hoger voorbeen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:37

ja wat Kyra Kirklund liet zien is dat ze eerst het paard leerde zijn been op te tillen bij een tikje van de zweep op de schouder (terwijl ze erop zat he). Dan kreeg het paard een beloning, als hij het goed deed. Met haar huidige GP-paard max ging dit zo goed dat zij hem zelfs in passage met een tikje van de zweep kon stimuleren zijn been hoger op te tillen...
vandaar --> bel Kyra even Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 17:29

Als je in de start van het topic aangeeft met verzwaarde ijzers te werken Verward heb ik het idee dat je graag naar de trucendoos grijpt. En ja, er zijn diverse trucs maar die zijn niet zaligmakend. Meer de kers op de slagroom zegmaar, en de slagroom moet je er eerst zelf aan rijden.

En ik zeg overigens nergens dat prix rijden makkelijk is (voor ik weer verkeerd gequote word straks)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:03

Absoluut niet verkeerd bedoeld hoor Zep maar ik vind dat de moeilijkheidsgraad van welk niveau dan ook altijd afhangt van de kwaliteit en mate van laten bewerken van het paard! In sommige gevallen is het 'knapper' dan in andere gevallen of zie ik het verkeerd?

On topic: ik ben het met Zep eens dat je de trucendoos beter gesloten kunt houden om het zo maar te zeggen, ik denk dat het in geen geval nut heeft, misschien wel op kortere termijn maar ik weet zeker dat je jezelf tegen komt op de langere termijn!
Ik zou liever kiezen voor de (eerlijkere) langere weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:11

Randy01 schreef:
Absoluut niet verkeerd bedoeld hoor Zep maar ik vind dat de moeilijkheidsgraad van welk niveau dan ook altijd afhangt van de kwaliteit en mate van laten bewerken van het paard! In sommige gevallen is het 'knapper' dan in andere gevallen of zie ik het verkeerd?

dat zie je imo verkeerd

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 07:06

Zep schreef:
dat zie je imo verkeerd

Hihi dan ben ik tóch benieuwd hoe jij dat bekijkt? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 09:00

Ik vind het niet per defenitie knapper voor iemand op een beperkt paard dan voor iemand op een talentvol paard. Je einddoel ligt hooguit ergens anders. Maar uiteindelijk telt gewoon wat je in de ring kunt laten zien.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:41

Ik ga met Zep mee.

Juryleden kijken (als ze eerlijk zijn) ook niet eerst naar eventuele tekortkomingen van het paard alvorens hem te beoordelen. Je krijgt gewoon een cijfer voor een onderdeel en dan mag dat mindere paard wat wél z'n best doet maar niet uit de verf komt niet beter beoordeeld worden als een paard wat wél z'n oefening perfect afmaakt. Dan zou je scheve gezichten krijgen... dus dat kan dan wel knap zijn van de ruiter/amazone maar je houd altijd goed - beter - best.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:40

Ik ga ook grotendeels met zep mee. Het is of goed of niet goed. of je scoort een 10 voor een correct gereden oefening, en voor een niet uitgevoerde een voor de moeite. Een jurylid mag niet kijken naar of een paard het moeilijk vind of niet. Natuurlijk zal een passage bij een trekpaard moeilijker zijn dan bij een dressuur gericht gefokt paard. Maar uiteindelijk is er maar een manier correct en die zullen beide paarden moeten laten zien.
Ik ben het er aan de andere kant wel mee eens dat de jury nogal eens spectaculair lopende paarden die niet altijd even correct gereden worden of correct in de oefeningen of het gangwerk zijn wel van hoge punten voorzien terwijl de brave sukkel met het normale gangwerk voor het correcte gereden zijnde proef ook maar normale punten scoort en dat is jammer want dan loop je het einddoel voor bij en ga je nieuwe doelen stellen hoe spectaculairder hoe beter.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:50

Helemaal met het hierboven gestelde eens , maar ik bekeek het eigenlijk van de andere kant. Mijn bedoeling met het door mij gezegde was iets anders dus.
Ik zal het proberen uit te leggen: ik vind de mate van moeilijkheid van een niveau (bv. GP) voor een ruiter, dat hangt dus af van hoe 'goed' je paard is....
Dus iemand met een getalenteerd paard zal iets makkelijker een GP proef doorsturen dan iemand met een minder getalenteerd paard.

