Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Lusitana schreef:Ik merk gewoon dat je in de linkergalop van rechtsachter naar links voor gaat in het zadel en in de rechtergalop van links achter naar rechtsvoor. Dus gewoon even proberen na te gaan waarheen je schuift... in die galop zit je dan.
Of ik het ook zo duidelijk voel moet ik uitproberen, maar het klinkt in elk geval heel begrijpelijk
mandymonica schreef:Het ligt ook aan het paard hoe gemakkelijk je het voelt. Ik heb een pony onder m'n billen die links- en rechtsom net zo gemakkelijk "goed" als "verkeerd" galoppeert. Ze kan haar beweging dan vrij vlak houden en vliegt niet uit de bocht op een volte. Ik heb het inmiddels aardig leren voelen en ze houdt me niet snel meer voor de gek, maar met zo eentje is het best lastig!
Wat het "buiten maakt niet uit" betreft... waar halen deze personen dat nou weer vandaan? Zoals de topicstartster ook al zegt: je moet je paard gelijk belasten, dus probeer zoveel mogelijk links en rechts aangalopperen af te wisselen. Als je niet heel lang achtereen galoppeert (en dan heb ik het over meer dan 5 minuten galop), dan hoef je niet tussentijds te wisselen. Maar bij het volgende galopje is het wel handig om het andere been te kiezen.
Overigens is die van mij ook daar een "bewegingskunstenaar": ze wisselt zelf in volle galop van links naar rechts (en af en toe na een confrontatie met een woezel ofzo ook nog wel n's overkruist...) en weer terug. Handig zo'n pony, ze houd zichzelf voldoende bezig
Het is helemaal zoals jij het zegt. Omdat wij geen manege hebben train ik vooral buiten in het bos en daar is het nogal moeilijk om op een cirkel te gaan. En bij het longeren springt hij zo vaak en zo gemakkelijk om, dat je het echt nauwelijks merkt. Dus zal ik het echt moeten leren voelen om hem gelijk te kunnen belasten.