Appuyeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:44

Lekker aan het werk! Ziet er goed uit.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 08:50

mooi paard! ik heb geen tips...
leuke combi zijn jullie Haha!
xxiezz

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:24

Mooie foto's!! Cheese! Knipoog
Geweldig.... Wat kan je paard (en natuurlijk jij ook! Tong uitsteken ) dat goed!! Scheve mond Lachen
En... echt een Kwijl Paard!!!
Kusjes YerrY

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:29

Jippie schreef:
Speciaal voor xyxutu2: Afgezien van het feit dat ik van mening ben dat jouw kommentaar kant noch wal raakt, misschien heb je dit over het hoofd gezien. Dus voor jou nog een keer met koeienletters Koe

Okeej... Verward

Jammergenoeg heb je mijn stukje denk ik iets verkeerd begrepen, want als je leest wat er staat, is het zeker geen aanval op het gebruiken van de slof in deze situatie of hoe jij ermee om gaat. Het enige wat ik opmerkte was dat je paard de neiging lijkt te hebben om zijn hoofd te kantelen, en dat je met een andere bevestiging van de slof in de zijgangen kunt voorkomen dat hij zichzelf iets teveel onder druk zet. En hoewel de slof op beide foto's mooi doorhangt, is dat zoals elke foto een momentopname betekent dat niet dat hij de bewegingen van zijn been niet voelt als hij hem zelf strakker neemt door zijn hoofd op te tillen of de hals ongevraagd te verlengen. Of je daar iets mee kunt of wilt doen, is dan nog altijd aan jezelf. Ik snap dat je het gezeik over het wel of niet rijden met slof wat beu bent, maar mijn opmerking ging daar niet over.

Als ik had geschreven dat je de slof moest gebruiken om jezelf op te knopen aan de hoogste boom omdat de slof dierenbeulerij van de hoogste orde is en dat je paard drie halswervels breekt als je hem zo diep instelt, dan zouden die koeienletters zeker voor mij moeten gelden. ~~}> Maar dat was toch niet het geval?

Zie jij dan geen kantelen van het hoofd of ben je het er niet mee eens dat dat met de slof te maken heeft?
In elk geval was mijn opmerking zeker niet bedoeld als kritiek of om je af te kraken, gewoon omdat de slof op deze foto's heel netjes zit en je er mooi bovenop zit, maar als tip omdat een gekanteld hoofd, als dat er eenmaal in zit, zich er moeilijk uit laat rijden. Dat je het anders opgevat hebt is jammer, maar in elk geval: No offence.

teqil_mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:12

mooie foto's hoor ziet er goed uit Haha! mooi paardje zeg Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:16

@ xyzutu2
Ik denk dat het voor veel mensen ook erg moeilijk is om commentaar te geven op oefeningen van een niveau waar je zelf niet op rijdt en misschien ook nooit zal rijden Knipoog. Ik ga me er niet aan wagen iig.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:31

manzano schreef:
@ xyzutu2
Ik denk dat het voor veel mensen ook erg moeilijk is om commentaar te geven op oefeningen van een niveau waar je zelf niet op rijdt en misschien ook nooit zal rijden Knipoog. Ik ga me er niet aan wagen iig.

Niet mee eens.. Als mijn vriendin aan de kant staat (L1) ziet ze ook dingen die fout gaan in pirouettes appuyementen ect. Iemand die niet op mijn niveau rijd kan mij wel aanwijzingen geven waar ik wat aan heb omdat zij ziet wat er gebeurd en ik voel het alleen.

Sorry voor het offtopic gaan, verder heb ik geen commentaar, ziet er goed uit OK dan!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:45

Marijke82 schreef:
Niet mee eens.. Als mijn vriendin aan de kant staat (L1) ziet ze ook dingen die fout gaan in pirouettes appuyementen ect. Iemand die niet op mijn niveau rijd kan mij wel aanwijzingen geven waar ik wat aan heb omdat zij ziet wat er gebeurd en ik voel het alleen.