Pff moeilijk om dit uit te leggen ik hoop dat ik zo iets duidelijker ben?

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:05

Kafue schreef:
Ik ben het er aan de andere kant wel mee eens dat de jury nogal eens spectaculair lopende paarden die niet altijd even correct gereden worden of correct in de oefeningen of het gangwerk zijn wel van hoge punten voorzien terwijl de brave sukkel met het normale gangwerk voor het correcte gereden zijnde proef ook maar normale punten scoort en dat is jammer want dan loop je het einddoel voor bij en ga je nieuwe doelen stellen hoe spectaculairder hoe beter.

Inderdaad. Dat stoort mij nou ook mateloos... dat ze soms alleen maar kijken hoe mooi de combi is en hoe spectaculair die voorhand van de grond afkomt terwijl de achterkant er niets van bakt. Dat noem ik ook niet eerlijk jureren. Het ziet er voor een leek prachtig uit maar ik zie liever een minder spectaculaire proef met correct uitgevoerde oefeningen die onstaan uit ontspanning en vertrouwen. Maar ja, hoe zorg je dat de juryleden ook een beetje op één lijn komen daarin? Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:15

Zal ik je eens in verwarring brengen Randy? Ik denk dat het met een getalenteerd paard moelijker is. Je eisen zijn veel zwaarder.

Met een beperkt paard die eigenlijk al een paar stappen verder is dan je van hem verwachtte werk je naar een voldoende resultaat en dat is voor dat paard wsch al tot het uiterste gaan.

Met een hooggetalenteerde topatleet zijn de eisen aan je eigen rijkunsten veel en veel zwaarder.

Anky's rit met Salinero was een stuk moeilijker dan die van mijn stalgenoot die onlangs haar eerste 60% scoorde in dezelfde GP proef.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:46

En bedankt hè Zep Knipoog Haha!

Ja heb je ook wel weer gelijk in....

hmmm ff op me in laten werken hoor....

Ik lees het een paar keer over maar begin me nu dus af te vragen wanneer een paard getalenteerd is en wanneer niet... maar dan zou dus een hele andere vraag zijn intrede doen in dit topic (en volgens mij gaan we nu al off-topic Bloos )....

hmm even de boel op mezelf betrekken...ik heb bv. getalenteerde en minder getalenteerde paarden gereden maar ik vond het allebei eigenlijk even moeilijk of even makkelijk (net hoe je het bekijkt)... toch neig ik er naar om te zeggen dat ik het minder getalenteerde paard tóch lastiger vindt om (op niveau) te rijden...
het getalenteerde paard, okay je verwacht er veel van, biedt veel meer aan, laat zich fijner bewerken etc. etc. terwijl het minder getalenteerde paard meer aangemoedigd moet worden (op hetzelfde niveau) en waaraan meer gewerkt moet worden.

Daarom zegt iemand eerder in dit topic (met haar of haar paard mindere talent) dat het haar moeilijk lijkt om LT te rijden terwijl jij (met je vele ervaring en bovengemiddelde goede paarden) je hand er niet voor omdraait een proef in de LT neer te zetten....
Als zij misschien ooit LT komt te rijden zal ze misschien wel kunnen beamen dat het niet moeilijk is.....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:34

