HELP!!!!! mijn paard springt links verkeerd aan!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:53

Judita schreef:
Rijdt hem net voor de hoeken wat schouderbinnenwaarts .

als je hem schouderbinnenwaarts rijd, maak je het alleen maar moeilijker.
als je hem schouderBUITENwaarts rijd, maak je de binnenschouder vrij, dus is het voor het paard makkelijker die naar voren te gooien.
ook goed achterover blijven zitten, zodat je de voorhand niet teveel belast; wat het ook weer makkelijker maakt voor het paard.
en de tip van Gijsenkim vind ik zelf ook erg handig! wie niet horen wil, moet maar voelen Knipoog
sucses!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 21:03

ik heb dit probleem ook met ginger.
Ik weet ook wel waar het door komt, want ik heb haar 1,5 jaar geleden ingereden, maar eigenlijk alleen maar buiten gereden waar het dus niet uitmaakt in welke galop ze zit en heeft ze dus altijd gedaan wat ze het fijnste vond.
Maarja ik ga ook maar aan de slag met jullie tips en ik hoop dat het gaat lukken.

assy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:08

een pony deed eht bij ons ook en die deed hem in een kleine volte bijvoorbeeld bij de F maken en dan de hulpen geven dan is ze zo naar binnen gevallen dat ze wel in de goede moest springen en nu doet ze het hardstikke goede en spring in de goede galop aan

ik weet niet of eht goed is maar het is wel gelukt

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:20

Lielle schreef:
Anniek, lees mijn berichtje en dat van Canter eens Knipoog

Het geen stelling vragen zou kunnen maar stelling naar buiten vragen is bij Gamble juist het probleem. HIj springt altijd verkeert aan bij stelling naar binnen en goed aan naar stelling naar buiten maar stelling naar buiten is natuurlijk niet de goede hulp. Dus pas op dat dat dan weer niet je probleem wordt. Gamble is altijd met stelling naar buiten gereden dus nu zit ik met de gebakken peren. Ik ga het eens proberen met gewoon geen stelling als tussenstap naar stelling naar binnen,
Gr desiree

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 12:21

wat doiet hij als je op de rechte lijn echt recht gericht aanspringt?

En met stelling naar buiten bedoel ik echt een heel klein beetje, niet zijn neus op je knie Knipoog

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:13

Lielle schreef:
wat doiet hij als je op de rechte lijn echt recht gericht aanspringt?

En met stelling naar buiten bedoel ik echt een heel klein beetje, niet zijn neus op je knie Knipoog

Ik wou dat hij dat kon!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:14

hij springt dus verkeerd aan denk ik *LOL*
en de 2e vraag?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:18

Zorgen dat je paard links net zo soepel is als rechts. En de linkergalop kun je goed oefenen door aan te springen op een volte halve baan, en als tie goed zit gewoon weer over de hoefslag en voltes etc. rijden.. Zodra die halverwege weer ineens rechts aanspringt, weer in draf, weer op die volte halve baan en weer aanspringen.
In het begin moet je de galopshulp een beetje overduidelijk geven..
Ook als je links aan wilt springen zorgen dat het paard stelling naar links heeft. Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 17:19

Manuutje1990 schreef:
Ook als je links aan wilt springen zorgen dat het paard stelling naar links heeft. Lachen

even de rest lezen Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:25

Manuutje1990 schreef:

Dit kan mss helpen hoor!!! Zo gek is het niet.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:04

contrastelling, om de binnenschouder vrij te geven. Vooral niet met je zit belemmeren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 09:39

MissSisa schreef:
Dit kan mss helpen hoor!!! Zo gek is het niet.

als je nou de rest even leest, net als het berichtje hierboven snap je waarom dat wel gek is.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:05

Lielle schreef:
even de rest lezen Knipoog

Ow, sorry, dat had ik dus niet gedaan.. Tong uitsteken Bloos

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 15:06

Lielle schreef:
als je nou de rest even leest, net als het berichtje hierboven snap je waarom dat wel gek is.

Ik he het bericht van mietje gelezen, en dat is ook een heel logische manier..

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 17:25

*probeer hem in een bocht of volte aan te zetten tot galop, dat je een duidelijke richting geeft...

* Buitenbeen naar achteren, en binnenbeen op de singel, robeer dit overdreven over te brengen...

* telkens overnieuw..en als hij WEL goed aanspringt, beloon hem goed...

*Blijf oefenen..

*Stuur hem duidelijk de kant op, welke galop hij moet aannemen...

Succes ermee...
en hoop dat je wat hebt aan deze tips!
groeten Lin

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:57

Manuutje1990 schreef:
Ik he het bericht van mietje gelezen, en dat is ook een heel logische manier..

zelfde principe *LOL*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:32

in een hoek met stelling naar buiten.