Sorry voor het offtopic gaan, verder heb ik geen commentaar, ziet er goed uit OK dan!

Daar heb je zeker gelijk in. Maar ik kan niet van 2 foto's aflezen hoe iemand de slof gebruikt en hoe het paard daarop reageerd in z'n spiergebruik ed. Ik denk dat dat erg knap is Knipoog.
En ik zeg ook niet dat je geen commentaar mag leveren, maar hierboven werd er geroepen dat niemand inhoudelijk commentaar gaf en ik denk dat wat ik hierboven noemde daar toch wel een reden van is. Zeker van 2, toch wat wazige foto's, is het al moeilijk om iets duidelijk te kunnen zien, laat staan als je zelf de oefeningen helemaal niet kent.

puums

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:56

Volgens mij snapt ie het al aardig Haha!

Erg mooi!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:00

Okee, zie ik nu pas dat je meer foto's hebt geplaatst dan de foto van Lois in pirouette.... Blond

Ziet er goed uit hoor Jippie OK dan!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:05

Ow, nu lees ik trouwens pas dat er hier opmerkingen zijn ondanks het in groen geschreven stukje, dat zelfs nog eens in koeienletters is herhaald.

Voor xyzutu -->kijk eens dit topic: [HAW] Lois in de pirouette

Heb je dan nog steeds het zelfde commentaar?

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:19

Jurga schreef:
Wow zeg, daar kunnen wij alleen maar van dromen!

nou inderdaad.. Ziet er erg gaaf uit man!!!

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:40

@ manzano: Verder ben ik het wel met je eens, alleen met de onderstaande opmerking niet Knipoog

manzano schreef:
@ xyzutu2

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:45

Dat mag Knipoog.
Voor mij geldt het in ieder geval wel. Ik rijd helemaal geen wedstrijden en heb geen idee hoe je een appuyement hoort te rijden. Misschien vind ik haar handen wel te hoog/laag (tis maar een voorbeeld), maar is dat juist een hulp. (Ik noem maar even een gek voorbeeld).
Over een L ruiter kan ik veel meer zeggen. Dat zit meer in mijn buurt.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:47

Het ziet er mooi uit, jullie zijn een leuke combinatie Lachen
Vind het alleen wel jammer dat er in de aanval wordt gegaan terwijl iemand misschien gewoon een goedbedoeld advies wil geven Verward

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:52

Ziet er echt goed uit! Mooi paardje heb je onder je kont .

En over dat commentaar geven: Ik heb zelf wedstrijden gereden tot en met de L1, maar dat wil niet zeggen dat ik de oefeningen verderop niet ken of kan. Ik rijd met mijn fjord de oefeningen tot het Z (wil niet zeggen dat het ook altijd voortreffelijk gaat Schijnheilig ), en mijn vriendin die L2 dressuur rijdt geef ik ook zeker aanwijzingen als ze aan het losrijden is voor een proef. Daarmee help ik haar goed, dus van die stelling geloof ik geen snars...

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 11:55

ziet er goed en netjes uit, ik ben ook niet tegen rijden met slof, een slof met juist gebruik kan je juist helpen. als ik de stukjes lees van xyzutu2 zie ik geen commentaar op die slof maar tips, in die stukjes kan ik geen negativiteit vinden over die slof maar in de reacties op haar vind ik wel een hoop negativiteit, is dat nou nodig? ze geeft zelf al aan dat het idd om een momentopname gaat en vraagt ook of het klopt wat zij intepreteert uit deze fotos. dus mensen niet meteen op iemand in hakken..
voor de rest ziet er goed uit, de pirouette ook!
(ow en geen commentaar leveren als je zelf het niveau niet rijd slaat nergens op, ik rij zelf nu geen wedstrijden, schat dat mijn niveau L-M is ongeveer, niveau van mijn pony B-L, maar ben veel mee geweest naar wedstrijden van anderen, o.a. een ZZlicht amazone, en door te kijken naar anderen leer je ook heel veel en kan je bepaalde dingen ook zien)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:04