Ik heb een raar gevoel hierbij......Als je op PG niveau rijdt heb je meestal ook wel vakkundig les. Anders rij jij daar ook niet rond. Een paard kan je door druk meer laten bewegen uit de ontspanning. Maar er zwaardere ijzers onderknopen........(heeft nut.....) Als je het zo wilt bereiken ipv rijtechnise.... Dan weet ik niet waar jij mee bezig bent(als je er uberhaupt mee bezig bent).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:41

Randy:

Ik vind het moeilijker om op Kojack een halve pirouette te rijden voor een 6 dan op sommige andere paarden. Maar om die andere paarden een pirouette voor een 9 te laten draaien vind ik weer net zo moeilijk als een pirouette voor een 6 met Kojack.

of doe ik nu te ingewikkeld Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:58

Pffff we gaan nu heel diep hoor Zep Haha!

Nu moet ik nog gaan nadenken ook! hihihi.

Goed, maar ik streef er juist naar om het minder getalenteerde paard ook een pirouette te laten draaien voor die 9 en het zal me lukken ook (als het niet lukt hoort het paard niet thuis op dat niveau (en dat zou dan snel genoeg blijken)) alleen zal het misschien iets langer tijd nodig hebben voordat het minder getalenteerde paard die pirouette voor de 9 draait...
Het blijft lastiger met het minder getalenteerde paard alhoewel het me wel zal lukken (maar dat is per persoon verschillend en hiermee bedoel ik niet dat ik mezelf een topruiter vind, maar probeer ik aan te geven dat de instelling van de ruiter er ook bij komt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:03

Ik wens je succes met je minder getalenteerde paard. Ik ben blij als die die ik rijd een mooie 6 scoort!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:11

Verward Heb ik wat verkeerd gezegd ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:27

Verward

Ik ben niet boos als je dat denkt hoor Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:35

pfff gelukkig maar Cool

Tuurlijk ben/was ik ook blij dat mijn paard een mooie 6 haalde voor een oefening maar dan train ik er wel op door zodat die 6 een 7 wordt etc.
Dat bedoelde ik er ff mee te zeggen, maar goed...
(dus absoluut niet denigrerend bedoeld, ten opzichte van niemand hoor, integendeel juist)

(en ik vraag me nog steeds af wat een soort definitie is van een getalenteerd paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:40

Ja maar dat houdt op een gegeven moment op bij sommige paarden. Er zit een grens op. Je kunt niet van elk paard een 70% paard maken.

Dat is het leuke van Zweden waar je vrij mag inschrijven op regionaal niv. Kun je aan het begin van het seizoen gewoon weer 2 klassen lager starten en even winnen bij wijze van ego-boost Schijnheilig

Een getalenteerd paard is imo zowel lichamelijk weinig tot niet beperkt en is daarnaast zowel slim als meewerkend.

Ik vind Kojack altijd een mooi voorbeeld. Hij is erg slim, en werkt super mee. Hij blijft altijd vechten, hoe moeilijk je het hem ook maakt. Lichamelijk is ie echter niet vreselijk apart. Hij is wel opgeknapt in training uiteraard, maar hij gaat nooit 70% scoren in de zwaardere proeven.

Ik denk dat je bij een lichamelijk beperkt paard ook goed in de gaten houdt dat je je training niet dusdanig opvoert dat het een te zware belasting gaat vormen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 22:05

Weet je wat het met die getalenteerde paarden is, die weten van zichzelf dat ze gewoon goed zijn Cool . Die draaien zo gemakkelijk hun oefeningen dat ze tijd hebben voor andere zaken en een van die zaken is dat ze graag onder het werk uit proberen te komen.
Een bokje hier, even loeren daar en oefening verknald en niet omdat ze het niet kunnen nee gewoon omdat het te gemakkelijk is.
Die hoeven niet te denken van oliebol moelijk een been hier andere daar.
dus met een gemakklijk paard moet je keihard werken om de oefening rond te krijgen en met een getalenteerde moet je keihard werken om hem bij de les te houden zodat de oefening rond komt.