter elkaar te laten zien, meerdere handelingen achter elkaar te verrichten en door te zitten.
Als wij aan jou eisen voldoen hebben wij niets meer te zoeken of te leren in de klasse L. En ja ik vind wijken een neutrale oefening, omdat deze oefening door alles en iedereen te leren en uit te oefenen is. Je leert ervan om je lichaam onafhankelijk van elkaar te bewegen en te gebruiken. En zoals jij hem ziet vraag ik mij af waarom wij dan het wijken niet terug zien in de zware tour?

Als je mij zou vragen wat ik ervan vind dat jan en alleman paarden zadelmak maken en de ervaring meegeven welke zij de rest van hun leven bij zich dragen, dan kan ik mij net zo kwaad maken als dat jij doet door het te overdrijven en jezelf echt belachelijk druk te maken over een oefening als wijken, echt onzin!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:44

Enfin, je zou kunnen zeggen dat je kunt gaan wijken als de ruiter er aan toe is. Elk paard kan van geboorte af aan heus wel een stapje voorwaarts zijwaarts doen. Natuurlijk moet het eerst onder de ruiter evenwicht hervinden en aan de hulpen staan. Wijken is zo vreselijk simpel, ik snap niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. Het past in alle fasen van opleiding. Maar, een ruiter kan het een paard alleen leren (en correct vragen) als hij zelf in orde is(lees onafhankelijke zit). Dus er klaar voor is. Dat wordt hier dus ook in heel veel andere woorden gezegd.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:44

Haha! Ik snap gewoon al dat gezeur niet! Wat een vreselijk gezanik over wijken, hallo zeg een shetlander kan nog wel wijken ...

Ik vind het voor paarden zo'n leuke oefening en voor de ruiter een kans om te proeven aan de hulpen, wat het met je zit doet en met het contact tussen jou en je paard! En wijken is zo onschuldig.
Waarom denk je dat er geen appuyement in de L word gevraagd?

Nee volgens Kafue moeten we allen ruiters zijn die net zo zitten als een Anky of een Coby, maar weet je dat er zelfs nog kritiek is op de zit van Edward Gal?

Nee Kafue, idealen zijn er om worden nagestreefd, maar je kunt ook overdrijven! Ik zou je kunnen vragen wat jij dan verstaat onder een onafhankelijke zit, maar dan trommel je vast en zeker weer iets op waar menig ruiter niets aan heeft!

Je kunt je kop in het zand blijven steken en doorzaniken over DE onafhankelijke zit, maar er zijn maar weinig ruiters die zitten zoals jij het omschrijft! Het is dat je Duitsland woon, anders had ik je graag eens zien rijden en je klanten, jullie zullen immers voldoen aan het ideaalbeeld *LOL* .

Haha! Haha! Haha!