Hmm, ok dan vatten jullie mij blijkbaar verkeerd op. Tuurlijk hoef je niet officieel op dat niveau te rijden om er iets van te weten.
Maar ik zal mezelf nu even recreatieruiter noemen. Net zoals zoveel mensen hier op bokt. We rijden wel dresuur in de bak en oefenen wat, maar hoger dan B zal het niet zijn. Verder heb ik geen ervaring met mensen die wel op Z2 niveau rijden, dus ken ik het alleen van de tv en de grote paardenevenementen waar je misschien een keertje komt........ voor dat soort mensen (en als ik van jullie niet mag generaliseren zal ik zeggen: VOOR MIJ) is het heel moeilijk te zien van 2 onscherpe foto's of het paard wel of niet goed gereden wordt. Ik vind het sowieso al vreselijk moeilijk om een oordeel te kunnen geven op basis van foto's. Zo ging een vriendin laatst mee foto's maken en de 3/4 van de tijd liep m'n pony echt niet lekker, maar net van de goeie secondes maakten ze bij toeval foto's. Dat is zo'n krom beeld.
Dus er zijn gewoon veel mensen hier die er geen/weinig verstand van hebben. Dus die geven commentaar: oh wat een mooi paard etc. Liever dat dan dat ze een beetje weg gaan zitten kletsen om maar deskundig over te komen, zonder dat ze er ook maar een snars van af weten (wat ook nog wel eens voorkomt).

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:08

klopt heb jij gelijk in.
alleen diegenen die gewoon een beetje deskundig proberen te kletsen (en dus niet deskundig zijn) vallen vaak wel door de mand met hun commentaar.
mij ging het erom dat xyzutu2 een beetje...tja...afgebekt werd terwijl ze in mijn ogen goed commentaar/ advies gaf en niet haar persoonlijke voorkeur voor wel of geen slof daarin meenam, zoals in het groen ook al gevraagd is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 12:13

Nee ik probeerde xyzutu2 (wat een naam :s Knipoog) helemaal niet af te kraken. Maar ik dacht ergens gelezen te hebben, maar kan het echt niet terug vinden Verward dat ze zei: aan dit commentaar heb je meer dan aan een opmerking: wat een leuk paard. En daarop doelde ik dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:03

Ik zal even een toelichting geven op mijn reactie. Ik plaats hier heel af en toe foto's van de training omdat er veel mensen zijn die dat leuk vinden om te zien en er om vragen. Als ik behoefte heb aan rijtechnisch commentaar dan zou ik mijn foto's wel op RT plaatsen en niet op HAW. Gelukkig heb ik al dik 5 jaar lang een fantischtisch goede instructrice. Door al die tijd te vertrouwen op haar inzichten heb ik nu bereikt wat ik heb bereikt en haal ik meer plezier, vreugde en voldoening uit paarden en het rijden dan ik ooit voor mogelijk had kunnen houden. Die eer komt haar toe!

Ik doe regemaltig mee met discussies op RT over onderwerpen als slofteugels en bijv. het LDR-rijden. Daar haal ik ook geregeld foto's van mijzelf aan ter discussie. Maar daar is dit topic niet voor bedoeld vandaar ook mijn duidelijke verzoek. Ik ga dus ook niet inhoudelijk in of de slof teugel hier wel/niet inwerkt en of mijn paard wel/niet kantelt in het hoofd. Voor je het weet ontaard dit toch weer in een hele wel/niet slof discussie en de gevaren van het ronder instellen van je paard. Ik hoop dat mensen dat kunnen respecteren.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:07

manzano schreef:
1. Voor dat soort mensen (en als ik van jullie niet mag generaliseren zal ik zeggen: VOOR MIJ) is het heel moeilijk te zien van 2 onscherpe foto's of het paard wel of niet goed gereden wordt. Ik vind het sowieso al vreselijk moeilijk om een oordeel te kunnen geven op basis van foto's.
2. Dus er zijn gewoon veel mensen hier die er geen/weinig verstand van hebben. Dus die geven commentaar: oh wat een mooi paard etc. Liever dat dan dat ze een beetje weg gaan zitten kletsen om maar deskundig over te komen, zonder dat ze er ook maar een snars van af weten (wat ook nog wel eens voorkomt).