Wat ik altijd doe is bij verkeerd aanspringen doorgallopperen kleine volte rijden, zorgen dat het paard in galop blijft en na de volte terug nemen om gelijk weer aan te gallopperen met stelling naar buiten. Ik maak de volte zo klein mogelijk, daarmee maak ik het voor het paard erg moeilijk en omdat je gelijk weer aanspringt legt het paard heel snel de link... tussen moeilijk gallopperen en HEEL moeilijk gallopperen

keat

Re: HELP!!!!! mijn paard springt links verkeerd aan!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 16:58

hartstikke bedankt voor jullie reacties!!
ik heb nu dus heel veel dingen om te gaan proberen Knipoog
jammer genoeg kan ik nu niet zo vaak meer rijden door het slechte weer en ik heb geen binnenbak waardoor ze natuurlijk nog stijver word
maarja het komt wel goed
als het lukt zal ik het snel laten weten!!
heel veel liefs
kayleigh

nouvelle25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:18

mijn paard deed het eerst ook.

een ophouding helpt ook...als ze links verkeerd aanspringt je rechterhand een ophoudingkje maken.

suc6 ermee!!! groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:59

wat ik hier een beetje mis is de achterhand controle....
als de achterhand er goed onderzit dan springen ze vaak vanzelf goed aan en daar bedoel ik mee dat het buitenachterbeen goed onder de massa moet zitten.
Tenslotte is het niet het binnenvoorbeen wat aan moet galopperen maar het buitenachterbeen!
Galop is een drietakt en het buitenachterbeen is de 1, buitenvoor en binnenachter zijn samen de 2 en binnenvoor is de laatste met 3 en daarna krijg je een zweefmoment, we tellen normaal gesproken 1 2 3 en geen 3 dan effe niks en dan 1 2 (lastig uitleggen zo.. Knipoog )

Dat je dan binnenvoor vrij moet houden en niet aan die teugel moet gaan trekken is heel belangrijk want als die schouder niet vrij is en de achterhand er niet onder, krijg je nooit de goede galop.

Dus probeer eens een beetje de achterhand naar binnen te zetten en je binnenhand omhoog (en ondertussen zelf niet voorover kukelen om te zien of je in de goede galop aanspringt) goed buitenbeen eraan en dan aangalopperen.

just my 2 cents...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:20

Zoals iemand al eerder zei, het gewicht van het binnenvoorbeen afhalen.

Stelling naar binnen mag wel, maar dan alleen net achter de oren. Meer niet. En dan beide handen naar buiten brengen, zodat je de binnenschouder begrenst. Dat moet, omdat daar dus geen gewicht op mag komen. WAnt daar waar het meeste gewicht is, daar kan het paard het minst ver met zijn been naar voren reiken. En je moet hem met zijn binnen voorbeen juist verder naar voren laten rijken dan het buitenvoorbeen. Gewicht dus van binnenbeen afhalen en naar buiten verleggen. Jouw gewicht zowel, als het gewicht van de hals/schouder van het paard.

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:12

Richt je paard eens recht, dan zou hij goed aan kunnen springen.

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:33

Hey,

Misschien heb je hier iets aan. Zo doen wij het altijd bij paarden die verkeerd aan springen en bij jonge paarden:

Ga is op het verkeerde been lichtrijden!! dus op het binnenbeen, blijf lichtrijden (dus niet door gaan zitten als je wilt weggalloperen) geef de hulpen voor de gallop (iets stelling naar binnen) maakt niet uit als die wat harder gaat draven. Over het algemeen springen ze dan vanzelf in de goede gallop aan. Dus ga op het verkeerde been lichtrijden en probeer aan tespringen als je in het zadel staat (dus als het binnenvoorbeen naar voren gaat). Zo doen wij ht altijd en ik moet zeggen het werkt bij ons echt! Evt kun je er nog een klein tikje bij geven op de schouder.

gr. Marjan

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:45

Inderdaad ja bij jonge paarden op het verkeerde been lichtrijden.

Op deze manier zetten ze d'r binnenachter been meer eronder en kunnen ze makkelijker goed aanspringen.
Ik doe dit ook altijd bij de jonge paarden en op een gegeven moment krijgen ze hier meer makkelijkheid in en dan kan je ook voort gewoon door gaan zitten.

Probeer verder niet te veel in z'n mond te doen, gewoon een mooie stille verbinding houden, dus niet te veel stelling willen vragen.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 08:57

Dit heb ik zelf ok 2 jaar gehad Huilen , maar die van mij wou niet op rechts. Ik dee eerst altijd naar buiten laten kijken maar dat werkte niet, ja af en toe 3 sprongetjes maar daar heb je niks aan. Daarna kreeg k een nieuwe instructrice en die zei dat ik haar juist naar binnen moest laten kijken. Dus dat dee ik en naar een paar weken oefenen kon ze het al. en nu nog beter. Ik denk ook dat buiging heel belangrijk is, zodat ze wat losser word en makkelijker aangalopeerd. Dat kun je goed op de volte oefenen, binnenbeen op de singel buitenbeen achter de singel. En je kunt ook nog wat stelling er bij vragen. Veel suc6! Haha!