1. Dat is nou eenmaal een algemeen gegeven bij het plaatsen van foto's.
Ergens wel typisch dat er nooit wordt gezegd: "Ziet er goed uit! Je zit is netjes en vooral je handhouding is mooi stabiel. Maar ja, het is maar een momentopname, dus misschien had je net een goed moment te pakken..."
Er wordt pas over "momentopnames" gesproken wanneer er een puntje van kritiek bijzit.
De enige die weet is hoeverre het commentaar zinnig is, is de topicstarter (en fotograaf) omdat die weet in hoeverre de foto's een eerlijk beeld geven van de werkelijkheid.
Tenslotte zitten er altijd wel mooie foto's tussen wanneer je er 100 schiet.
Wat mij betreft hoeft er nooit bij te staan dat het "maar een momentopname is", dat is niet meer dan logisch en dat weet een topicstarter ook. Ook logisch dus dat je op grond van de geplaatste foto's ver- of beoordeeld wordt. In die zin bepaalt een topicstarter ook wel een beetje het waarheidsgehalte in het commentaar op zijn/haar rijstijl.
2. Mensen die maar wat kletsen om deskundig over te komen, die pik je er wel uit.
Je hebt daarin toch ook verschillende gradaties: (WAARSCHUWING: IK GA NU GENERALISEREN)
a. Mensen die niet verder komen dan: "Mooi paard" "Lief koppie"
b. Mensen die hun theorieboek erbij pakken, 'appuyeren' opzoeken en de gewenste gang van zaken overtypen
c. Mensen die zien wat er mis gaat op de foto, van simpel ( "Je zit op het verkeerde been") tot wat moeilijker (" Je hebt te weinig lengebuiging")
d. Mensen die zien wat er fout gaat, luisteren naar wat de topicstarter over zijn/haar gevoel vertelt, SNAPPEN waar de topicstrater over praat, nog eens iets vragen, en vervolgens met een praktijkgerichte OPLOSSING komen.

Overbodig om te melden dat er van het soort 'd' het minste mensen op Bokt zitten. Terwijl dat toch vaak de mensen zijn die je verder kunnen helpen...

Afijn.

Jippie; ziet er super uit. Hij lijkt er lol (en vaart) in te hebben. Leuk voor jou dat je op deze manier nog eens duidelijk kan zien (bevestigd kan krijgen) wat je tijdens het rijden onder je voelt.
Wat dat betreft heeft de fotograaf een goede positie gekozen, want hoewel ze niet helemaal scherp zijn, kan je a.d.h. van deze foto's idd goed beoordelen in hoeverre zijn benen parallel bewegen. Soepeltjes hoor... al tijdens het losrijden Haha!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:09

jippie, ik vind dit een heel heldere en duidelijke tekst en ik ben het 100% eens met je opmerkingen.
Ik vind het inderdaad erg leuk om af en toe wat van je te zien.
Ziet er goed uit Haha!

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:10

gaaf

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:15

Jippie schreef:

Ik doe regemaltig mee met discussies op RT over onderwerpen als slofteugels en bijv. het LDR-rijden. Daar haal ik ook geregeld foto's van mijzelf aan ter discussie. Maar daar is dit topic niet voor bedoeld vandaar ook mijn duidelijke verzoek. Ik ga dus ook niet inhoudelijk in of de slof teugel hier wel/niet inwerkt en of mijn paard wel/niet kantelt in het hoofd. Voor je het weet ontaard dit toch weer in een hele wel/niet slof discussie en de gevaren van het ronder instellen van je paard. Ik hoop dat mensen dat kunnen respecteren.

Volgens mij wordt daar ook geen commentaar op gegeven Verward